.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
8101 Narvik Havn | |||||
1992 |
27. juni 2006 |
25. apr. 2012 |
CargoNets skiftelok 226-06 og lok type 119-006 | ||
8101,1 Narvik D | |||||
8101,2 Øvre Kleiva | |||||
juni 1999 |
1. juli 2001 |
juli 2003 |
25. apr. 2012 | ||
8102 Narvik | |||||
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf |
foto: Gammelt postkort |
foto: Gammelt postkort |
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf |
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf |
1902 |
1902? |
ca 1915 |
Narvik. Jernbanestasjonen |
1950 |
Etter en lang dags reise måtte vi imidlertid til slutt tørne inn. Bjørn jobbet i NSB bilruter på den tiden, og kjentetil en del personalforhold i NSB som jeg som abre hadde materiellfokus på den tiden, ante lite om. Så Bjørn snakket med stasjonsmesteren og lurte på om det var noe overnattingsrom ledig. Det var det, og jeg ble skrevet inn som lokstallbetjent. Det var nesten sant. Jeg hadde vært det et par uker tidligere som "sesongsansatt" som det stod. Overnattingsrommene var i 2.etasje på stasjonen, og vi sørget for å få utsikt den riktige veien. Bildet er tatt fra rommet. Rasende billig var det også, for jeg tror vi bare betalte kostpris for vask av sengetøy. Dette var før blårussens tid.... (Når jeg nå ser nærmere på bildet etter å ha lastet det opp, så kan det nok ikke være tatt fra rommet likevel, men litt vest for stasjonsbygningen. Men siden jeg gjerne ville fortelle om det med det billige rommet, lar jeg teksten stå som den er over, og lar dette være sannhetskorreksjonen.) |
Nå var det på tide å ta farvel med både Narvik og Bjørn Næss. Han skulle, så vidt jeg husker, bruke noe mer tid der, mens jeg måtte sydover igjen. Bussen til Fauske gikk kl. 1445. |
26. juli 1974 |
26. juni 1975 |
2. sep. 1987 |
6. sep. 1991 |
17. aug. 1993 |
28. juni 1996 |
29. juni 1996 |
29. juni 1996 |
28. juni 1997 |
I tog 91, nettopp overtatt og midlertidig ommerket av Tågkompaniet. |
15. nov. 2002 |
17. nov. 2002 |
I spor 1 på vei til oppdrag. |
25. apr. 2012 |
25. apr. 2012 |
25. apr. 2012 |
Lok nr. 5 "Bifrost". |
Narvik stasjon. Lok SSRT Rc6 1327 i tog 95 og damplok nr. 5 "Bifrost" utstilt. |
Fra informasjonsplakaten om lok nr. 5 "Bifrost" på Narvik stasjon. | |||||
8103 Djupvik | |||||
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf |
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf | ||||
8104 Straumsnes | |||||
25. juli 1974 |
25. juni 1975 |
juli 1982 |
25. juni 2000 |
19. juli 2003 |
|
25. apr. 2012 |
25. apr. 2012 | ||||
8105 Rombak | |||||
foto: Roar Nilsson |
På Rombak krysset vi med malmtog 8010 (antagelig), trukket av El 12.2114 i front. Et vanntårn fra dampens dager (elektrisk siden 1923) stod fortsatt og står vel ennå. |
25. juli 1974 |
ca 1975 |
25. juni 1975 |
1978 |
16. aug. 1993 |
29. juni 1997 |
30. juni 1997 |
2. juli 2001 |
17. juli 2003 |
26. juni 2006 |
26. juni 2006 |
26. juni 2006 | 25. apr. 2012 |
25. apr. 2012 |
Godstog |
|
Persontoget fra Luleå til Narvik |
Denne motorvogna brukes som arbeidsvogn |
14. juni 2012 | |||
8105,01 Kvitur | |||||
29. juni 1997 | |||||
8106 Katterat | |||||
foto: Gammelt postkort |
foto: Gammelt postkort |
1971 |
25. juli 1974 |
26. juni 1975 |
29. juli 1990 |
1. juli 1997 |
1. juli 1997 |
1. juli 1997 |
27. juni 1998 |
27. juni 1999 |
30. juni 2001 |
14. nov. 2002 |
14. nov. 2002 |
15. nov. 2002 |
Ekstratoget for Svarta Bjørn-marsjen kjøres forbi av IORE-trukket malmtog. |
68B.23 + 89 i OBAS' grønne design. Ekstratog i forbindelse med Svarta Bjørn- marsjen. |
Stasjonsbygningen på Katterat |
Katterat stasjonsbygning. |
Katterat stasjon. |
Katterat stasjonsbygning. |
Tog 10093 på Katterat stasjon. | ||
8106,01 Sørdalen | |||||
28. juni 1996 |
27. juni 2005 | ||||
8106,02 Søsterbekk | |||||
I Norddalen, litt nedenfor Søsterbekk. |
8. aug. 1988 |
8. aug. 1988 |
26. juni 2005 |
24. juni 2006 |
24. juni 2006 |
24. juni 2006 |
30. juni 2008 |
27. juni 2009 |
31. aug. 2009 |
Nye Norddalsbrua med LKAB IORE 132 "Rensjön" + 107 "Svappavaara" og mgt 9910 | |
8107 Gamle Bjørnfjell | |||||
foto: (ukjent fotograf) |
8. aug. 1988 | ||||
8107,01 Haugfjell | |||||
26. juni 2005 |
26. juni 2005 | ||||
8108 Bjørnfjell (nye) | |||||
25. juli 1974 |
26. juli 1974 |
sep. 1991 |
6. sep. 1991 |
Retur av ekstratog for Svarta Bjørn-marsjen |
1. juli 1995 |
4. juli 1995 |
27. juni 1998 |
30. juni 2001 |
21. aug. 2001 |
14. nov. 2002 |
Malmtog til Narvik - trukket av IORE 124. |
8108,001 riksgrensen (Bjørnfjell) | |||||
Morsomt at den gamle logoen fortsatt får henge i fred! | |||||
8109 Riksgränsen SJ | |||||
foto: Roar Nilsson |
foto: Gammelt postkort |
25. juli 1974 |
juni 1996 |
27. juni 1996 |
7. juli 2003 |
21. juli 2003 |
25. juli 2003 |
25. juli 2003 |
25. juli 2003 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2539 treff på Stasjonsdatabasen, og 16243740 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2228 treff · Statistikk Siste måned |