.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
9731 Byparken (Linje 1) | |||||
20. des. 2010 |
20. des. 2010 |
20. des. 2010 |
20. des. 2010 |
Vogn 202 har snart avgang fra Byparken i retning Nesttun. |
9. mar. 2016 |
Morgenbybane ved islagt vann |
Bybane i morgensol |
Ser nesten ut som en trikk: Linje 9 til Kronstad |
31. mai 2020 |
31. mai 2020 | |
9732 Nonneseter (Linje 1/2) | |||||
...mens denne er på vei i motsatt retning |
12.12.12.12.12 |
Bybanebil, brøytebil og bybanevogn: Hva har skjedd her ? |
Vossetoget ankommer i bakgrunnen. |
Bybanen passer jernbanestasjonen (til høyre, utenfor bildet) |
Bybane på vei mot Lagunen. Wannabe-trikken i bakgrunnen er på vei mot Kronstad. |
Bybanetrase med slapseglasur |
Det hvite nybygget på stasjonen (til høyre i bildet) blir stadig mer ferdig |
5. aug. 2016 |
5. aug. 2016 | ||
9733 Bergen busstasjon (Linje 1/2) | |||||
Ikke lengre enn Lars Hillesgate | |||||
9734 Nygård (Linje 1) | |||||
Kort vei til Sats fra holdeplassen |
Bybane i lav vintersol |
På vei i motsatt retning til ventende passasjerer på Nygård holdeplass |
Med nyoppussa bygninger i bakgrunnen | ||
9735 Florida (Linje 1) | |||||
4. nov. 2012 |
Tilbake til finvær og et sted Bybanen allerede går |
Bybanen i det fjerne, og jernbanestasjonen enda lengre borte oppe til venstre i bildet. De to neste bildene er tatt utenfor jernbanestasjonen. |
Her er vi litt nærmere Lagunen, på Gamle Nygårdsbro. |
Bybanevogn på omtrent samme sted som på bildet over, også på vei mot Lagunen (mot høyre i bildet). | |
9736 Danmarks plass (Linje 1) | |||||
24. nov. 2010 |
Bybanen passerer den gamle bussholdeplassen utenfor (tidligere) Forum kino på Danmarks Plass |
I et videre perspektiv |
ca 28. mar. 2012 | ||
9737 Kronstad (Linje 1/2) | |||||
Innlegg i Jernbanemanden 7-1995 |
foto: Svein Sando |
Lok 9.2064 på Vst Kronstad |
Kronstad i 1995. Kontaktledningsanlegget er inntakt, vognlast fra plattform og skrap til Mo i Rana i forgrunnen. Andr. Olsens store trelastlager til venstre |
Gamle jernbanelokaler mellom holdeplassene Kronstad (i pilens retning) og Brann stadion (dit sprovogna er på vei). |
Denne gamle "dreieskiva" titter frem fra glemselen. Samme type hadde også Marienborg i enden av verkstedområdet. |
Så er vi tilbake til bybanen. Imponerende hastighet i det den nærmer seg holdeplassen. |
På Kronstad ligger også vedlikeholdsfasilitetene til bybanen. Her er det også forbindelse til jernbanenettet. Bybanen til høyre, sidesporet til terminalområdet til venstre. (Dette er vel en del av gamle vossebanen) |
Gammel bystemning |
Ny bystemning: Det bygges nytt ved Bybanen (på gammel jernbanetomt) |
Høgskolebygginga er kommet lengre enn i februar |
Forbi solstudioet på en solfylt og varm dag |
I dag dominerer rampen til Bybanen bildet. Godssporet Bergen - Minde er flyttet mot høyre og sporene til vst. Kronstad er blitt gangvei |
29. des. 2014 |
Fra Indalsveien er det fin nedsikt til depotet på Kronstad, hvor vognene som har gått i femminuttersrute nå ble stallet for kvelden. |
På andre siden av veibroen har Bybanen også litt hensettingsspor langs Jernbaneverkets godsspor til Minde. Som vi ser har Fylkeskommunen sporforbindelse med Staten. |
Dette bildet er tHatt fra nøyaktig samme sted som det øverste, og vi ser Kronstad holdeplass og Inndalsveien sørover. Høgskolens nye bygg ruver godt på tomten til gamle Kronstad jernbaneverksted. Den brune bygningen som skimtes til venstre i bildet har også samferdselsbakgrunn. Der lå verkstedet til det nå hedengagne Bergen-Hardanger-Voss Billag a/s |
19. okt. 2017 |
Og her kommer linje på broen over det som blir linje 2. Da jeg kom til Bergen for 35 år siden var Kronstad et trafikkbelastet sted med et lite postkontor, en dagligvarebutikk, en trelasthandler og et stort jernbaneverksted. Når blir det et sted hvor bybanelinjer møtes, og rett bak ryggen min ligger den store Høgskolen. | |||||
9738 Brann stadion (Linje 1) | |||||
Ved bakketoppen mellom Wergeland og Brann stadion (1200px) |
24. nov. 2010 |
Litt lenger oppe i Inndalsveien, på holdeplassen Brann stadion kom jeg over vogn 211 på sin ferd mot byen. Enn så lenge er det kun de korte vognene som brukes i vanlig trafikk på Bybanen. De nye lange vognene har jeg sett et par ganger innover mot byen, alltid skiltet "Ikke i trafikk" og befolket av menn med vernevest. | |||
9739 Wergeland (Linje 1) | |||||
Retningsskifte |
Når sporvognen er en del av skoleveien må det bli bra |
Så reiste jeg selv gjennom tunnelen til Wergeland, og etter å ha ventet litt kom vogn 225 ned bakken i enden av Inndalsveien. Akkurat her skranglet også vognene i den gamle bytrikken i Bergen, linje 1 fra Sandviken til Minde. Vendesløyfen og endeholdeplassen lå rett utenfor venstre billedkant. |
Vogn 225 har kjørt inn på Wergeland hp og møter der 222 på vei til byen. Oppe i bakken står en gassbuss. Wergeland er endestopp for linjene 10 og 82, og bussen skal nok gå i en av de rutene. | ||
9740 Sletten (Linje 1) | |||||
6. des. 2010 |
Mørke skyer over Ulriken |
Litt nærmere Nesttun og Lagunen |
På holdeplassen |
Snart på holdeplassen i mye dårligere vær |
Dårlig vær, men fremdeles utsikt til Ulriken. |
Siden april i år har de sørgående Bybane-vognene hatt Bergen lufthavn som sin endestasjon. Vognene har også blitt forlenget siden sist jeg var i byen. |
Vogn 203 kjører ned i tunnelen mellom Sletten og Wergeland. Over skimtes en buss i linje 3 - en bussrute som alltid har betjent dette strøket her. Rundt Sletten er det drabantbybebyggelse fra 1950- og 60-tallet, og holdeplassen har mange reisende. |
Og mens jeg var på Sletten dukket sannelig vogn 201 opp, den første av de i alt 28 vognene Bybanen har for tiden. | |||
9741 Slettebakken (Linje 1) | |||||
9742 Fantoft (Linje 1) | |||||
Fantoft holdeplass. Tunellen kommer fra Paradis holdeplass. |
6. des. 2010 |
6. des. 2010 |
Vogn 204 kommer her ut av tunnelen mellom Slettebakken og Fantoft, - |
- og kjører her inn på Fantoft holdeplass. Siden 1970-tallet har det ligget en stor studentby på Fantoft (bodde der selv i fem år), men etterat Bybanen kom, har det ene leilighetskomplekset etter det andre skutt i været. | |
9743 Paradis (Linje 1) | |||||
Paradis holdeplass (1100px) |
6. des. 2010 |
6. des. 2010 |
6. des. 2010 | ||
9744 Hop (Linje 1) | |||||
6. des. 2010 |
6. des. 2010 |
På vei ut fra siste holdeplass før Nesttun |
Ut fra samme holdeplass i retning byen |
Bybane i det grønne, på brua ved Hop |
Snart framme på dagens endeholdeplass |
Vi er på vei tilbake mot Bergen sentrum |
Mellom Nesttun og Hop går Bybanen langs Nesttunvannet. |
Hop holdeplass for Bybanen ligger i luftlinje ca. 300 meter øst for gamle Hop stasjon. |
Nord for Hop krysser Bybanen utløpet av Nesttunvannet og går inn i Tveiterås tunnel mot Paradis. | ||
9745 Nesttun terminal (Linje 1) | |||||
Snart siste stopp ! |
6. des. 2010 |
Etter 24 trivelige minutter stoppet vogna på Nesttun. |
Dagens endeholdeplass kan skimtes i bakgrunnen. Foran ser vi starten på bybanen videre mot Lagunen |
Ferden gikk videre med Bybanevogn til Nesttun, hvor overgang til Veteranbuss fant sted |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 492 treff på Stasjonsdatabasen, og 16193961 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2223 treff · Statistikk Siste måned |