.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
9871 St.Olavsgt-Dronningensgt-Tordenskioldsgt | |||||
Styreformann Arne Vidar Hesjedal taler ved gjenåpningen av Gråkallbanen 18. august 1990, før ordfører Marvin Wiseth foretar åpningen. |
8. aug. 1994 |
GB nr. 93 i St. Olavs gate. |
GB nr. 93 svinger ut fra St. Olavs gate.
|
Spor under sliping |
Vogn 92 og slipevogna i Kongens gt. |
3. okt. 2009 |
3. okt. 2009 |
GB nr 95 i St. Olavs gt |
Kjører inn i St. Olavs gate-sløyfa. |
10. des. 2010 |
31. okt. 2014 |
31. okt. 2014 |
31. okt. 2014 |
Her ved feltskiftet for trikken i Kongens gate. |
Vogn 95 svinger inn i Kongens gate på det nye sporet i Tordenskiolds gate |
Vogn 94 ankommet St. Olavs gate. |
Vogn 96 pyntet med flagg |
Vogn 96 klar for ny runde til Lian |
Vogn 93 forlater sentrum |
Nytt spor og holdeplass |
9. mar. 2017 |
9. mar. 2017 |
9. mar. 2017 |
GB nr 95 avventer rutetiden fra St. Olavs gate |
Gråkallbanens vogner 7 og 55 fra 1955 på holdeplassen i St. Olavs gate. I bakgrunnen nybygget til Hotell Prinsen som reiser seg bak de lave trehusfasadene. | ||||
9872 (Tordenskioldsgt-Ila) | |||||
På Ila |
3. okt. 2009 |
Vogn 95 i Ila på vei til sentrum |
Vogn 93 på vei fra sentrum |
Spor og vei i Kongens gate har blitt bedre med årene, men her har det ikke blitt noen skikkelig oppgradering enda. | |
9873 Bergsligata | |||||
2. mar. 2008 |
25. sep. 2011 |
GB 95 på vei mot Lian |
Bergsligata holdeplass på Gråkallbanen. Bildet er tatt fra oppgående plattform, i retning bysporet og nedgående plattform. Bergli gate er den gata som går langs husrekka til høyre, mens Byåsveien er veien til venstre i bildet. Rett fram sees rundkjøringen i Ila, der Steinbergstunnelen kommer ut. |
Strømmenvogn 29 + tilhenger 71 på vei mot byen for å hente en chartergruppe |
Ordinær rutevogn i motsatt retning |
Gråkallbanevogn på Gråkallbanen, slik det var ment å være. Det må være ryddet en del vegetasjon i denne skråningen, og jeg kom fram til noen fotovinkler jeg ikke har prøvd tidligere. |
Vogn 93 var for anledningen enøyd og er her på vei opp fra byen. I bakgrunnen ser man der den dobbeltsporede bytrikken går over til enkeltsporet forstadbane. |
Ikke så lenge etter følger det stilrene toget, forhåpentligvis lastet med glade og imponerte chartergjester. |
Vogn fra byen ankommer. | ||
9874 Nyveibakken | |||||
Vognene kjører på enkeltspor - med togstav ombord. |
9. okt. 2020 |
9. okt. 2020 |
9. okt. 2020 | ||
9875 Bygrensen | |||||
10. apr. 2015 |
Bygrensen |
29. juli 2015 |
Nr 29 på Bygrensen 15 mars 2016. |
Chartervogn 7 venter på kryssing med rutevogn. Bildet er tatt fra førerplassen i Gråkallbanens vogn 7 på Bygrensen holdeplass. Vogn 7 er bygget på Hønefoss Karosserifabrikk i 1955. |
Signal M på Bygrensen viser at det er klart for at Gråkallbanen kan kjøre fra Bygrensen til Ila (Bergsli gate). |
Bygrensen holdeplass og kryssingsspor er under oppgradering. På bildet byttes sporet i retning Lian, og imens er det enkelsporet drift forbi holdeplassen. |
Sporet i retning Lian er under utskifting. Tidligere er det bygget nytt holdeplasskur som er en replika av det som har stått der tidligere, nye KL-master, og ny støttemur mot Gamle Åsvei. |
Nedre sporveksel på Bygrensen er nettopp byttet. Så skal sporene forbi plattformene byttes. |
Vognførerne leverer over kjørestav fra nedgående vogn til oppgående vogn på Bygrensen, mens anleggsarbeidet pågår på formiddagene. | ||
9876 Belvedere | |||||
10. mai 2007 |
24. aug. 2014 | ||||
9877 Breidablikk | |||||
Breidablikk. |
25. sep. 2011 |
25. sep. 2011 |
Tanken med dette bildet var å vise både den interessante gittermasta og Kristiansten festning i bakgrunnen. |
Mens de nye mastefundamentene settes ned, står gravemaskina i oppsporet, og rutevogna kjører i "feil" spor i retning Lian. | |
9878 Nordre Hoem | |||||
Vogn 93 ble stoppet på Hoemsbrua for å hindre hestene i å gå over brua. |
Hoemsviadukten på Gråkallbanen, over Bøckmanns vei. |
22. aug. 2007 |
22. aug. 2007 |
22. aug. 2007 | |
9879 Søndre Hoem | |||||
Vogn 30 og "Leopold" over Hoembrua. |
Dette er fra 1958 og viser Søndre Hoem. Foto Lenard Wellander/SHF`s arkiv. |
En blå og gul Strømmen-vogn med tilhenger på vei oppover mot Lian. |
Søndre Hoem. |
25. sep. 2011 |
25. sep. 2011 |
Vogn 29 var ute en liten "æresrunde" idag, på 30-års dagen for gjenåpningen av Gråkallbanen. | |||||
9880 Rognheim | |||||
Rognheim 18. august 1990. Fra morgenen av, før den høytidelige åpningen i St. Olavs gate, var det veteranvogner som kjørte rutetrafikken. Etter åpningshøytideligheten, overtok leddvognene. |
Under NJK-turen til Trondheim i 1972 bodde vi på Skistua. Bussen dit gikk sjelden, så det ble noen lengre spasserturer til og fra Lian og Gråkallbanen. |
Nye skinner/sviller heises ned på sporet på Rognheim. |
22. aug. 2007 |
28. aug. 2010 |
28. aug. 2010 |
23. okt. 2015 |
23. okt. 2015 |
23. okt. 2015 |
Sliping av spor på Gråkallbanen. Ovenfor øvre planovergang Rognheim. |
Nydelig vær i Trondheim for tiden: Gråkallbanens vogn 93 på vei inn på Rognheim idag - på tur mot Kyvannet og Lianvannet, to av Bymarkas perler spesielt i slikt vær... | |
9881 Munkvoll | |||||
39 meter trikk er ikke noe vanlig syn på Munkvoll, og tar litt plass. |
Godt at kryssingssporet på Munkvoll er ganske langt. |
Munkvoll |
Ved Munkvoll. |
Vogn 4 forlater Munkvoll med kurs for Lian. |
GB vogner 96 først og vogn 93 bak med ryggen i mot 96. |
15. apr. 2008 |
Kasserer Stein Erik Paulsen betjener NJK-Trøndelags stand |
Vogn 7+55 møter vogn 22+71 på Munkvoll. Tore Korsnes kjører vogn 7. |
Det var tidvis lang kø for å få kjøre trikk. Vogn 100 til venstre ble brukt det meste av dagen. |
Vogn 7+55 på vei oppover mot Lian. Rolf T. Wold bak sveiva. |
Vogn 7+55 på vei oppover mot Lian. Rolf T. Wold bak sveiva. |
Vogn 22+71 kommer inn på Munkvoll, vogn 21 og 45 sees i bakgrunnen |
Vogn 29 på oppgående møter vogn 7+55 som kommer fra Lian |
Vogn 29 ankommer Munkvoll for siste gang denne lørdagen. Vogn 93 står klar for å overta passasjerene og gjenoppta rutekjøring med leddvogner. |
Vogn 29 ankommer Munkvoll for siste gang denne lørdagen. Vogn 93 står klar for å overta passasjerene og gjenoppta rutekjøring med leddvogner. |
Vogn 29 ankommer Munkvoll for siste gang denne lørdagen. Vogn 93 står klar for å overta passasjerene og gjenoppta rutekjøring med leddvogner. |
10. des. 2010 |
10. des. 2010 |
Robelen må ut for å ploge. |
Robelen må ut for å ploge. |
10. des. 2010 |
10. des. 2010 |
Leddvogn nr. 95 på Munkvoll |
25. sep. 2011 |
25. sep. 2011 |
25. sep. 2011 |
25. sep. 2011 |
GB vogn 94 på Munkvoll |
GB vogn 94 på Munkvoll |
6. juni 2012 |
5. aug. 2012 |
Rune åpnet vognhallen, og gjorde klar vogn 21. |
GB 55 (Tilhenger). Umiskjennelig Høka-stil. |
Den Glade Enke |
Inne i Den Glade Enke |
GB 3. Legg merke til skiltet om at "Passiar med vognføreren er forbudt". Passiar altså. |
Edelt interiør i GB 3 |
På tide å reise tilbake til byen. |
Hvis man ikke er interessert i hverken sporveismuseum eller Gråkallbanens vognhall, kan man velge mellom nok av pizzasteder på Munkvoll. Pizzabakeren til og med inne i trikkesløyfa |
25. sep. 2013 |
25. sep. 2013 |
25. sep. 2013 |
25. sep. 2013 |
Vogn nr. 94 går fra Munkvoll. |
2. okt. 2013 |
Vogn nr. 96 ankommer Munkvoll fra "Sentrum". |
Vogn nr. 95 på vei mot Munkvoll fra Lian. |
Vogn nr. 95 på Munkvoll. |
Vogn nr. 96 på tur inn til Munkvoll fra Lian. |
Vogn nr. 96 på Munkvoll. |
Vogn nr. 94 på Munkvoll - på tur til Lian. |
Vogn nr. 7. |
Vogn nr. 7. |
20. mai 2014 |
24. aug. 2014 |
Den gamle "nervekselen" er borte og det er trauet ut før det skal lagges på pukk og planeres for ny veksel |
Strømmenvogn 22 med belgisk tilhenger 71 kjører over den nye sporvekselen som ligger låst i avvik til enkelsporet. |
Midlertidig holdeplass på tur til sentrum er på øversiden av planovergangen. |
Klar til avgang fra Munkvoll |
GB 99+94 på vei mot Lian |
Gråkallbanen prøvde ut multippeldrift 27. juli 2015. Foto: Vegar Aunan |
Gråkallbanens Kjøkkentrikker har en form for helreklame som jeg synes om. Her er nr. 93. |
Her er en annen versjon av Kjøkkentrikken. Dette er nr. 95. |
Boreals egenreklame er ikke å forakte. Her er trikk nr. 99. Merk også den nye strømavtakertypen! |
Vogn 94 på tur mot St.Olavs gt |
9. mar. 2017 |
9. mar. 2017 |
9. mar. 2017 |
17. mai 2017 |
Vognen og forsamlingen har ankommet sin destinasjon og det bakkes opp til det gamle vognhallområdet på Munkvoll. Og så kunne kveldens møte starte. |
GB nr 95 på vei fra Lian til St. Olavs gt |
TS nr 29 på Munkvoll |
GB nr 96 på Munkvoll |
Vogn nr. 22 før starten fra Munkvoll. |
Vogn nr. 22 før starten fra Munkvoll. |
Vogn nr. 22 merket slik som den bør. |
Inne i vogn nr. 22. |
Settet har ankommet Munkvoll, er snudd i vendesløyfa og bakkes mot den gamle vognhallen. Et vakkert syn, og jeg ble trollbundet av de roterende eikehjulene. Så utrolig fascinerende med trikk! |
Festen er snart over, settet bakkes inn i vognhallen. |
26. aug. 2018 |
HØKA-settet 7 og 55 |
HØKA-settet 7 og 55 |
På 17. mai går også noen ekstra vogner direkte fra Munkvoll til byen, og da må passasjerene gjøre det uvanlige å benytte oppgående plattform for å reise til byen. |
Byåsen skolemusikkorps leide veteranvognsettet 29+71 for å frakte dem ned til barnetoget. Her er de klar til avgang kl 9.30. |
Byåsen skolemusikkorps leide veteranvognsettet 29+71 for å frakte dem ned til barnetoget. Her er de klar til avgang kl 9.30. |
GB 7 i charterkjøring |
GB 7 i charterkjøring |
GB 7 i charterkjøring |
1. sep. 2019 |
1. sep. 2019 |
1. sep. 2019 |
1. sep. 2019 |
1. sep. 2019 |
1. sep. 2019 |
Vognbetjeningen på 7 + 55 før avgang første tur kl. 11:35 fra Munkvoll: Fra venstre konduktør på tilhenger 55, Ragnar Buseth Wold, vognfører på vogn 7, Rolf Thorstein Wold, konduktør på motorvogn 7, Sven Erik Buseth Wold. |
TS trikk nr. 6 før avgang fra Munkvoll. |
GB 95 på vei inn til vognhallen |
Vogn 7, 58 og 14 parkert utenfor Gammelhallen |
En av leddvognene passerer museumsområdet på Munkvoll. |
Gråkallbanesettet 7 + 55 gikk mellom St. Olavs gt. og Munkvoll. Her er settet på vei inn i vendesløyfa på Munkvoll. |
På Sporveismuseet var noen enheter utstilt utendørs |
Åpne dører overalt på Munkvoll denne dagen, både i museumsbygget og i den gamle vognhallen. Mye interessant å se på! |
TS 29+71 møter GB 94 på Munkvoll |
TS nr 6 "Enka" på første tir til Munkvoll |
TS nr 6 "Enka" på første tir til Munkvoll |
Folkeliv på Sporveismuseet Munkvoll |
Folkeliv på Sporveismuseet Munkvoll |
Folkeliv på Sporveismuseet Munkvoll |
29. aug. 2021 |
29. aug. 2021 |
29. aug. 2021 |
29. aug. 2021 |
29. aug. 2021 |
TS 6 venter på ny avgang i sløyfa. | |||||
9882 Ferstad | |||||
1978 |
2. aug. 2007 |
10. des. 2010 |
10. des. 2010 | ||
9883 Ugla | |||||
Ugla stasjon på Gråkallbanen |
2. aug. 2007 |
Venter på kryssende vogn. Klokka er ca. 15, men det mørkner allerede. |
Kryssende vogn ankommer. |
10. des. 2010 |
10. des. 2010 |
25. sep. 2011 |
6. juni 2012 |
20. des. 2014 |
20. des. 2014 |
GB 93+96 krysser 97 på Ugla |
Kryssing og fotomulighet på Ugla. |
Ugla holdeplass: Vogn 97 kjører pendeltrikk mellom Ugla og Lian på grunn av sveising i nedre sporveksel. På bildet står vogna og venter på minibuss fra Munkvoll. |
Vogn 96 på Ugla - første søndag i advent 2020 | ||||
9884 Kyvannet | |||||
1974 |
Motorvogn nr. 4 ved Kyvannet. |
Gråkallbanen nr. 92 ved Kyvannet hp. |
22. aug. 2007 |
22. aug. 2007 |
|
10. des. 2010 |
Isvekta. |
Isvekta. |
GB nr 96 ved Kyvannet hp | ||
9885 Vestmarka | |||||
26. mai 2009 |
26. mai 2009 | ||||
9886 Herlofsonløypa | |||||
TS 29 var første Strømmenvogn på tur til Lian. |
22. aug. 2007 |
22. aug. 2007 |
23. feb. 2008 |
5. mar. 2008 |
GB nr 96 ved Herlofsonløypa hp |
9887 Lian | |||||
Da har AtB innført restriksjoner på buss og trikk i Trondheim, på grunn av Corona-utbruddet. Fordøra er stengt, og området ved fordør og førerplass er avstengt for publikum. |
Da har AtB innført restriksjoner på buss og trikk i Trondheim, på grunn av Corona-utbruddet. Fordøra er stengt, og området ved fordør og førerplass er avstengt for publikum. |
Da har AtB innført restriksjoner på buss og trikk i Trondheim, på grunn av Corona-utbruddet. Fordøra er stengt, og området ved fordør og førerplass er avstengt for publikum. |
Da har AtB innført restriksjoner på buss og trikk i Trondheim, på grunn av Corona-utbruddet. Fordøra er stengt, og området ved fordør og førerplass er avstengt for publikum. |
2. nov. 1968 |
|
Lian |
Jeg husker bestemt at jeg byttet trikk på en travel holdeplass i Prinsenkrysset, og gikk over på Graakalbanen, og tok den til veis ende: Lian. |
13. mai 1972 |
13. mai 1972 |
13. mai 1972 |
Lian. |
Vinter på Gråkallbanen |
Vogn 28 på Lian |
Ut på tur |
8. aug. 1994 |
Her er vogna på Lian en Sommerdag i 1995. (Meg som vognfører) |
26. mar. 1996 |
3. mar. 2009 |
10. des. 2010 |
10. des. 2010 |
25. sep. 2011 |
Interiør i vogn 19 |
Vogn 22+71 på Lian. |
5. aug. 2012 |
Lian byr på en fantastisk utsikt over Trondheim og fjorden. |
5. aug. 2012 |
Sviller til sidesporet legges utover traseen. |
25. jan. 2013 |
|
25. jan. 2013 |
25. jan. 2013 |
Trikken står på Lian, og flagger for uavgjortresultatet fra dagen før.... |
Oversiktsbilde fra Lian på Gråkallbanen. |
24. jan. 2014 |
24. jan. 2014 |
24. jan. 2014 |
Vogn 94 og 99 klar for avgang på Lian |
Prøvetur etter boggibytte. Lian. |
GB nr 93 og 96 i første trikketog til Lian |
GB nr 93 og 96 i sløyfa på LIan |
GB nr 93 og 96 på tur ned fra Lian |
GB nr 99 og 94 på Lian |
GB nr 99 og 94 på Lian |
29. juli 2015 |
Strømmenvogn 22 ute i snøværet, på Lian. |
Vogn 97 ankommer Lian |
29 på teknisk prøvetur 15 mars 2016 på Lian |
Så langt det er mulig å komme på Gråkallbanen |
HØKA-settet 7 og 55 på sidesporet på Lian |
Vogn 6 på sidesporet på Lian. Kaffepause samtidig med at rutevogna slippes forbi.. |
Vogn 6 på sidesporet på Lian. Kaffepause samtidig med at rutevogna slippes forbi.. |
Strømmenvogn 29 i charter for Hurtigruten |
26. jan. 2019 |
Gråkallbanens vogn 7 fra 1955 på Lian |
Charter for Hurtigruten |
Charter for Hurtigruten |
To generasjoner sporvogner på Lian nyttårsaften 2019. Leddvogn 93 bygget av Linke-Hofmann-Busch i 1984, og vogn 29 bygget av Strømmens Værksted i 1958. Vogn 93 er rutevogn, mens 29 kjører chartertur for gjester fra Hurtigruta. |
«Inngang på midten!» Slik så det ut da noen av dagens skiløpere skulle ta Gråkallbanen fra Lian i ettermiddag. Da funkis boggivognene kom i 1937/38 på bysporveien, så var det inngang på midten som gjalt. Med sittede konduktør fra 1957/58, så kom «Inngang bak». Så ble det «Inngang foran» ved enmannsbetjeningen i 1968. Og nå altså «Inngang på midten». |
Stemningsbilde fra Lian. Vogn 95 i rute 3 kl. 15.12 fra Lian. Foodtram i bakgrunnen på sidesporet. |
Vogn 29 + 71 er Foodtram på Lian hver dag kl. 12-17. |
Litt av en ansamling vogner. Her står Strømmenvogn 22 i sporsløyfa, og har hentet gjester opp til trikkekafeen. Mens, veteranbussen står klar for å kjøre dem til byen etterpå. Og så ser vi bakenden på vogn 71 i selve trikkekafeen. |
Det var mange som ønsket servering på Food Tram på søndag. Selv om det ikke var strålende solskinn. |
5. aug. 2021 |
5. aug. 2021 |
5. aug. 2021 |
5. aug. 2021 |
5. aug. 2021 |
5. aug. 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 13488 treff på Stasjonsdatabasen, og 16057875 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2211 treff · Statistikk Siste måned |