.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1622,001 (Reinsvoll) | |||||
1622,01 Roksvoll | |||||
1623 Raufoss | |||||
foto: Gammelt postkort |
foto: Gammelt postkort |
ca 1920 |
Losjivogn på Raufoss stasjon. Denne er tatt vare på av NJK og er i dag på Krøderbanen. Intensjonen på sikt er imidlertid å bygge den tilbake til godsvogn. |
Xc 3517 |
Txp viser signal "passér" til godstog, men føreren på skiftemaskin venter på å komme igang igjen med skiftingen. |
Txp Raufoss viser signal "Passer" til tog 5164. Føreren på skinnetraktoren type 214 venter på å komme igang med skiftingen. |
18. juni 1989 |
Di3.627. Ankommer Raufoss stasjon. |
29. juni 2002 |
7. mar. 2003 |
27. mar. 2003 |
14. juli 2003 |
14. juli 2003 |
70.604 på Raufoss 20.03.06 |
Sporet ligger også fremdeles over parkeringsplassen foran butikken. |
23. mai 2018 |
23. mai 2018 |
1623,01 Raufoss torv | |||||
1623,02 Solhaug | |||||
1623,03 Myhre | |||||
1624 Breiskallen | |||||
1905 |
1983 |
1983 |
ca 2000 |
29. juni 2002 |
29. juni 2002 |
Tog 208 passerer Breiskallen |
10. nov. 2018 | ||||
1624,01 Skogli | |||||
1625 Nygard | |||||
1983 |
11.2091 |
El 11.2094. Bemerk svenske vogner i toget, innlånt pga. OL-trafikken. |
2000 |
17.2223 med tog passerer Thomasdalen |
17.2224 |
Nygard |
29. juni 2002 |
18. feb. 2017 |
18. feb. 2017 |
Nygard er formelt fortsatt holdeplass på Gjøvikbanen. |
Tog mot Gjøvik passerer. |
Toget fortsetter mot ned Gjøvik. Skorsteinen tilhører fjernvarmeverket på Kallerud. |
10. nov. 2018 |
10. nov. 2018 |
10. nov. 2018 | ||
1625,01 Kolonien | |||||
1625,02 Kirkeby | |||||
1626 Gjøvik | |||||
foto: Øivind Sørhusbakken |
ca 1920 |
1963 |
23. juli 1968 |
Det gikk normalt ikke 68-sett på Gjøvikbanen nord for Roa. Dette togsettet var chartret av Aftenposten for deres "Ut i det blå"-turer. |
12. okt. 1969 |
13. apr. 1971 |
1973 |
1973 |
Motorvogn 86.09 i Gjøvik (NJK-ekstratog) |
Tog 273 har ankommet og lokomotivet skal skiftes bort. |
Vi kjører i land på Gjøvik, etter en ti minutters fergetur fra Mengshol. Dette motivet er også historie nå. Mjøsbrua kom noen år senere, og da opphørte fergetrafikken. |
juli 1977 |
juli 1977 |
Tog 207 har ankommet. |
16. sep. 1977 |
NJK's ekstratog |
NJK's ekstratog |
Foran NJKs ekstratog ser vi fra venstre: Erik Borgersen, Arne Aaeng, Per Tallaksen og Nils Juklerød. |
Togpersonalet på turen! |
Ordinært NSB-tog (El.11.2091) og NJK's ekstratog. |
El.8.2065. |
Stasjonsområdet. |
Lokstallen. |
BFV1.19906 stod på et spor ved stasjonen. |
ca 1985 |
El 14.2184 |
Tog 210. |
2. apr. 1994 |
2. apr. 1994 |
Tog 204, med dobbelt vognsett. |
69.642 |
Forrest i tog 202 fra Gjøvik. |
11. juli 1994 |
B 68A.39 |
BM 68B.22 |
BM 68B.23 |
BFS 68B.88 |
BFS 68B.84 |
B 68B.54 |
B 67.43 |
1996 |
Kipptog på sporet fra Hunton til Gjøvik stasjon, trukket av Skd 220a.154 |
220.154 i skifting på Gjøvik 1997 |
El 17.2222 med enbens strømavtaker. |
Vi begynner på Gjøvik stasjon, her er 17.2225 og 2223 i år 2000 |
2000 |
ca 2000 |
Interiør |
Levahn-traktor nr. 30-36-5099 på Gjøvik st. |
Detaljer på Levahn nr. 30-36-5099 |
B5-2 26057 på Gjøvik stasjon |
B5-2 26060 på Gjøvik stasjon |
El17 2225 på Gjøvik stasjon.
|
20. sep. 2003 |
Tog 212 på Gjøvik. |
8. feb. 2004 |
8. feb. 2004 |
8. feb. 2004 |
Tog 204 i spor 1. |
På Gjøvik st. Foto: Thor Bjerke. |
69006 på Gjøvik |
På Gjøvik stasjon etter ankomst. |
BM69.070. På Gjøvik stasjon. |
På Gjøvik stasjon etter ankomsten med Pt.203. |
Målevogn på Gjøvik tidlig om morgenen. |
Målevogna på Gjøvik stasjon 22.05.2006 |
23. mai 2006 |
23. mai 2006 |
23. mai 2006 |
BS 69661. |
BS 69656. |
B 69856 |
B 69861 |
13. feb. 2007 |
13. feb. 2007 |
8. aug. 2007 |
8. aug. 2007 |
8. aug. 2007 |
69.661 på Gjøvik den første dagen i 2008 |
69.061 på Gjøvik på den første dagen i 2008 |
20. mar. 2008 |
20. mar. 2008 |
29. juni 2010 |
Uthus |
7. aug. 2010 |
Tog 207 ankommer Gjøvik. Togsettet returnerte kl. 15.35 som tog 216 med svært godt belegg. |
6. mar. 2013 |
19. apr. 2014 |
Første gang Flirt er å se på Gjøvik. Både personalet som er i tjeneste og de nevnte "turistene" kan nyte sommerværet. |
9. juni 2015 |
Førsteturen måtte naturligvis fotograferes fra ulike vinkler. |
Skd 224 220 under skifting med 4 Lgns-vogner |
Gjøvik stasjon med godstog |
224 220 med godstog |
23. apr. 2017 |
Med et sikkert grep om mikrofonen ga Nils-Kristian Møller seg i kast med gjennomføringen av årsmøtet 2017. |
Hovedstyret var denne dagen representert ved fra venstre Magnus Hartmann, Nils-Kristian Møller, Rolf Bouwer Knudsen, Åge Lybekbråten og Stein Erik Paulsen, de to sistnevnte utpekt til referenter. Nils-Kristian tok selv på seg rollen som møteleder, en funksjon han behersket på en utmerket måte. |
Hovedtyngden av stoler hadde fått sitt å bære på ... |
Valgkomiteens innstilling ble presentert av Hans Morten Tamnes. Selv med briller har armlengde noe å si når noe skal leses ... |
Oppunder 100 deltagere med næringsvett fordelte seg i vinkel til venstre og ... |
... til høyre. Uansett spredning - det ble servert mye og god mat. Og god dessert! |
To blad Kjeldaas - den yngre Per Martin og den ikke så fullt så yngre Per, begge sentrale skikkelser i praktisk arbeid i NJK-sammenheng. |
Et knippe reiseglade NJK-ere, representert ved en lykkelig og fornøyd leder av NJK Salg, Arne Olsen. Representantskapets ordfører Peder Figenbaum følger diskret med i bakgrunnen, rede til inngripen om det skulle utarte. |
Sprøytetoget kom til Gjøvik på natten og ble stående der til ettermiddagen. |
Tog fra Oslo passerer Hunnselva og er straks fremme. |
8. sep. 2017 |
Togsettet var oppstilt for omvisning fra kl. 11 lørdag 9. september 2017. En time tidliger så det slik ut. |
Flirter på Gjøvik. |
Gjøvik. |
Gjøvik lokstall. |
Ingen tog fra Gjøvik før på ettermiddagen. I helgene står det normalt bare to sett her på dagtid, men nå var det fire. |
Gjøvikbanens første sett i Vy-design stod arbeidsledig i lav høstsol i dag. De hvite stripene rundt dørene er kanskje av hensyn til de svaksynte, som ønsker god kontrast her? |
Skyggesiden. |
I midten av juli så det slik ut på Gjøvik stasjon. Siden er også spor 1 og 2 blitt rehabilitert. Bildet er tatt fra toppen av kjøpesenteret, som strengt tatt ikke begrenser en mulig forlengelse utover at en del av parkeringshuset må reduseres noe. |
Stasjonen har nå fire buttspor. Tog fra Oslo er på vei inn i spor 1. |
Det ser ut til at det gjenstår noen mindre arbeider. |
Det er fortsatt mulighet for å gå rundt i spor 1 og 2. Her er det nye håndstilte sporveksler med betongsviller. Tungene er bare lasket - kan se ut som om de kanskje tenker å gjøre en endring når det blir drivmaskiner her med ERTMS om to år? |
Flirting på gang? 😀 Det står tre sett hensatt i helgene. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 303 treff på Stasjonsdatabasen, og 16044690 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |