.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2312 Tønsberg (1915) | |||||
Her gruppe med eget band. De spilte bedre enn bandets latinske navn på fanen skulle tilsi. Fin gjeng. |
Et til av de glade musikanter. |
Eidsfosbanens stasjon på Knapløkken, der NSB bygget stasjon ca 1915 |
ca 1915 |
8. apr. 1971 |
Bildet er tatt fra motsatt side av den andre bildet av 33077 tatt 10.4.71 |
10. apr. 1971 |
10. apr. 1971 |
10. apr. 1971 |
Co 29051 |
1974 |
1976 |
1976 |
1976 |
BM 67.17 + BFS 65.96 |
El 8.2067 |
19. juni 1977 |
Siste lokaltog Larvik-Tønsberg |
Toget gjør opphold i Tønsberg i tåkehavet for å bli forbikjørt av tog 801. Horten stasjons El 10.2510 er dagens trekkraft for tre av NJKs trevogner. |
WLB 21023 |
Godstransport i persontog. |
17. mai 1995 |
I ekstratog 2271, Tønsberg-Larvik i anledning 17. mai-trafikk. Skd 221.151 til høyre. |
I ekstratog 2271 for 17. mai-trafikk Tønsberg-Larvik. |
17. mai 1995 |
1. jan. 1998 |
30. sep. 2000 |
4. mai 2001 |
2002? |
339 som internvogn. |
340 som internvogn. |
Tønsberg stasjon |
Tønsberg stasjon |
Tønsberg stasjon |
18. aug. 2006 |
18-loket drar i vei videre i samme øyeblikk som jeg kommer fra undergangen, og motorvogna (70.002) glir forbi. ”Noe” har herjet med vognsiden – enkelte steder er skjært hull i vognkassen. |
Ekvipasjen har kommet litt videre og styrevogna ruller forbi meg, herjet i lakken. |
Rett bak styrevogna kom det en redskapsvogn … |
… og helt bakerst gikk XR-YF1 1325 tilhørende Berging og Beredskap. |
I dag er dette utkjør retning sydover, traseen nordover kan skimtes i høyde med signalet i bakgrunnen. Om to og et halvt år er dette utkjør retning nordover, og tunellinnslaget vil være i området rundt det gule huset. |
Her skal det ikke bo noen mer. Fremskrittet krever sine ofre. |
Dette opphenget for kontaktledningen forsvinner også. |
Fjellsiden er rensket for trær og busker. Den sorte streken i forgrunnen er den ene skinnestrengen i sporet retning sørover, sporet nordover ligger midt i bildet. |
Frodeåsen som snart skal gi rom for togtrafikk i tillegg til dagens biltrafikk. |
Klart for utkjør fra stasjonen. |
20. juli 2010 |
Eller her? |
Stedet sett fra øvre spor, bortimot rett over portalen til den nye ostetunnelen. Dette øvre sporet er enn så lenge forbindelsen til og fra Oslo, fra oktober/november blir det forbindelsen videre sørover i retning Larvik og Skien. Tårnet i bakgrunnen er Slottsfjelltårnet. |
Utkjørsignalet retning Sem og videre sørover. Når det igjen blir mulig å kjøre tog fra Tønsberg, vil dette signalet gjelde tog med kurs for Drammen og Oslo. |
Tog 876 krysser for siste gang tog 801 på denne måten. Neste gang det skjer er rollene byttet om hva gjelder kjøreretning. Pukkvognene til venstre er fire av de seks som ble kjørt til Tønsberg på tirsdag 20. september, de to andre står på sporet bortenfor. |
Tog 801 forlater stasjonen med kurs for Larvik, hvor det er buss videre. |
Så gis det avgang for tog 876 for siste gang i den retningen. Neste gang det gis avgang befinner loket seg der fotografen står. |
Tog 876 på øvre linje etter opphold i Tønsberg, med kurs for Drammen og Oslo. Mandag 7. november vil tog 876 komme i motsatt retning på dette stedet, og vil etter stasjonsoppholdet i Tønsberg fortsette inn i Jarlsbergtunnelen på sin ferd mot Drammen og Oslo. |
Med lav høstsol er sollyset ulikt fordelt. Mens fotografen befinner seg i skyggen, har tog 830 funnet sin plass i solen der det har gjort unna runden i sløyfen og skal til å passere Jarlsbergtunnelens innløp. Eller utløp. |
Tog 823 med dobbelt opp av 70-sett kommer inn i spor 1 på Tønsberg stasjon. I spor 5 står to av de seks pukkvognene som kom fra Hamar tre dager tidligere. Og på mellomplattformen en fotograf til. |
Toget kommer trillende mot fotografen. I bakgrunnen til høyre stasjonsbygningen som ble reist da sløyfen i Tønsberg var ferdig i 1915, altså for 96 år siden. |
Der fremme lyser det to grønne, og en dverg har gått opp i giv akt. Da bærer det i vei. (Sånn litt oppe i det hele og stundens alvor og alt det der, tar jeg allikevel sjansen på å peke på at til venstre i bildet kan traktorstallen skimtes. Til høyre for stallen står en Mercedes Unimog, klar til innsats på anlegget, foran den ligger svingskiven i Tønsberg.) |
Dverg i giv akt og to grønne, det betyr jo kort og godt at det er klart for tog. Rett frem ser vi hullet i fjellet, også kalt Jarlsbergtunnelen. |
Straks ute på fjernstyrt strekning. Jernbaneverkets anleggskontorer ligger til høyre, rett foran oss - senk blikket litt! - ligger broen over Eckersbergsgate. Noen dager senere lå den ikke der mer, 9. oktober vil det ligge to nye broer der. |
Det er det tyske selskapet H. F. Wiebe som har kontrakten på sporleggingen av det nye dobbeltsporet, og de sørger også for fjerningen av det gamle sporet. Her er det en betongsville som transporteres inn til en oppsamlingsplass på stasjonsområdet. |
Utkjørsignalet i retning Sem er slukket. Neste gang det tennes vil det være for tog i retning Drammen og Oslo. Broen i forgrunnen er over Eckersbergsgate, den skal byttes ut i stengeperioden med to traubroer. |
Skinner er transportert inn og legges pent i det som etter hvert vil bli en liten haug. |
Mye masse er allerede tatt ut. Og langt mer skal fjernes før det igjen gå tog her på det som fra 7. november blir forbindelse sørover fra Tønsberg. |
Et tog av tippbiler og dumpere venter på å få lass bestående av løsmasse. Fallet på det nye sporet vil starte omtrent ved den andre kontaktledningsmasten. |
De nye brotrauene fylles med pukk og klargjøres for skinnelegging. |
De nye brotrauene over Eckersbergsgate sett i motsatt retning. |
Bro over Eckersbergsgate med sporforbindelse til stasjonen. Nede til venstre skimtes sporet som ikke føres inn. |
Stasjonsområdet slik det fortoner seg fra bro over Eckersbergsgate. Sporet som går ut til høyre fra kryssvekselen går til svingskiven og traktorstallen. I bakgrunnen lastes pukktoget. |
Utkjør fra Tønsberg i retning Oslo. Utkjørsignalet viser stopp, tidlig mandag morgen vil det vise grønt for første tog i retning Oslo og bortenforliggende stasjoner. Og tidlig er kl. 04.59, for å være presis. |
Nye reisende har funnet veien ombord, det er like før det bærer ut på ny strekning. |
Tog 801 har kommet til Tønsberg og venter i spor 2 på kryssende tog. I venterommet har forventningsfulle reisende samlet seg i påvente av tog 876s ankomst. I anledning dagen var NSBs personale ute på alle stasjoner langs Vestfoldbanen og delte ut en liten God tur-hilsen til de reisende. |
Tog 876 ruller inn i spor 1 på Tønsberg stasjon, fra og med i dag med plattform på venstre side. For litt over seks uker siden var det plattform på høyre side. |
I spor 3 har Vestfoldbanens nye befordringsmiddel på skinner ankommet, i spor 1 forlater et 70-sett stasjonen. Etter omtrent 19 års innsats erstattes 70-settene av de nye og langt raskere 74-settene. |
En pen bukett notabiliteter, fra venstre Erling Lae, Fylkesmann i Vestfold, Dag Terje Andersen, Stortingspresident, Petter Berg, ordfører i Tønsberg, Per-Eivind Johansen, fylkesordfører i Vestfold, Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Jernbaneverket og Oddvar Skaiaa, Jernbaneforum Sør. |
Jernbanedirektør Elisabeth Enger taler til de fremmøtte og uttrykker stor glede over det som nå skjer på jernbanefronten i Norge. |
Det er samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa som skal forestå den offisielle åpningen av den nye strekningen, ved å blåse i fløyten og gi avgang med det grønne flagget. Her prøveblåser hun fløyten under myndig ledelse av dagens konferansier, Kristine Koth. Helt til venstre jernbanedirektør Elisabeth Enger, for anledningen rene blomsterpiken med favnen full av buketter. |
Tog 820 ruller inn i spor 1, trolig er flesteparten av de reisende lykkelig uvitende om at nettopp dette toget er det offisielle åpningstoget gjennom Jarlsbergtunnelen og på det nye dobbeltsporet. |
Samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa, txp i Tønsberg Julie Firing og jernbanedirektør Elisabeth Enger samlet på plattformen like før det blåses og viftes. At samferdselsministeren har lånt uniformslue fra NSB med blått bånd gjør da ingen ting, det grønne flagget er utvilsomt nystrøket. Og de tre damene smiler så absolutt vakkert til de tilstedeværende. |
Med Pål Hansen, NSBs strekningsansvarlige for Vestfoldbanen, og jernbanedirektør Elisabeth Enger på hver sin side, blåser samferdselsminister Magnhild Meltveit Kleppa i fløyten og svinger det grønne flagget. Det nye dobbeltsporet er offisielt åpnet! Gratulerer med en ny bit modernisert Vestfoldbane. |
Stortingspresident Dag Terje Andersen taler til de fremmøtte. |
Fylkesordføreren i Vestfold, Per-Eivind Johansen, uttrykker glede over at nok en del av en modernisert Vestfoldbane er klar. Og i bakgrunnen dagens konferansier Kristine Koht klar til å styrte til. |
Helt sikker er jeg ikke, men det spørs om dette kan være Jarlsbergtunneltrollet som beæret de fremmøtte med sin tilstedeværelse i går. |
Skinnetoget nærmer seg bestemmelsesstedet etter å ha tilbakelagt den store Vestfold-runden ... I bakgrunnen et knippe av dieselmotorvognene som har måttet ta over trafikken mens Vestfoldbanen er stengt mellom Holmestrand og Tønsberg. |
Skinnetoget med stø kurs for Jarlsbergtunnelen, Skoppum som blir dagens endestasjon er ikke så altfor langt unna. Aller siste etappe blir neste dag, da er det også klart for å ta imot skinnene på Nykirke. |
Brakkeriggen fra en ende til annen. Og en ring i asfalten osv ... |
Mesteparten av svingskivebroen ligger i det fri. Svingskivegraven er sand-/grusfylt, det er altså ikke noe særlig til hinder for å kunne ta den i bruk på et senere tidspunkt. |
Resten av svingskivegraven ligger "under tak". |
Brakkeriggen på sin nye plass. Svingskiven er intakt - svingskivebroen er på plass nede i svingskivegraven. Er det med tanke på å kunne snu seg og legge nye planer ...? |
Denne vogna har stått på Tønsberg noen måneder nå. (Faccs 80 76 6992 011-6) | |
2312,0 Tønsberg (1881) | |||||
1974 |
1976 |
1976 |
1976 |
20. juli 2010 | |
2312,01 Kjeldeolla | |||||
Vi har passert kurven og befinner oss på en del av banen som vil forsvinne. |
Nedre spor leder inn til Tønsberg stasjon mot høyre, det gjør øvre spor også. Den lille knausen midt i bildet vil vi høre mer om og se mindre til. Og det samme gjelder den høyre forstøtningsmuren, den vil måtte vike plassen for fremskrittet. Fotografen står mer eller mindre rett over innløpet til Frodeåstunnelen, like ved et ventilasjonshus. |
Litt nærmere Tønsberg stasjon, standplass ved Kjelleolla. Skinnestrengen nærmest sørger for at ballasten ikke forsvinner, den samme misjon har granittblokkene som er plassert oppe på toppen av den opprinnelige forstøtningsmuren. |
Og sånn ser altså Kjelleolla ut. Da Frodeåstunnelen ble bygget var det mye oppmerksomhet om denne olla, og mange var de som fryktet at den skulle bli ødelagt. Nå er også Jarlsbergtunnelen ferdig, og som bildet viser er det fortsatt vann til tørste sjeler. Gjelder også tørste fotografer … |
Det er mye steinsetting i Kjellelia, steinsetting som må vike når det øvre sporet skal senkes. Men Jernbaneverket har et uttrykt ønske om å gjenbruke steinen slik at det også blir seende slik ut i fremtiden. |
Den samme steinsettingen sett motsatt vei. |
Her er fyllingen vi først stiftet bekjentskap med fra standplass ved Kjelleolla. Gjennom årene har sporet blitt løftet som følge av tykkere ballastlag, og granittblokkene på toppen av muren er lagt dit for å sikre at ballasten ikke raser ut. |
Fra Frodeåsen kommer det tidvis mye vann, og det er viktig at det er lagt til rette for at det kan komme ned uten å skade traseen. Her en muret vannrenne som går under både øvre og nedre spor. |
For å se litt helhet tar vi en snartur opp til øvre spor og ser ned på vannrennen og den noe reduserte gjennomføringen under nedre spor. |
Snur vi oss 180° åpenbarer dette synet seg. Kjelleolla er ved kontaktledningsstolpen på venstre side. Ved utgangen av kurven i bakgrunnen er stedet hvor øvre spor skal kobles til sporet videre mot Sem. |
Høyre del av forstøtningsmuren er i ferd med å bli fortært av store maskiner. Men knausen holder stand. Toget som er i ferd med å passere er tog 813. |
Sporet i forgrunnen er dagens innføring til Tønsberg fra Skien/Larvik. På det øvre nivået er tog 826 på vei mot Barkåker og Oslo, noen minutter tidligere passerte det fotografen på vei inn til Tønsberg. Sammenkoblingen skal skje like bak fotografens standplass, høydeforskjellen skal overvinnes på en strekning på rundt 600 meter som strekker seg til Jarlsbergtunnelens tunnelportal. Frem til stengningen av banen 24. september vil så mye som mulig av arbeidet bli utført, men størstedelen må gjøres i stengningsperioden frem til 7. november når banen åpner for trafikk fra Tønsberg og sørover. Fra Tønsberg og nordover settes trafikken i gang en uke tidligere, mandag 31. oktober. |
Det pigges og graves, og det er ikke vanskelig å se endringene som har skjedd i landskapet de siste ukene. Og knausen er borte. | |||||
2312,1 Jarlsberg Points | |||||
Nordsteam 1990. |
1905 |
Etter avgang Tønsberg ble nok en fotokjøring gjennomført på Jarlsbergjordene. Toget befinner seg omtrent på Jarlsberg Points. Fra banens åpning i 1881 og frem til 1915 kom togene fra Oslo/Drammen inn fra venstre side av toget. For å komme inn til Tønsberg, hvis stasjon da lå i havneområdet, måtte toget rygge. Tog på vei nordover kjørte inn til Tønsberg, rygget tilbake til Jarlsberg Points og fortsatte så mot Drammen/Oslo. |
Mens vi fortsatt er på toppen av knausen bevilger vi oss et blikk mot vest og Jarlsberg Points som lå fra midten av bildet og mot høyre. Midt i bildet er alleen som fører opp til Jarlsberg Hovedgård. Skogen i bakgrunnen er Gullkronene, som består av store og lille Gullkronen og som er to edelløvskogsområder tilhørende Jarlsberg Hovedgård. Områdene er fredet som naturreservat ved kongelig resolusjon i 1980. |
Tog 813 med 74-18 passerer gamle Jarlsberg Points. |
|
Jarlsberg Hovedgård troner til venstre, til høyre tog 871 på Tomsbakken rett før det forsvinner inn i Jarlsberg tunnel. |
Et godt synlig og et tilnærmet kamuflert Flirt-sett utgjør dagens tog 802, som skal gi seg sløyfen i Tønsberg i vold. |
Drøye fem minutter senere kommer tog 871 til syne, ... |
... passerer alleen til Jarlsberg Hovedgård og ... |
Jarlsberg-jordene med hovedgården i bakgrunnen og alleen i midten. |
... halve settet stiller i profilbilde foran Jarlsberg Hovedgård før ... |
... det nærmer seg undergangen ved Kjelle og sløyfen i Tønsberg. |
... farer videre mot Kjelle og kryssing med ... |
... tog 803 i Tønsberg, som her har kommet ut på Jarlsbergjordene ved Kjelle. |
... forsvinner i varmedisen. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 4355 treff på Stasjonsdatabasen, og 16040520 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |