.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2332,001 (Eikonrød) | |||||
2332,01 Blåbærstien | |||||
Overgangsbru ved gamle Blåbærstien hp 200 meter nedenfor Follestad. | |||||
2333 Skien G | |||||
foto: ? |
Skien G lokstall. |
Vanntårnet på Skien G |
ca 1910 |
ca 1925 |
juli 1974 |
4. juli 1974 |
14. juni 1975 |
14. juni 1975 |
14. juni 1975 |
Fiskesalg på brygga |
Fremme ved reisens mål: Skien G. Loket har gått rundt togstammen og koblet seg til i motsatt ende, klar for returreisen. |
Med kameraet i sydlig retning. En januarsøndag i 1984. |
Litt mer vårlig motiv. |
El 10.2516 på Skien G med vogner til Linjegods. I dag er det ikke lenger farbart spor her. 2516 har vært hugget siden 1998, og Linjegods er innlemmet i DB Schenker. Og jeg tok egentlig dette bildet bare for å teste et nytt kamera... |
Skiftetjeneste: 11.2108 har tatt turen til Skien G. Tømmer til Union Bruk og stykkgodsvogner til Linjegods var hverdagen den gang. |
El 11.2108 skifter tømmervogner. Stokkene ble losset med hjullaster og fløtet over til Union Bruk. |
Sporene lå tett opptil husvegger og hjørner. I dag er det hotell her. |
Senere samme dag på Skien G. (El 1.2001). |
El 1.2001 med teak av edel årgang. Det blir ikke finere. |
Di2.824 på Skien G med tømmervogner. |
En noe sliten idyll. Det som er igjen av Skien G, med byens rådhus og Høyers hotell i bakgrunnen. Det er Di2.824 som skifter. |
Di2.824 har vært ute på kaisporet og hentet tomme vogner. |
Er det dette som kalles en sporskifterhytte? |
Skien G var "ute"... |
Di2.824 drar ivei oppover fra Skien G med dagens tomme tømmmervogner. |
Det fraflyttede Linjegodspakkhuset fikk noen få dagers renessanse i juni 1991, da den nye godsterminalen på Borgestad (og sporet mellom
Porsgrunn og Skien N) ble blokkert av en nedrast forskalingsrigg ved Menstadbrua. |
Arbeidet med å ta ned kjøreledningsanlegget startet i 1992. Antagelig var det revisjonsvognen fra Larvik som var i sving denne dagen. |
Det siste av kjøreledningen plukkes ned. |
MY 1104 var toglok da GM-gruppen besøkte Skien G i 1996. |
Fra Skien G mot Bratsbergbanen |
Fra Skien G mot Bratsbergbanen |
Skien G mot Langbryggene |
Skien G og Langbryggene |
Veksel ved hotell |
Veksel og spor bak hotell |
Langbryggene |
Spigerverket 1954 |
G. H. H. 1915 |
R. S. W. 1915 |
Gammel KL-stolpe som ble omgjort til lyktestolpe. |
Jernbanebrygga. |
Her lå Vesfoldbanens endestasjon en gang i tiden, nemlig her på Skien G. |
Rett etter Skien G tunnelen. |
Trist syn møter oss ved gamle Skien stasjon. |
Skien G sporet dager før total riving. |
Gamle bolter som hadde vært nedgravd i asfalt i 2 tiår blir tatt ut for demontering. |
Her ligger svillene i en haug. |
Her har skinner og sviller allerede blitt tatt opp. |
Gammelt sporveksellodd som skal bli tatt opp. |
Trist syn på Jernbanebrygga. |
Bortover langbryggene ligger sporene inni et kratt enn så lenge. |
Her er havnesporet, her er det snakk om at det skal bli leiligheter i fremtiden. |
Sporene langs jernbanebrygga, tunnelen ligger helt til høyre i bildet. |
Sporveksel før tunellen. |
Jernbanetunnelen ut fra Skien G, om sommeren er tunnelen nesten utilgjengelig pga blader og kratt. |
Skien G dager før riving av dette sporet. |
Her gikk sporet bak hotellene. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 17705 treff på Stasjonsdatabasen, og 16258906 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2230 treff · Statistikk Siste måned |