.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


Navn og status Plassering Bilde(r)

Kjelle

NJK-nr. 2360,11
NSB-nr.

Navn
1. juni 1931Kjelle

Status
1. juni 1931hp
Statuskodenes betydning


Data endret 29.04.2007 12.26

23/kart2312.jpg

km 113.200 fra Oslo V
på strekningen
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points

Kartlenker

https://pix.njk.no/134//s134594-2011-06-29_2305.jpgOppe ved øvre spor er deler av gjerdet kledd med duk for å hindre uønsket sprut ned i sporet. De røde rørene som kan skimtes i gresset ved nedre spor er trekkerør for kablene som er midlertidig lagt om.
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134595-2011-06-29_2306.jpgVidere østover er duken erstattet av plater. Og enda videre er det satt opp en kraftig vegg, vi skimter så vidt enden av den. Oppe på toppen er en gravemaskin i full gang, trolig med pigging.
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134596-2011-06-29_2310.jpgTog 807 passerer anleggsområdet ved øvre spor på vei inn til Tønsberg. Veggen er godt synlig, og det bør vel ikke herske noen tvil om at den er i stand til å motstå store påkjenninger. Den tidligere omtalte gravemaskinen på toppen sees oppe til venstre, en annen gravemaskin er i aktivitet bak veggen.
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134582-2011-05-10_0802.jpgFra øvre spor fortsetter rennen opp mot toppen av Frodeåsen. I forbindelse med byggearbeidet er det anlagt en anleggsvei, og vannrennen er gitt et midlertidig løp under veien.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134585-2011-05-10_0799.jpgHer har vi kommet oss opp til øvre spor igjen og har tatt oppstilling over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Dobbeltsporet vises godt. Til høyre kommer nedre spor inn. Hva som blir det sporets skjebne rent umiddelbart er vel ikke klart. På et informasjonsmøte NJK Vestfold hadde i Jernbaneverkets anleggskontor i Tønsberg i 2009 ble det sagt at traseen ikke ville bli skinnelagt, men at det ble holdt åpent som en fremtidig løsning. Blant annet er det tanker om lokaltog i sørfylket som har Tønsberg som endestasjon, og ved en slik løsning er det ønskelig at disse togene skal kunne kjøre rett inn på stasjonen uten å måtte kjøre sløyfen først. I enkelte dokumenter har jeg sett dette sporet omtalt som ”Søndre tilsving”. Brakkeriggen til venstre huser Jernbaneverkets anleggskontor for Vestfoldbanen. Til høyre Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134586-2011-05-10_0800.jpgVi ser vestover mens vi fortsatt står over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Fjellet til høyre skal sprenges for å kunne rette sporet. Det er fra dette punktet fallet mot nedre spor skal starte.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134587-2011-05-10_0804.jpgVi fortsetter vestover (ja, fra Sem kjører man i østlig retning for å komme inn til Tønsberg, nordlig kurs settes først etter at man har passert Kjellelia) og får øye på knausen vi så på litt tidligere.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

https://pix.njk.no/134//s134588-2011-05-10_0806.jpgSånn var utsikten i østlig retning fra knausen. Inngangen til Jarlsbergtunnelen er omtrent midt i bildet hvor stålmasten for kontaktledningen står. Og granittblokkene husker vi, gjør vi ikke? Innkjørsignalet til Tønsberg fra Sem kan så vidt skimtes i det grønne.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjelle

Nærmere beskrivelse
 
Meny

Mer informasjon for Kjelle finnes om disse emnene:


Ved å være pålogget, kan du selv bidra med bilder eller opplysniger til denne stasjonen.
Pålogging skjer med samme brukernavn og passord som på diskusjonsforumet Stasjonen.
Registrering av ny bruker | Pålogging

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Oslo-Lillestrøm:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
1001101Oslo S
1101,001Lodalen
2001102Bryn
2011103Alnabru (1902-71) (1902-1971)
1103,01Alna
1103,11Nyland
2021104Grorud
1104,01Haugenstua
2031105Høybråten
2041106Lørenskog
1106,01Hanaborg
2051107Fjellhamar
2061108Strømmen
1108,001Strømmens Verksted på sidespor Strømmen st
1108,01Sagdalen
2071109Lillestrøm st

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 6484 treff på Stasjonsdatabasen, og 16042649 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned