.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
7700,01 Eskilt | |||||
Togføreren (eller ombordansvarlig som det heter nå) i aksjon med det grønne flagget. |
22. aug. 1985 |
Tog fra Kragerø passerer brua over Heldøla, som ligger i svingen rett før Eskilt hp. Det er BM 86 13 som er er fin og blank i gammel design. |
12. sep. 1988 |
25. sep. 1988 |
Eskilt holdeplass og planovergang. |
Mot Heldøla. |
Bru over Heldøla. |
Bru over Heldøla. |
Første stopp var Eskilt holdeplass. Skinnene forbi her(Neslandsvatn-Merkebekk) ble fjernet i 2015, men de tok seg ikke bryet å fjerne skinnene under asfalten. Eskilt holdeplass lå ved betongfundamenet til venstre i bildet, betongfundamenet tilhører trolig den sikrede planovergangen som lå her en gang i tiden. Dette var også Kragerøbanens eneste sikrede planovergang. |
Kragerøbanens trasé fra Eskilt mot Hedøla. I i grøfta ved siden av traséen litt lenger opp her fant jeg noe artig liggende. |
Kragerøbanens trasé fra Eskilt mot Neslandsvatn. |
Det artige jeg fant langs traséen var en gammel telefonisolator, trolig fra Kragerøbanens telefonlinje. Isolatoren var dessverre knust, men isolatorkroken ble sikret og ligger trygt her hjemme nå. |
Noen meter lenger opp ligger Hedøla bru. |
Telefonkabel(?) over Hedøla bru. Langs hele linja helt fra Neslandsvatn til Kammerfoss ligger det en slik kabel på hver side av linja. Jeg renger med at det er telefonkablene som erstattet Kragerøbanens trådkurs. |
Så flytter vi oss tilbake til Hedøla bru, bare på den andre siden av brua. | ||
7700,02 Heldøla | |||||
12. aug. 1986 |
Heldøla hp. |
21. juli 1988 |
25. juli 1988 |
12. sep. 1988 |
25. sep. 1988 |
7701 Merkebekk | |||||
Feriehjem for jernbanepersonalet |
Blanke spor videre |
Pt 2556 (BM 86 13) passerer Merkebekk. |
Hensatte internvogner på Merkebekk. |
21. juli 1988 |
Sørenden av stasjonsområdet. Merkebekk var betjent stasjon helt til 1960. |
25. sep. 1988 |
25. sep. 1988 |
18. juli 2014 |
18. juli 2014 |
18. juli 2014 |
20. juli 2014 |
Merkebekk stasjon. |
Ved Merkebekk. | ||||
7701,01 Kurdøla | |||||
Ved Kurdøla, første hp sør for Merkebekk. Her går banen ganske nær et gårdstun, og det er en liten steinhvelvsbru her. |
Så forflytter vi oss til en av Norges Statsbaners mest ukjente steinhvelsbruer, nemlig Kurdøla bru. |
Over Kurdøla bru gikk det siste personførende tog med damplok her i landet, det toget gikk i 1969. | |||
7701,02 Bådalshøgda | |||||
15. des. 1988 | |||||
7701,03 Saga | |||||
21. juli 1988 | |||||
7702 Farsjø | |||||
86.19 på vei fra Neslandsvatn til Kragerø |
22. aug. 1985 |
Det er blitt sommer og det er søndag. De som skal med ettermiddagsekspressen mot Oslo har nettopp gått på toget på Farsjø stasjon, og Kragerøbanens motorvognsett begir seg videre på ferden mot Neslandsvatn. Materiellet: BM 86.25 og BFS 86.90. |
25. juli 1988 |
25. sep. 1988 |
Siste ordinære stopp på Farsjø for tog 2554 til Neslandsvatn. Togfører Ann Merete Ekanger skal straks gi avgangssignal til lokfører Hans Marthinsen. |
14. aug. 2004 |
Farsjø stasjon. |
Kreativ bruk av Kragerøbanen ved Farsjø. |
Så er vi plutselig på Farsjø stasjon. Her bor det en ekte Kragerøbaneentusiast som har tilbakeført mye til det originale på innsiden av stasjonsbygget. |
Farsjø stasjon. |
Kragerøbanens trasé fra Farsjø mot Merkebekk. |
Kragerøbanen går rett under E18. |
Kragerøbanen mot Farsjø stasjon. |
Kragerøbanen under E18. Legg merke til telefonstolpe resten til høyre, den tilhørte trolig Kragerøbanen. |
Litt lengre opp banen mot Merkebekk og Saga hp går det en høyspentlinje over jernbanen, det gjorde at det var veldig åpent der. Jeg skulle jaggu gitt mye for å se en 86 motorvogn brumme nedover her en varm sommerdag. | ||
7702,01 Tveitereid | |||||
25. juli 1988 | |||||
7703 Sannidal | |||||
31. juli 1974 |
29. juli 1975 |
29. juli 1975 |
11. juli 1988 |
Som vanlig for Sørlandsbanen fikk også Sannidal spor 3 som hovedspor. |
Som en typisk sørlandsbanestasjon hadde Kragerøbanens Sannidal spor 3 som hovedspor, slik at en slapp å krysse det for å komme til noen plattform. |
Så forflytter vi oss en del lengre opp mot Sannidal. Disse bildene er tatt i området rundt der hovedveien til Kragerø går over Kragerøbanen. Brua kan sees i dette bildet. Jeg kjempet hardt for å komme meg ned hit... |
Ingen er vel forundret over at noen hadde prydet undergangen med sprayboksmaling, selv om stedet ligger langt unna sivilisasjonen og det er mildt sagt ikke enkelt å komme seg ned hit. |
Noen hundre meter opp mot Farsjø ligger denne brua som jeg ikke vet navnet på, den står ikke oppført i Banedata 2013. | |||
7704 Vadfoss | |||||
Bildet er tatt i siste halvdel av 1950 tallet |
Tog fra Kragerø på steinbruene ved Vadfoss. |
Kragerøbanen mellom Kammerfoss og Vadfoss. Tog til Neslandsvatn nærmer seg. |
21. juli 1988 |
Pt 2553 for siste gang, i svakt morgenlys mellom Vadfoss og Kammerfoss. |
Så var vi plutselig ved Kammerfossbruas brukar, dette er siden mot Sannidal. |
Kammerfossbrua mot Vadfoss stasjon. | |||||
7704,01 Kammerfoss | |||||
12. aug. 1986 |
Høstvåt sidebaneidyll: Lørdagens handletur i byen er vel overstått. Med bæreposen i handa har han nettopp steget av toget på Kammerfoss hp, før Pt 2554 (BM 86.16) brummer videre på høstglatte skinner. |
21. juli 1988 |
Ca en km fra Vadfoss mot Kragerø gikk Kragerøbanen over en bru, som nå er fjernet. Her er det resterende brukaret som har overlevd. Bråtene tunnel begynner like utenfor venstre hjørne. |
Bråtene tunnel. Denne ligger noen hundre meter unna Kammerfoss hp. |
En nærmere studie av Bråtene tunnel. |
Kammerfoss holdeplass. Holdeplassen lå like til høyre for traséen her. I distansen kan man se Kammerfoss tunnel. |
Kammerfoss tunnel. | ||||
7704,02 Kallstadbrua | |||||
Fotostopp... |
Fotostopp... |
21. juli 1988 |
Nå er vi der den sammenhengende trasén til Kragerøbanen stopper opp. Traséen stopper opp på andre siden av undergangsbrua der det har blitt bygget et stort industriområde. Trasén fortsetter ca 1 km lengre mot Kragerø igjennom Kalstad tunnel, men etter det så er alt omgjort til vei. |
Like ved denne overgangsbrua lå en nedfelt telefonstolpe - den eneste hele stolpen fra Kragerøbanen jeg hadde sett langs hele turen. Det var til og med en isolator som hadde overlevd fallet uten en skramme, men den var kilt fast mot en stein, så det var ikke mulig å sikre den. |
Kragerøbanens trasé fra undergangsbrua mot Kammerfoss. |
Telefontolpens opprinnelige plassering og dens endelige plassering... |
På andre siden av undergangsbrua var telefonkabelen klipt av. |
Kragerøbanens trasé fulgte sykkelstien til venstre. Ca ved det gule skiltet i horisonten lå Kallstadbrua holdeplass. |
Kragerøbanens trasé mot Kalstadkilen holdeplass. |
Kalstad tunnel. Det begynte å høljeregne sekunder etter dette bildet, så da ble det å flykte tilbake til bilen. Det var alle bildene, jeg håper de var interessante! | |
7704,03 Kallstadkilen | |||||
21. juli 1988 |
Over undergangsbrua. | ||||
7705 Kragerø | |||||
Kragerøbanens siste tog har gått. Lokfører Hans Marthinsen setter motorvognene i stallen for siste gang. |
Ukjent 86-motorvogn....vel fremme i Kragerø:-) |
BM 86 i Kragerø |
Alle ser selvfølgelig hvor bildet er tatt ... eller? |
Sirkulære fra Kragerøbanen i 1968 ang. sløyfing av damplok i tog på søndager. |
28. juli 1968 |
86.19 under utkjøring fra Kragerø sommeren 1972. |
206.56 i skiftetjeneste Kragerø stasjon |
29. juli 1975 |
29. juli 1975 |
9. juni 1984 |
Tog fra Neslandsvatn ankommer. Vognen er BM 86.16 og jeg tror toget er Pt 2557, dvs returen på korrespondansen med Ht 702. |
En byggeplasskran pent demontert og lastet opp på en Os(?)-vogn var dagens vognlast. Bestemmelsesstedet var Sira, om jeg ikke husker feil, eller kanskje skulle den helt til Flekkefjord? Trekkdyret var i alle fall BM91.07. |
22. aug. 1985 |
22. aug. 1985 |
22. aug. 1985 |
22. aug. 1985 |
På tur mot Neslandsvatn |
Svingskive, lokstall og styrevogn. Styrevogna ble utrangert kort tid etter. |
22. aug. 1985 |
Svingskive og lokomotivstall |
Togekspeditørens nærvær på plattformen ved togs ankomst. |
22. aug. 1985 |
Klar for en reise. |
22. aug. 1985 |
Lokomotivstall |
22. aug. 1985 |
22. aug. 1985 |
22. aug. 1985 |
Kafé |
Venterom |
22. aug. 1985 |
Godsekspedisjon |
22. aug. 1985 |
Kragerøs flotte lokstall, flankert av en 220c traktor på svingskiva og BFS 86 92. |
Fargeklatt på banen: BM 89.04 foran stasjonsbygningen i Kragerø. |
Hva var det så for noe rart BM 86.12 hadde med seg hjem fra Neslandsvatn denne oktoberlørdagen? Ikke annet enn den nye veiskrapen til Kragerø kommune. Sikker kjekt å ha når det nærmet seg vinter. |
Gjennom porten: Selv om havnesporet ikke lenger var i bruk, hendte det at porten i enden av stasjonen måtte åpnes når en godsvogn skulle skiftes til eller fra. Det er BM 86.12 som påkaller interessen fra de skuelystne i kiosken... |
Tog fra Neslandsvatn ankommer. Styrevogna er med for å ta unna søndagstrafikken. Dagens materiell: BFS 86 93 og BM 86 10. |
BM 86 10 - fremdeles uten fiskekasselem i ende 1. |
Seter i BM 86M10 |
17. juni 1988 |
17. juni 1988 |
21. juli 1988 |
21. juli 1988 |
21. juli 1988 |
12. sep. 1988 |
Buttsporet var Kragerøbanens endepunkt de siste ukene etter at sporområdet foran stasjonsbygningen var lagt under asfalt. |
BM 86 10 på de sporene som fremdeles er igjen... |
Ingen skulle fryse på Kragerøbanen. Det fylles diesel på varmeanlegget i BFS 86 93. |
Ingen skulle fryse på Kragerøbanen. Det fylles diesel på varmeanlegget i BFS 86 93. |
Ekspressgodset fortsatte å komme med toget helt til siste driftsdag. |
BM 86.10 var fast på Kragerøbanen den siste tida. Vognen gikk også i banens aller siste tog, 31. desember 1988. |
15. des. 1988 |
Reisegods og ekspressgods var en del av hverdagen også på banens siste dag. Her er togf Ann Merete Ekanger og en litt eldre kollega på vei ut til tog 2554 - det siste fra Kragerø med korrespondanse på Neslandsvatn. |
Før avgang holdt distriktssjef Oddvar Hodne tale, og avsluttet med å overrekke blomster til dagens personale fra Kragerø, stasjonsmester Per Stian Ekeland og lokfører Hans Marthinsen. |
Noen minutter over tida kl 12.00 kunne togfører Ann Merete Ekanger gi avgangssignal for avskjedsreisen til Neslandsvatn. |
End of the line: Mange var møtt fram for å være med siste tog, og for å ta avskjed med det som var byens jernbane i 61 år. Her er toget tilbake i Kragerø etter avskjedsturen. |
Det var ikke bare personalet som fikk blomster. |
Dagens arbeid er ikke over før materiellet er stallet. Lokfører Marthinsen kobler motorvognene fra hverandre - for aller siste gang. |
Lokstallen neste: BM 86.16 og BM 86.10 klare for siste skiftebevegelse denne dagen. |
Kroken på døra. Lokfører Hans Marthinsen stenger stallporten foran BM 86.16 og skriver med det norsk jernbanehistorie. |
2002 |
19. aug. 2004 |
19. aug. 2004 |
2005 |
2005 |
14. juni 2009 |
14. juni 2009 |
14. juni 2009 |
Gammel stoppbukk ved den nye biltunellen til Kragerø. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 3703 treff på Stasjonsdatabasen, og 16039868 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |