.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
7410,101 (Nelaug) | |||||
7411 Nelaug (gamle) | |||||
7411,01 Øynes | |||||
Nelaug er ganske nedtappet for tida, men ifølge værmeldinga er det et visst tilsig i vente. Midt i bildet, på andre sida av vannet ser vi Øynes. Plattformen til Treungenbanens holdeplass eksisterer ennå. | |||||
7412 Simonstad | |||||
Bldet er tatt i siste halvdel av 1950 årene |
Simonstad |
27. mai 1967 |
Simonstad stasjon |
Vanntårnet på Simonstad |
Simonstad stasjon. Dresindeler er sanket inn, med tanke på Krøderbanen som en fremtidig museumsbane. En for mange nokså utopisk tanke i 1969...... |
5. juli 1969 |
5. juli 1969 |
5. juli 1969 |
Simonstad |
Treungenbanens definitive endepunkt ved vanntårnet på Simonstad |
Simonstad |
Her kommer motorvognen ut av Fiskådal tunnel. I Kristiansand distrikt hadde vi Reidar Bye som lokfører. Han var også aktiv på Setedalsbanen. |
Her har vi ankommet Simonstad. Stasjonsbygningen stod fortsatt, men mye indikerte at den ikke var tiltenkt bevart. |
Om noen lurte på hvor langt sporet gikk, så ser dere det her. Dette er et utsnitt av et fra før dårlig bilde. |
Vanntårnet så fortsatt intakt ut - det var ikke så mange årene siden hadde vært i bruk. Sporet var det verre med. |
Fiksådal tunnel |
26. juni 1971 |
1. juli 2003 |
Verdens første museumstog på simonstad i herrensår 2012! |
86 settet står å hviler mens lokførerene prater.. og konserten på "vanntåret" pågår |
Der det er et tog i nærheten, er muligheten stor for at noen møtes og prater litt. Kanskje om gamle dager på Simonstad stasjon...? |
Siden det var vanntårnets dag, må vi ha med et bilde av vanntårnet, de som var møtt fram, og de som underholdt. |
Omtrent så langt man kommer med jernbanemateriell på Treungenbanen i dag. Ferden gikk videre med buss. |
Tilbake på Simonstad, og et gledelig bytte tilbake til jernbanemateriell! |
13. okt. 2013 |
13. okt. 2013 |
ABV sitt 86 sett |
13. okt. 2013 |
Framme på Simonstad. Her arrangerer en driftig gjeng i Vanntårnets venner utendørskonserter og -foredrag. Denne gangen kåserte Geir Helljesen før Benny Borg spilte. |
Vanntårnet med de mange vennene. |
1. aug. 2016 |
Linjepersonalet som holdt på å fjerne is i Fiskådalen tunnel hadde ikke fått underretning om at skiftetraktoren på Nelaug skulle kjøre ekstra kipptog til Simonstad for å hente flisvogner på sagbruket der, så vi ble beordret av txp Simonstad til å vise ekstratogsignal. Neida, den tiden er nok forbi. Men siden det akkurat har vært en diskusjon om slike signaler på forumet og vi "tilfeldigvis" hadde et for hånden, klarte vi ikke å la være... |
6. okt. 2018 |
Det er et stort lokalt engasjement på Arendalsbanen og i Simonstad med vanntårnets venner og Simonstad sangkor. Her underholder de siste og publikum måtte også delta gjennom allsang på "Vi vandrar saman" før vi skulle sette kursen tilbake mot Nelaug. |
86-settet til Arendalsbanens Venner fotografert ved plattform på Simonstad. |
Bruspennet i enden av den lange fyllinga over bukta ved Foløya. |
6. okt. 2018 |
I den grad reisen hadde et mål, var det vanntårnet på Simonstad. Her var det åpent hus, og mulighet til å studere interiøret. |
Sidesporet ned til Bergene Holm bærer sterkt preg av ikke å ha vært i bruk på over 20 år. Men det er planer om en fabrikk for biodrivstoff på Simonstad, og det kan medføre transporter på bane. I mellomtida vokser det fremtidige produksjonsråstoffet fritt i sporet. |
Det nærmer seg togtid for dagens første retur til Nelaug. Simonstad sangkor er vel installert ombord, og gir til beste med sitt julerepertoar. På plattformen står dagens ombordsansvarlig Rune Vindholmen i passiar med to av Arendalsbanens beste venner, Arne Martin Gimse, og Hadriaan Van Nes. |
Tog ved vann: 86-settet til ABV på fyllinga over bukta ved Foløya. |
For å gjøre klar og kjøre fram motorvognen til Simonstad |
Treungbanens ende. |
Simonstad full av NJKere. |
Da er tiden inne for tilbakereisen. |
En betydelig mengde skinner er kommet hit for noen uker siden. |
Vi starter der Treungbanen fortsatt har en grad av togtrafikk, nemlig strekningen mellom Nelaug og Simonstad. Her er jeg ca 1km nedenfor Simonstad. |
Det er noe eget med baner med gruspukk. Dessverre hadde det blitt fylt på et par meter med veldig grov pukk litt lengre oppe langs linja. For øvrig er stolpene til høyre en tidligere telefonkurs som har fått blanktrådene erstattet med kabler. Kikker man nøye etter nedenfor stolpene så finner man ofte knuste isolatorer. Dette var ikke jernbanens telefonlinje tror jeg, jernbanens egen linje skal dere få se rester av senere. |
Rester av Treungenbanens telefonlinje. Langs traseen forbi Åmli så kan man finne flere slike stolper, noen som står og noen som har ramlet ned. |
Litt lengre nede langs linja. Vi er neppe 44 km unna Oslo, men heller 44km unna Arendal? |
På denne stolpen sto det trolig et skap med en telefon i som lokføreren kunne bruke. |
Simonstad vanntårn. | |
7412,01 Simonstadhaugen | |||||
Litt forbi Simonstadhaugen holdeplass |
På vei tilbake passeres Simonstadhaugen holdeplass |
5. juli 1969 |
1. juli 2003 | ||
7412,02 Suplandsfoss | |||||
Hit, men ikke lenger. Vi befinner oss ca. 4 km fra Simonstad og ca. 12 km fra Nelaug. Skinnegangen mellom Simonstad og dette avsidesliggende stedet ble revet kort tid etter. |
5. juli 1969 | ||||
7412,03 Måmoen | |||||
7412,04 Kauneberget | |||||
7412,05 Kløvfjell | |||||
Kløvfjell tunnel til venstre, der gikk Treungenbanen igjennom. |
Sviller ved Kløvfjell tunnel. |
Kløvfjell tunnel. Tunnelen var helt tom når vi var der. |
Inne i Kløvfjell tunnel, jernbanens telefonlinje ser vi til høyre. Flere av isolatorene i tunnelen var helt kølsvarte, trolig etter mange år med dampdrift og sot. |
Nå er vi 200 meter unna den andre tunnelåpningen til Kløvfjell tunnel, altså i retning Simonstad. Her har banens trase delvis blitt erstattet med vei, men man kan tydelig se traseen. |
Treungenbanens trase. Legg merke til at det fortsatt ligger sviller under all vegestasjonen. |
Nå er vi på andre siden av Kløvfjell tunnel. |
Rett innenfor tunnelåpningen lå det flere telefonjern, blant annet disse "doble isolatorjernene" altså at to linjer møttes her og gikk ned i et koblingsskap etter det jeg har forstått. Man finner slike telefonjern på Kløftefoss og Snarum stasjon på Krøderbanen. | ||||
7413 Vallekilen | |||||
2. nov. 1969 |
2. nov. 1969 |
1. juli 2003 |
1. juli 2003 |
Så kjørte vi litt lenger nedover fylkesveien i Treungenbanens trase. Hvis du blir usikker på hvor banen gikk så kan du først å fremst følge telefonlinja til høyre som ble satt opp langs jernbanen og så klart de klassiske jernbanegjerdene. | |
7414 Åmli | |||||
1915 |
Bebyggelsen i Åmli, sett fra broen over Nidelven. Stasjonen tror jeg ikke er kommet med på bildet. Stilig rekkverk - det var nok derfor jeg tok bildet. |
25. sep. 1967 |
31. juli 1974 |
31. juli 1974 |
22. sep. 2000 |
22. sep. 2001 |
22. sep. 2001 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 1050 treff på Stasjonsdatabasen, og 16448921 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2251 treff · Statistikk Siste måned |