.
![]() | ||||||
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
Navn og status | Plassering | Bilde(r) | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
OppegårdNJK-nr. 1307NSB-nr. 506
|
![]() km 18.250 fra Oslo S Kartlenker |
||||||||||||||||||
Nærmere beskrivelse | |||||||||||||||||||
SporForlengelse av kryssingssporet vedtatt i 1889 fordi stasjonen er såkalt regulær kryssingsstasjon. Det opprinnelige sporet rommet lok og 24 vogner, hvilket ofte var for kort. Forlengelse av kryssingssporet til 315 m dels av militære grunner, dels for å forbedre eksisterende ordning i søndre ende som skjedde ved avvik i 314m kurve. En del fjell måtte sprenges bort. Vedtatt 23.5.1899. | |||||||||||||||||||
Signaler og sikringsanleggStasjonen fikk morseapparat i 1897/98; blant de siste 4 uten dette på Smaalensbanen. Anlegg av sentralstilte veksler og signalapparat (vedtatt 1897) pga vekslenes beliggenhet på stasjonen i forbindelse med ekspedisjonen av sydgående nattog. Bekkelaget og Ljan fikk samtidig. Kostnaden ble dobbelt av forventet og anlegget stod muligens ikke ferdig før i 1899. | |||||||||||||||||||
DiverseStor ulykke på stasjonen 6.12.1878 i forbindelse med utkjøring av jernbanens personale til den ennå ikke åpnede banen. Toget ble feilaktig penset inn på et buttspor og den ukjente betjeningen klarte ikke å stoppe i tide før toget kjørte inn i fjellveggen. En tjenestemann ble drept og mange skadet. 17 vogner ble mer eller mindre vrak. | |||||||||||||||||||
Meny | |||||||||||||||||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 307 treff på Stasjonsdatabasen, og 14561935 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2058 treff · Statistikk Siste måned |