.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2307,001 (Holmestrand) | |||||
2307,01 Gausen | |||||
2307,02 Snekkestad | |||||
Sørgående tog ved | |||||
2308 Nykirke | |||||
God tur til Oslo |
20. aug. 1973 |
1978 |
På vei inn mot Nykirke. Foto: Hans Morten Tamnes |
70.010 |
Maskiner og utstyr samlet. Skapbilen tilhører Berging og Beredskap, og har kommet med forsterkning av utstyret som finnes i XR-YF1-en. Der hjulgraveren står er det fylt ut med sprengstein fra tunnelanlegget gjennom Holmestrand. Vognene vil plasseres der, 90° på sporet, og hugges på stedet. |
Sprengsteinen er et synlig bevis på at det foregår arbeider som vil resultere i en flunkende ny strekning gjennom Holmestrand. Det nye sporet vil dukke inn i Norge omtrent hvor hjulgraveren står. |
Utsikt fra arbeidskurven på LM2. Omtrent hvor den står, har fremre vogn begynt å klatre på den ytterste skinnestrengen. På sin ferd har settet vært oppe i skråningen til venstre for mobilkranen. |
En skal prise seg lykkelig over at kurven ikke kommer inn fra venstre i bildet. Det flate området hvor mellomvognen har veltet har uten tvil avverget et ennå verre utfall, rett til høyre for LM-en er det bratt og høy skrent. | Litt tettere på, fortsatt fra arbeidskurven på LM2. |
Utsikt i sydlig retning fra arbeidskurven på LM2. Nordre veksel på Nykirke kryssingsspor nærmest, i bakgrunnen skimtes den korte tunnelen. |
|
Ytterligere ett lass med pukk fra Martin Haraldstad AS. |
En hendig liten sak ... Mobilkranen har en bom på 60 meter, hvor mange tonn den løfter har jeg ikke noen oppgave på her og nå. |
Stabilt underlag for støttebenene kommer godt med når det skal løftes ... |
Forreste boggi på den fremre motorvognen er jekket opp som forberedelse på å få den på sporet. Akselkassen til venstre har fått unngjelde i møtet med norsk fjell. |
Den forreste boggien er bortimot sporvidden ute av kurs. |
Sentralen for det hydrauliske verktøyet som brukes ved påsporing. Dette ble demonstrert i Borggården på Verkstedet Grorud 11. november 1971, og Norsk Jernbaneklubbs damplokomotiv 23b 443 var lånt ut i den anledning. Utstyret fungerer uten tvil godt - det er det samme som brukes her. |
Berging og Beredskaps hendige, rullende verksted. |
Innvendig er det tydelig å se at noe har foregått, men tatt i betraktning hva togsettet har vært gjennom synes det å ha klart seg bra. |
Mer innvendig. |
Den forreste motorvognen jekkes opp og klargjøres for å skyves mot høyre for sporsetting. |
Jacobsboggien mellom forreste motorvogn og første mellomvogn. |
Den bakerste av de tre forreste vognene står rett på bakken, vognens boggi er revet av. |
Avrevet boggi. |
Første og andre mellomvogn regnet forfra. Nå som hastigheten er gjort kjent, 121 km/t i det øyeblikket settet traff bergveggen, er skadeomfanget på materiellet forståelig. |
Avrevet boggi. |
Bakerste mellomvogn, veltet. Til alt hell var det flatt parti akkurat her, en vognlengde tidligere hadde vognen havnet utfor en bratt og høy fylling. |
Boggi på den veltede vognen. |
Rundt tre meter av skinnestrengen er slått ut fra toppen og ned til skinnefoten. At det har vært voldsomme krefter i sving, hersker det ingen tvil om. |
Bakre ende på den bakerste motorvognen. Kontaktledningsstolpen har nærmest fungert som en stoppbukk, og kan ha forhindret denne vognen fra å rase utfor skråningen. Jacobsboggien har kurs mot kanten. |
Berging og Beredskap begynner på forberedelser for å få den veltede vognen på rett kjøl. Havarikommisjonens representant følger med på arbeidet. |
Forberedelser gjøres for å løfte vognen slik at den kan settes på boggien. |
Bakerste boggi er på plass på sporet. |
Boggien heises i posisjon bak bakre motorvogn. Det er tydelig å se at hadde det ikke vært for at terrenget er akkurat så flatt som det er, så hadde vognen hatt alle muligheter å rulle videre. |
Det er fortsatt noen meter å gå på før kranbommen er ute på sin maksimale lengde - 60 meter ... |
Boggien er på plass bak vognen, det må jobbes litt for å få fjernet deler som er ute av stilling, og derved i veien. |
Det er noen utfordringer som må overvinnes for å få boggien på plass. Og mens arbeidet med boggien pågår, er også arbeidet med å få gjort en provisorisk reparasjon av sporet påbegynt. |
I motsatt ende jobbes det med de tre fremste vognene. Mannen til høyre er en filmjournalist fra TV2 som har blitt geleidet inn i av hovedsikkerhetsvakten. |
Kontaktledningsstolpen kom litt vel mye i veien for boggien, og måtte trekkes unna. Da er det godt å ha noe å feste kjettingtaljen i ... Nede til høyre vises tydelig at en stor del av skinnestrengen er slått av. |
Kontaktledningsstolpen er løftet fra boggien, det meste er klart for å få vognen løftet og boggien på plass. |
Del av lagerskål for hjulaksling. |
Boggien er på vei under vognen, deler av belgen gir enkelte utfordringer - den vil gjerne legge seg i veien ... |
Så er boggien så godt som på plass, og vognkassen kan slippes ned med tappen rett i hullet. |
Den bakre motorvognen er trukket sørover i påvente av å bli løftet av sporet. Skapbilen tilhører Berging og Beredskap, og inneholder mye som er kjekt å ha i deres arbeid. |
Et overblikk, om enn fra bakkenivå. (Liften hadde reist, så det fantes ikke noe tilgjengelig tilbud som lot en komme til værs. Dårlig service ...?) Uansett, begge mobilkranene er i høyeste grad på plass, den bakerste gjør seg klar til å få snudd den veltede vognen. Og i bakgrunnen de tre forreste vognene i det forulykkede settet. |
De siste forberedelser før snuoperasjonen går inn i sin avsluttende fase. |
På vei opp i en mer korrekt posisjon, her omtrent halvveis. Eller i 45° vinkel som det vel også heter. |
Nesten oppe. |
Og der hadde den igjen taket i riktig retning - oppover. |
Den bakerste mellomvognen oppe i "knestående". Ut fra hva som vises, kan det synes som om denne vognen har sluppet ganske "billig" fra det hele. |
Den veltede vognen sett mot forreste ende. Dekslene ved overgangen mellom vognene er "demontert" på en brutal måte ... |
Nærbilde av et parti av skinnegangen mellom den veltede vognen og de tre forreste. Svillene er dradd ut av stilling, de ligger ikke lenger på tvers. Øverst i bildet en avrevet kobling mellom vognene. |
Nok et nærbilde av skinnegangen, dette mellom den veltede mellomvognen og bakerste motorvogn. Rett under bakkant av vognen på venstre side er det sveiset inn en skinnebit som erstatning for det som hadde blitt slått ut. Svillene har, naturlig nok, også fått juling - mange tonn i tildels stor hastighet har passert over. |
Interiøret i den veltede mellomvognen, sett forover. Til å ha veltet, kan det se ut til at vognen har klart seg bra, særlig når en vet under hvilke forhold dette har skjedd. |
Interiøret i den veltede mellomvognen, utsikt forover. |
Interiøret i den veltede mellomvognen, utsikt bakover. |
Interiøret i den veltede mellomvognen, utsikt bakover. |
Glassrester fra den veltede mellomvognen. De vinduene som har falt ut av denne vognen, falt ut da den ble løftet opp. |
Deler til rulleskammelen kommer luftveien, en fra Berging og Beredskap står klar til å ta imot. |
Rulleskammelen er komplett og på plass under bakerste ende av mellomvognen, snart er den klar til å trekkes dit den kan løftes av sporet. |
Sammen med hovedsikkerhetsvakten hadde jeg beveget meg forbi de tre forreste vognene. En Di 8 var sendt for å skulle trekke de tre forreste vognene frem, og her har den kommet til syne med Berging og Beredskaps Y1-vogn på slep. Hovedsikkerhetsvakten går dem i møte for å ta bort det røde flagget, slik at de kan kjøre helt frem. |
En fra Berging og Beredskap var med på loket, og fungerte som kjentmann og los. |
Fronten på de tre vognene som skal trekkes. På bakken ligger hjelpekobbelet, til høyre står en hendig innretning som gjør det overkommelig å få kobbelet på plass. Og til venstre vises noen kvestede kabler ... Oppe til venstre dukker en kamerabefengt størrelse opp. Har han noe mer på slep ...? |
Konferering før planen settes ut i livet. |
Den kamerabefengte skikkelsen har inntatt en fremskutt posisjon, høyt hevet over oss andre. Og mer eller mindre snublende etter kommer nok en skikkelse til syne, begge to etter anvisning fra Hovedsikkerhetsvakten som også sørget for å geleide dem gjennom området på vei tilbake. Skikkelig og ordentlig. |
Hjelpekobbelet får god hjelp av tre staute karer - selv om det kan synes som om knærne er en anelse geleaktige ... Den hendige innretningen viser seg å være et stativ for kjettingtalje. Åtterens lokfører følger nøye med - hva har de tenkt å gjøre med lokomotivet mitt ..? |
Lokføreren følger nøye med - her tillates ikke at noen kludrer det til med lokomotivet hans. Sånn, der var det hele så godt som på plass. |
Med hjelpekobbelet godt plassert på åtteren kan den kjøre inntil og koble, med god assistanse fra et av mannskapene fra Berging og Beredskap. |
Vi har kontakt! |
Som sagt, kontakt er etablert, i og for seg er det klart til å trekke frem. |
Men det var dette med bremsene da ... De bør jo løses ut. Og det viste seg å ikke være så helt umiddelbart enkelt. Men det er utrolig hva en god kombinasjon av telefonering og tankevirksomhet kan utløse, etter hvert ble det klart at betjeningshendler for å løse bremsene hadde blitt slått/kastet av under avsporingen. Og plutselig ble det meste klart som dagen. (Kanskje ikke akkurat som denne dagen, men som en klar og solfylt dag ...) |
Så er det klart - det skal trekkes frem. En Di 8 som har gått på tomgang en stund, fyller brennkammeret med mye uforbrent diesel. Og når det brått akselreres - en sort sky. Det var det, mer skjedde ikke. |
Kanhende ikke så underlig at det ikke skjedde så mye mer - en opptelling viser at kun de to forreste boggiene har sporkontakt, den neste boggien står rett på bakken, og bakre ende på siste vogn har direkte bakkekontakt. Ikke noe å si på friksjonen, med andre ord. Og i slike tilfeller kan det kanskje være greit å la en italiener-svenske bidra med det den har ...? |
Med et godt samarbeide mellom tyskeren og italiener-svensken begynner det å skje saker og ting. |
Med vaktsomme blikk fra en rekke strategisk plasserte personer flytter ekvipasjen seg fremover. |
Kontaktledningen fant det opportunt å huke seg fast på innsiden av de åpne dørene bakerst. Uansett, så veldig mye lenger ble ikke ekvipasjen trukket, det var på en måte ikke noen idé å risikere at nok en kontaktledningsstolpe ble skadet. |
En litt trist Jacobsboggi. I bakgrunnen en påsporet vogn. Og en skinnegang som ikke er egnet til formålet ... |
I overkant ute av kurs, det er utvilsomt behov for en sideveis forflytning før sporkontakt kan oppnås. Når en ser på vognens plassering, er det ikke til å undres over at kabelkanal og kabler fikk gjennomgå. |
Med åpenbar fare for å bli oppfattet som usaklig: Den første tanken som slo fotografen da han fikk øye på skinnegangen som vises her, var at noen var i gang med å bygge en sporveksel ... |
Alle tanker om en midlertidig reparasjon ble hurtig lagt bort så snart dette synet åpenbarte seg. Mens Berging og Beredskap har gått i gang med å jekke opp bakre vogn slik at den kan skyves sideverts, planlegger Jernbaneverkets personale den videre fremdriften for reparasjonsarbeidet. |
Pulveriserte betongsviller. Og skinnestrenger med tydelige spor etter hard medfart. |
Sporvidder med variabler. |
Bakerste ende jekket opp, første steg i forberedelsene på å få beveget vognen sideveis. |
Sentralen for jekkene, se nærmere omtale i del 1 for 17. februar. |
Vognslerken ble trukket frem omtrent en vognlengde, aluminiumskassen som står ved siden av toget er den samme som sto foran fronten på motorvognen. Berging og Beredskaps redskapsvogn har nettopp kommet tilbake fra Holmestrand etter å ha fulgt med åtteren. |
Den bakre motorvognen er kjørt bakover i påvente av å skulle løftes av sporet. Sporet forteller sitt tydelig språk om at noe har foregått. |
En hendig sak - det sparer mange tak med piassavakosten ... Men det er helt nødvendig å holde behørig avstand til den, pukken kastes langt med stor kraft. |
Da var det rent og pent så langt som skinnegangen rekker, og det er på tide å trekke seg tilbake. |
Vestfoldbanen delt like nord for kryssingssporet på Nykirke. Skinnegangen er fjernet over en strekning på oppunder 200 meter, fra punktet som vises i forgrunnen til rundt 10 meter bak vognene. |
De tre fremste vognene er satt på sporet i en kombinasjon av egne hjul og rulleskammel. Ferden til de tre forreste vognene stanset omtrent der de sørgelige restene av kabelkanalen vises nede til høyre. |
De tre forreste vognene venter på at det blir klart bakover, slik at de kan trekkes tilbake og løftes av sporet. |
Mor Norge farer ikke pent med de som forsøker å trå henne for nære ... |
Denne akselkassen er ikke hva den en gang var ... |
Støpejernsfeste for stabilisatorstag revet av. |
Vrakdeler plukkes og legges i skuffen på frontlasteren på en Hudding, en lastbærer som de siste årene har gjort sitt inntog på norske spor. |
Nordenden av Nykirke kryssingsspor, tydelig rødt flagg forteller at ingen skinnegående trafikk sørfra forbi dette punktet. Svillene i stabelen til høyre vil utvilsomt komme godt med. |
Mobilkranen står klar til å løfte de tre siste vognene så snart det er klart for det. De to første vognene som er løftet av står i bakgrunnen. |
Ulike vrakdeler samlet. Det er ikke noe vakkert syn ... |
Sporet er lagt, forberedelser for å få på plass ny kabelkanal pågår. |
Den sterkt skadede kabelkanalen plukkes opp ... |
... og legges på motsatt side av sporet inntil videre. |
Berging og Beredskap er i gang med forberedelser for å muliggjøre deling når vognene skal løftes av sporet. |
Fortsatt gjenstår en god del arbeider. Blant annet med kontaktledningsanlegget ... |
Huddig har tatt fatt på å samle inn skadet kabel. I bakgrunnen begge mobilkranene, høyst rede til å løfte når det er klart til det. Og mye tyder vel på at sporet trenger en ørliten justering før det kan kjøres annet enn Huddig og andre skinnegående anleggsmakiner ... |
Her forberedes montering av ny kontaktledningsstolpe. Til høyre for sporet ligger - eller lå ... - kabelkanalen. Herren midt i bildet er Jernbanemagasinets utsendte, Njål Svingheim. |
Innpakkede vogner. |
Nylagt spor i retning Holmestrand, med største hastighet 40 km/t inntil videre. Ny kabelkanal, ny kontaktledningsstolpe og ny kontaktledning. Alt klart for trafikk frem til den nye parsellen Holm-Nykirke tas i bruk i 2015. |
Skinne- og kabelrester. Evnen og viljen til å rydde opp er det ikke noe å si på. |
Vintersolen i februar skinner på 74-05-settet. |
Vinduer tas ut der det skal klippes. Det til venstre er nettopp tatt, de to på motsatt side var fjernet tidligere. Hellik Teigens menn var veldig klare på at det skulle bli så lite søl som mulig, og det som ble skulle de sørge for å fjerne. |
Det er godt å være noen mann når de store rutene skal løftes ut - det er såvisst ikke lettglass ... |
I tillegg til den "vesle" Liebherr 924 som ble lastet av like før dette arbeidet startet, har Teigen en Liebherr 934 på plass. Mens førstnevnte er en liten tass på "bare" 24 tonn, er denne på 34 tonn. Og med en saks som biter med 1 000 hydrauliske tonn. Men hvorfor får jeg bilder av dinosaurer i hodet mitt ...? |
Den første berøringen. Nakketak er et ord som raser gjennom hodet mitt. |
Rovdyret har tatt det første bittet - nå er det ingen vei tilbake. |
Mens den ene av Hellik Teigens menn betjener saksen, bruker den andre mobiltelefonen sin til å få tatt bilde av det som skjer. |
Hendig å kunne strekke hals ... det gir et godt overblikk når man klipper seg vei ovenfra og ned. |
Saksen jobber seg ubønnhørlig gjennom det som kommer i dens vei. Dypt der inne er den. |
Så godt som helt nede på høyre side. |
Del av vegg klippet løs, legges i haug sammen med andre deler inntil videre. |
Del av takkonstruksjonen løftes bort. |
Kjeften biter og gir seg ikke. |
Det siste bittet, så er delingen gjort på vestre side. |
Og dette bittet fullførte delingen på høyre side. |
Så er den Liebherr 924 sin tur, den går i gang med å fjerne takoppbygget. |
Den bakre delen er trukket litt unna og litt til venstre slik at det skal bli lettere å komme til for fjerne løse deler. |
"Jo, det er fullt mulig å løfte denne." Til høyre haugen med deler som er klippet løs og fjernet fra vognen. |
Fredagens arbeid ble avsluttet med å sette vognen tilnærmet tilbake på plass, deretter ble maskinene parkert slik at de effektivt hindret innsyn. |
En del av riggområdet og påhugget til tunnelen. |
Påhugget til tunnelen gjennom Holmestrand, fra Nykirke i sør til Holm i nord. 12 300 meter på innsiden av Norge. |
Utsikt sørover. Dagens trasé kommer inn fra venstre og fortsetter gjennom den 150 meter lange Nykirke tunnel, ferdig i 2002 i forbindelse med det nye kryssingssporet. Den opprinnelige Nykirke stasjon befant seg omtrent 2,5 km lenger sør. Før dette kryssingssporet ble en realitet, stakk sporet ut til venstre ved det høye skiftesignalet (mellom 2. og 3. kontaktledningsmast) og slynget seg gjennom landskapet. |
Vestfoldbanens km 92 med påhugget til ny tunnel til venstre og dagens trasé til høyre. |
Ikke lenge etterpå passerte dette toget på vei mot Skien. Begge motorvognene går i midten av toget. |
Skien-toget med dobbelt 70-sett stoppet inne på stasjonen og krysset med dette Eidsvoll-toget. |
Tog 820 kommer ut av Nykirke tunnel. |
Ferden går videre på traseen hvor sporet har vært i daglig bruk fra 1881. |
Lokfører i tog 820 hilser. Kun to ganger til skal tog 820 passere Holmestrand i friluft. |
Tog 819 kommer til syne, innkjørsignalet til Nykirke kryssingsspor befinner seg rett bak kurven. |
Vestfoldbanens km 92 passeres, et sted med mye dramatikk for omtrent fire og halvt år siden. |
Det hilses. |
Utsikt sørover fra inngangen til Holmestrandporten tunnel. Den gamle traseen tar av mot venstre omtrent ved Huddigen. |
Mot nord, Holmestrandporten tunnel og det nye dobbeltsporet til venstre, traseen fra 1881 til høyre. |
27. sep. 2017 | |
2308,01 Gutulsrød | |||||
2309 Skoppum | |||||
Litt nordover i fylket finner vi Skoppum, forgreningsstasjonen for Hortenlinjen. Det er tog 807 vi ser på vei inn trukket av 11.2102. Noen venter på reisende som kommer med toget, andre venter på toget for å kunne reise med det. |
Mannen til høyre i bildet får meg til å tenke på Dick Tracy eller Dickie Dick Dickens
. |
Som sagt, BF 10 var helt vanlig i Vestfoldtog på slutten av 1980-tallet. |
Skoppum stasjon |
Skoppum , motorvogn. |
|
ca 1885 |
ca 1885 |
ca 1900 |
Postkort. Ukjent utgiver. |
Klart til avgang fra Skoppum stasjon. Loktype El 1 foran. Togets personførende vogn var litra BF nr. 578. |
Den ferroviale fotturen startet på Skoppum stasjon |
Skoppum |
28. mai 1970 |
1972 |
EL 1.2005 ankommet med kippgodstog fra Horten. |
EL 1.2005 ankommet med kippgodstog fra Horten |
19. juni 1977 |
19. juni 1977 |
19. juni 1977 |
Bildet viser utdaterte biler, godsvogner og arbeidsmetoder. Legg forøvrig merke til utformingen av lampeholderen på toppen av kjøretrådportalen: stilig!! |
El 11. 2082 med Gt. 5335 |
Kippen fra Horten med El 10.2508 |
Kipptog fra Horten |
Tier'n venter på å skifte vogner over i spor 1. |
Klar for retur til Horten fra spor 4. |
Vognene er avlevert, og hentes av El 8.2060 med BF775. |
Kullblondinen tar seg godt ut der hun tålmodig venter i spor 2. Til høyre en stabel nye sviller som venter på å bli lagt ned. |
Pent pyntet med flagg. |
Jørn Nicolaysen (t.v.) og Gunnar Braaten på plattformen, Erik Borgersen titter frem i døråpningen. |
Kryssingen med tog 805 er unnagjort, det bærer videre. |
27. apr. 1989 |
27. apr. 1989 |
Kort opphold. I Hortensporet står materiell tilhørende daværende Skoppum Reiseforening. |
BM 67.16 |
|
BM 67.16 |
BFS 67.69 |
Hensatt på Skoppum for fremtidig kjøring for Skoppum Reiseforening. Ble ikke noe av. |
Hensatt på Skoppum for fremtidig kjøring for Skoppum Reiseforening. Ble ikke noe av. |
i Skoppum Reiseforenings design. |
1. des. 1994 |
29. juni 2002 |
21. aug. 2002 |
72.807 |
Skal sendes til verkstdet i Skien for oppgradering av utgangsdørenes funksjon. |
2003 |
|
10. juni 2003 |
Tidligere forgreningsstasjon. Sidelinjen hadde egen plattform. Hovedlinjens plattformer er på andre siden av stasjonsbygningen. |
19. sep. 2011 |
19. sep. 2011 |
19. sep. 2011 |
LM2.11 i spor 2, Skoppum |
Vestfoldbanen sett sydover fra spor 1 |
Ikke alle bryr seg om å bruke overgangen. |
Vestfoldbanen nordover sett fra spor 1 |
Sydgående ankommer Skoppum |
6. mar. 2016 |
6. mar. 2016 |
6. mar. 2016 |
15. mar. 2017 |
Passerende løslok gjennom spor 1 på Skopum stasjon. |
Tog 2001 forbikjøres av tog 811. |
26. mai 2018 |
26. mai 2018 |
Loket tas i nærmere øyesyn under et lengre stopp på Skoppum i påvente av forbikjørende tog. |
'Ta plass, lukk dørene' - Togfører gjør klart for avgang fra Skoppum |
Togfører følger med under avgang fra Skoppum |
820 ankommer Skoppum med settene vi så tidligere i dag. |
Portrett av "det første" i Skoppum. |
Hverdagen i Skoppum som er vedtatt at skal snart skal bli borte. |
Hortenlinjens start ved Skoppum. |
Hortenlinja ved Skoppum. |
Skoppum stasjon. |
Skoppum. |
Vesfoldbanen til høyre og Hortelinja til venstre. |
BM 74-12 har ankommet Skoppum. |
1. sep. 2019 |
10. mai 2021 |
10. mai 2021 |
10. mai 2021 |
Tog 85811 passerer Skoppum 12. mai |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2446 treff på Stasjonsdatabasen, og 16366073 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2242 treff · Statistikk Siste måned |