.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1501,001 (Bingsfos) | |||||
1501,01 Fossum | |||||
Vi triller ned til Sørumsand igjen. Her ser man lukket regulator og en hånd på dampbremsen. To støt i fløyta gir oss litt hjelp fra togfører på bakerste håndbrems. |
Vel fremme på Fossum. Per-Arne, en annen frivillig på banen, tar en pause fra gressklippingen og kommer bortom for en prat. |
En nærstudie av Høland |
Vakkert vintervær opp Sætrabakken |
foto: CF Salicath |
foto: CF Salicath |
Lokfører Elvebråten |
Så er vi i gang med passasjerturene, og jeg fikk umiddelbart andre ting å gjøre enn å ta bilder - dermed er det noen hull i tidslinjen. Her er vi oppe på Fossum igjen, og loket er klart for å gå rundt etter at passasjerene har trukket over til velhuset. |
Rundgang på Fossum for siste turen ned til Sørumsand |
Fossumnissen var naturligvis på plass med snop og gaver til barna (og noen "voksne" konduktører også) |
Demontering av Fossum bro. |
Mellom Bingsfoss og Fossum |
24. juni 1973 |
24. juni 1973 |
9. sep. 1973 |
Fossum. Godt å se skinnegang igjen ! |
Damp og lav vintersol gir en egen stemning. |
Kveldstoget her kommet til Fossum og lokomotivet skal skifte til den andre enden.
Her er det kun parafinbelysning. |
1993 |
31. des. 2004 |
31. des. 2004 |
7. des. 2008 |
7. des. 2008 |
Hest og slede/tralle? Vinteropplevelse så godt det lar seg gjøre. |
Snedig skyformasjon, noen som kjenner seg igjen? :-) |
Bingsfos løftes over på lastebil for å reise til JBM på oppdagelsesferd. |
Endelig oppe, i vekselen på Fossum ved skifting. |
Så er toget på vei mot Bingsfoss |
Tog 301 har ankommet Fossum. |
Julestemning på Urskog-Hølandsbanen |
12. des. 2010 |
12. des. 2010 |
12. des. 2010 |
Tolvtoget var fullsatt. |
"Prydz" i kjent positur. |
En av de mange som gjorde denne fine togdagen mulig. |
Fra nyttårsaften i 2011, tørr kulde og sol gav en spesiell stemning. |
Fortsatt sprek til en 103-åring å være; lokomotiv nr. 4 "Setskogen". |
UHB følger med i tiden, og kjører nå "Veteranbuss for tog" mellom Fossum og Aurskog (Aur prestegård). Sjåfør Alfi Hammer venter på nye reisende som kommer med tog 203. |
Omsider kom vi opp i høyden. |
Julenissens skjegg? Nei. Vi kjørte ikke over Julenissen. Men det var masse snø i sporet. Ikke var det glatt, men det gikk bare så ualminnelig tungt. |
23. des. 2012 |
Som vanlig var det korrespondanse med hesteskyss. |
23. des. 2012 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
29. des. 2013 |
Chartertog i Sætrabakken på veg til Fossum |
Klar for returen. |
Setskogen med godstog kommer oppover til klart inn. |
Skifting må til. |
Prydz lager røkringer der den kommer med persontog. |
Skifting på Fossum, og straks er tog 1008 klart til avgang. |
Høland kom seg til Fossum for egen maskin. |
Og til Fossum gikk det jo greit. |
Nypusset, læregutten tok pussertjenesten seriøst. |
Klart inn til pepperkaker, gløgg og tur med hest og vogn. |
7. des. 2014 |
Lokomotivpersonalet: Lokomotivfører Elvebråten, Lokomotivfører Borgersen, Lokomotivfyrbøteraspirant Fretheim og Lokomotivfører Roberg - alle preget av stundens alvor. |
Korresponderende hester. |
Mens Høland gikk som ekstra forspann oppover, gikk Prydz som ekstra forspann tilbake til Sørumsand. XXIXb nr.7 Prydz. |
Julestemning, også uten snø! |
Lok 6 "Høland" går rundt togstammen |
Lok 6 "Høland" |
På Fossum - alt vel så langt. |
Godsvogner var en grei belastningsprøve. |
17. mai 2015 |
17. mai 2015 |
17. mai 2015 |
På Fossum sørger dagens txp for å bevokte innkjørtogveien og innkjørsignal. |
Siden det ikke var venta uhorvelige mengder reisende, kunne toget medbringe et par godsvogner denne dagen. En artig og trivelig vri. |
Høland i kornåkeren. |
20. des. 2015 |
Dagens første tog avgår fra Fossum stasjon |
Toget har ankommet sin endestasjon, og publikum kan velge fra en rekke tilbud; her blir man servert pepperkaker og gløgg, det er et hesteskysstilbud, eller man kan studere toget. |
Et smilende, men sikkert slitent lokpersonale etter å ha brakt toget trygt og rutemessig opp stigningene |
På en museumsjernbane formidles jernbanedrift på en helt annen måte enn på et statisk museum. Her går loket rundt vognstammen, og det er selvsagt interessant å studere når det kobles med norsk smalsporkobbel |
Fremme på Fossum, Daniel passer på mens Høland går rundt. |
Are, togfører for dagen, på Fossum. |
Fossum. Roel på stigbrettet mens Høland går rundt. |
Lok- og togpersonal i prat under pausen på Fossum. |
Høland på vei opp mot Fossum. |
Årets siste tog på U-Hb gjør seg klar til retur fra Fossum. Imens hygger de reisende seg med gløgg, pepperkaker og en tur med hest og kjærre. |
Lokene går rundt vognstammen på Fossum. Til publikums begeistring. |
Fossum. Lokene har gått rundt og Roar klatrer opp på Prydz. TXP Roel til høyre. |
Fossum, vekselen legges om for at Høland skal kunne koble til togstammen etter å ha gått rundt. |
Med hornmusikk og høytidsstemning var vi fremme i Fossum. |
Museumsbestyrer Eirik Kristoffersen, lokomotivpusser i særklasse Carl Fredrik Salicath og lokomotivfører Stein Olav Hohle er alle begeistret over å være tilbake på Fossum. |
Banemester Østerud ga en god innføring i hva som har blitt gjort, og det er ikke lite! |
Direktør for Museene i Akershus (MiA), Cecilie Øien, taler. |
Opp kom vi! |
På Fossum finner vi avdelingsdirektør i MiA, Eirik Kristoffersen, her i passiar med Are Eeg på loket og Odd Eeg med barnebarn i armene som kun to måneder gammel er i gang med læringskurven mot å sette pris på lukten av damp. |
Skifting på Fossum sett fra fyrbøterplass. Are er bak spakene, mens Stein Olav står klar ved vognene til å koble på. |
Are Eeg |
11. juni 2017 |
Fossum stasjon, med okse. |
Høland er et nydelig lokomotiv, og vel ansett av banens lokomotivpersonale. Særlig settes det pris på at førerhytta er større enn på Prydz og Setskogen, og dessuten at kraner og håndtak ikke blir så j... varme. Finner man den rette sittestillingen kan Ekornes gå hjem å vogge. |
Handlingen i det historiske spillet "Skinner til frihet" foregår under 2. verdenskrig, da mange benyttet UHB som fluktrute. Her er det dramatikk! |
Full sommer! |
Fremme i Fossum. |
Glade reisende trives på Fossum. |
Med aktsomhet gjennom spor 1 i Fossum stasjon. |
Vi har kommet oss opp til Fossum, og trekker ut over vekselen for å gå rundt. I mellomtiden leder rollefiguren Gygrid små og store trollmenn og hekser til "skolen". |
Vel fremme på Fossum, og mørket lukker seg om oss. Det er ingenting som å kjøre damptog i blåtimen! |
Innkjør til Fossum sett fra førerplass. TXP Roel Houtsma har satt ut flagget og står etter reglementet på plattformen. |
Roel Houtsma, TXP på Fossum. |
Tog 5055 opp Sætrabakken mot Fossum |
5057 på vei opp Sætrabakken |
Togfører M Fjeldstad gir tegn for å komme frem etter å lagt over ytterste sporveksel. |
Tog 107 ankommer Fossum. Bak regulatoren sitter K. Bronebakk mens T-A Stutlien svinger kullskuffa. Stutlien er egentlig på lokførertjeneste denne dagen, men det er vanlig at de bytter på så sant reglementet tillater det. |
Tog 109 på vei opp Sætrabakken. |
Prydz går rundt togstammen. Lokfører på Høland P Roberg og fyrbøter på Prydz K Bronebakk hilser. |
Signal "Innkjør" vises ved ytterste sporveksel i Fossum, og vi kan slå av og rulle inn til middel.. |
Fremme i hest, gløgg og pepperkakeland |
Hesteskyss videre! |
Lokomotivet skiftes til den andre enden. |
På Fossum er det ekte stasjonsnisser! Per Ove Østerud og Roel Houtsma. |
På Fossum er det god tid, så alle kan få seg en tur med hest og kjerre. |
Vi kommer til orienteringssignal for planovergang og gir signal "tog kommer" i lokomotivfløyten. |
Toget har ankommet Fossum. De reisende skal videre med hest og vogn, eller buss til Blaker Skanse. |
Overkonduktøren gir signal "Bakk" i dampen. |
Vi kobler til toget og er klar for retur, vel og merke etter at alle har fått sin tur med hest og vogn. |
Høland og Prydz er klar for returen |
Høland får litt stell før returen til Sørumsand. |
Velkommen inn i venterommet på Fossum (Mork stasjonsbygning). |
Nytt opplegg i år: Serveringen, og langt opphold er på Fossum. |
Et kort lite tog på grunn av diesellokomotiv. |
"Selvportrett" |
Fremme på Fossum. Det tok litt tid før akevitt-vennene kom ut, de trivdes ombord. |
Så var det vår tur til å kuske Høland opp bakkene. |
23. sep. 2018 |
Etter en hyggelig pepperkake-tur opp til Fossum er det tid for å gå ombord igjen. |
Kveldens siste tog til Fossum jobber seg opp Sætrabakken |
Selfie med nissen |
Soldater på plattformen er ikke et trivelig syn, så da er det hyggelig at Ragnar kommer traskende mot loket. Han skulle kuske Høland opp og ned bakkene resten av dagen. |
13. juni 2020 |
En tidsriktig bil med blendede lykter setter prikken over i-en på stasjonsmiljøet på Fossum. |
Her ved øvre Sætra plo er omgivelsene de som mest minner om landskapet utover langs UHB. |
Så bar det nedover igjen, tilbake til Sørumsanden. |
Skifting. |
12. juli 2020 |
Så reiste toget, og vi kunne kose oss på kafeen mens vi ventet på neste tog. |
Noen kom med bil også. |
Nok en vending opp bakken. |
Aktfoto..? Heter vel ikke det om ei togslerke ;-) Uansett et tiltrekkende motiv, pent parkert i påvente av retur. |
Loket skal gå rundt, og her snakker vi nok om omborderfaring så det holder. Og antagelig like artig hver gang! |
Rundgang pågår, og snart er de vekslet inn i togsporet. Så kobles det på kroken, og avgårde vi drar :) |
Fremme på Fossum. |
Klart for å kjøre rundt togstammen. |
Avgang retning Sørumsand. |
Melken må fram så hurtig som mulig, og framføres her i persontoget! S10 var ferdig restaurert av venneforeningen i fjor. |
11. juli 2021 |
Høland soler seg på Fossum mens de reisende går over til kiosken. |
8. aug. 2021 |
Avgang fra Fossum. |
Fremme på Fossum |
På Fossum var det videretransport med hest og vogn, som tradisjonen er. |
mens togpersonalet slår av en prat |
Lokomotivene skiftes rundt toget. Det var litt "stasjon på tundraen i Sibir"-følelse. De reisende ble tatt godt vare på med gløgg og pepperkaker. |
Så bærer det tilbake mot Sørumsanden, nå med Høland først. Høland-Urskogbanen.. |
Konduktørpersonalet klar til å tilsette bremser på CFo5 (1898) når fløytesignal gis nedover 20 promillen. |
Tog 303 kommer opp til Fossum med flere reisende. |
Sikten var på omtrent ett kryssingsspors lengde.. |
Roar Stenersen og Vidar Skilnand slår av en prat foran Urskog. |
Skifting igjen. |
Samtaletema mellom personalet var Urskog og Urskog. |
Avgang med Høland som ekstra forspann tilbake til den moderne tid, dvs. Sørumsand. |
På Fossum var været fantastisk! Sola glimtet gjennom disen og sammen med et lett snøfall over damplok, fakler og hestevogner gav det en magisk julestemning. |
Lokpersonalet i prat med TXP på Fossum |
Fossumnissen foran Høland |
På Fossum var det bål, fakler, gløgg, pepperkaker og hesteturer. Mange har gjort tur på UHB til en juletradisjon, inkludert hestekusken som har holdt på her hver adventssøndag siden 1997. |
Signal "bakk" gis med parafinlampe, og kvitteres med et vink fra lokfører. |
...Og så ruller den gamle damen fremover mens dampen står ut av de åpne sylinderkranene. | ||
1502 Kvevli | |||||
1962 |
Kort opphold på Kvevli stasjon. Årets første snøfall. Vi ser stedets lille landhandleri i bakgrunnen. |
18. nov. 1962 |
5. apr. 1964 |
1968 |
26. des. 1968 |
1974 | |||||
1502,01 Ørken | |||||
1503 Mork | |||||
Mork |
Mork stasjon. Vi gikk i skinnegangen (som fremdeles lå der) fra Killingmo til Sørumsand. |
18. nov. 1962 |
26. des. 1968 |
1969 |
12. apr. 1970 |
1974 |
31. aug. 1974 |
En liten rest av Aurskog-Hølandbanen. |
1979 |
Mork |
6. okt. 1979 |
24. mar. 2007 | |||||
1504 Kjellingmo | |||||
4. mai 2007 | |||||
1505 Finstadbru | |||||
23. mai 1963 |
ca 1970 |
1970 |
Og et annet objekt (1970) i samme uskjønnhetsklasse: Finstadbru. Denne bygningen eksisterer fremdeles - på et vis..... |
12. apr. 1970 |
|
12. apr. 1970 |
nov. 1972 |
Finstadbru |
6. okt. 1979 |
8. mar. 2007 |
8. mar. 2007 |
8. mar. 2007 |
6. mai 2007 |
5. nov. 2015 |
5. nov. 2015 |
Etter hvert havna vi her. Finstadbru er en stasjon som vel har sett verre dager, og hvor fremtiden kanskje ikke er så mørk lenger som den en gang var. Foreningen Aurskogbanen har restaurert stasjonsbygningen. Nice! |
Fra Finstadbru lokdepot, med mye å velge i på trekkraftfronten! |
Påskrifter på ТУ4 729 | |||||
1506 Aurskog | |||||
23. mai 1963 |
1970 |
12. apr. 1970 |
12. apr. 1970 |
nov. 1972 |
29. apr. 1973 |
Aurskog |
6. okt. 1979 |
24. mar. 2007 |
24. mar. 2007 | ||
1506,01 Toverud | |||||
1507 Lierfoss | |||||
23. mai 1963 |
ca 1970 |
1970 |
12. apr. 1970 |
nov. 1972 |
Her sto ekspedisjonsbygningen på Lierfoss |
24. mar. 2007 | |||||
1507,01 Liermoen | |||||
På spinkle spor. Liermosen. |
Liermosen. |
Vognene ble dratt opp og inn i fabrikken med wire. Liermosen Torvstrøfabrikk. |
Lokomotiv - Liermosen Torvstrøfabrikk. | ||
1508 Bjørkelangen | |||||
1931 |
mar. 1931 |
1950 |
26. apr. 1964 |
nov. 1972 |
|
nov. 1972 |
1973 |
NSB-busser ved Bjørkelangen stasjon |
Her ser vi skiltet. Teksten kan så vidt tydes. (Løftekasse fra UHB) |
29. apr. 1973 |
29. apr. 1973 |
På Bjørkelangen var det fortsatt betjent. |
Lokomotivstallen. |
1979 |
Lokstallen på Bjørkelangen |
Bjørkelangen |
6. okt. 1979 |
2002 |
2002 |
2002 |
25. mar. 2007 |
25. mar. 2007 |
25. mar. 2007 |
25. mar. 2007 |
17. nov. 2010 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 11788 treff på Stasjonsdatabasen, og 16056175 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2210 treff · Statistikk Siste måned |