.
2200 (Oslo S) |
|
2200,1 Nationaltheatret |
ca 2000 foto: Leif-Harald Ruud Nationaltheatret NSB: BM 69B nr. 69.027
|
Inngang Munkedamsveien. 20. apr. 2014 foto: Lars Mæhlum Nationaltheatret
|
2201 Oslo V |
Oslo V
|
foto: (ukjent fotograf) Oslo V
|
1872 Christiania
|
ca 1910 Kristiania V
|
ca 1950 foto: Postkort Oslo V
|
1967 foto: Svein Sando Oslo V
|
1967 foto: Svein Sando Oslo V
|
1967 foto: Erik W. Johansson Oslo V NSB: El 8 nr. 2054 Tog nr. 547
|
Så bar det inn til Oslo V mens 806 fortsatt stod ved plattform. 12. apr. 1970 foto: Svein Sando Oslo V (Oslo V) NSB Drm.: BFmeo type 66 nr. 66.02
|
30. mar. 1971 foto: Svein Sando Oslo V
|
31. mar. 1971 foto: Svein Sando Oslo V NSB: El 1a nr. 2005
|
ca 1972 foto: Helge Lindholm Oslo V NSB: El 1a nr. 2006
|
8. des. 1973 foto: Ulf Berntsen Oslo V
|
1975 foto: Sven Hjorth-Johansen Oslo V
|
27. apr. 1975 foto: Erik Borgersen Oslo V
|
Etter å ha vært på Filipstad returnerer vi direkte ut fra Vestbanestasjonen ut på Rådhusplassen og tilbake til Loenga. 27. apr. 1975 foto: Svein Rune Kjønnø Oslo V
|
10. juli 1976 foto: Erik Borgersen Oslo V NSB Drm.: BFM 66 nr. 66.02
|
29. aug. 1980 foto: Svein Sando Oslo V
|
Strupen 26. nov. 1983 foto: Svein Sando Oslo V
|
Nyttårstog: På dette årets første dag var det 2101 som trakk tog 809 fra Oslo V til Skien. 1. jan. 1984 foto: Andreas W. Oslo V NSB: El 11 nr. 2101
| ![]()
|
1989 foto: Svein Sando Oslo V
|
1989 foto: Svein Sando Oslo V
|
Tog 501 Oslo V-Bø gikk tilkoblet et Vestfold-tog fra Oslo V til Drammen. Godsvognen ble med til Kongsberg med bl.a. medisiner til sykehuset der. Etter ankomst Bø stod tog 501 i ni minutter før det returnerte til Oslo V som tog 502. Året etter ble togene 501-502 loktog med El 11, og fikk da 12 minutter på å vende på Bø. De tre ekstra minuttene var fremskaffet ved å kutte ut stopp mellom Kongsberg og Hjuksebø, men lokførerne fortsatte å praktisere signalstopp på disse stasjonene likevel. 1989 foto: Erik W. Johansson Oslo V
|
Oslo V var hovedstadstasjon av det kompakte slaget - 10-ern trengte ikke å gå så langt for å hente vognene. apr. 1989 foto: Erik W. Johansson Oslo V
|
Så er 807 og 501 stilt opp i spor 4. Foran tog 807 som loktog til Skien over Vestfold, bak 501 med 68-sett til Bø tilkoblet kjølevogn til Kongsberg - visstnok med medisiner til sykehuset. apr. 1989 foto: Erik W. Johansson Oslo V
|
24. juli 2003 foto: Ulf Berntsen Oslo V
|
10. juli 2014 foto: Stig Oslo V
|
2201,1 Oslo V (Filipstad) |
1.2020, takutstyr tidligst 1922 foto: NSB Elektroavdelingen Oslo V (Filipstad) NSB: El 1a nr. 2020
|
1951 foto: J. J. Overwater Oslo V (Filipstad) NSB: El 2 nr. 2023 NSB: El 1a nr. 2006 NSB: El 8 nr. 2061
|
En tidligere NHJ-vogn hadde fått oppgaven med å være endebuffer - da er det ikke så farlig om en aksel er av sporet. 1968 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
Denne GFo-en var nok også i bruk som endebuffer, men jeg tror den også fungerte som lager. 1968 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
El 8.2056 ved lokstallen. 8. sep. 1969 foto: Svein Sando Oslo V (Filipstad) NSB: El 8 nr. 2056
|
2. jan. 1970 foto: Svein Sando Oslo V (Filipstad)
|
El 10.2508 overtar lokene og dytter de inn til lokstallen på Filipstad.
Det er interessant å se at man bygde en ny stor 20m svingskive på Filipstad samtidig som man bygget om Drammenbanen til normalspor og elektrifiserte. Et par år var det dampdrift i påvente av at elektrifiseringen skulle bli fullført, og da gikk det store damplok på banen (type 26 og 30). Noe behov for å snu snøryddingsmateriell har det også vært siden 1922, men det kan ikke ofte at den har vært i bruk. Kanskje noen av leserene her vet om den var svingbar de siste årene? I følge historiske kart på finn.no må skiva ha forsvunnet mellom 1984 og 1997. En gang etter 1956 ble sporene til skiva også endret slik at den kunne kjøres rett gjennom uten å svinge på den. Det vil si at den kunne inngå i spor man hensatt hele togstammer på. 3. juni 1970 foto: Svein Sando Oslo V (Filipstad) NSB: El 10 nr. 2508
|
El 8.2059 utenfor lokstallen. 1980-1982 foto: Bjørn Næss Oslo V (Filipstad) NSB: El 8 nr. 2059
|
Di 2.823 utenfor lokstallen i designet skiftemaskinene til NSB kun hadde en kort stund. 1990-1991 foto: Bjørn Næss Oslo V (Filipstad) NSB: Di 2 nr. 823
|
22. apr. 1993 foto: Roar Nilsson Oslo V (Filipstad)
|
juni 1993 foto: Roar Nilsson Oslo V (Filipstad)
|
29. mar. 1996 foto: Roar Nilsson Oslo V (Filipstad)
|
Materielltypene er nøye sortert på hvert sitt spor - vi skimter også 69-sett til høyre. 24. mar. 2021 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
Det karakteristiske tårnet på Filipstad løkke - påstås å 'speile' Oscarshall på andre siden av Frognerkilen. 24. mar. 2021 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
Filipstad sett fra broen over Drammenbanen ved Munkedamsveien. 24. mar. 2021 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
Noen har plassert en kontaktledningsmast i veien, men jeg tok bilde likevel. 24. mar. 2021 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
Stillverket har sett bedre dager. Bygningen til høyre ligner også på et stillverk - hva brukes den til? 24. mar. 2021 foto: Erik W. Johansson Oslo V (Filipstad)
|
2202 Skarpsno |
ca 1910 Skarpsno
|
El 8.2058 17. mai 1970 foto: Svein Sando Skarpsno NSB: El 8 nr. 2058
|
17. mai 1970 foto: Svein Sando Skarpsno
|
17. mai 1970 foto: Svein Sando Skarpsno NSB: El 8 nr. 2058
|
1973 foto: Svein Sando Skarpsno
|
13.2122 foran rushtidstog 27. mai 1973 foto: Ulf Berntsen Skarpsno NSB: El 13 nr. 2122
|
27. mai 1973 foto: Ulf Berntsen Skarpsno
|
1975 foto: Sven Hjorth-Johansen Skarpsno
|
14. feb. 2002 foto: Roar Nilsson Skarpsno
|
Skarpsno med 69sett på vei fra Filipstad for å gjøre en innsats i eftermiddagsrushet. 27. juni 2013 foto: J. H. Haugen Skarpsno
|
2203 Skøyen |
foto: Thor K. Haatveit Skøyen
|
ca 1875 Tyskestranden
|
ca 1875 Tyskestranden
|
1875 foto: ? Tyskestranden
|
1875 foto: ? Tyskestranden
|
1910 foto: K. Johansen Skøien
|
ca 1915 Skøien
|
ca 1915 Skøien
|
1916 foto: ? Skøien
|
1916 foto: ? Skøien
|
15. mar. 1930 foto: Rummelhoff Skøyen
|
Cmeo 102 med tog på Skøyen stasjon 1939 foto: UHB fotosamling Skøyen Cmeo type 102a
|
BM 66 på vei mot Oslo V. 1968-1970 foto: Bjørn Næss Skøyen
|
65-sett i lokaltog møtes på Skøyen stasjon. 1968-1969 foto: Bjørn Næss Skøyen NSB Drm.: Bmeo type 65b nr. 65.23
|
ca 1971 foto: Ragnar W. Sørensen Skøyen BFmeo type 1
|
31. mar. 1971 foto: Svein Sando Skøyen
|
1975 foto: Sven Hjorth-Johansen Skøyen
|
1975 foto: Sven Hjorth-Johansen Skøyen
|
1980 foto: Svein Sando Skøyen
|
El 1.2001 og El 5.2039 på vei mot Drammen. 1988-1990 foto: Bjørn Næss Skøyen NTM(mus): El 1a nr. 2001
|
21. nov. 1996 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
21. nov. 1996 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
Nytt spor 4 er under anlegg. 23. mar. 1997 foto: R. G. Nilsson Skøyen NSB: BM 69D nr. 69.063
|
23. mar. 1997 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
8. juni 1997 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
8. juni 1997 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
8. juni 1997 foto: Roar Nilsson Skøyen
|
På gjestopptreden på Østlandet, tilhørte fortsatt Stavanger. For øvrig er stasjonen under ombygging til fire spor med perronger. 7. juli 1997 foto: R. G. Nilsson Skøyen NSB: BM 69B nr. 69.032 Røskva
|
Tog 710 passerer Skøyen, som er under ombygging. 7. juli 1997 foto: R. G. Nilsson Skøyen NSB: El 17 nr. 2231 Tog nr. 710
|
16. aug. 2000 foto: Roy Olsen Skøyen
|
2003 foto: Leif-Harald Ruud Skøyen
|
14. aug. 2003 foto: Hans-Petter Lyshaug Skøyen
|
14. juni 2004 foto: Hans-Petter Lyshaug Skøyen
|
9. juni 2010 foto: Lars Mæhlum Skøyen
|
1. nov. 2011 foto: Atle Samuelsen Skøyen
|