.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1500 Sørumsand UHB | |||||
27. juli 2008 |
Termometret på Sørumsand UHB viste tretten kalde. KEF sigaretter kunne ikke bøte på det, for de er ikke lenger i salg. |
SETSKOGEN står midlertidig i sidespor, PRYDZ sees i bakgrunnen. Sammen trakk begge dagens tog. |
To tidsbilder: 2009 og 1896. |
Slik ble mitt aller siste togbilde i 2009. Godt nytt år! |
I fattigmannsol. |
17. des. 2014 |
17. des. 2014 |
17. des. 2014 | |||
1500,1 Presterud | |||||
"Setskogen"(Saechs.Maschinenfabrik 1909)ved Presterudkrysset iSørumsand,16.08.1981. |
Toget som ikke skal noe sted, bare en tur tilbake i tiden. | ||||
1500,2 Fyen | |||||
UHB."Setskogen"når vognstammen var frakoblet på Fossum,16.08.1981. |
Urskog-Hølandsbanen`s "Setskogen" underveis med et tog i tunellen under Kongsvingerbanen,16.08.1981. |
Bt 35 på vei "tilbake i tiden". Dette var årets siste driftsdag på A/L Urskog-Hølandsbanen. |
Bæleverket i godt driv på Fyen, med Bjørn Halling ved roret. | "Bæleverket" i tung skiftetjeneste på Fyen. Det ser ut til at det er baneavdelingen ved Vidar Skilnand og Stein Olav Hohle som betjener maskinen. |
|
Dagens siste tog i denne retningen, tog 1011. |
Tog 208 på vei mot Sørumsand. Og da var sikkert både lokomotiver og personale slitne etter en lang og fin dag! |
Over Fyenjordet kunne fenomenet "horisontal damplokrøyk" betraktes |
Sporet fotograferes bakover der vi legger i vei utover "dobbelstporstrekningen". Innkjør til Sørumsand (den bredsporede, sammenlignet med UHB) ved Fyen. | ||
1501 Bingsfos | |||||
foto: Hans Martin Lie |
2. Forberedelser. Ser mot Bingsfoss. |
#. Da er vi i gang! Stei Olav (t.h.) i aksjon. |
5. Godt å ha riktig verktøy! |
||
Bingsfoss |
9. |
10. Velfortjent hvil. |
11. Da er vegger og tak på ferdig, og ett spor ligger på plass. |
12. Vognhallen nesten ferdig, to spor mangler. |
|
En vogn sto på UHB-spor ved Bingsfoss (tror jeg det er). Helt åpenbart at det var bevaringsinteresser i gang. Lars Helge Frivold fyller opp plattformen på vognen. |
Vi fant et dresinunderstell ved Bingsfoss og "trallet" litt med det. Jeg fikk endelig oppleve å bli ferrovialt befordret på UHB, selv om omstendighetene ikke var optimale. Bildet er tatt med selvutløser. Heller ikke den dagen var det noen å spørre. |
I juni 1964 fikk vi overført lokomotivene fra Sørumsand Værksteds område til Sætra plo via Løken/Bjørkelangen. På Bingsfoss var vi ikke kommet særlig langt med sidesporene, og materiellet måtte hensettes i hovedspor. Her er arbeidsgjengen i gang; Rolf til høyre ved dresinene, mens bror Per sees helt til venstre. |
Rapid 4 med hurtigtoget til Stockholm. |
Høland som ekstra forspannslok med Setskogen, i et av banens første driftsår. |
Høland med tog på vei mot Fossum. |
På Bingsfoss st. Mer beskjedne forhold der den gangen enn i dag ! |
UHB-vogner på Bingsfoss |
Rapid 2 med ettermiddagstoget til Stockholm. |
1. mar. 1970 |
UHBs tog på Bingsfos. |
31. mai 1970 |
Setskogen passerer brua ved Bingsfossen. |
Setskogen med tog på Bingsfoss. |
Setskogen med tog på vei ut fra Bingsfos. |
1973 |
Det var litt enklere forhold på Bingsfos den gang. |
Lokstallen var litt mer åpen. |
Vannfylling fra vanntårnet på Bingsfoss, med ekte Glomma-vann. |
Da er byggingen i gang. Obligatorisk hilsen til et 68a sett som farer forbi mot Kongsvinger. |
Lok nummer 8 drar ut fra Bingsfos en sommerdag rundt 1980. |
1998 |
Prydz avventer avgang mot Sørumsand. |
Uanstendig oppførsel mellom Caroline og Setskogen og Prydz... Flirting slik dem drev med.. er da ikke normalsporet oppførsel! Setskogen og Prydz har ikke vokst opp til 1435 mm bredde enda! Skjerpings Caroline ;) |
14. sep. 2014 |
Togene krysset i Bingsfos. |
Fin høststemning, frem til solen kom. |
Etter hvert ble det et nydelig høstvær! Her kjører lok nr. 7 "Prydz" ut fra Bingsfos med tog 203. |
Tog 207 ankommer Bingsfos stasjon |
14. sep. 2014 |
På vei oppover 20 promille i Sætrabakken |
Et lite tog til slutt. Vognene BCo 3 og CFo 5 fra 1898. Pent, men ikke det beste toget å kjøre. Bedre med litt mer tonnasje. |
Kvabben på Bingsfoss, forbikjørt av lokaltog fra Kongsvinger. |
Fremme ved banens midlertidige endestasjon. |
På Bingsfoss var det også opphold, inkludert foredrag om banen. |
Ettersom Bane NOR hadde hatt anleggsområde-jernbane for boring til fundamenter for nytt KL-anlegg ble det foretatt en inspeksjonstur til Bingsfos. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2059 treff på Stasjonsdatabasen, og 16173956 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2221 treff · Statistikk Siste måned |