lid - 333
aut -
, rediger=
|
|||||||
|
Brynsbakken 1970
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Strekning | Jåberg–Lauve |
---|---|
Stedsnummer | 2317,000001 |
Fra km.posisjon | km 144.71 |
Fra st.nr. | 2317 |
Til st.nr. | 2318 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder | Feil i sql: Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2,2 Tømmertoget fra Borgestad til Halden kommer til syne med MA-en først, ... |
2,2 Persontog med El 13, godsvogn og type 7. |
2,2 Et typisk vestfoldtog i 1989; type 7-vogner i kombinasjon med G-vogn og El 13. |
3,3 Et tømmertog kommer til syne etter å ha rundet kurven ved Hybbestad, ... |
3,3 ... kun en hollender bak, ... |
3,3 ... to svensker foran og ... |
3,3 ... trekkraften var uventet, ... |
3,3 ... baktroppen utgjøres av to tulipaner. |
3,3 ... retter seg ut. |
3,3 Litt nærmere og det blir mulig å studere sammensetningen, ... |
3,3 ... deriblant tanktilhengeren med en innebygget lyskaster. |
3,3 Tog, snødekte jorder og frisk vinterluft. |
3,3 På Istrehågan er det en gravplass fra jernalderen, veien dit går forbi gårdene oppe til høyre. Men det affiserer nok ikke FLIRT-settet der det stryker over grønne enger en varm fredag ettermiddag før pinse. |
3,3 Tog 871 kommer stille luskende med stø kurs for Larvik og deretter Skien. |
3,3 Landbruksjord i det lille fylket pyntet med tog i blått og sølv. |
3,3 Forbi åkre og vannpytter suser toget fra Sørlandet gjennom Vestfold på sin ferd mot hovedstaden. |
3,3 Nesten hele toget på plass, bakerste halvdel av siste vogn rakk ikke å komme inn i søkeren før det var for sent. Og blomsterprakten, her representert ved Geitrams, er så aldeles hjertelig til stede. Men slik blir det når man som barn blir underernært på flaggstangfrø og derfor ikke rager mer enn noe med 180 cm over bakkenivå. |
3,3 I lokaltogtiden, som for Vestfoldbanens del var frem til og med lørdag ettermiddag 27. mai 1978, kunne det meget vel tenkes at det hadde blitt stopp på Hybbestad, holdeplassen som lå ned til venstre for det hvite huset i bakgrunnen. |
3,3 For mange, mange år siden kunne man fotografere lokaltog på dette stedet. Riktignok ikke med slikt materiell, men allikevel ... |
3,3 Fra Jåberggrenda har man god oversikt til Vestfoldbanen og 69-settet som haster mot sin endestasjon i Larvik. |
3,3 Den blå pilen (På med pilen Palle - for de som husker så langt tilbake ...) haster avgårde mellom spirende kornåkre og forbi velholdte våningshus og driftsbygninger. |
3,3 Høsthveten har spiret der den er sådd. Det som er sådd i vår har ikke kommet opp av bakken enda. Men det er en pen brunfarge - det kan til og med være at den fargen er en korrekt gjengivelse av modellen - og jeg synes den står seg til både det grønne og det blå. Men det er jo meg da ... |
3,3 Til høyre i bildet vises litt av den gamle bebyggelsen i det tog 818 nærmer seg planovergangen. |
3,3 Tog 824, bestående av åtte vogner - eller to-70-sett om du vil, kommer i hastig tempo frem fra kurven like nord for Hybbestad. |
3,3 På en slik flott vinterdag speiler solen seg i vognsidene. Selv med en 15-20 kuldegrader er det flott å være ute! |
3,3 Vinter i Vestfold. På Vesta på Jåberg. |
3,3 Tog 822 kommer frem fra svingen like nord for Hybbestad. |
3,3 Noen minutter over halv åtte kom tog 810 til syne borte ved Istre. |
3,3 Toget trekkes, som vanlig, av en El 18, og består av fem B5-vogner i nydesign, en BF14 i gammeldesign, én B5 i tivolidesign og bakerst en BC5 i nydesign. |
3,3 Loket er i ferd med å passere stedet hvor søndre veksel på stasjonen lå. I dag er det ikke noe igjen som forteller at det en gang sto en stasjon her, kun en stor og åpen plass. |
3,3 Vi er så vidt nord for Lauve. I bakgrunnen bygninger tilhørende gårdene Løve Øvre og Løve Mellom. |
4,0 Tog til Brevik på prærien på Jåberg. |
4,0 På vei opp fra Hybbestad til tidligere Jåberg stasjon, omkranset av staselige kornåkre, det hele nydelig belyst fra en skyfri himmel. |
4,0 Flytoget farer over jordene på Skalleberg, underveis fra Skien til Lodalen Verksted. |
4,0 Flytoget farer over jordene på Skalleberg, underveis fra Skien til Lodalen Verksted. |
4,0 Flytoget farer over jordene på Skalleberg, underveis fra Skien til Lodalen Verksted. |
4,0 Flytoget farer over jordene på Skalleberg, underveis fra Skien til Lodalen Verksted. |
4,0 Flytoget farer over jordene på Skalleberg, underveis fra Skien til Lodalen Verksted. |
4,4 Hvor er 69-settet ...? Toget har nettopp kommet til syne. |
4,0 70-settene var fremdeles enerådende i de fleste togene fra Skien/Larvik til Lillehammer. |
4,4 Omtrent ved kilometermerket lå en til av de mange overgangene som i en håndvending ble nedlagt. |
4,4 Nå begynner noe å skje ... - 70-settet synes å bli slukt av snøen. |
4,4 FLIRT-settet har nettopp kommet til syne rundt svingen ved Hybbestad. |
4,4 Stilstudie. |
4,4 Plutselig blir han som tydeligvis var helt på jordet oppmerksom på at det kom tog bakfra. Et blått tog. |
4,4 Utsikt i Vestfold, slik det kan ses av en som var (helt?) på jordet. Til høyre i bildet skimtes Skallebergveien som i stor grad følger Vestfoldbanen fra Jåberg til Lauve. |
4,4 Når toget vel har passert kan jeg jo vise frem hvordan det kunne tatt seg ut hvis toget hadde kommet motsatt vei. Og jeg hadde valgt en annen standplass ... |
4,4 Toget har nettopp kjørt gjennom stasjonsområdet når toget kommer til syne for fotografen. Eller stasjonsområdet? Vel, for mange år siden var det korrekt. Nå er det ikke annet enn et mer eller mindre overgrodd område langs sporet ... |
4,4 Tog 818 med to 70-sett har kommet til syne. |
4,4 Persontog med godsvogn med overgang til øvrige vogner. |
0,0 Tog til Brevik på prærien på Jåberg. Urovekkende mange vogner lastet med intet annet enn luft. |
0,0 Tog til Brevik på prærien på Jåberg, det bærer nedover mot Hybbestad.. |
0,0 Tog til Brevik på prærien på Jåberg, straks Hybbestad. Om ikke annet var været strålende, men det skulle absolutt vært snø på jordene. |
0,0 Se, der kommer det et tog. |
Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.
# | Stedsnummer | Km. | Strekning | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|
5911 | 2300,000001 | 52.86 | Drammen–Gunnarsrud | ||
5912 | 2301,000001 | 61.50 | Gunnarsrud–Skoger | ||
5913 | 2302,000001 | 63.05 | Skoger–Galleberg | ||
5914 | 2303,000001 | 68.63 | Galleberg–Sande | ||
5915 | 2304,000001 | 73.07 | Sande–Holm | ||
5916 | 2305,000001 | 77.01 | Holm–Smørstein | ||
5917 | 2306,000001 | 81.28 | Smørstein–Holmestrand | ||
5918 | 2307,000001 | 86.09 | Holmestrand–Nykirke | ||
5919 | 2308,000001 | 95.26 | Nykirke–Skoppum | ||
5920 | 2309,000001 | 99.54 | Skoppum–Adal | ||
5921 | 2310,000001 | 102.97 | Adal–Barkåker | ||
5922 | 2311,000001 | 108.42 | Barkåker–Tomsbakken | ||
5957 | 2311,200001 | 111.80 | Tomsbakken–Tønsberg | ||
5925 | 2312,000001 | 115.55 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | ||
5958 | 2312,000001 | 115.68 | Tønsberg–Jarlsberg Points | ||
5926 | 2312,100001 | 117.80 | Jarlsberg Points–Sem | ||
5927 | 2313,000001 | 121.03 | Sem–Stokke | ||
5928 | 2314,000001 | 128.24 | Stokke–Råstad | ||
5929 | 2315,000001 | 134.97 | Råstad–Sandefjord | ||
5930 | 2316,000001 | 139.52 | Sandefjord–Jåberg | ||
5931 | 2317,000001 | 144.71 | Jåberg–Lauve | ||
5932 | 2318,000001 | 149.80 | Lauve–Viksfjord | ||
5933 | 2319,000001 | 151.97 | Viksfjord–Grøtting | ||
5934 | 2320,000001 | 155.09 | Grøtting–Larvik | ||
5935 | 2321,000001 | 158.66 | Larvik–Kjose | ||
5936 | 2322,000001 | 169.41 | Kjose–Eikenes | ||
5937 | 2323,000001 | 174.44 | Eikenes–Oklungen | ||
5938 | 2324,000001 | 182.10 | Oklungen–Bjørkedal | ||
5939 | 2325,000001 | 188.65 | Bjørkedal–Eidanger | ||
5940 | 2326,000001 | 192.60 | Eidanger–Porsgrunn | ||
6663 | 2326,000002 | 1.00 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | ||
5941 | 2327,000001 | 190.12 | Porsgrunn–Osebakken | ||
5942 | 2328,000001 | 188.84 | Osebakken–Borgestadholmen | ||
5943 | 2329,000001 | 187.10 | Borgestadholmen–Borgestad | ||
5944 | 2330,000001 | 186.80 | Borgestad–Bøle | ||
5945 | 2331,000001 | 185.95 | Bøle–Eikonrød | ||
5946 | 2332,000001 | 183.84 | Eikonrød–Skien G | ||
5948 | 2340,000001 | 99.54 | Skoppum–Borre | ||
5949 | 2341,000001 | 103.07 | Borre–Horten | ||
5951 | 2350,000001 | 192.60 | Eidanger–Nystrand | ||
5952 | 2351,000001 | 195.35 | Nystrand–Skjelsvik | ||
5953 | 2352,000001 | 197.21 | Skjelsvik–Heistad | ||
5954 | 2353,000001 | 199.65 | Heistad–Ørvik | ||
5955 | 2354,000001 | 200.84 | Ørvik–Brevik | ||
6636 | 2370,000001 | 0.00 | Drammen-Kobbervik (2spor) | ||
6637 | 2371,000001 | 0.00 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | ||
6638 | 2372,000001 | 0.00 | Galleberg-Smørstein (2spor) | ||
5964 | 2373,000001 | 80.20 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | ||
6641 | 2374,000001 | 0.00 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | ||
6643 | 2375,000001 | 0.00 | Nykirke-Horten (2spor) | ||
6645 | 2376,000001 | 0.00 | Horten-Barkåker (2spor) | ||
6647 | 2377,000001 | 0.00 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | ||
6649 | 2378,000001 | 0.00 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | ||
5966 | 2385,000001 | 158.66 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | ||
5967 | 2386,000001 | 162.46 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | ||
5968 | 2387,000001 | 166.68 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | ||
5969 | 2387,100001 | 173.35 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | ||
5970 | 2387,200001 | 173.55 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | ||
5971 | 2388,000001 | 181.77 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 167 treff på Stedsdatabasen, og 1344044 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 216 treff · Statistikk Siste måned |