.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1900,1 (Etterstad) | |||||
4. feb. 1998 | |||||
1900,2 Hellerud | |||||
1901 (Lillestrøm) | |||||
1901,001 (Lillestrøm) | |||||
1902 (Kløfta) | |||||
1902,1 Langeland | |||||
Tog 323 ved Langeland anført av El 18 2260 |
Flytog 3764 ved Langeland |
Ullensaker kirke midt i bugnende kornåkre. |
Flytog 3560 passerer det nedlagte meieriet med hovedbanen skjult bak høydedraget . |
Ett minutt senere er toget kommet frem ved Bogstadbråten, der Hovedbanen igjen dukker opp og blir parallellført med Gardermobanen sørover. |
Flytog 3762 på vei opp mot høydedraget og det nedlagte meieriet i retning Kløfta og Oslo. |
Flytog 3765 mot Gardermoen nær maxfart på 210 km. |
Tog 525 kommer glidende ovenfra Langeland. |
Flytog 3802 kl 22.22 nærmer seg Langeland i retning Oslo. |
Jubileumstoget på bro over Gardermobanen. | ||
1903 Gardermoen | |||||
312'ern får ei velfortjent pause etter å ha dratt 1400 tonn fra Loenga til Gardermoen. |
Ingen tvil om hva vi frakter. |
Utsikten min mens jeg venter på at toget skal tømmes. |
312-001 i vintersol foran "tappetårnet" på Gardermoen. |
Det gjør godt med en spasertur og samtidig nytter man høvet til å avbilde herligheten på litt avstand. |
Men losseterminalen er ikke noe blivende sted. Loket kobles på i riktig ende av toget og tar oppstilling ved utkjørsignalet. |
Cd 312-001 forspent gt 5072 og klar for retur til Loenga. |
Og sånn er utsikten min mens jeg venter på grønt lys. |
Et bilde fra prøvekjøringene. |
1998 |
Første dag med prøvedrift og medtaking av passasjerer. Personalet er oppstilt ved settene 71-04 og -06. |
Første dag med prøvekjøring med medtaking av passasjerer. |
11. sep. 1998 |
11. sep. 1998 |
11. sep. 1998 |
11. sep. 1998 |
Dobbelt 71-sett |
Nattog 406. |
Traktoren er bevart av privat person. |
27. mai 2011 |
11. sep. 2012 |
To stk el 16 avventer avgang for retur til Grorud. |
Snøvær. |
Åtter og tanktog. |
Passerende motorvognsett i snøvær. |
Og snør gjør det. |
Fører på førerplass. Di 8.709. |
En tidlig desembermorgen på losseterminalen. |
Jetfueltoget har skikkelig lok som trekk-kraft. |
Lokfører demonstrerer radistyrings-situasjon. |
Føreren i en typisk radiostyringsposisjon (Illustrasjonsfoto) |
Tog fra Eidsvoll til Skien (R11) via Gardermoen har dessverre allerede passert Skoppum. |
3. jan. 2017 |
Ankomst Oslo Lufthavn. Programlederen haster av gårde sammen med kameramannen for å finne intervjuobjektet sitt. |
Sikkerhetsopplegget er adskillig strengere her ved hovedflyplassen, med uniformert politi på plass. Kontrasten til små-stasjonene i distrikts-Norge er stor. |
17. jan. 2018 |
Test |
13. mar. 2021 |
17. juni 2021 |
187.405-7 har akkurat ankommet med tog 5730. |
Loket trekkes frem, og strømavtagerne byttes om for returen. | |
1903,001 (Oslo lufthavn Gardermoen) | |||||
1903,1 Bekkedalshøgda | |||||
7. apr. 2002 | |||||
1904 Eidsvoll Verk | |||||
28. okt. 2003 |
1. mai 2004 |
Skilt på Eidsvoll verk hp |
2. apr. 2011 |
29. nov. 2015 | |
1904,1 Venjar | |||||
Tog 518 (Kongsberg - Eidsvoll) krysser 42 (Trondheim S - Oslo S) i Venjar. Dobbeltsporet går her over til enkeltsporet strekning. |
Symmetrisk sporveksel på Venjar. 160 km/t i begge stillinger, men i den hastigheten ble det en ganske ubehagelig sleng. |
Tog 7352 med kongen og Dronningen på veg hjem fra Påskeferie i Sikkilsdalen ved Vinstra. Toget passerer Venjar, på Gardermobanen på veg inn til Oslo. |
9. feb. 2022 | ||
1905 Eidsvoll GMB | |||||
Avgangstiden er passert. Et annet tog er på vei inn først. |
BM 70.006 |
72.113 i lokaltog fra Kongsberg |
Tog 317 på veg ut fra Eidsvoll st |
20. juni 2010 |
20. juni 2010 |
20. juni 2010 |
Vannet står helt inntil stasjonen og bare flomvollen hindrer at undergangen blir stående full av vann. |
Den andre undergangen står helt under vann. |
Etter ankomst Eidsvoll fikk en viderereise med 70-sett nr. 05 som tydeligvis ble "snudd" fra tog 327 til tog 328 på Eidsvoll. Passasjerene fra tog 326 måtte vente til avgangstid for tog 328 fra Eidsvoll. På bildet buss BR 22306 - Scania Irizar som kjørte passasjerer fra tog 326 fra Tangen til Eidsvoll. |
Busser og taxier for tog på Eidsvoll, bl.a. buss BR 22306 - Scania Irizar. |
Så kunne passasjerene fra tog 326 stige på 70-sett nr. 05 i tog 328 fra Eidsvoll. De mest observante kunne observere at et sørgående godstog trukket av CargoLink sitt lok 185 682 passerte stasjonen. Strømmen hadde tydeligvis kommet tilbake. Passasjerene fikk vente til avgangstid for tog 328/829 fra Eidsvoll. |
Motorvognsettet BFM 70.005 + B 70.805 + B 70.815 + ABS 70.605. Det var dette settet som også gikk i tog 812 fredag 31. august 2012 og som da rev kontaktledningen ved Skoppum. |
Her starter Vormtråkk ved Eidsvoll stasjon og følger jernbanetraseen på utsiden hele veien langs Vorma. Det blir en flott sykkelvei som også skal gå over dagens jernbanebru på Minnesund. |
Buss for tog på Eidsvoll. Buss for IC-togene videre til/fra Lillehammer og direktebuss Eidsvoll-Løten for overgangsreisende til Rørosbanen. Dovrebanens fjerntog hadde ikke busserstatning, og gikk bare Trondheim-Dombås-Trondheim. |
Stadler Flirt-sett på Eidsvoll. |
6. nov. 2015 |
Busser klare for å transportere reisende videre nordover. Dette er første gang jeg har sett en så tydelig skilting av bussenes destinasjoner. Ellers er det verdt å merke seg at reisende til Brumunddal, Moelv og Hamar tilbys "Buss for tog", mens reisende til Lillehammer skal på tur … |
Toget til Lillehammer har kommet, og de reisende og deres bagasje finner sin plass i riktig buss. Når det er tog som har forbindelse til Rørosbanen, kjøres egen buss direkte til Løten. |
Tog til Skien kjører inn til plattform, NSBs personale hilser blidt. |
Detalj fra brua til Finstadveien over Hovedbanen og Andelva. |
Klokka er 23.35 lørdag kveld. Sommeråpent-sendingen er fullført, utstyret er ryddet på plass, og toget skal kjøres til Oslo S og deretter Lodalen for ettersyn og vedlikehold. |
Det ble annonsert smørestopp, men det viste seg snart at det ... |
... kun var snakk om stopp. Kort stopp ... Togfører Tom Erik Varlo er i ferd med å gi avgang. |
Fotografen og endel andre reisende som skulle videre med tog i retning Drammen og mer fjerntliggende stasjoner, feiget ut og ble igjen - redselen for å ikke rekke kveldens nest siste tog til Vestfoldbyene var den direkte årsaken. Og mens toget forlater stasjonen, står de fleste og ser på, mens en kanskje prøver å finne mobilsignal slik at han kan ringe hjem ... |
Baktroppen sørger for skikkelig skyv, ... |
... hilsener utveksles. |
Toget forsvinner inn på Hovedbanen og gjennom Eidsvolls første stasjon. På plattformen står de som ikke våget å være med, skuldrene synes å ha falt ned - forlatt på en øde stasjon, var det egentlig så lurt en lørdag kveld ...? Vel, gjort er gjort, og det er for sent å snyte seg når nesen er borte. |
En halvtime senere triller toget som skal bringe oss til Asker inn til plattformen. Ikke helt den samme standarden som vi forlot, men vi måtte som sagt være sikker på å nå en buss for tog som ville sikre oss plass på kveldens nest siste tog til Vestfold. Det gikk bra med omtrent fem minutters margin - hadde det ikke gått ville det blitt ikke bare én, men godt og vel to timer i Drammen ... |
10. mar. 2021 |
3. juni 2021 |
2. sep. 2021 |
2. sep. 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 1529 treff på Stasjonsdatabasen, og 15906848 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2193 treff · Statistikk Siste måned |