.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
2300 (Drammen) | |||||
2300,01 Danvik | |||||
Undergangen i dag. Foto: Hans-Ole Sveia. | |||||
2300,02 Fjellsbyen | |||||
Tog mot Skien. | |||||
2300,03 Gunnerud | |||||
2301 Gunnarsrud | |||||
2302 Skoger | |||||
Triste rester lastes opp for bortkjøring. |
Bilen skal fylles - intet skal være tilbake! |
Plattformen er fortsatt intakt - enn så lenge. Og noen år senere raser togene forbi i 160 km/t på et nytt dobbeltspor. Reisende til og fra Skoger er henvist til buss eller privatbil. |
Ikke mye igjen her ... |
1885-1890 |
|
1900 |
ca 1905 |
1976 |
29. juni 1978 |
1980-1990 |
Stopp for kryssing. |
Et stilfullt tog. Og selv om femmern ikke hadde noen egentlig tilknytning til banen gjennom landets nest minste fylke, gjorde den på alle måter en god figur fremst i toget. |
På vei hjem til Grenland har jeg på ett eller annet mirakuløst vis klart å forevige et tog over brua rett ved Gunnarsrud i Kobbervikdalen. | ||||
2302,01 Gutu | |||||
2303 Galleberg | |||||
1900 |
1977 |
En El 13 med seks type 7-vogner på kroken. |
22. apr. 1990 |
20. juli 1991 |
|
29. sep. 2001 |
2004 |
Galleberg Godshuset i håndverkets tjeneste | |||
2303,01 Hallerud | |||||
2303,02 Tømmerås | |||||
Sande i Vestfold, henimot siste utpost i nord før Norges minste fylke bråslutter på grensen til storebror Buskerud, blir siste stopp på denne seansen. Vi er en liten kilometer nord for Sande stasjon på den delen av Vestfoldbanen som forsvant ved byggingen av dobbeltsporet fra Kobbervikdalen til Holm. El 11 i mellomdesign og fire B 3 med en BF 14 i midten. |
26. juli 1999 | ||||
2304 Sande | |||||
foto: Per Einar Oreberg |
ca 1910 |
1976 |
|||
Det legges ut ballast i nylagt spor like østenfor gamle Sande stasjon. El 13.2129 er arbeidslok for anledningen. |
El 13.2163 ved Sande. |
Tog 801. |
5. okt. 2001 |
Gamle Sande Stasjon | |
2304,01 Ve | |||||
foto: Hans Morten Tamnes |
Tre kilometer syd for Sande lå Ve hp. Her passerer 13.2132 med en ganske vanlig togstamme i 1989; G-vogn, BF 14 og tre B 3. |
Toget legger ut på den siste lange rettstrekningen inn mot Sande stasjon. Strekningen fra Holm i syd via gamle Sande stasjon til Gutu nord for Galleberg ble nedlagt i 2001 ved åpningen av den nye dobbeltsporstrekningen. | |||
2305 Holm | |||||
1977 |
Riggområdet på Holm sett fra utsiden. I bakgrunnen portalen til den nye tunnelen gjennom Holmestrand, til høyre traseen til det nye sporet. Dagens trasé strekker seg diagonalt gjennom bildet. |
Lokfører i tog 818 hilser. |
... det kommer et tog som feier forbi og ... |
... blir borte i støvskyen. |
... på utsiden henger det i luften at et tog har passert ... |
2305,01 Øgarden | |||||
Planovergangen på Øgarden sett mot vest, den steile fjellveggen kneiser i bakgrunnen. |
Samme planovergang, men nå sett i østlig retning. (Og for den som måtte lure – lysene virket de, de valgte bare å vise sin mørke side da bildet ble tatt …) |
Bomanlegget har fått beskjed, tog er på vei. |
Et tog bestående av – hold deg fast – et FLIRT-sett dukker frem i svingen, … |
… og haster mot Holm hvor et kryssende tog venter. |
Pærene er litt sjenert, men de lyser – annenhver gang … - at alt er klart når toget kommer til syne. |
"Vossj" – og så har toget passert. | |||||
2306 Smørstein | |||||
Transport av 26c nr.411 fra vinterlagring i Skien |
Nettopp ute av Smørstein tunnel, rundt svingen lå Smørstein sp. En smilende og høyst fornøyd Erik Borgersen hilser. |
Ved Smørstein | |||
2306,01 Husdalen | |||||
2306,02 Tvillingbru | |||||
14. sep. 2016 |
14. sep. 2016 | ||||
2307 Holmestrand (1881) | |||||
Museumstog på besøk i anledning Vestfoldbanens 100-års jubileum. |
1924 |
ca 1949 |
1949 |
Skd 206.029 |
|
1978 |
8.2060 |
206.29 |
Portrett av femmern. |
Det var romslige stasjonsopphold på alle stasjoner, så også på |
Opphold i Holmestrand. Veterantog, og i særdeleshet damplok, har en magnetisk kraft på de fleste .... Foto: Hans Morten Tamnes |
Opphold i Holmestrand. Foto: Hans Morten Tamnes |
Dubleringstoget har ankommet og er tatt inn i spor 3. |
Tog til Skien kommer inn i spor 1 samtidig som reisende er på vei til toget i spor 3, dubleringstoget har fått grønt lys før ... |
... kryssende tog har stoppet. Og samtidig som det stopper, har togfører gitt avgang til lokfører, det er om å gjøre å komme seg videre. |
Så snart dubleringstoget er ute av stasjonen, kommer toget vi stiftet bekjentskap med i Sandefjord inn i spor 3. Med vel gjennomført dobbeltkryssing kan toget til Skien fortsette. |
Tog 823 i Holmestrand. |
juli 2002 |
20. aug. 2002 |
20. aug. 2002 |
Holmestrand stasjon, på formiddagen i blandingsvær – utbygningen i nærmeste omgivelser er allerede godt i gang. |
Ingen aktivitet på et lørdagsstille stasjonsområde. |
Toget ruller gjennom stasjonen … |
12. juli 2008 |
I dette tilfellet var det helt klart fordelaktig at førerplassen var lokalisert på høyre side! |
Gapende sår sett bakfra. |
Toget fortsetter i retning Drammen og Oslo. |
Tog 873 på stasjonen som om noen år sannsynligvis flytter inn i fjellet. |
Delvis skjult av lysarmaturen, men vi kan likevel skimte et tog mot Larvik nærme seg |
Ikke lenge etter er toget mot Larvik på vei ut fra stasjonen i |
Vestfoldbanen slynger seg gjennom den gamle bebyggelsen. Norges eneste bykirke i Y-form er under restaurering. |
Tilbake ved stasjonen sett fra "bysiden". |
Rett ved stasjonen ligger denne murbygningen - hva har dette vært? |
Tog mot Oslo og Lillehammer i |
Tog mot Oslo og Lillehammer forlater her |
19. sep. 2011 |
Pga. omleggingen av linen mellom Barkåker og Tønsberg er Holmestrand endestasjon for togene frem til 7. november, og det er tett "møblert" med busser før togankomst. |
Det er "stopp" i utkjør mot Nykirke frem til 7. november. |
De fleste nordfra som skulle være med på omvisningen kom med tog 825. |
Om noen år befinner stasjonssporene seg noen meter lenger vest. Hullet i bakgrunnen representerer det som vil bli hovedinngangen til den nye stasjonen. |
70-sett på stasjonen fra 1881, i bakgrunnen inngangen til den nye stasjonen i fjellet (nederst) og anleggsinngangen som blir fremtidig rømningsvei og ventilasjonsåpning. |
Stasjonsbygningen fra 1881 til venstre i bildet, innimellom trærne til høyre for stasjonsbygningen kan man skimte en smie fra jernbanens barndom, nederst i bildet sålen til den blivende inngangen til stasjonen i fjellet. |
Morgenstund. De faste reisende har tatt oppstilling på plattformen, nå kan toget til Oslo komme. |
Tog 854 dukker frem under veibroen i sydenden av stasjonsområdet. |
Toget triller inn til plattform, det er om et øyeblikk klart for ombordstigning. |
Dørene har åpnet, ta plass. |
Selv om mange åpenbart forlater Holmestrand om morgenen, er det enkelte som velger å reise til Holmestrand. |
Så har tog 803 ankommet og det er klart for tog 854. Oslo S er omtrent en time unna. |
Tog 803 har gjort seg ferdig med passasjerutvekslingen, og med to grønne i utkjørsignalet bærer det videre sydover. |
Det er 74-settet i tog 814 som stikker snuten frem rundt hjørnet på den tidligere politistasjonen. Til høyre Holmestrands Y-kirke. Etter funn av omfattende råteskader i tømmeret, har et omfattende restaureringsarbeide pågått siden 2010. |
Kursen er satt mot spor 1. |
Mens toget står i spor 1, kan vi ta en titt opp på fjellet. Der oppe, lengst til venstre, ser vi toppen av stativet som har blitt brukt i forbindelse med arbeidet med sjakten for fjellheisen. Når den nye strekningen gjennom byen åpner, kan man vel skilte med at det er en stasjon som både er blant de mest lavtliggende og høytliggende langs Vestfoldbanen – samtidig … |
På vei ned bakken fra kirken. Da vi kom til hjørnet av det mørke huset på høyre side, … |
… kunne vi ane et snev av Vestfoldbanen. |
Etter noen meter til i Kirkegaten, aner man kirken i bakgrunnen på toppen av bakken. |
Nok et glimt av jernbanen når blikket rettes i østlig retning. |
Kirkegaten er en gammel gate i Holmestrand, og den gamle bebyggelsen er for det meste intakt. |
Vi nærmer oss enden av Kirkegaten. Den hvite bygningen til venstre er Holmestrands tidligere politistasjon. |
Veien til høyre bærer det høyst passende navnet Bakken. Bak det grå huset kommer søndre inngang til den nye Holmestrand stasjon. |
Og her er den – søndre inngang til Holmestrand stasjon. Ikke helt ferdig … |
Noen meter opp i Bakken. Søndre inngang til venstre for den parkerte liften, Vestfoldbanen i midten – hvor den har befunnet seg siden åpningen i 1881, tidligere Holmestrand politistasjon til høyre. |
Turen var nå kommet til tog 813, stille og rolig og uten å gjøre for mye av seg stikker det snuten frem mellom bebyggelsen som ligger inntil sporet. |
Det hele og fulle toget. Tog 813. |
Fortsatt det hele og fulle tog 813, uavhengig av det faktum at fotografen har snudd seg på hælen. |
Det søndre brokaret og den støpte forstøtningsmuren for jernbanebroen i sydenden av Kirkegaten er pyntet med troll og dyrene i skogen. |
Den forhenværende politistasjonen i Holmestrand. Kirkegaten ender ved jernbanebroen til venstre. |
Fra torvet i Holmestrand, med lyskrysset som i den tiden E18 gikk gjennom Langgaten var høyst påkrevet, lar vi blikket følge Nyveien til den forsvinner under jernbanen i bakgrunnen. Rett før undergangen krysser Nyveien Jernbanegaten. |
Jernbanegaten sett sørover fra krysset med Nyveien. |
Jernbanegaten, Nyveien kommer ned fra fjellet og dukker under jernbanen. |
Jernbanegaten sett nordover. Undergangen til venstre fører inn i veien vi har vært innom før, nemlig Bakken. |
Litt videre nordover i Jernbanegaten, er det ikke grønt i signalet mon tro? |
Joda, det var jo det. Og her kommer det som hadde behov for det grønne, nemlig tog 816. |
Tog 816 passerer broen over Nyveien og … |
… fortsetter mot stasjonen. I rute. |
Litt lenger sør i Jernbanegaten ser vi nordover. Oppe på fjellet ser vi hvor fjellheisen vil ende. |
180° dreining, og fra krysset med Weidemanns gate ser vi sørover Jernbanegaten og Vestfoldbanen. |
Undergang for gangvei mellom Jernbanegaten og Nyveien. Dersom du har fått en stor dose flaggstangfrø som liten, kan det nok være en god idé å bøye nakken litt … |
Jernbanegaten smetter under jernbanen. Noen meter lenger sør ender den i krysset med Bjergestredet. |
Vi har tatt oppstilling i enden av Bjergestredet. Veien til venstre er den tidligere E18. Fra nord (altså bakfra) bærer den navnet Langgaten, videre sørover heter den Skolegaten. Gaten rett frem er Bilet. |
Vestfoldbanen som høybane gjennom sentrum. Bjergestredet går under jernbanen til venstre. Men hva er det som stikker ut av muren der bak? |
Dette var det som stakk ut av muren der bak. Skinner med en åpenbar lav metervekt. Hvilken misjon har de hatt? |
Med Bjergestredet i ryggen tar vi en titt under undergangen for Jernbanegaten. |
Utsikt nordover i Jernbanegaten. Rundt svingen kommer tog 815. |
Jernbaneskråningen som skiller Vestfoldbanen og Jernbanegaten. |
Holmestrand og Vestfoldbanen. |
Tog 854 og 803 krysser. |
Tog 813 på vei ut av byen. |
Tog 816. |
Kryssing mellom tog 803 og 854. |
Tog på Holmestrand stasjon. |
Tog 853 på tur sørover fra Holmestrand stasjon. Toget besto av 70-sett nr. 08 og 01. |
Tog gjennom Holmestrand. | Tog gjennom Holmestrand. Vi ser 74-sett nr. 17. |
Toget kommer nærmest krypende forbi! |
|
74-sett nr. 23. |
74-sett nr. 22. |
Tog på Holmestrand stasjon. | |||
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Lokaltoget fra Larvik til Eidsvoll er innenfor stasjonsgrensen, etter å ha passert broen med det dekorerte brokaret og snodd seg frem mellom husene, er det om et øyeblikk et kort stasjonsopphold. |
Straks et kort stasjonsopphold. Til venstre er SKANSKA i ferd med å ta ned plasthallen som har fungert som verksted under byggingen av tunnelen gjennom Holmestrand. |
Tog på Holmestrand stasjon. |
23. aug. 2015 |
Tog 853 besto av 70-settene nr. 02 og 11. ABS 70.602 går først. Her er toget på Holmestrand stasjon. |
Tog 824 besto av 74-sett nr. 08. Her har toget stoppet på Holmestrand stasjon. Til venstre ser vi den ene av de tre fremtidige innganger til den nye Holmestrand stasjon. Holmestrand stasjonsbygning vil bli revet etter at den nye linjen blir tatt i bruk. Ved den nye stasjonen blir det fire spor, to forbikjøringsspor i midten og ett spor til plattform på hver side av midtsporene. |
Til høyre den nye portalen til en av de tre inngangene til ny stasjon i Holmestrand. Til venstre den nåværende stasjonsbygningen. |
Informasjon om den nye Holmestrand stasjon - like ved den framtidige inngangen til denne. |
Informasjon om den nye bussterminalen i Holmestrand. |
Holmestrand stasjonsbygning. |
Tog på Holmestrand stasjon. |
Tog ved Holmestrand stasjon. "Sjøtomta" i forgrunnen. |
Toget er der, men hvor ...? |
Toget underveis videre mot sin endestasjon. |
6. apr. 2016 |
Holmestrand stasjonsbygning. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand. |
Holmestrand stasjon. |
Tog på tur sørover fra holmestrand. |
74-sett nr. 04 på tur over brua. En idyll som snart er historie. |
Noe informasjon på Holmestrand stasjon. |
Noe informasjon på Holmestrand stasjon. |
Gruppen med folk i vernebekledning skulle trolig vises om på det nye jernbaneanlegget. De hadde møtt fram i Drammen, og var med forsinket tog derfra. Toget var forsinket på grunn av brann mellom Brakerøya og Drammen, en brann som førte til cirka en halv times trafikkstans. Brannen må trolig ha vært i området ved Desiliter´n i Drammen. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjonsbygning før rivingen. |
Holmestrand stasjonsbygning før rivingen. |
I mai i fjor. |
I mai i fjor ved Holmestrand kirke. |
I mai i fjor ved Holmestrand kirke. |
For ett år siden. I dag historie! |
Inngangspartiet ved hovedinngangen. Passasjen nede fører under sporene til plattformen for sydgående tog, mens gangbanen til venstre fører opp til plattformen for nordgående tog. |
Inngangspartiet sett i retning av utgangen. Nivået som er standplass, er passasjen til og fra plattformen for sydgående tog, gangbanen til høyre fører til og fra plattformen for nordgående tog. |
Stasjonshallen sett fra plattformen for sydgående tog. Monteringen av stålhimlingen pågår for fullt. Den nærmeste liften står i traseen for plattformsporet for sydgående tog, liften som er i bruk til venstre står i traseen for det gjennomgående sporet for nordgående tog. |
Stasjonshallen sett nordover. Sporviften er i bakgrunnen. Til høyre skimtes tunnelen som har blitt brukt i anleggsperioden, og som når anlegget er ferdig, blir en av de mange rømningstunnelene. Midt i bildet et hendig trappetårn som byr på en flott utsikt. Mye tyder på at det ikke vil bli stående når trafikken kommer igang ... |
Stasjonshallen sett sydover fra trappetårnet, det er en maurtue som åpenbarer seg. Plattform for sydgående tog til høyre, for nordgående tog til venstre. Stolpene nærmest skal bære kontaktledningsanlegget. |
Utsikt nordover mot tunnelen, sporviften lengst bak. |
Stasjonshallen sett i sydlig retning fra bakkenivå. De såkalte "bananene" har begynt å finne sine plasser på plattformen for nordgående tog. "Bananene" skal bære buetaket over plattformene. |
Stasjonsbygning og pakkhus, solen er i ferd med å forlate dem den siste dagen. Murbygningen til venstre er den gamle smien fra smalsportiden, den skal bevares. |
Stasjonsbygning og pakkhus på litt nærmere hold. Brakkeriggen til venstre er den midlertidige stasjonsløsningen med møterom for Jernbaneverket i 2. etasje. Til venstre for stasjonsbygningen er inngangen til stasjonshallen. |
Reisende kommer eller venter, muligens uvitende om hva som er i gjære. |
Pakkhuset i delvis demontert stand. En del av pakkhuset, særlig takstoler og reisverk, er demontert og fraktet til Hillestad hvor foreningen Vestfold Privatbaner skal sette det opp med tanke på bruk som blant annet utstillingslokale. |
Stille før de destruktive kreftene slippes løs. |
Tog på vei sørover dukker frem mellom stasjonsbygning og pakkhus, et motiv som snart ikke er mulig å gjenskape her. |
Pakkhusets nordlige del. Fortsatt står vekten igjen. |
Pakkhus og stasjonsbygning sett fra nordøst. |
Nordøstre rom i 1. etasje. Gulvbelegget er fjernet, frem kommer eik stavparkett, muligens fremstilt på jernbanens snekkerverksted i Larvik, hvor tilsvarende parkett på Jåberg stasjon kom fra. |
Fra venterommet. Med triste øyne kan stasjonsbygningen se den ene av sine bødler vente i solskinnet. |
Maskinlaft. Døråpning mellom venterom og et rom på den nordøstre siden. |
1. etasje, rom på østsiden nord for venterommet. Opprinnelig belistning fra 1881 har kommet til syne når nedsenket himling er revet. |
Værelse i nordvestre hjørne. Kjøkkenet ligger bak fotografens rygg, det gjør at det ikke er utenkelig at dette er tjenestepikens værelse. Etter at senket himling er revet, har det også her kommet til syne opprinnelig belistning og original panel. |
På sjøsiden av bygget. Bak fotografen er kjøkkenet. |
Stuen. |
Stuen. Opprinnelig panel har kommet til syne når fotlist og ... |
... taklist er demontert. Belistningen i dette rommet er tatt vare på, og er lagret hos meg etter avtale med Kjartan Kvernsveen i Jernbaneverkets kulturminneprosjekt. |
To store beltegående uhyrer. Den til høyre har stasjonsbygningen på menyen den påfølgende dag. |
Tog på vei nordover dukker frem bak pakkhuset. CAT-en til høyre har ingen del i det som skal skje med bygningene den påfølgende dag. |
Klokken er nesten ti på halv åtte, blikkene til de tilstedeværende går en vei. |
Store maskiner i aktivitet. |
Det tas en jafs. |
Vekten har forlatt pakkhuset og lagt seg i et sideleie. |
Takplatene dras av nedenfra og opp. |
Oversikt fra fjellet noen meter nord for hvor heisen skal komme opp. Fra venstre pakkhuset, stasjonsbygningen og brakkeriggen med blant annet den midlertidige stasjonsløsningen. Nærmest inngangspartiet til den nye stasjonen inne i fjellet. Øverst til høyre teglstensbygningen som opprinnelig var jernbanens smie. |
Buss for tog ankommer, et knippe kundeveiledere og reisende står samlet og venter. |
Takplatene på pakkhus er fjernet, tilbake er papp og undertak. |
Freddy Samson Fagerheim i Jernbaneverket travelt opptatt med å filme dagens hendelse. |
Utsikt nordover. Loftet på den sørligste delen av stasjonsbygningen er snart historie. |
Utsikt mot nordøst. Den store stålkjeften har lyst på kledning … Til venstre inngangspartiet til Holmestrands nye stasjon. |
Taket i andre etasje, alternativt loftsgulvet, løftes, … |
… faller ned i bakkant slik at blant annet tidligere tiders isolasjon, i denne bygningen kutterflis, danner en stor støvsky som … |
… danner en ugjennomsiktig vegg. |
En del av hjørnekassen falt ned. Måten den plukkes opp på, bringer tankene i retning av barndommens Donald Duck & Co og Carl Barks historie om Kjemperobotenes oppmarsj … |
Størrelsen på pakkhuset er drastisk redusert. |
Et overblikk i sydøstlig retning med pakkhuset og stasjonsbygningen midt i bildet, inngangen til den nye stasjonen til høyre. |
Deler av vegger og bjelkelag er røsket løst og slenges i haugen. |
Den siste delen av skilleveggen gripes begjærlig av den store stålkjeften, … |
… røskes løs og løftes opp i luften, hvor interessen for byttet avtar og det spyttes ut … |
… i en sky av støv. |
I tillegg til å filme fra bakkenivå, tok Jernbaneverkets Freddy Samson Fagerheim også en drone i bruk. |
Stålkjeften griper fatt i pipen, dronen henger over. |
Med den første delen av pipen liggende på bakken, tas et nytt jafs og … |
… en bit av pipen løftes bort. |
Støvskyen står rundt et stadig mindre pakkhus. |
Nye bygningsdeler slippes ned i den stadig større haugen. En vedovn er tatt ut og plassert på bakken. |
Gulvet mellom første og andre etasje løftes opp og … |
… røskes løs og løftes bort til haugen med et støvinferno som en hale. |
Unge Fagerheim fra Jernbaneverket har nærmet seg pakkhuset for å forevige rivingen på nært hold. En veggseksjon er i ferd med å bli plassert over en del av taket, … |
… idet den slippes, utløser det noe som kan ligne på en støveksplosjon, og … |
… filmfotografen finner det best å gjennomføre et taktisk og ekspeditt tilbaketog … |
Gjenværende del av pakkhustaket mot sporet dras av, … |
… løftes som om det var et fikenblad og … |
… legges sammen med resten av rivningsmaterialene. |
Utsikt nordover med haugen fra stasjonsbygningen til venstre og et stadig mer redusert pakkhus i bakgrunnen. |
Stasjonsområdet omtrent to timer og tyve minutter etter ankomsten. Den gamle bygningsmassen er sterkt redusert, gammelt bygningsstøv iblandet støv fra en knusktørr bakke ligger i luften. |
Vedovnen har fått selskap av blant annet et dusjkabinett og en varmtvannstank. Stålkjeften røsker og river. |
Nok en del av gulvet mellom første og andre etasje er grepet av stålkjeften. |
Maskinene har tatt pause, det har maskinførerne også gjort. Pakkhuset er nede, av stasjonsbygningen er det resten av første etasje som gjenstår. |
Det første av tre innsatstog, tog 852 med et enkelt 70-sett. |
Tog 807 er straks inne på stasjonen. Ved denne tiden neste år er Vestfoldbanens trasé flyttet noen meter vestover, og fotomulighetene sterkt redusert. |
Holmestrand stasjon. |
Holmestrand stasjon. |
Inngangspartiet til den nye stasjonen inne i fjellet. |
Inngangspartiet til den nye stasjonen inne i fjellet. |
Sporbyggingstoget i godt gjenge og snart ferdig med tre av fire spor. |
Skinnestrengene trekkes inn og plasseres på svillene, ... |
... deretter låses det hele med Pandrol-klipsene. |
Freddy Samson Fagerhaug fra Jernbaneverket i aksjon med utstyr for levende bilder. |
Svillene kommer i en jevn strøm. |
En skinneskjøt nærmer seg, operatøren gjør seg klar til å ... |
... legge ledehjulene fra. Så snart skjøten er passert, legges ledehjulene inntil skinnestrengene igjen. |
Kilometer 85,5, nesten ute ved sporvekslene i sydenden. Stasjonen fra 1881 ligger på kilometer 86,09. |
En titt mot syd. Kontaktledningen er i ferd med å komme på plass også i stasjonshallen. |
Det arbeides på taket over plattformen. |
Nordgående tog ved Sikagt. |
Tog 838 har stoppet og reisende stiger av, mens andre gjør seg klar til å reise. Lokomotivføreren hilser. |
Stasjonsoppholdet er over, det siste nordgående tog legger ut på reisen. |
Med tydelig og absolutt hørbar tyfonbruk bærer det avsted. |
Tog 837 på Holmestrand stasjon. Dørene er åpnet og reisende stiger av. |
Mens det nest siste toget i sørlig retning så smått begynner å rulle, kommer reisende gående mot utgangen. |
Nest siste tog forlater stasjonen fra 1881. |
En god halvtime før toget innfant seg. Et folkehav på torvet. Det er vel neppe Even Benløs vi ser komme inn fra høyre ... |
Tog 839, det siste toget gjennom Holmestrand på utsiden av fjellet, har stoppet på torvet, hvor byens ordfører Alf Johan Svele holdt tale og ledet allsang av Holmestrand-sangens første og siste vers. |
Oppholdet er over, tog 839 forlater torvet i Holmestrand for siste gang. Togets tyfon ble behørig kvittert ut med fløyter og horn fra de mange som hadde funnet veien til torvet denne natten. |
Siste tog har gått. Etter 135 år skal det ikke rulle flere tog i friluft gjennom Holmestrand. Det var en på alle måter underlig følelse å se den tomme broen, i vissheten om at den ikke skulle bære flere tog gjennom byen. |
Vi tok oss inn i Stasjonshallen via søndre inngang, som ikke åpner for publikum før på vårparten/forsommeren 2017. Unge Langaas legger i vei opp mot plattformen for nordgående tog. |
Nesten oppe ved inngangen til stasjonen, nede passasjen som fører under sporene til plattformen for sørgående tog. |
Nesten der. Men ettersom vi ikke hadde på oss innesko, ble det besluttet at vi tok en litt annen vei for å nå målet. Beklageligvis glemte jeg å si at de var velkommen hjem til meg med vaskeutstyret ... |
Mer vask og rengjøring. I spor 1 var et pukktog hensatt, det skulle etter hva jeg vet stå der frem til fredag kveld, altså 25. november. |
Ikke helt på plass ... |
Hovedinngangen til stasjonen sett mot utgangen fra rampen som leder til og fra plattformen for nordgående tog. Passasjen nede fører til og fra plattformen for sydgående tog. Tor Magne Langaas venter tålmodig på at halehenget skal få tatt (nok et) bilde ... |
Hovedinngangen sett mot stasjonen og sporene. Det var mange som gikk og bar seg ... |
Montering av armløse banditter - eller billettautomater som det vel egentlig heter ... - pågår. |
Teknisk utrustning som venter på å bli satt på plass. Svingdøren vil være den normale adkomsten, dørene til venstre har en størrelse som gjør det mulig å kjøre inn for eksempel en ambulanse. |
Inngangspartiet. Her var det inntil for en måned siden togspor. Nå støpes det adkomst til den nye stasjonen. |
Plattformen var tettpakket med forventningsfulle mennesker fra byen, inklusive et hornorkester et sted der borte. |
Lokfører tar en titt på fotografen, ... |
... bilder tas med og uten kamera, om et øyeblikk forlater det første toget på vei nordover stasjonen. |
Trangt om plassen på plattformen. |
Holmestrands ordfører Alf Johan Svele intervjues. Da han forlot stasjonen litt senere, hadde han et eksemplar av Skinnelangs 2015 i hånden og en hilsen fra Norsk Jernbaneklubb - Forlaget. |
Fra venstre en smilende Stine Ilebrekke Undrum, prosjektdirektør Utbyggingsprosjekter Vest, Knut Edmund Knutsen, prosjektsjef Holm-Nykirke, Morten Klokkersveen, prosjektdirektør Fellesprosjektet Ringeriksbanen og E16, frem til 2014 prosjektsjef Holm-Nykirke, og Alf Johan Svele, ordfører i Holmestrand. |
Bjørn Ståle Varnes, banesjef Vestfoldbanen, og Ole Johan Aas-Haug, prosjektleder underbygning, han hadde også med seg barna sine for å overvære begivenheten. |
En stolt og glad Stine Ilebrekke Undrum intervjues av Vegard Lilleås fra NRK Vestfold. |
Anne Mette Storvik, kommunikasjonsrådgiver i Jernbaneverket for Holm-Nykirke, i samtale med Pål Hansen, NSBs strekningsleder for Vestfoldbanen. Samtidig som en stor publikumskare fortsatt oppholder seg på stasjonen og ordfører Alf Johan Svele intervjues, har blivende reisende gått i gang med å vente på neste tog. |
I ventetiden kunne det fastslås at stasjonen i Holmestrand har kommet høyere i terrenget ... |
Selv om det er tog i vente, synes ikke infoskjermene ved spor 4 at det er noe å bry seg med ... |
Et knippe ansatte fra signalleverandøren Thales er samlet for å overvære åpningen. Og flere hadde forstått at dette var en dag hvor det var høyst passende å ha det norske flagget i hånden. |
Tog 852 går inn for landing, ... |
... passasjerutvekslingen gjøres samtidig som toget hilses med hevede flagg, ... |
... så bærer det videre til Oslo, som er togets endestasjon. |
Ikke direkte dagslys ... Teltet på utsiden er borte og betongen er klar til å ta imot reisende, både som kommer og de som skal reise. |
Klar melding, ikke til å misforstå! |
Jernbaneverkets Anne Mette Storvik på vei mot utgangen med bestemte skritt. |
En frittgående fotograf og reporter kledd for anledningen. |
Et strategisk plassert skilt som orienterer om hvilken retning togene går fra de respektive plattformene. Men den hindret ikke reisende å komme på avveie ... |
Informasjonsskjermene viste seg ikke fra sin beste side denne morgenen. Skal en tro hva som opplyses her, er det kun mulig å reise sørover. |
Plattformen til spor 1, den nærmeste informasjonsskjermen presenterer korrekt informasjon. Den andre skal vi komme tilbake til ... |
Tog 804 triller inn til plattform, en skjønn blanding av reisende og tilskuere bivåner det hele. Og fotografen da ... |
Forutseende eller ute av kurs ...? |
Fiffig. Visningen av togsammensetningen veksler mellom angivelse av vognnummer og ... |
... eller de ulike avdelingene, blant annet kontorarbeid i ene enden og stillhet i den andre enden. |
Den søndre enden av Stasjonshallen. |
I sydenden av Stasjonshallen er utgangen fortsatt et anleggsområde, noe det vil være i et halvt års tid. |
Dagens fjerde tog i retning Oslo, og det andre av ialt tre innsatstog, finner veien til spor 4 og plattformen hvor forventningsfulle reisende har samlet seg. |
I spor 4 står tog 854, i spor 1 har tog 803 kommet. Så var det dette med skjermene da: Det er helt klart at mange har stått på hodet for å få anlegget ferdig, men det var neppe meningen at skjermvisningen skulle gjøre det ... |
Personalet i tog 803 bruker tiden under oppholdet til en passiar. |
Det var mange blide fjes å se denne morgenen. Men dette toget skulle ikke til Eidsvoll ... |
Denne fotografen var absolutt ikke den eneste som var ute med kamera denne morgenen. Til venstre Tom Hansen og Svend-Erik Larsen med tilknytning til NJK Vestfold, i bakgrunnen til høyre Freddy Samson Fagerhaug i Jernbaneverket. |
En sort Borsalino er aldri feil. |
14. des. 2016 |
14. des. 2016 |
Statsminister Erna Solberg intervjues av John André Samuelsen fra NRK Vestfold, det hele mens et kobbel av fotografer følger med og fyller minnebrikker med utallige bilder. |
Fra venstre mot høyre assisterende jernbanedirektør Gunnar Løvås, jernbanedirektør Elisabeth Enger og utbyggingsdirektør Stine Ilebrekke Undrum, alle med brede smil i anledning dagen. |
En imponert statsminister Erna Solberg studerer pepperkaketoget, som med sine 370,75 meter og 1 283 vogner så til de grader har slått den forrige rekorden. Det kan nevnes at en slik toglengde er en utfordring på en stasjon med kun 250 meter plattformlengde ... |
Et folkehav ... |
En omsvermet Nils-Kristian Møller - Stine Ilebrekke Undrum (t.v.) og Anne Mette Storvik, begge meget trivelige medarbeidere i Jernbaneverket. |
NJKs leder Nils-Kristian Møller hilser på statsminister Erna Solberg og overrekker henne et eksemplar av Skinnelangs 2015 og Norsk Jernbanekalender 2017. |
Erna Solberg med kalender og bok i hendene, nettopp overrakt av Nils-Kristian Møller. Hans Morten Tamnes følger med på at det hele foregår i sømmelige former. |
Heisinngangen på Rove. |
Heishuset på Rove. |
Mai i år på omtrent samme sted. |
Mai i år ved Holmestrand kirke. |
På Vestfoldbanens gamle trasé i Holmestrand. |
På Vestfoldbanens gamle trasé i Holmestrand. |
Tavle i Holmestrand. |
«Hadde dere det hyggelig på julemøtet i kveld» 😊, spør konduktøren oss når han kommer for billetter. Viden kjent dette arrangementet altså, men han var nok blitt oppdatert av noen av de andre deltakerne lenger bak i toget. Et hyggelig innslag på returen som nok kjente til NJK fra før på en positiv måte. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 7055 treff på Stasjonsdatabasen, og 16043220 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |