.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
9291 Homansbyen vognhall, Sporveisgt | |||||
9292 Grünerløkken vognhall KSS | |||||
Teglbygningen er den opprinnelige vognhallen og stallen. |
Thorvald Meyers gate 49 - depot for hestesporveien fra 1877 til 1900. Hestesporvognene kjørte ut og inn gjennom porten for å komme til vognhallen i bakgården. | ||||
9293 Majorstuen vognhall KES | |||||
Gamle Nr. 1 fra 1894 var trukket ut av hallen for fotografering. Bak vognen ser vi vognhallene 3 og 4 i Gardeveien på Majorstuen. Hall 3 ble brukt som lagerplass for Norsk Teknisk Museum. |
Også virkelige hestekrefter var i aksjon. Her i krysset Slemdalsveien/Gardeveien. Det høye Philips-bygget i bakgrunnen, sprengt 30 år senere. |
Trolleybuss A-15810 trukket ut av vognhallen for fotografering. Den var i bruk så sent som i 1967. I henhold til regelverket er skiltene innlevert. Best slik, for ellers kunne vi vel reist på heisatur med bussen til Kautokeino eller Flekkefjord......? |
En kjent filmstjerne ble også avbildet. Men dessverre ikke lenger kjørbar. |
Majorstuen. Reisverket på gamle Vognhall 2 i bakgrunnen eksisterer fremdeles - som basis for Store Vognhallpå Kløftefoss. |
I Slemdalsveien på Majorstuen. Den gule Mercury-bygningen har også avgitt deler til Kløftefoss - i form av reisverk av stål. Det var Vognhall 1. |
Majorstuen |
Vogn 163 skyves av kranbil A-960 opp Gardeveien for å settes i vognhall 3 på Majorstuen. I dag står den i Sporveismuseet Vognhall 5 - rett over gaten for der vognhall 3 lå. |
1972 |
I gamle vognhall 3 hadde "Adolf" stått siden 23.1.1972. Norsk Teknisk Museum (som disponerte hallen) var velvillige. I 1975 ble ytterligere oppussing foretatt. Det var et par nye malingstrøk utvendig (burgunderrødt) og innvendig (lys gult). Motoren ble også satt i stand. Til dette fikk vi noe hjelp av eksterne krefter, men Arild Øyen (bildet) gjorde det meste selv. |
Merkedag i "Adolf"-historien. Motoren startet. Det ble kjørt noen turer frem og tilbake på trikkesporet i Gardeveien. Sporet var praktisk talt ikke i bruk, det ledet kun til vognhall 3 hvor det sto noen museumsvogner. Politiskolen bak trærne til venstre. Murbygningen til høyre er Vognhall 5, som nå er sporveismuseum. |
Når man rygger med lyre-strømavtager, må den snus først slik at den peker bakover i forhold til kjøreretningen. |
Utenfor Vognhall 5, Sporveismuseet, på provisorisk skinnegang. |
Vogn 6 med Oxan skilt |
E-vogn 170 i Sporveismuseet Vognhall 5 |
E2-vogn 163 i Sporveismuseet Vognhall 5 |
Vognens frontlys fungerte, vognen hadde selv etter nesten 1 års stillstand fortsatt batterispenning (vognen har nok stått og surret og gått på Ryen) |
I krysset Kirkeveien-Valkyriegata. |
9294 Rodeløkken vognhall KKS | |||||
9295 Sagene vognhall | |||||
Sagene |
Sagene |
Sagene. Vogn 326 hadde 71 som tidligere nummer. Vognen ble ombygget tilhenger på 1990-tallet og fikk nr. 647. Den kan stadig sees i Oslo sentrum, trukket av motorvogn nr. 70. |
Sagene |
163 på Sagene, hvor den hadde stått i flere år i påvente at noen (skraphandel eller museum) skulle ta hånd om den. Heldigvis seiret sistnevnte. Detalj: Alle Gullfiskene hadde bakluke for skiutstyr etc. Det var jo en viss utfartstrafikk både til Kjelsås og Oppsal. |
163 på Sagene |
Vogn 163 på Sagene, hvor den stod hensatt mange år. Vognen adskiller seg i utseende fra de andre 'gullfiskene' i hovedsak med å ha boggier med innvendig lagring og ingen utsparing i vognkassen for boggiene. |
10. sep. 1973 |
10. sep. 1973 |
10. sep. 1973 |
10. sep. 1973 |
8. okt. 1975 |
Sagene vognhallsområde. |
Vogna vaskes foran vognhallene på Sagene. |
På vognhallsområdet på Sagene. |
Museumsvognsettet, 38 og 661. | ||
9296 Torshov vognhall | |||||
ca 1970 |
Torshov vognhall sett fra en uvanlig vinkel, like ovenfor Torshov kirke. Vanskelig å få tatt noe skikkelig bilde herfra, på grunn av trær, gjerder og bebyggelse. |
20. mar. 2009 |
21. juli 2009 |
21. juli 2009 | |
9297 Vålerenga vognhall | |||||
1964-1966 |
HaWa-materiell på huggesporet |
HaWa tilhengervogn 606 venter på hugging |
Klar for opphugging |
SS (Siemens-Schuckert)-materiell på huggesporet |
Lettbygd tilhengervogn 535 sammen med andre opphuggingskandidater |
20. apr. 1969 |
20. apr. 1969 |
20. apr. 1969 | |||
9298 Kjelsås vognhall | |||||
Høka på "Ender'n". |
Høka-treff på "Endern". |
På vei mot Grefsen Stadion. Kjelsåsbanen gikk fortsatt i egen trassé her. |
jan. 1978 | ||
9299 Grefsen vognhall | |||||
Vogna stod hensatt som delevogn i fem-seks år. |
Vogn 6, ved Grefsen stasjon, Store Ringvei. |
G3.14220 (høyre) og G3.5656 (venstre) Stasjonsvogner |
GB 7 med Godsvogna fra 1924 og TS 22 foran vogna vognføreren på 7érn. Jann Eirik Evensen. |
Steinerud. Det kjøres trevognerstog i anledning holmenkollsøndagen. |
Steinerud. |
Steinerud. Trevognerstog i anledning holmenkollsøndagen. |
Steinerud. Trevognerstog i anledning holmenkollsøndagen. |
Etter en halvtime var 275 igjen rein, og jeg hadde da funnet ut at vognen på et eller annet tidspunkt var malt med vanlig maling og ikke lakkert |
SM 91 275 er lastet opp på trailer, og er på vei tilbake til Göteborg |
SL95 142 fra Grefsen stasjon til Storo. |
5. mai 2007 |
Nylakkert 103 |
Vognene som kjører linje 17 vender ved Grefsen vognhall |
Her holdt føreren på å bla fram til riktig destinasjonsfilm. |
21. mar. 2014 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2306 treff på Stasjonsdatabasen, og 16046693 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |