.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


2312 Tønsberg (1915)

https://pix.njk.no/212//s212102-klcharterturmedgm-gruppenmju.jpgHer gruppe med eget band. De spilte bedre enn bandets latinske navn på fanen skulle tilsi. Fin gjeng.
foto: Carl W. Leo
Tønsberg

https://pix.njk.no/212//s212103-cxgladgjentpaaturmedgmgruppenkklipp.jpgEt til av de glade musikanter.
foto: Carl W. Leo
Tønsberg

https://pix.njk.no/10//s10426-jmf015548utsn.jpgEidsfosbanens stasjon på Knapløkken, der NSB bygget stasjon ca 1915
ca  1910
Tønsberg

https://pix.njk.no/5//s5216-quiz1-losning.jpgca  1915
Tønsberg

https://pix.njk.no/95//s95468-01113-33077.jpg8. apr. 1971
Tønsberg
NSB: G Karlsruhe nr. 33077

https://pix.njk.no/95//s95469-01112-33077.jpgBildet er tatt fra motsatt side av den andre bildet av 33077 tatt 10.4.71
8. apr. 1971
Tønsberg
NSB: G Karlsruhe nr. 33077

https://pix.njk.no/95//s95467-01122-33077.jpg10. apr. 1971
foto: Svein E Sando
Tønsberg
NSB: G Karlsruhe nr. 33077

https://pix.njk.no/114//s114081-f2361-618-01135stdbToensberg.jpg10. apr. 1971
foto: Svein Sando
Tønsberg

https://pix.njk.no/114//s114082-f2361-619-01136stdbToensberg.jpg10. apr. 1971
foto: Svein Sando
Tønsberg

https://pix.njk.no/164//s164571-01159-710410.jpgCo 29051
10. apr. 1971
foto: Svein Sando
Tønsberg

https://pix.njk.no/115//s115971-f2312-3133-Vestfoldbanen-Toensberggamle1974-07-xx_1000.jpg 1974
foto: Erik W Johansson
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/112//s112884-06785.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/113//s113017-22039.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/113//s113018-22040.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/15//s15933-67-17_01.jpgBM 67.17 + BFS 65.96
26. aug. 1976
foto: Erland Rasten
Tønsberg
NSB: BM 67 nr. 67.17

https://pix.njk.no/16//s16296-8-2067_01.jpgEl 8.2067
26. aug. 1976
foto: Erland Rasten
Tønsberg
NSB: El 8 nr. 2067

https://pix.njk.no/113//s113315-shj-tonsberg.jpg19. juni 1977
foto: Sven Hjorth-Johansen
Tønsberg

https://pix.njk.no/18//s18092-6519tb78b.jpgSiste lokaltog Larvik-Tønsberg
27. mai 1978
foto: Roar Olsen
Tønsberg
NSB Drm.: BM 65a nr. 65.19

https://pix.njk.no/53//s53144-197804a0006.jpgToget gjør opphold i Tønsberg i tåkehavet for å bli forbikjørt av tog 801. Horten stasjons El 10.2510 er dagens trekkraft for tre av NJKs trevogner.
15. okt. 1978
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg
NSB: El 10 nr. 2510

https://pix.njk.no/141//s141939-D153-16b.jpgWLB 21023
16. okt. 1987
foto: Erland Rasten
Tønsberg
NSB: WLB type 4 nr. 21023

https://pix.njk.no/174//s174963-1988-88A-0023.jpgGodstransport i persontog.
16. mai 1988
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/18//s18896-170595-221-151-Tonsberg.jpg17. mai 1995
foto: R. G. Nilsson
Tønsberg
Skd 221 nr. 151

https://pix.njk.no/18//s18897-170595-6814-2271-Tons.jpgI ekstratog 2271, Tønsberg-Larvik i anledning 17. mai-trafikk. Skd 221.151 til høyre.
17. mai 1995
foto: R. G. Nilsson
Tønsberg
Skd 221 nr. 151
NSB: BM 68A nr. 68.14

https://pix.njk.no/18//s18898-170595-6812-2271-Tonsb.jpgI ekstratog 2271 for 17. mai-trafikk Tønsberg-Larvik.
17. mai 1995
foto: R. G. Nilsson
Tønsberg
NSB: BM 68A nr. 68.12

https://pix.njk.no/117//s117942-f2361-2261-Tonsberg-170595.jpg17. mai 1995
foto: Roar Nilsson
Tønsberg

https://pix.njk.no/116//s116424-f2361-3601-Toensberg_stasjon.jpg1. jan. 1998
foto: Peter Fiskerstrand
Tønsberg

https://pix.njk.no/113//s113928-f2361-623-Toensberg-01sd.jpg30. sep. 2000
foto: Roy Olsen
Tønsberg

https://pix.njk.no/113//s113927-f2361-622-Toensberg-02sd.jpg4. mai 2001
foto: ?
Tønsberg

https://pix.njk.no/2//s2795-quiz122a.JPG 2002?
foto: Leif-Harald Ruud
Tønsberg
NSB: BFM 70 nr. 70.016

https://pix.njk.no/26//s26218-vogn5.jpg339 som internvogn.
6. juli 2005
foto: Vegard Aunan
Tønsberg
JBV: Xabh 973 2 nr. 973 2027

https://pix.njk.no/26//s26222-vogn1.jpg340 som internvogn.
6. juli 2005
foto: Vegard Aunan
Tønsberg
JBV: Xabh 973 2 nr. 973 2028

https://pix.njk.no/35//s35214-DSC04907.jpgTønsberg stasjon
6. juli 2005
foto: Thomas Markovic
Tønsberg
NSB: ABS 70 nr. 70.607

https://pix.njk.no/35//s35215-DSC04928.jpgTønsberg stasjon
6. juli 2005
foto: Thomas Markovic
Tønsberg
NSB: BFM 70 nr. 70.003

https://pix.njk.no/35//s35216-DSC04926.jpgTønsberg stasjon
6. juli 2005
foto: Thomas Markovic
Tønsberg
NSB: ABS 70 nr. 70.603

https://pix.njk.no/134//s134618-DSC_9934-w.jpg18. aug. 2006
foto: Kurt E. Håland
Tønsberg

https://pix.njk.no/82//s82427-2008-024-0022.jpg18-loket drar i vei videre i samme øyeblikk som jeg kommer fra undergangen, og motorvogna (70.002) glir forbi. ”Noe” har herjet med vognsiden – enkelte steder er skjært hull i vognkassen.
12. juli 2008
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/82//s82428-2008-024-0024.jpgEkvipasjen har kommet litt videre og styrevogna ruller forbi meg, herjet i lakken.
12. juli 2008
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/82//s82429-2008-024-0025.jpgRett bak styrevogna kom det en redskapsvogn …
12. juli 2008
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/82//s82430-2008-024-0026.jpg… og helt bakerst gikk XR-YF1 1325 tilhørende Berging og Beredskap.
12. juli 2008
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg
NSB BBJ: XR-YF1 nr. 1325

https://pix.njk.no/94//s94504-2009-003-0023.jpgI dag er dette utkjør retning sydover, traseen nordover kan skimtes i høyde med signalet i bakgrunnen. Om to og et halvt år er dette utkjør retning nordover, og tunellinnslaget vil være i området rundt det gule huset.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/94//s94505-2009-003-0025.jpgHer skal det ikke bo noen mer. Fremskrittet krever sine ofre.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/94//s94506-2009-003-0026.jpgDette opphenget for kontaktledningen forsvinner også.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/94//s94507-2009-003-0028.jpgFjellsiden er rensket for trær og busker. Den sorte streken i forgrunnen er den ene skinnestrengen i sporet retning sørover, sporet nordover ligger midt i bildet.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/94//s94508-2009-003-0030.jpgFrodeåsen som snart skal gi rom for togtrafikk i tillegg til dagens biltrafikk.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/100//s100726-2009-006-0001.jpgKlart for utkjør fra stasjonen.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/120//s120555-e23612.jpg20. juli 2010
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/134//s134358-Eller.jpgEller her?
25. mar. 2011
foto: Rolf Støen
Tønsberg

https://pix.njk.no/134//s134359-2011-05-10_0799.jpgStedet sett fra øvre spor, bortimot rett over portalen til den nye ostetunnelen. Dette øvre sporet er enn så lenge forbindelsen til og fra Oslo, fra oktober/november blir det forbindelsen videre sørover i retning Larvik og Skien. Tårnet i bakgrunnen er Slottsfjelltårnet.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/137//s137900-2011-09-23_4427.jpgUtkjørsignalet retning Sem og videre sørover. Når det igjen blir mulig å kjøre tog fra Tønsberg, vil dette signalet gjelde tog med kurs for Drammen og Oslo.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/137//s137901-2011-09-23_4431.jpgTog 876 krysser for siste gang tog 801 på denne måten. Neste gang det skjer er rollene byttet om hva gjelder kjøreretning. Pukkvognene til venstre er fire av de seks som ble kjørt til Tønsberg på tirsdag 20. september, de to andre står på sporet bortenfor.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/137//s137902-2011-09-23_4435.jpgTog 801 forlater stasjonen med kurs for Larvik, hvor det er buss videre.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/137//s137903-2011-09-23_4438.jpgSå gis det avgang for tog 876 for siste gang i den retningen. Neste gang det gis avgang befinner loket seg der fotografen står.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/137//s137904-2011-09-23_4441.jpgTog 876 på øvre linje etter opphold i Tønsberg, med kurs for Drammen og Oslo. Mandag 7. november vil tog 876 komme i motsatt retning på dette stedet, og vil etter stasjonsoppholdet i Tønsberg fortsette inn i Jarlsbergtunnelen på sin ferd mot Drammen og Oslo.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138158-2011-09-23_4541.jpgMed lav høstsol er sollyset ulikt fordelt. Mens fotografen befinner seg i skyggen, har tog 830 funnet sin plass i solen der det har gjort unna runden i sløyfen og skal til å passere Jarlsbergtunnelens innløp. Eller utløp.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138159-2011-09-23_4553.jpgTog 823 med dobbelt opp av 70-sett kommer inn i spor 1 på Tønsberg stasjon. I spor 5 står to av de seks pukkvognene som kom fra Hamar tre dager tidligere. Og på mellomplattformen en fotograf til.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138160-2011-09-23_4555.jpgToget kommer trillende mot fotografen. I bakgrunnen til høyre stasjonsbygningen som ble reist da sløyfen i Tønsberg var ferdig i 1915, altså for 96 år siden.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138161-2011-09-23_4558.jpgDer fremme lyser det to grønne, og en dverg har gått opp i giv akt. Da bærer det i vei. (Sånn litt oppe i det hele og stundens alvor og alt det der, tar jeg allikevel sjansen på å peke på at til venstre i bildet kan traktorstallen skimtes. Til høyre for stallen står en Mercedes Unimog, klar til innsats på anlegget, foran den ligger svingskiven i Tønsberg.)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138162-2011-09-23_4559.jpgDverg i giv akt og to grønne, det betyr jo kort og godt at det er klart for tog. Rett frem ser vi hullet i fjellet, også kalt Jarlsbergtunnelen.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138163-2011-09-23_4562.jpgStraks ute på fjernstyrt strekning. Jernbaneverkets anleggskontorer ligger til høyre, rett foran oss - senk blikket litt! - ligger broen over Eckersbergsgate. Noen dager senere lå den ikke der mer, 9. oktober vil det ligge to nye broer der.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138391-2011-09-24_4599.jpgDet er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen av det nye dobbeltsporet, og de sørger også for fjerningen av det gamle sporet. Her er det en betongsville som transporteres inn til en oppsamlingsplass på stasjonsområdet.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138393-2011-09-24_4604.jpgUtkjørsignalet i retning Sem er slukket. Neste gang det tennes vil det være for tog i retning Drammen og Oslo. Broen i forgrunnen er over Eckersbergsgate, den skal byttes ut i stengeperioden med to traubroer.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/138//s138394-2011-09-24_4610.jpgSkinner er transportert inn og legges pent i det som etter hvert vil bli en liten haug.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139225-2011-09-26_4884.jpgMye masse er allerede tatt ut. Og langt mer skal fjernes før det igjen gå tog her på det som fra 7. november blir forbindelse sørover fra Tønsberg.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139226-2011-09-26_4892.jpgEt tog av tippbiler og dumpere venter på å få lass bestående av løsmasse. Fallet på det nye sporet vil starte omtrent ved den andre kontaktledningsmasten.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/141//s141104-2011-10-10_5600.jpgDe nye brotrauene fylles med pukk og klargjøres for skinnelegging.
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/141//s141105-2011-10-10_5603.jpgDe nye brotrauene over Eckersbergsgate sett i motsatt retning.
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/142//s142083-2011-10-15_5690.jpgBro over Eckersbergsgate med sporforbindelse til stasjonen. Nede til venstre skimtes sporet som ikke føres inn.
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/142//s142084-2011-10-15_5694.jpgStasjonsområdet slik det fortoner seg fra bro over Eckersbergsgate. Sporet som går ut til høyre fra kryssvekselen går til svingskiven og traktorstallen. I bakgrunnen lastes pukktoget.
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139234-2011-11-05_6317.jpgUtkjør fra Tønsberg i retning Oslo. Utkjørsignalet viser stopp, tidlig mandag morgen vil det vise grønt for første tog i retning Oslo og bortenforliggende stasjoner. Og tidlig er kl. 04.59, for å være presis.
5. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139244-2011-11-07_6389.jpgNye reisende har funnet veien ombord, det er like før det bærer ut på ny strekning.
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139245-2011-11-07_6390.jpgTog 801 har kommet til Tønsberg og venter i spor 2 på kryssende tog. I venterommet har forventningsfulle reisende samlet seg i påvente av tog 876s ankomst. I anledning dagen var NSBs personale ute på alle stasjoner langs Vestfoldbanen og delte ut en liten God tur-hilsen til de reisende.
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139246-2011-11-07_6395.jpgTog 876 ruller inn i spor 1 på Tønsberg stasjon, fra og med i dag med plattform på venstre side. For litt over seks uker siden var det plattform på høyre side.
7. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139704-2011-11-19_6475.jpgI spor 3 har Vestfoldbanens nye befordringsmiddel på skinner ankommet, i spor 1 forlater et 70-sett stasjonen. Etter omtrent 19 års innsats erstattes 70-settene av de nye og langt raskere 74-settene.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139705-2011-11-19_6485.jpgEn pen bukett notabiliteter, fra venstre Erling Lae, Fylkesmann i Vestfold, Dag Terje Andersen, Stortingspresident, Petter Berg, ordfører i Tønsberg, Per-Eivind Johansen, fylkesordfører i Vestfold, Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Jernbaneverket og Oddvar Skaiaa, Jernbaneforum Sør.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139707-2011-11-19_6518.jpgJernbanedirektør Elisabeth Enger taler til de fremmøtte og uttrykker stor glede over det som nå skjer på jernbanefronten i Norge.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139708-2011-11-19_6534.jpgDet er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som skal forestå den offisielle åpningen av den nye strekningen, ved å blåse i fløyten og gi avgang med det grønne flagget. Her prøveblåser hun fløyten under myndig ledelse av dagens konferansier, Kristine Koth. Helt til venstre jernbanedirektør Elisabeth Enger, for anledningen rene blomsterpiken med favnen full av buketter.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139709-2011-11-19_6539.jpgTog 820 ruller inn i spor 1, trolig er flesteparten av de reisende lykkelig uvitende om at nettopp dette toget er det offisielle åpningstoget gjennom Jarlsbergtunnelen og på det nye dobbeltsporet.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139711-2011-11-19_6544.jpgSamferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, txp i Tønsberg Julie Firing og jernbanedirektør Elisabeth Enger samlet på plattformen like før det blåses og viftes. At samferdselsministeren har lånt uniformslue fra NSB med blått bånd gjør da ingen ting, det grønne flagget er utvilsomt nystrøket. Og de tre damene smiler så absolutt vakkert til de tilstedeværende.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139712-2011-11-19_6551.jpgMed Pål Hansen, NSBs strekningsansvarlige for Vestfoldbanen, og jernbanedirektør Elisabeth Enger på hver sin side, blåser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i fløyten og svinger det grønne flagget. Det nye dobbeltsporet er offisielt åpnet! Gratulerer med en ny bit modernisert Vestfoldbane.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139713-2011-11-19_6555.jpgStortingspresident Dag Terje Andersen taler til de fremmøtte.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139714-2011-11-19_6558.jpgFylkesordføreren i Vestfold, Per-Eivind Johansen, uttrykker glede over at nok en del av en modernisert Vestfoldbane er klar. Og i bakgrunnen dagens konferansier Kristine Koht klar til å styrte til.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/139//s139715-2011-11-19_6571.jpgHelt sikker er jeg ikke, men det spørs om dette kan være Jarlsbergtunneltrollet som beæret de fremmøtte med sin tilstedeværelse i går.
19. nov. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/143//s143200-2012-02-19_0529.jpgSkinnetoget nærmer seg bestemmelsesstedet etter å ha tilbakelagt den store Vestfold-runden ... I bakgrunnen et knippe av dieselmotorvognene som har måttet ta over trafikken mens Vestfoldbanen er stengt mellom Holmestrand og Tønsberg.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/143//s143202-2012-02-19_0532.jpgSkinnetoget med stø kurs for Jarlsbergtunnelen, Skoppum som blir dagens endestasjon er ikke så altfor langt unna. Aller siste etappe blir neste dag, da er det også klart for å ta imot skinnene på Nykirke.
19. feb. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/170//s170126-2014-09-08_3112.jpgBrakkeriggen fra en ende til annen. Og en ring i asfalten osv ...
8. sep. 2014
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/170//s170127-2014-09-08_3113.jpgMesteparten av svingskivebroen ligger i det fri. Svingskivegraven er sand-/grusfylt, det er altså ikke noe særlig til hinder for å kunne ta den i bruk på et senere tidspunkt.
8. sep. 2014
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/170//s170128-2014-09-08_3114.jpgResten av svingskivegraven ligger "under tak".
8. sep. 2014
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/174//s174509-2014-09-08_3111.jpgBrakkeriggen på sin nye plass. Svingskiven er intakt - svingskivebroen er på plass nede i svingskivegraven. Er det med tanke på å kunne snu seg og legge nye planer ...?
8. sep. 2014
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg

https://pix.njk.no/205//s205276-Oslotur20192of113.jpgDenne vogna har stått på Tønsberg noen måneder nå. (Faccs 80 76 6992 011-6)
21. feb. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Tønsberg

2312,0 Tønsberg (1881)

https://pix.njk.no/115//s115971-f2312-3133-Vestfoldbanen-Toensberggamle1974-07-xx_1000.jpg 1974
foto: Erik W Johansson
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/112//s112884-06785.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/113//s113017-22039.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/113//s113018-22040.jpg 1976
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

https://pix.njk.no/120//s120555-e23612.jpg20. juli 2010
foto: Svein Sando
Tønsberg (gamle)

2312,01 Kjeldeolla

https://pix.njk.no/100//s100733-2009-006-0008.jpgVi har passert kurven og befinner oss på en del av banen som vil forsvinne.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla, i nærheten av

https://pix.njk.no/134//s134574-2011-04-22_0566.jpgNedre spor leder inn til Tønsberg stasjon mot høyre, det gjør øvre spor også. Den lille knausen midt i bildet vil vi høre mer om og se mindre til. Og det samme gjelder den høyre forstøtningsmuren, den vil måtte vike plassen for fremskrittet. Fotografen står mer eller mindre rett over innløpet til Frodeåstunnelen, like ved et ventilasjonshus.
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134575-2011-04-22_0568.jpgLitt nærmere Tønsberg stasjon, standplass ved Kjelleolla. Skinnestrengen nærmest sørger for at ballasten ikke forsvinner, den samme misjon har granittblokkene som er plassert oppe på toppen av den opprinnelige forstøtningsmuren.
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134576-2011-04-22_0567.jpgOg sånn ser altså Kjelleolla ut. Da Frodeåstunnelen ble bygget var det mye oppmerksomhet om denne olla, og mange var de som fryktet at den skulle bli ødelagt. Nå er også Jarlsbergtunnelen ferdig, og som bildet viser er det fortsatt vann til tørste sjeler. Gjelder også tørste fotografer …
22. apr. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134577-2011-05-10_0781.jpgDet er mye steinsetting i Kjellelia, steinsetting som må vike når det øvre sporet skal senkes. Men Jernbaneverket har et uttrykt ønske om å gjenbruke steinen slik at det også blir seende slik ut i fremtiden.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134578-2011-05-10_0786.jpgDen samme steinsettingen sett motsatt vei.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134579-2011-05-10_0782.jpgHer er fyllingen vi først stiftet bekjentskap med fra standplass ved Kjelleolla. Gjennom årene har sporet blitt løftet som følge av tykkere ballastlag, og granittblokkene på toppen av muren er lagt dit for å sikre at ballasten ikke raser ut.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134580-2011-05-10_0791.jpgFra Frodeåsen kommer det tidvis mye vann, og det er viktig at det er lagt til rette for at det kan komme ned uten å skade traseen. Her en muret vannrenne som går under både øvre og nedre spor.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134581-2011-05-10_0801.jpgFor å se litt helhet tar vi en snartur opp til øvre spor og ser ned på vannrennen og den noe reduserte gjennomføringen under nedre spor.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134584-2011-05-10_0795.jpgSnur vi oss 180° åpenbarer dette synet seg. Kjelleolla er ved kontaktledningsstolpen på venstre side. Ved utgangen av kurven i bakgrunnen er stedet hvor øvre spor skal kobles til sporet videre mot Sem.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134591-2011-05-21_1152.jpgHøyre del av forstøtningsmuren er i ferd med å bli fortært av store maskiner. Men knausen holder stand. Toget som er i ferd med å passere er tog 813.
21. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla
NSB: ABS 70 nr. 70.609
Tog nr. 813

https://pix.njk.no/134//s134592-2011-06-05_1353.jpgSporet i forgrunnen er dagens innføring til Tønsberg fra Skien/Larvik. På det øvre nivået er tog 826 på vei mot Barkåker og Oslo, noen minutter tidligere passerte det fotografen på vei inn til Tønsberg. Sammenkoblingen skal skje like bak fotografens standplass, høydeforskjellen skal overvinnes på en strekning på rundt 600 meter som strekker seg til Jarlsbergtunnelens tunnelportal. Frem til stengningen av banen 24. september vil så mye som mulig av arbeidet bli utført, men størstedelen må gjøres i stengningsperioden frem til 7. november når banen åpner for trafikk fra Tønsberg og sørover. Fra Tønsberg og nordover settes trafikken i gang en uke tidligere, mandag 31. oktober.
5. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

https://pix.njk.no/134//s134593-2011-06-29_2301.jpgDet pigges og graves, og det er ikke vanskelig å se endringene som har skjedd i landskapet de siste ukene. Og knausen er borte.
29. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Kjeldeolla

2312,1 Jarlsberg Points

https://pix.njk.no/190//s190303-Jarlsbergpoints_1280.jpgJarlsberg points

https://pix.njk.no/191//s191464-1990-ToBe-Nordsteam-002-13-0005_750.jpgNordsteam 1990.
foto: Tore Berntsen
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/115//s115756-f23121-2887-jarlsberg1.jpg 1905
foto: (ukjent fotograf)
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/126//s126294-1981-001SH-0013.jpgEtter avgang Tønsberg ble nok en fotokjøring gjennomført på Jarlsbergjordene. Toget befinner seg omtrent på Jarlsberg Points. Fra banens åpning i 1881 og frem til 1915 kom togene fra Oslo/Drammen inn fra venstre side av toget. For å komme inn til Tønsberg, hvis stasjon da lå i havneområdet, måtte toget rygge. Tog på vei nordover kjørte inn til Tønsberg, rygget tilbake til Jarlsberg Points og fortsatte så mot Drammen/Oslo.
27. sep. 1981
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/134//s134590-2011-05-10_0808.jpgMens vi fortsatt er på toppen av knausen bevilger vi oss et blikk mot vest og Jarlsberg Points som lå fra midten av bildet og mot høyre. Midt i bildet er alleen som fører opp til Jarlsberg Hovedgård. Skogen i bakgrunnen er Gullkronene, som består av store og lille Gullkronen og som er to edelløvskogsområder tilhørende Jarlsberg Hovedgård. Områdene er fredet som naturreservat ved kongelig resolusjon i 1980.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/204//s204179-langssandefjord10of45.jpgTog 813 med 74-18 passerer gamle Jarlsberg Points.
5. jan. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Jarlsberg points
NSB AS: type 74 nr. 74-18
Tog nr. 813

https://pix.njk.no/216//s216667-2020-06-19_2901-TamnesHansMorten.jpgJarlsberg Hovedgård troner til venstre, til høyre tog 871 på Tomsbakken rett før det forsvinner inn i Jarlsberg tunnel.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/216//s216670-2020-06-19_2909-TamnesHansMorten.jpgEt godt synlig og et tilnærmet kamuflert Flirt-sett utgjør dagens tog 802, som skal gi seg sløyfen i Tønsberg i vold.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 802

https://pix.njk.no/216//s216671-2020-06-19_2915-TamnesHansMorten.jpgDrøye fem minutter senere kommer tog 871 til syne, ...
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 871

https://pix.njk.no/216//s216672-2020-06-19_2918-TamnesHansMorten.jpg... passerer alleen til Jarlsberg Hovedgård og ...
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 871

https://pix.njk.no/216//s216675-2020-06-19_2922-TamnesHansMorten.jpgJarlsberg-jordene med hovedgården i bakgrunnen og alleen i midten.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points

https://pix.njk.no/216//s216678-2020-06-19_2933-TamnesHansMorten.jpg... halve settet stiller i profilbilde foran Jarlsberg Hovedgård før ...
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 852

https://pix.njk.no/216//s216679-2020-06-19_2939-TamnesHansMorten.jpg... det nærmer seg undergangen ved Kjelle og sløyfen i Tønsberg.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 852

https://pix.njk.no/216//s216698-2020-06-19_2991-TamnesHansMorten.jpg... farer videre mot Kjelle og kryssing med ...
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 806

https://pix.njk.no/216//s216699-2020-06-19_2996-TamnesHansMorten.jpg... tog 803 i Tønsberg, som her har kommet ut på Jarlsbergjordene ved Kjelle.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points
Tog nr. 803

https://pix.njk.no/216//s216710-2020-06-19_3021-TamnesHansMorten.jpg... forsvinner i varmedisen.
19. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Jarlsberg points

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
15102312Tønsberg (1915)
2312,0Tønsberg (1881)
2312,1Jarlsberg Points

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 4355 treff på Stasjonsdatabasen, og 16040520 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned