.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


2307,001 (Holmestrand)
2307,01 Gausen
2307,02 Snekkestad

https://pix.njk.no/187//s187078-DSC00421_1280.jpgSørgående tog ved
12. okt. 2016
foto: Erik W. Johansson
Snekkestad

2308 Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142296-_ALS3318.jpgGod tur til Oslo
foto: Atle Samuelsen
Nykirke

https://pix.njk.no/83//s83421-04670nykirke.jpg20. aug. 1973
foto: Svein Sando
Nykirke

https://pix.njk.no/112//s112488-shj-nykirke.jpg 1978
foto: Sven Hjorth-Johansen
Nykirke

https://pix.njk.no/48//s48434-_55b39-55b500003.jpgPå vei inn mot Nykirke. Foto: Hans Morten Tamnes
3. juni 1984
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/22//s22099-Nykirke_04.jpg70.010
21. aug. 2002
foto: Erland Rasten
Nykirke
NSB: BFM 70 nr. 70.010

https://pix.njk.no/142//s142555-2012-02-17_0268.jpgMaskiner og utstyr samlet. Skapbilen tilhører Berging og Beredskap, og har kommet med forsterkning av utstyret som finnes i XR-YF1-en. Der hjulgraveren står er det fylt ut med sprengstein fra tunnelanlegget gjennom Holmestrand. Vognene vil plasseres der, 90° på sporet, og hugges på stedet.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142556-2012-02-17_0270.jpgSprengsteinen er et synlig bevis på at det foregår arbeider som vil resultere i en flunkende ny strekning gjennom Holmestrand. Det nye sporet vil dukke inn i Norge omtrent hvor hjulgraveren står.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142557-2012-02-17_0271.jpgUtsikt fra arbeidskurven på LM2. Omtrent hvor den står, har fremre vogn begynt å klatre på den ytterste skinnestrengen. På sin ferd har settet vært oppe i skråningen til venstre for mobilkranen.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142558-2012-02-17_0274.jpgEn skal prise seg lykkelig over at kurven ikke kommer inn fra venstre i bildet. Det flate området hvor mellomvognen har veltet har uten tvil avverget et ennå verre utfall, rett til høyre for LM-en er det bratt og høy skrent.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142560-2012-02-17_0279.jpgLitt tettere på, fortsatt fra arbeidskurven på LM2.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142561-2012-02-17_0284.jpgUtsikt i sydlig retning fra arbeidskurven på LM2. Nordre veksel på Nykirke kryssingsspor nærmest, i bakgrunnen skimtes den korte tunnelen.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142562-2012-02-17_0286.jpgYtterligere ett lass med pukk fra Martin Haraldstad AS.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142563-2012-02-17_0288.jpgEn hendig liten sak ... Mobilkranen har en bom på 60 meter, hvor mange tonn den løfter har jeg ikke noen oppgave på her og nå.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142564-2012-02-17_0289.jpgStabilt underlag for støttebenene kommer godt med når det skal løftes ...
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMa 74 nr. 74.105

https://pix.njk.no/142//s142565-2012-02-17_0290.jpgForreste boggi på den fremre motorvognen er jekket opp som forberedelse på å få den på sporet. Akselkassen til venstre har fått unngjelde i møtet med norsk fjell.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142566-2012-02-17_0291.jpgDen forreste boggien er bortimot sporvidden ute av kurs.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142567-2012-02-17_0292.jpgSentralen for det hydrauliske verktøyet som brukes ved påsporing. Dette ble demonstrert i Borggården på Verkstedet Grorud 11. november 1971, og Norsk Jernbaneklubbs damplokomotiv 23b 443 var lånt ut i den anledning. Utstyret fungerer uten tvil godt - det er det samme som brukes her.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142580-2012-02-17_0293.jpgBerging og Beredskaps hendige, rullende verksted.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB BBJ: XR-YF1 nr. 1325

https://pix.njk.no/142//s142582-2012-02-17_0301.jpgInnvendig er det tydelig å se at noe har foregått, men tatt i betraktning hva togsettet har vært gjennom synes det å ha klart seg bra.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142584-2012-02-17_0304.jpgMer innvendig.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142585-2012-02-17_0294.jpgDen forreste motorvognen jekkes opp og klargjøres for å skyves mot høyre for sporsetting.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142586-2012-02-17_0306.jpgJacobsboggien mellom forreste motorvogn og første mellomvogn.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142588-2012-02-17_0313.jpgDen bakerste av de tre forreste vognene står rett på bakken, vognens boggi er revet av.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BCMU 74 nr. 74.305

https://pix.njk.no/142//s142589-2012-02-17_0315.jpgAvrevet boggi.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142587-2012-02-17_0308.jpgFørste og andre mellomvogn regnet forfra. Nå som hastigheten er gjort kjent, 121 km/t i det øyeblikket settet traff bergveggen, er skadeomfanget på materiellet forståelig.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142590-2012-02-17_0316.jpgAvrevet boggi.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142591-2012-02-17_0320.jpgBakerste mellomvogn, veltet. Til alt hell var det flatt parti akkurat her, en vognlengde tidligere hadde vognen havnet utfor en bratt og høy fylling.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142592-2012-02-17_0324.jpgBoggi på den veltede vognen.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142593-2012-02-17_0325.jpgRundt tre meter av skinnestrengen er slått ut fra toppen og ned til skinnefoten. At det har vært voldsomme krefter i sving, hersker det ingen tvil om.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142594-2012-02-17_0326.jpgBakre ende på den bakerste motorvognen. Kontaktledningsstolpen har nærmest fungert som en stoppbukk, og kan ha forhindret denne vognen fra å rase utfor skråningen. Jacobsboggien har kurs mot kanten.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMa 74 nr. 74.105

https://pix.njk.no/142//s142595-2012-02-17_0331.jpgBerging og Beredskap begynner på forberedelser for å få den veltede vognen på rett kjøl. Havarikommisjonens representant følger med på arbeidet.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142605-2012-02-17_0351.jpgForberedelser gjøres for å løfte vognen slik at den kan settes på boggien.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142606-2012-02-17_0363.jpgBakerste boggi er på plass på sporet.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMa 74 nr. 74.105

https://pix.njk.no/142//s142607-2012-02-17_0364.jpgBoggien heises i posisjon bak bakre motorvogn. Det er tydelig å se at hadde det ikke vært for at terrenget er akkurat så flatt som det er, så hadde vognen hatt alle muligheter å rulle videre.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142608-2012-02-17_0367.jpgDet er fortsatt noen meter å gå på før kranbommen er ute på sin maksimale lengde - 60 meter ...
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142609-2012-02-17_0372.jpgBoggien er på plass bak vognen, det må jobbes litt for å få fjernet deler som er ute av stilling, og derved i veien.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142610-2012-02-17_0374.jpgDet er noen utfordringer som må overvinnes for å få boggien på plass. Og mens arbeidet med boggien pågår, er også arbeidet med å få gjort en provisorisk reparasjon av sporet påbegynt.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142611-2012-02-17_0377.jpgI motsatt ende jobbes det med de tre fremste vognene. Mannen til høyre er en filmjournalist fra TV2 som har blitt geleidet inn i av hovedsikkerhetsvakten.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142612-2012-02-17_0379.jpgKontaktledningsstolpen kom litt vel mye i veien for boggien, og måtte trekkes unna. Da er det godt å ha noe å feste kjettingtaljen i ... Nede til høyre vises tydelig at en stor del av skinnestrengen er slått av.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142613-2012-02-17_0382.jpgKontaktledningsstolpen er løftet fra boggien, det meste er klart for å få vognen løftet og boggien på plass.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142614-2012-02-17_0383.jpgDel av lagerskål for hjulaksling.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142615-2012-02-17_0385.jpgBoggien er på vei under vognen, deler av belgen gir enkelte utfordringer - den vil gjerne legge seg i veien ...
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142616-2012-02-17_0389.jpgSå er boggien så godt som på plass, og vognkassen kan slippes ned med tappen rett i hullet.
17. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMa 74 nr. 74.105

https://pix.njk.no/142//s142677-2012-02-18_0390.jpgDen bakre motorvognen er trukket sørover i påvente av å bli løftet av sporet. Skapbilen tilhører Berging og Beredskap, og inneholder mye som er kjekt å ha i deres arbeid.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142680-2012-02-18_0391.jpgEt overblikk, om enn fra bakkenivå. (Liften hadde reist, så det fantes ikke noe tilgjengelig tilbud som lot en komme til værs. Dårlig service ...?) Uansett, begge mobilkranene er i høyeste grad på plass, den bakerste gjør seg klar til å få snudd den veltede vognen. Og i bakgrunnen de tre forreste vognene i det forulykkede settet.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142681-2012-02-18_0392.jpgDe siste forberedelser før snuoperasjonen går inn i sin avsluttende fase.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142683-2012-02-18_0396.jpgPå vei opp i en mer korrekt posisjon, her omtrent halvveis. Eller i 45° vinkel som det vel også heter.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142685-2012-02-18_0398.jpgNesten oppe.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142687-2012-02-18_0400.jpgOg der hadde den igjen taket i riktig retning - oppover.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142689-2012-02-18_0402.jpgDen bakerste mellomvognen oppe i "knestående". Ut fra hva som vises, kan det synes som om denne vognen har sluppet ganske "billig" fra det hele.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142691-2012-02-18_0404.jpgDen veltede vognen sett mot forreste ende. Dekslene ved overgangen mellom vognene er "demontert" på en brutal måte ...
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142692-2012-02-18_0413.jpgNærbilde av et parti av skinnegangen mellom den veltede vognen og de tre forreste. Svillene er dradd ut av stilling, de ligger ikke lenger på tvers. Øverst i bildet en avrevet kobling mellom vognene.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BCMU 74 nr. 74.305

https://pix.njk.no/142//s142694-2012-02-18_0416.jpgNok et nærbilde av skinnegangen, dette mellom den veltede mellomvognen og bakerste motorvogn. Rett under bakkant av vognen på venstre side er det sveiset inn en skinnebit som erstatning for det som hadde blitt slått ut. Svillene har, naturlig nok, også fått juling - mange tonn i tildels stor hastighet har passert over.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142696-2012-02-18_0417.jpgInteriøret i den veltede mellomvognen, sett forover. Til å ha veltet, kan det se ut til at vognen har klart seg bra, særlig når en vet under hvilke forhold dette har skjedd.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142698-2012-02-18_0418.jpgInteriøret i den veltede mellomvognen, utsikt forover.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142700-2012-02-18_0421.jpgInteriøret i den veltede mellomvognen, utsikt bakover.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142701-2012-02-18_0423.jpgInteriøret i den veltede mellomvognen, utsikt bakover.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142703-2012-02-18_0427.jpgGlassrester fra den veltede mellomvognen. De vinduene som har falt ut av denne vognen, falt ut da den ble løftet opp.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142873-2012-02-18_0428.jpgDeler til rulleskammelen kommer luftveien, en fra Berging og Beredskap står klar til å ta imot.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142874-2012-02-18_0429.jpgRulleskammelen er komplett og på plass under bakerste ende av mellomvognen, snart er den klar til å trekkes dit den kan løftes av sporet.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPa 74 nr. 74.205

https://pix.njk.no/142//s142875-2012-02-18_0432.jpgSammen med hovedsikkerhetsvakten hadde jeg beveget meg forbi de tre forreste vognene. En Di 8 var sendt for å skulle trekke de tre forreste vognene frem, og her har den kommet til syne med Berging og Beredskaps Y1-vogn på slep. Hovedsikkerhetsvakten går dem i møte for å ta bort det røde flagget, slik at de kan kjøre helt frem.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142876-2012-02-18_0435.jpgEn fra Berging og Beredskap var med på loket, og fungerte som kjentmann og los.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
CN: Di 8 nr. 706

https://pix.njk.no/142//s142877-2012-02-18_0436.jpgFronten på de tre vognene som skal trekkes. På bakken ligger hjelpekobbelet, til høyre står en hendig innretning som gjør det overkommelig å få kobbelet på plass. Og til venstre vises noen kvestede kabler ... Oppe til venstre dukker en kamerabefengt størrelse opp. Har han noe mer på slep ...?
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142878-2012-02-18_0437.jpgKonferering før planen settes ut i livet.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
CN: Di 8 nr. 706

https://pix.njk.no/142//s142879-2012-02-18_0439.jpgDen kamerabefengte skikkelsen har inntatt en fremskutt posisjon, høyt hevet over oss andre. Og mer eller mindre snublende etter kommer nok en skikkelse til syne, begge to etter anvisning fra Hovedsikkerhetsvakten som også sørget for å geleide dem gjennom området på vei tilbake. Skikkelig og ordentlig.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142880-2012-02-18_0440.jpgHjelpekobbelet får god hjelp av tre staute karer - selv om det kan synes som om knærne er en anelse geleaktige ... Den hendige innretningen viser seg å være et stativ for kjettingtalje. Åtterens lokfører følger nøye med - hva har de tenkt å gjøre med lokomotivet mitt ..?
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142881-2012-02-18_0442.jpgLokføreren følger nøye med - her tillates ikke at noen kludrer det til med lokomotivet hans. Sånn, der var det hele så godt som på plass.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142882-2012-02-18_0445.jpgMed hjelpekobbelet godt plassert på åtteren kan den kjøre inntil og koble, med god assistanse fra et av mannskapene fra Berging og Beredskap.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/142//s142883-2012-02-18_0447.jpgVi har kontakt!
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142884-2012-02-18_0448.jpgSom sagt, kontakt er etablert, i og for seg er det klart til å trekke frem.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142885-2012-02-18_0452.jpgMen det var dette med bremsene da ... De bør jo løses ut. Og det viste seg å ikke være så helt umiddelbart enkelt. Men det er utrolig hva en god kombinasjon av telefonering og tankevirksomhet kan utløse, etter hvert ble det klart at betjeningshendler for å løse bremsene hadde blitt slått/kastet av under avsporingen. Og plutselig ble det meste klart som dagen. (Kanskje ikke akkurat som denne dagen, men som en klar og solfylt dag ...)
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142886-2012-02-18_0454.jpgSå er det klart - det skal trekkes frem. En Di 8 som har gått på tomgang en stund, fyller brennkammeret med mye uforbrent diesel. Og når det brått akselreres - en sort sky. Det var det, mer skjedde ikke.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142887-2012-02-18_0456.jpgKanhende ikke så underlig at det ikke skjedde så mye mer - en opptelling viser at kun de to forreste boggiene har sporkontakt, den neste boggien står rett på bakken, og bakre ende på siste vogn har direkte bakkekontakt. Ikke noe å si på friksjonen, med andre ord. Og i slike tilfeller kan det kanskje være greit å la en italiener-svenske bidra med det den har ...?
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142888-2012-02-18_0459.jpgMed et godt samarbeide mellom tyskeren og italiener-svensken begynner det å skje saker og ting.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142890-2012-02-18_0461.jpgMed vaktsomme blikk fra en rekke strategisk plasserte personer flytter ekvipasjen seg fremover.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142891-2012-02-18_0463.jpgKontaktledningen fant det opportunt å huke seg fast på innsiden av de åpne dørene bakerst. Uansett, så veldig mye lenger ble ikke ekvipasjen trukket, det var på en måte ikke noen idé å risikere at nok en kontaktledningsstolpe ble skadet.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142904-2012-02-18_0468.jpgEn litt trist Jacobsboggi. I bakgrunnen en påsporet vogn. Og en skinnegang som ikke er egnet til formålet ...
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BPb 74 nr. 74.405

https://pix.njk.no/142//s142905-2012-02-18_0473.jpgI overkant ute av kurs, det er utvilsomt behov for en sideveis forflytning før sporkontakt kan oppnås. Når en ser på vognens plassering, er det ikke til å undres over at kabelkanal og kabler fikk gjennomgå.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BCMU 74 nr. 74.305

https://pix.njk.no/142//s142906-2012-02-18_0475.jpgMed åpenbar fare for å bli oppfattet som usaklig: Den første tanken som slo fotografen da han fikk øye på skinnegangen som vises her, var at noen var i gang med å bygge en sporveksel ...
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142907-2012-02-18_0476.jpgAlle tanker om en midlertidig reparasjon ble hurtig lagt bort så snart dette synet åpenbarte seg. Mens Berging og Beredskap har gått i gang med å jekke opp bakre vogn slik at den kan skyves sideverts, planlegger Jernbaneverkets personale den videre fremdriften for reparasjonsarbeidet.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142908-2012-02-18_0481.jpgPulveriserte betongsviller. Og skinnestrenger med tydelige spor etter hard medfart.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142909-2012-02-18_0482.jpgSporvidder med variabler.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142910-2012-02-18_0484.jpgBakerste ende jekket opp, første steg i forberedelsene på å få beveget vognen sideveis.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BCMU 74 nr. 74.305

https://pix.njk.no/142//s142911-2012-02-18_0485.jpgSentralen for jekkene, se nærmere omtale i del 1 for 17. februar.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/142//s142912-2012-02-18_0486.jpgVognslerken ble trukket frem omtrent en vognlengde, aluminiumskassen som står ved siden av toget er den samme som sto foran fronten på motorvognen. Berging og Beredskaps redskapsvogn har nettopp kommet tilbake fra Holmestrand etter å ha fulgt med åtteren.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: type 74 nr. 74-05

https://pix.njk.no/142//s142913-2012-02-18_0488.jpgDen bakre motorvognen er kjørt bakover i påvente av å skulle løftes av sporet. Sporet forteller sitt tydelig språk om at noe har foregått.
18. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143183-2012-02-19_0489.jpgEn hendig sak - det sparer mange tak med piassavakosten ... Men det er helt nødvendig å holde behørig avstand til den, pukken kastes langt med stor kraft.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143184-2012-02-19_0491.jpgDa var det rent og pent så langt som skinnegangen rekker, og det er på tide å trekke seg tilbake.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143185-2012-02-19_0492.jpgVestfoldbanen delt like nord for kryssingssporet på Nykirke. Skinnegangen er fjernet over en strekning på oppunder 200 meter, fra punktet som vises i forgrunnen til rundt 10 meter bak vognene.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143186-2012-02-19_0495.jpgDe tre fremste vognene er satt på sporet i en kombinasjon av egne hjul og rulleskammel. Ferden til de tre forreste vognene stanset omtrent der de sørgelige restene av kabelkanalen vises nede til høyre.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143187-2012-02-19_0497.jpgDe tre forreste vognene venter på at det blir klart bakover, slik at de kan trekkes tilbake og løftes av sporet.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143188-2012-02-19_0499.jpgMor Norge farer ikke pent med de som forsøker å trå henne for nære ...
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143189-2012-02-19_0500.jpgDenne akselkassen er ikke hva den en gang var ...
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143190-2012-02-19_0501.jpgStøpejernsfeste for stabilisatorstag revet av.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143193-2012-02-19_0510.jpgVrakdeler plukkes og legges i skuffen på frontlasteren på en Hudding, en lastbærer som de siste årene har gjort sitt inntog på norske spor.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143194-2012-02-19_0518.jpgNordenden av Nykirke kryssingsspor, tydelig rødt flagg forteller at ingen skinnegående trafikk sørfra forbi dette punktet. Svillene i stabelen til høyre vil utvilsomt komme godt med.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143196-2012-02-19_0522.jpgMobilkranen står klar til å løfte de tre siste vognene så snart det er klart for det. De to første vognene som er løftet av står i bakgrunnen.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143197-2012-02-19_0523.jpgUlike vrakdeler samlet. Det er ikke noe vakkert syn ...
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143209-2012-02-21_0536.jpgSporet er lagt, forberedelser for å få på plass ny kabelkanal pågår.
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143210-2012-02-21_0538.jpgDen sterkt skadede kabelkanalen plukkes opp ...
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143211-2012-02-21_0539.jpg... og legges på motsatt side av sporet inntil videre.
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143212-2012-02-21_0543.jpgBerging og Beredskap er i gang med forberedelser for å muliggjøre deling når vognene skal løftes av sporet.
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143213-2012-02-21_0544.jpgFortsatt gjenstår en god del arbeider. Blant annet med kontaktledningsanlegget ...
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143214-2012-02-21_0546.jpgHuddig har tatt fatt på å samle inn skadet kabel. I bakgrunnen begge mobilkranene, høyst rede til å løfte når det er klart til det. Og mye tyder vel på at sporet trenger en ørliten justering før det kan kjøres annet enn Huddig og andre skinnegående anleggsmakiner ...
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143215-2012-02-21_0551.jpgHer forberedes montering av ny kontaktledningsstolpe. Til høyre for sporet ligger - eller lå ... - kabelkanalen. Herren midt i bildet er Jernbanemagasinets utsendte, Njål Svingheim.
21. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143224-2012-02-25_0557.jpgInnpakkede vogner.
25. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143225-2012-02-25_0560.jpgNylagt spor i retning Holmestrand, med største hastighet 40 km/t inntil videre. Ny kabelkanal, ny kontaktledningsstolpe og ny kontaktledning. Alt klart for trafikk frem til den nye parsellen Holm-Nykirke tas i bruk i 2015.
25. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143226-2012-02-25_0562.jpgSkinne- og kabelrester. Evnen og viljen til å rydde opp er det ikke noe å si på.
25. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143227-2012-02-25_0563.jpgVintersolen i februar skinner på 74-05-settet.
25. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143248-2012-03-02_0585.jpgVinduer tas ut der det skal klippes. Det til venstre er nettopp tatt, de to på motsatt side var fjernet tidligere. Hellik Teigens menn var veldig klare på at det skulle bli så lite søl som mulig, og det som ble skulle de sørge for å fjerne.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143249-2012-03-02_0587.jpgDet er godt å være noen mann når de store rutene skal løftes ut - det er såvisst ikke lettglass ...
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143250-2012-03-02_0592.jpgI tillegg til den "vesle" Liebherr 924 som ble lastet av like før dette arbeidet startet, har Teigen en Liebherr 934 på plass. Mens førstnevnte er en liten tass på "bare" 24 tonn, er denne på 34 tonn. Og med en saks som biter med 1 000 hydrauliske tonn. Men hvorfor får jeg bilder av dinosaurer i hodet mitt ...?
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143251-2012-03-02_0593.jpgDen første berøringen. Nakketak er et ord som raser gjennom hodet mitt.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143252-2012-03-02_0595.jpgRovdyret har tatt det første bittet - nå er det ingen vei tilbake.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143253-2012-03-02_0598.jpgMens den ene av Hellik Teigens menn betjener saksen, bruker den andre mobiltelefonen sin til å få tatt bilde av det som skjer.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143254-2012-03-02_0600.jpgHendig å kunne strekke hals ... det gir et godt overblikk når man klipper seg vei ovenfra og ned.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143255-2012-03-02_0606.jpgSaksen jobber seg ubønnhørlig gjennom det som kommer i dens vei. Dypt der inne er den.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143256-2012-03-02_0609.jpgSå godt som helt nede på høyre side.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143257-2012-03-02_0613.jpgDel av vegg klippet løs, legges i haug sammen med andre deler inntil videre.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/143//s143258-2012-03-02_0616.jpgDel av takkonstruksjonen løftes bort.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143259-2012-03-02_0622.jpgKjeften biter og gir seg ikke.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143260-2012-03-02_0623.jpgDet siste bittet, så er delingen gjort på vestre side.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143261-2012-03-02_0625.jpgOg dette bittet fullførte delingen på høyre side.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143262-2012-03-02_0630.jpgSå er den Liebherr 924 sin tur, den går i gang med å fjerne takoppbygget.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143263-2012-03-02_0635.jpgDen bakre delen er trukket litt unna og litt til venstre slik at det skal bli lettere å komme til for fjerne løse deler.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143264-2012-03-02_0636.jpg"Jo, det er fullt mulig å løfte denne." Til høyre haugen med deler som er klippet løs og fjernet fra vognen.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/143//s143265-2012-03-02_0640.jpgFredagens arbeid ble avsluttet med å sette vognen tilnærmet tilbake på plass, deretter ble maskinene parkert slik at de effektivt hindret innsyn.
2. mar. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke
NSB AS: BMb 74 nr. 74.505

https://pix.njk.no/164//s164212-2013-12-27_2956.jpgEn del av riggområdet og påhugget til tunnelen.
27. des. 2013
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/164//s164213-2013-12-27_2960.jpgPåhugget til tunnelen gjennom Holmestrand, fra Nykirke i sør til Holm i nord. 12 300 meter på innsiden av Norge.
27. des. 2013
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/164//s164214-2013-12-27_2965.jpgUtsikt sørover. Dagens trasé kommer inn fra venstre og fortsetter gjennom den 150 meter lange Nykirke tunnel, ferdig i 2002 i forbindelse med det nye kryssingssporet. Den opprinnelige Nykirke stasjon befant seg omtrent 2,5 km lenger sør. Før dette kryssingssporet ble en realitet, stakk sporet ut til venstre ved det høye skiftesignalet (mellom 2. og 3. kontaktledningsmast) og slynget seg gjennom landskapet.
27. des. 2013
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/164//s164215-2013-12-27_2968.jpgVestfoldbanens km 92 med påhugget til ny tunnel til venstre og dagens trasé til høyre.
27. des. 2013
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187080-DSC00427_1280.jpgIkke lenge etterpå passerte dette toget på vei mot Skien. Begge motorvognene går i midten av toget.
12. okt. 2016
foto: Erik W. Johansson
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187081-DSC00433_1280.jpgSkien-toget med dobbelt 70-sett stoppet inne på stasjonen og krysset med dette Eidsvoll-toget.
Legg for øvrig merke til mannen i toppen av antennemasten.
12. okt. 2016
foto: Erik W. Johansson
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187787-2016-10-26_8301.jpgTog 820 kommer ut av Nykirke tunnel.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187788-2016-10-26_8304.jpgFerden går videre på traseen hvor sporet har vært i daglig bruk fra 1881.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187789-2016-10-26_8305.jpgLokfører i tog 820 hilser. Kun to ganger til skal tog 820 passere Holmestrand i friluft.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187790-2016-10-26_8314.jpgTog 819 kommer til syne, innkjørsignalet til Nykirke kryssingsspor befinner seg rett bak kurven.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187791-2016-10-26_8320.jpgVestfoldbanens km 92 passeres, et sted med mye dramatikk for omtrent fire og halvt år siden.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187792-2016-10-26_8321.jpgDet hilses.
26. okt. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187801-2016-11-24_8816.jpgUtsikt sørover fra inngangen til Holmestrandporten tunnel. Den gamle traseen tar av mot venstre omtrent ved Huddigen.
24. nov. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/187//s187802-2016-11-24_8826.jpgMot nord, Holmestrandporten tunnel og det nye dobbeltsporet til venstre, traseen fra 1881 til høyre.
24. nov. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Nykirke

https://pix.njk.no/194//s194513-DSC01862_1280.jpg27. sep. 2017
foto: Erik W. Johansson
Nykirke

2308,01 Gutulsrød
2309 Skoppum

https://pix.njk.no/1//s1729-Skoppum.jpgSkoppum

https://pix.njk.no/58//s58733-1989-03-0011.jpgLitt nordover i fylket finner vi Skoppum, forgreningsstasjonen for Hortenlinjen. Det er tog 807 vi ser på vei inn trukket av 11.2102. Noen venter på reisende som kommer med toget, andre venter på toget for å kunne reise med det.
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NSB: El 11 nr. 2102

https://pix.njk.no/58//s58734-1989-03-0012.jpgMannen til høyre i bildet får meg til å tenke på Dick Tracy eller Dickie Dick Dickens ….
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum

https://pix.njk.no/58//s58735-1989-03-0013.jpgSom sagt, BF 10 var helt vanlig i Vestfoldtog på slutten av 1980-tallet.
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum

https://pix.njk.no/181//s181997-_E8A3263a.jpgSkoppum stasjon
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/210//s210881-cvmotorvogntroligskoppummnbpp.jpgSkoppum , motorvogn.
foto: Carl W. Leo
Skoppum

https://pix.njk.no/1//s1749-skoppum2.jpgca  1885
Skopum

https://pix.njk.no/1//s1748-skoppum.jpgca  1885
Skopum

https://pix.njk.no/1//s1746-14208.jpgca  1900
Skoppum

https://pix.njk.no/181//s181322-ukjentstasjon.jpgPostkort. Ukjent utgiver.
før  1930
foto: Ukjent
Skoppum

https://pix.njk.no/50//s50074-1967-00208.jpgKlart til avgang fra Skoppum stasjon. Loktype El 1 foran. Togets personførende vogn var litra BF nr. 578.
27. mai 1967
Skoppum

https://pix.njk.no/35//s35315-1969-01572.jpgDen ferroviale fotturen startet på Skoppum stasjon
21. des. 1969
Skoppum

https://pix.njk.no/58//s58161-1572.jpgSkoppum
21. des. 1969
Skoppum

https://pix.njk.no/215//s215332-20521-700528.jpg28. mai 1970
foto: Svein Sando
Skoppum

https://pix.njk.no/112//s112774-02701.jpg 1972
foto: Svein Sando
Skoppum

https://pix.njk.no/15//s15666-02699-2005.jpgEL 1.2005 ankommet med kippgodstog fra Horten.
3. mai 1972
foto: Svein Sando
Skoppum
NSB: El 1a nr. 2005

https://pix.njk.no/15//s15667-02698-1.2005.jpgEL 1.2005 ankommet med kippgodstog fra Horten
3. mai 1972
foto: Svein Sando
Skoppum
NSB: El 1a nr. 2005

https://pix.njk.no/113//s113312-shj-skoppum.jpg19. juni 1977
foto: Sven Hjorth-Johansen
Skoppum

https://pix.njk.no/116//s116181-f2309-3361-1977-05548.jpg19. juni 1977
foto: Ulf Berntsen
Skoppum

https://pix.njk.no/134//s134006-1977-6-19-Skoppum.jpg19. juni 1977
foto: Erik Borgersen
Skoppum
NSB Drm.: BFM 66 nr. 66.01

https://pix.njk.no/175//s175412-Omlastebilensbetydning-1980.jpgBildet viser utdaterte biler, godsvogner og arbeidsmetoder. Legg forøvrig merke til utformingen av lampeholderen på toppen av kjøretrådportalen: stilig!!
ca  1980
foto: X
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205635-Skoppum_14mai1982001v2.jpgEl 11. 2082 med Gt. 5335
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205636-Skoppum_14mai1982005v2.jpgKippen fra Horten med El 10.2508
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205637-Skoppum_14mai1982002v2.jpgKipptog fra Horten
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205638-Skoppum_14mai1982006v2.jpgTier'n venter på å skifte vogner over i spor 1.
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205640-Skoppum_14mai1982008v2.jpgKlar for retur til Horten fra spor 4.
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/205//s205639-Skoppum_14mai1982007v2.jpgVognene er avlevert, og hentes av El 8.2060 med BF775.
14. mai 1982
foto: Ove Tovås
Skoppum

https://pix.njk.no/175//s175116-1988-87B-0038.jpgKullblondinen tar seg godt ut der hun tålmodig venter i spor 2. Til høyre en stabel nye sviller som venter på å bli lagt ned.
1. mai 1988
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NJK(mus): 26c nr. 411

https://pix.njk.no/175//s175117-1988-87B-0039.jpgPent pyntet med flagg.
1. mai 1988
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NJK(mus): 26c nr. 411

https://pix.njk.no/175//s175118-1988-87B-0040.jpgJørn Nicolaysen (t.v.) og Gunnar Braaten på plattformen, Erik Borgersen titter frem i døråpningen.
1. mai 1988
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NJK(mus): 26c nr. 411

https://pix.njk.no/175//s175119-1988-87B-0041.jpgKryssingen med tog 805 er unnagjort, det bærer videre.
1. mai 1988
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NJK(mus): 26c nr. 411

https://pix.njk.no/114//s114597-f2309-1289-Skoppum-02sd.jpg27. apr. 1989
foto: Roy Olsen
Skoppum

https://pix.njk.no/114//s114598-f2309-1290-Skoppum-03sd.jpg27. apr. 1989
foto: Roy Olsen
Skoppum

https://pix.njk.no/133//s133684-1991-14-0024.jpgKort opphold. I Hortensporet står materiell tilhørende daværende Skoppum Reiseforening.
14. juni 1991
foto: Hans Morten Tamnes
Skoppum
NJK(mus): 30a nr. 271

https://pix.njk.no/0//s109-28160.jpg 1992
Skoppum
NSB: El 13 nr. 2130

https://pix.njk.no/51//s51032-D234-27.jpgBM 67.16
3. juli 1993
foto: Erland Rasten
Skoppum
NSB: BM 67 nr. 67.16

https://pix.njk.no/51//s51033-D234-32.jpgBM 67.16
3. juli 1993
foto: Erland Rasten
Skoppum
NSB: BM 67 nr. 67.16

https://pix.njk.no/51//s51054-D234-31.jpgBFS 67.69
3. juli 1993
foto: Erland Rasten
Skoppum
NSB: BFS 67 nr. 67.69

https://pix.njk.no/18//s18044-120394-BFS6589-Skoppum.jpgHensatt på Skoppum for fremtidig kjøring for Skoppum Reiseforening. Ble ikke noe av.
12. mar. 1994
foto: R. G. Nilsson
Skoppum
NSB: BFS 65 nr. 65.89

https://pix.njk.no/18//s18045-120394-6568-Skoppum.jpgHensatt på Skoppum for fremtidig kjøring for Skoppum Reiseforening. Ble ikke noe av.
12. mar. 1994
foto: R. G. Nilsson
Skoppum
NSB: B 65 nr. 65.68

https://pix.njk.no/17//s17169-011294-6545-Skoppum.jpg i Skoppum Reiseforenings design.
1. des. 1994
foto: R. G. Nilsson
Skoppum
NSB: BM 65c nr. 65.45

https://pix.njk.no/113//s113800-f2309-356-011294-814-Skoppum.jpg1. des. 1994
foto: Roar Nilsson
Skoppum
NSB: El 13 nr. 2143

https://pix.njk.no/116//s116426-f2309-3603-Skoppum_stasjon.jpg1998-2000
foto: Peter Fiskerstrand
Skoppum
El 18

https://pix.njk.no/113//s113905-f2309-600-Skoppum-01sd.jpg29. juni 2002
foto: Roy Olsen
Skoppum

https://pix.njk.no/16//s16751-72-007_05.jpg21. aug. 2002
foto: Erland Rasten
Skoppum
NSB AS: BMa 72 nr. 72.007

https://pix.njk.no/16//s16770-72-807_01.jpg72.807
21. aug. 2002
foto: Erland Rasten
Skoppum
NSB AS: BC 72 nr. 72.807

https://pix.njk.no/32//s32694-020902-26029-Skoppum.jpgSkal sendes til verkstdet i Skien for oppgradering av utgangsdørenes funksjon.
2. sep. 2002
foto: R. G. Nilsson
Skoppum
NSB AS: BC5 nr. 26029
Tog nr. 873

https://pix.njk.no/115//s115563-f2309-2581-Skoppum2003.jpg 2003
foto: Per Einar Oreberg
Skoppum

https://pix.njk.no/114//s114599-f2309-1291-Skoppum-04sd.jpg10. juni 2003
foto: Roy Olsen
Skoppum

https://pix.njk.no/218//s218761-2D52212D-B054-48B1-8233-1B4AE643963E.jpgTidligere forgreningsstasjon. Sidelinjen hadde egen plattform. Hovedlinjens plattformer er på andre siden av stasjonsbygningen.
24. mai 2009
foto: Espen Franck-Nielsen
Skoppum

https://pix.njk.no/137//s137617-FlomSkoppumI.jpg19. sep. 2011
foto: Sven Marius Gjeruldsen
Skoppum

https://pix.njk.no/137//s137618-FlomSkoppumII.jpg19. sep. 2011
foto: Sven Marius Gjeruldsen
Skoppum

https://pix.njk.no/137//s137619-FlomSkoppumIII.jpg19. sep. 2011
foto: Sven Marius Gjeruldsen
Skoppum

https://pix.njk.no/154//s154242.jpgLM2.11 i spor 2, Skoppum
16. nov. 2012
foto: Halvard Hovtun
Skoppum
JBV: Lm 2 nr. 0380011A

https://pix.njk.no/183//s183393-_E8A3262a.jpgVestfoldbanen sett sydover fra spor 1
6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183394-_E8A3267a.jpgIkke alle bryr seg om å bruke overgangen.
6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183392-_E8A3263a.jpgVestfoldbanen nordover sett fra spor 1
6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183395-_E8A3275a.jpgSydgående ankommer Skoppum
6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183396-_E8A3294a.jpg6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183397-_E8A3312.ajpg.jpg6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/183//s183398-_E8A3330a.jpg6. mar. 2016
foto: Knut G. Bjerva
Skoppum

https://pix.njk.no/190//s190250-DSC00702_1280.jpg15. mar. 2017
foto: Erik W. Johansson
Skoppum

https://pix.njk.no/197//s197875-DSC_6787B.jpgPasserende løslok gjennom spor 1 på Skopum stasjon.
4. mai 2017
foto: Hans-Ole Sveia
Skoppum
MZ IV

https://pix.njk.no/199//s199609-IMG_2955-1.jpgTog 2001 forbikjøres av tog 811.
26. mai 2018
foto: Knut Eidsæther
Skoppum

https://pix.njk.no/199//s199610-IMG_2959-2.jpg26. mai 2018
foto: Knut Eidsæther
Skoppum
NSB: El 11 nr. 2107
Tog nr. 2001

https://pix.njk.no/199//s199611-IMG_2960-3.jpg26. mai 2018
foto: Knut Eidsæther
Skoppum
NSB: El 11 nr. 2107
Tog nr. 2001

https://pix.njk.no/199//s199678-005_CFS2244.jpgLoket tas i nærmere øyesyn under et lengre stopp på Skoppum i påvente av forbikjørende tog.
26. mai 2018
foto: CF Salicath
Skoppum

https://pix.njk.no/199//s199680-007_CFS2285.jpg'Ta plass, lukk dørene' - Togfører gjør klart for avgang fra Skoppum
26. mai 2018
foto: CF Salicath
Skoppum

https://pix.njk.no/199//s199681-008_CFS2301.jpgTogfører følger med under avgang fra Skoppum
26. mai 2018
foto: CF Salicath
Skoppum

https://pix.njk.no/202//s202588-langsvestfoldbanen18of25.jpg820 ankommer Skoppum med settene vi så tidligere i dag.
19. okt. 2018
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum
NSB AS: BMa 74 nr. 74.121

https://pix.njk.no/202//s202590-langsvestfoldbanen19of25.jpgPortrett av "det første" i Skoppum.
19. okt. 2018
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum
NSB AS: BMa 74 nr. 74.101

https://pix.njk.no/202//s202591-langsvestfoldbanen20of25.jpgHverdagen i Skoppum som er vedtatt at skal snart skal bli borte.
19. okt. 2018
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum
NSB AS: BMa 74 nr. 74.101

https://pix.njk.no/202//s202743-langsvestfoldbanen17of25.jpgHortenlinjens start ved Skoppum.
19. okt. 2018
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum

https://pix.njk.no/202//s202744-langsvestfoldbanen16of25.jpgHortenlinja ved Skoppum.
19. okt. 2018
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum

https://pix.njk.no/208//s208813-oestfoldrundtogskoppum7719-128.jpgSkoppum stasjon.
7. juni 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum

https://pix.njk.no/208//s208814-oestfoldrundtogskoppum7719-133.jpgSkoppum.
7. juni 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum

https://pix.njk.no/208//s208815-oestfoldrundtogskoppum7719-145.jpgVesfoldbanen til høyre og Hortelinja til venstre.
7. juni 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum

https://pix.njk.no/208//s208816-oestfoldrundtogskoppum7719-156.jpgBM 74-12 har ankommet Skoppum.
7. juni 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Skoppum
Vy: BMa 74 nr. 74.112

https://pix.njk.no/209//s209785-038_CFS4481.jpg1. sep. 2019
foto: CF Salicath
Skoppum

https://pix.njk.no/228//s228218-R1-03346-028A.jpg10. mai 2021
foto: Edvard Vefferstad
Skoppum
: Type 74
Tog nr. 812

https://pix.njk.no/228//s228219-R1-03346-026A.jpg10. mai 2021
foto: Edvard Vefferstad
Skoppum
Vy: BMa 74 nr. 74.119
Tog nr. 811

https://pix.njk.no/228//s228220-R1-03346-025A.jpg10. mai 2021
foto: Edvard Vefferstad
Skoppum

https://pix.njk.no/226//s226479-9687C1E5-0220-4833-B5B1-84423D0685AB.jpgTog 85811 passerer Skoppum 12. mai
12. mai 2021
foto: Ole-Jacob Thorkildsen
Skoppum
Tog nr. 85811

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Holmestrand-Skoppum:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
15062308Nykirke
15072309Skoppum

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 2446 treff på Stasjonsdatabasen, og 16366073 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2242 treff · Statistikk Siste måned