.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2360,1 (Tomsbakken) | |||||
2360,11 Kjelle | |||||
Fra øvre spor fortsetter rennen opp mot toppen av Frodeåsen. I forbindelse med byggearbeidet er det anlagt en anleggsvei, og vannrennen er gitt et midlertidig løp under veien. |
Her har vi kommet oss opp til øvre spor igjen og har tatt oppstilling over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Dobbeltsporet vises godt. Til høyre kommer nedre spor inn. Hva som blir det sporets skjebne rent umiddelbart er vel ikke klart. På et informasjonsmøte NJK Vestfold hadde i Jernbaneverkets anleggskontor i Tønsberg i 2009 ble det sagt at traseen ikke ville bli skinnelagt, men at det ble holdt åpent som en fremtidig løsning. Blant annet er det tanker om lokaltog i sørfylket som har Tønsberg som endestasjon, og ved en slik løsning er det ønskelig at disse togene skal kunne kjøre rett inn på stasjonen uten å måtte kjøre sløyfen først. I enkelte dokumenter har jeg sett dette sporet omtalt som ”Søndre tilsving”. Brakkeriggen til venstre huser Jernbaneverkets anleggskontor for Vestfoldbanen. Til høyre Slottsfjellet med Slottsfjelltårnet. |
Vi ser vestover mens vi fortsatt står over inngangen til Jarlsbergtunnelen. Fjellet til høyre skal sprenges for å kunne rette sporet. Det er fra dette punktet fallet mot nedre spor skal starte. |
Vi fortsetter vestover (ja, fra Sem kjører man i østlig retning for å komme inn til Tønsberg, nordlig kurs settes først etter at man har passert Kjellelia) og får øye på knausen vi så på litt tidligere. |
Sånn var utsikten i østlig retning fra knausen. Inngangen til Jarlsbergtunnelen er omtrent midt i bildet hvor stålmasten for kontaktledningen står. Og granittblokkene husker vi, gjør vi ikke? Innkjørsignalet til Tønsberg fra Sem kan så vidt skimtes i det grønne. |
Fortsatt på toppen av knausen, men nå ser vi vestover. Til høyre i bildet fortsetter det øvre sporet mot Tomsbakken. Omtrent der de to bilene står parkert vil det øvre sporet bli koblet til sporet mot Sem. Og fotografen står midt i sporet som skal komme om noen måneder. (Eller over det da hvis du skal være så pirkete.) Den grå bygningen til venstre er ventilasjonshuset som ble nevnt i starten. |
Oppe ved øvre spor er deler av gjerdet kledd med duk for å hindre uønsket sprut ned i sporet. De røde rørene som kan skimtes i gresset ved nedre spor er trekkerør for kablene som er midlertidig lagt om. |
Videre østover er duken erstattet av plater. Og enda videre er det satt opp en kraftig vegg, vi skimter så vidt enden av den. Oppe på toppen er en gravemaskin i full gang, trolig med pigging. |
Tog 807 passerer anleggsområdet ved øvre spor på vei inn til Tønsberg. Veggen er godt synlig, og det bør vel ikke herske noen tvil om at den er i stand til å motstå store påkjenninger. Den tidligere omtalte gravemaskinen på toppen sees oppe til venstre, en annen gravemaskin er i aktivitet bak veggen. | |||
2361,1 (Jarlsberg Points) | |||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 7311 treff på Stasjonsdatabasen, og 16051698 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2210 treff · Statistikk Siste måned |