.
7506,001 (Neslandsvatn) |
|
7507 Brøsjø |
 Foto: Gammelt postkort
|  ca 1950 Foto: T. Holte
|  5. aug. 1977 5. august 1977 Foto: Svein Sando
|  21. juli 2003 Brøsjø Foto: Roy Olsen
|  7. okt. 2004 Brøsjø stasjon sett nordfra 07.10.2004 Foto: (ukjent fotograf)
|  7. okt. 2004 Godsrommet på Brøsjø Stasjon 07.10.2004 Foto: Marit Holten
|
 7. okt. 2004 Godsrommet på Brøsjø Stasjon 07.10.2004 Foto: Marit Holten
|  7. okt. 2004 Brøsjø settt fra sør-vest 07.10.2004 Foto: Marit Holten
|  7. okt. 2004 Brøsjø settt fra sør-vest 07.10.2004 Foto: Marit Holten
|
7507,01 Aplandsjordet |
|
7507,02 Kveimsvegen |
|
7507,1 Lyser |
 14. okt. 2002 Lyser st. 14.10.2002 Foto: Amund Garthus
|  1. sep. 2019 Foto: CF Salicath
|  22. juli 2021 Bru over Trollelva Foto: CF Salicath
|  2. aug. 2021 På vei langs Sigder. Foto: Hans Morten Tamnes
|  2. aug. 2021 På vei langs Sigder. Foto: Hans Morten Tamnes
|  2. aug. 2021 På vei langs Sigder. Foto: Hans Morten Tamnes
|
 2. aug. 2021 På vei langs Sigder. Foto: Hans Morten Tamnes
|
7508 Gjerstad |
 ca 1935 To 31b-lok på Gjerstad bru, trolig belastningsprøve Foto: Ukjent
|  22. aug. 1971 22.8.71 Foto: Svein Sando
|  27. mai 1976 Broen like nord for Gjerstad
|  27. mai 1976 Gjerstad
|  27. mai 1976 Foto: Svein Sando
|  1. aug. 1986 Foto: Ulf Berntsen
|
 1. aug. 1986 Foto: Ulf Berntsen
|  1. juni 1996 Lok og vogner var noen ganger to lok og vogner. Her er tog 73 i ferd med å stoppe på Gjerstad stasjon. Lokene er 2222 og 2197, men sistnevnte gikk så langt jeg kunne se med tomt førerrom. Foto: Andreas W.
|  28. mai 1999 Tog til Kristiansand: Tog 713 med El 16.2209 passerer Gjerstad stasjon. Foto: Andreas W.
|  juni 1999 Viadukten sett fra ca. nord. Toget som passerer med El17 tror jeg er Ht. 710 fra Kristiansand. Foto: Andreas Westheimer
|  29. juli 2000 Gjerstad 29. juli 2000. Foto: Roy Olsen
|  9. juli 2006 Nylakkert i tog 80 Foto: Kjell Hegna
|
 sep. 2014 Så kom endelig mitt tog Foto: Peder Figenbaum
|  10. sep. 2014 Foto: Peder Figenbaum
|  10. sep. 2014 Foto: Peder Figenbaum
|  10. sep. 2014 "Buss for tog" fra Arendal bragte meg til Gjerstad, en stasjon jeg ikke besøker for ofte. Stasjonen er usedvanlig velholdt, inkludert pent oppbarveidet uteområde, tross beskjeden trafikk Foto: Peder Figenbaum
|  10. sep. 2014 Åpent venterom (det var som sagt godt tid til toget til Oslo kom), men billettluken var sørgelig lukket. En liten sticker fortalte at det igjen var mulig å bestille togtaxi til Risør for 50 kroner pr person - det må være en god deal! Foto: Peder Figenbaum
|  2. mai 2021 GA 714 svinger seg på brua over Trollelva. Foto: Andreas Westheimer
|
 6. mai 2021 5801 venter på signal ut fra Gjerstad stasjon Foto: Odd Eeg
|  6. mai 2021 Gjerstad stasjon Foto: Odd Eeg
|  6. mai 2021 Gjerstad stasjon Foto: Odd Eeg
|  6. mai 2021 Gjerstad stasjon Foto: Odd Eeg
|  6. mai 2021 Gjerstad stasjon Foto: Odd Eeg
|  6. mai 2021 Utkjørhovedsignal Gjerstad stasjon retning Skorstøl. Vanntårnet sto engang til venstre for utkjør L Foto: Odd Eeg
|
 2. aug. 2021 SJ NORD på tur over bro over Trollelva. Foto: Hans Morten Tamnes
|  2. aug. 2021 SJ NORD på tur over bro over Trollelva. Foto: Hans Morten Tamnes
|  2. des. 2021 Kryssing i Gjerstad sett fra 5801 Foto: Odd Eeg
|
7508,01 Fone |
|
7509 Grytinggrend |
 Grytinggrend Sp, ca 1950
|  ca 1950
|  5. juli 1969 Foto: Ulf Berntsen
|  mai 1974 Foto: Erik W. Johansson
|  ca 1975 Foto: Ulf Berntsen
|  1975 El 8.2072 med lokalgodstog Foto: Erik W. Johansson
|
 9. aug. 2001 Grytinggrend 9. august 2001. Foto: Roy Olsen
|  22. juni 2014 Sørlandsbanen ca ved km 244. (Hvor ble toget av...?) Foto: Andreas W.
|  1. juni 2017 Det vokser og gror langs norske spor. Men svingen ved Grytinggrend er fremdeles et greit fotosted. Tog 733 (73016)lot seg fint fange. Foto: Andreas W.
|  29. juni 2021 Tog 713 rett øst for tidligere Grytinggrend hp, mellom Gjerstad og Vegårshei. Foto: Andreas Westheimer
|
7509,1 Skorstøl |
 14. okt. 2002 Skorstøl st. 14.10.2002 Foto: Amund Garthus
|  10. juni 2003 Skorstøl 10. juni 2003. Foto: Roy Olsen
|  1. sep. 2019 Fra Vegårshei begynte det å gå sakte fremover på grunn av signalfeil, før vi ved Skorstøl fikk helt stopp. Viste seg at signalfeilen var enkel å fikse, men Amund fikk seg en klatretur. Den skyldige pæra er her på vei ned mot Lars Fredrik på bakken. Foto: CF Salicath
|  1. sep. 2019 På Skorstøl måtte Amund ut og skifte pære. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
7510 Bjorvatn |
 31. juli 1974 31.7.1974 Foto: Svein Sando
|  31. juli 1974 31.7.1974 Foto: Svein Sando
|  17. juli 1990 Bjorvatn 17. juli 1990. Foto: ?
|  7. juli 2004 Bjorvatn st, 07.07.2004 Foto: Vegard Aunan
|  28. juli 2008 Foto: Svein Sando
|  5. juli 2010 Foto: Knut Eidsæther
|
 31. aug. 2010 Tog 77 passerer km 255 - Bjorvatn. Foto: Andreas W.
|  1. juni 2017 Sommervarmt og fredelig på Bjorvatn. Presis ved km 255. Tog 716 haster forbi. Foto: Andreas W.
|  1. juni 2017 Tilbake på Bjorvatn, denne gangen i kveldslys og en litt annen vinkel. Tog 730 (73003) passerer. Foto: Andreas W.
|  30. apr. 2021 73-settet med dagens tog 712 kommer ut av kurven vest for Bjorvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  30. apr. 2021 Ventingen på 5804 ble belønnet med klassisk trekkraft, i form av El 14.2168. Toget var forøvrig helt til tida. Jeg antar det er grunnmuren og golvet etter et dresinskur vi ser litt av til venstre for lokets front. Foto: Andreas Westheimer
|
7510,01 Haukdal |
 30. apr. 2021 Vi har forflyttet oss til nær den tidligere Haukdal hp (1957-1979), godt og vel 3 km fra Bjorvatn mot Vegårshei. Det er tog 713 som kommer. Foto: Andreas Westheimer
|
7511 Vegårshei |
 31. juli 1974 31.7.1974 Foto: Svein Sando
|  mai 1975 Foto: Erik W. Johansson
|  1988 Endebutt ved Høl sidespor. Foto: Andreas Westheimer
|  1988 Høl sidespor hadde to spor ved lasteplassen. Vi ser mot avgreningen fra Sørlandsbanen. Foto: Andreas Westheimer
|  29. juli 2002 Vegårshei 29/7-2002 Foto: Helge Lindholm
|  26. aug. 2007 Lasterampe ved Høl sidespor, fotografert i 2007. Foto: Andreas Westheimer
|
 26. aug. 2007 Høl vokterbolig, langsmed sidesporet. Foto: Andreas Westheimer
|  26. aug. 2007 Traseen til Høl sidespor fotografert i 2007. Foto: Andreas Westheimer
|  19. nov. 2007 Foto: Roar Nilsson
|  2. sep. 2011 Tog 5814 venter på kryssende tog Foto: Odd Eeg
|  1. juni 2017 Dette lille steinhvelvet innerst i en hage noen hundre meter øst for Vegårshei stasjon var dagens nye oppdagelse. Foto: Andreas W.
|  19. jan. 2021 Man blir smått imponert av det nye "dieseltoget". Bildet lyver ikke, begge bøyler i hvilestilling. Foto: Andreas Westheimer
|
 19. jan. 2021 CN 5801 med El 16.2202 i front fikk være dagens prolog forbi Vegårshei i vinterskrud. Foto: Andreas Westheimer
|  19. jan. 2021 Produkter fra Stadler er ikke dagligdags her sør. Særlig ikke de som klarer seg uten kraften fra oven. 76503 er førende enhet. Foto: Andreas Westheimer
|  19. jan. 2021 Stille og vinterlig på Vegårshei. Foto: Andreas Westheimer
|  23. jan. 2021 Tog 710 passerer. Klokka er 13.56, mot normalt og rutemessig 13.08. Foto: Andreas Westheimer
|  23. jan. 2021 Enda et passeringsbilde av tog 710. Foto: Andreas Westheimer
|  31. jan. 2021 Go-Ahead 712 ved passering Vegårshei. Foto: Andreas Westheimer
|
 27. apr. 2021 Litt mer actionfotografering. Et fremadstormende tog 711 skal fryses akkurat der. Get it or forget it - ved km 262,9. Foto: Andreas Westheimer
|  30. apr. 2021 På hjemvei stoppet jeg ved Ettestøl-gårdene, som vi ser litt av i venstre bildekant. Det er tog 714 som om et øyeblikk skal stikke nesa inn i Etterstøl tunnel, vest for Vegårshei. Foto: Andreas Westheimer
|  26. mai 2021 Go-Ahead 711 i høljeregn ved km 266,5 på heia mellom Vegårshei og Espelandsmyr. Foto: Andreas Westheimer
|  26. mai 2021 Tog 712 ankommer. I dag var det behov for behovsstoppen. Bakerste sett er 73016. Foto: Andreas Westheimer
|  26. mai 2021 Dagens siste skudd fra en noe regnværspreget fotograf. Det er Cargo Net 5804 som straks er på toppen av 16 promillefallet ned mot Vegårshei. Foto: Andreas Westheimer
|  29. juni 2021 Ut av varmedisen i svingen inn mot stasjonen kommer Dyrepark-ekspressen (73015). Foto: Andreas Westheimer
|
 29. juni 2021 Absolutt behov for behovsstoppen i dag. Det var ikke gjort i en håndvending å få påstigende passajerer inn gjennom riktig dør i dag. Foto: Andreas Westheimer
|  25. juli 2021 Vegårshei stasjon. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Utkjør Vegårshei mot Oslo. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Telefonapparat på Vegårshei stasjon. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Norsk Signal Industri har stått for monteringen av signalsystemet. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 På Vegårshei er det fortsatt kjøreledningsanlegg fra slutten av 40-tallet som gjelder. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
 25. juli 2021 Detaljer fra en kjøreledningsmast. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Vegårshei stasjonsbygning. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Rt 712(?) med BM 73-02 og BM 73-05 ruller inn på Vegårshei stasjon. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
7511,01 Dalshov |
 1974 Ekspresstog fra Stavanger mot Oslo passerer der Dalhov holdeplass lå mellom 1949 og 1956. Foto: Erik W. Johansson
|  27. apr. 2021 Omtrent her må Dalshov hp ha ligget ved km 266,10 . Nedleggelsen i 1986 må tydeligvis ha medført en viss lokal fraflytting. Foto: Andreas Westheimer
|  27. apr. 2021 En gløtt fra tidligere Dalshov hp, og inn mot Etterstøl tunnel (92 m). Foto: Andreas Westheimer
|
7512 Espelandsmyr |
 1955-1960 Foto: Per Bøgwald
|  juli 1962 Foto: Sommerset
|  27. mai 1976 Espelandsmyr
|  27. mai 1976 Ekspedisjonsbygningen var grønn
|  27. mai 1976 Foto: Ulf Berntsen
|  5. jan. 2021 Et lite stykke utenfor venstre bildekant må Espelandsmyr hp ha ligget. Bygningen var ikke ulik Bjorvatn (som fremdeles eksisterer). Det er Go-Ahead 711 som passerer. Foto: Andreas Westheimer
|
 27. apr. 2021 Dagens siste ble Go-Ahead 712, med et særdeles nyhogd landskap som forgrunn. Foto: Andreas Westheimer
|
7513 Selåsvatn |
 CN 5801 med El 16.2206 i front, "ute i naturen". Fotostedet kunne vært mer optimalt vinklet, men det ble som det ble! Foto: Andreas Westheimer
|  juli 1976 Et. 71 Oslo V - Stavanger ved Selåsvatn. Foto: Finn Halling
|  juli 1976 Motorvognsett type 68A ved Selåsvatn Foto: Finn Halling
|  27. apr. 1994 NJK-tur til Arendal. Venter på klart i innkjør Selåsvatn. Foto: R. G. Nilsson
|  3. mai 1998 Muligheten for å reise til Oslo uten togbytte på Nelaug var et av argumentene for å innføre elektrisk drift på Arendalsbanen. Her er søndagstoget fra Arendal til Oslo S, satt opp med to tovogns 68-sett. Foto: Andreas W.
|  5. mai 1998 TMX 104 (MX 1029) medvirket da det ble kjørt ut pukk fra Selåsvatn til Vimmebakken øst for Nelaug i 1998. Her sammen med Di3 3.605. Foto: Andreas Westheimer
|
 1. okt. 2000 Her er planovergangen i sørenden (B) av stasjonen ennå i behold. Og den letteste måten å komme til fotostedet på var å ikke krysse sporet, men inn en avstikker fra fylkesveien. Foto: Andreas Westheimer
|  2. juli 2001 Stasjonsbygningen 2. juli 2001 Foto: Morten Pelle Korsmo
|  2003 2003 Foto: Martin Bondkall
|  7. juli 2004 Selåsvatn st, 07.07.2004 Foto: Vegard Aunan
|  11. apr. 2013 Snøføykebilder i april får man ikke tatt hvert år. I alle fall ikke i lavlandet langs Sørlandsbanen. Tog 5862 passerer... Foto: Andreas W.
|  11. apr. 2013 Dekorative containere... i tog 5862. Foto: Andreas W.
|
 29. sep. 2013 El 14.2188 med tog 5826 (?) passerer Selåsvatn. Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 Her har det ikke vært noen og vridd på bryterne på en stund. Men etter vinter kommer vår... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 5862 nærmer seg... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 5862 nærmer seg... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 Tog 5862 lener seg på kurven. Toget består forøvrig av bilvogner, containere fra Tollpost/Postnord - og noen tomme containervogner til slutt... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 En alltid betimelig påminnelse. Relehuset på Selåsvatn skimtes mellom trærne i bakgrunnen. Foto: Andreas W.
|
 25. mar. 2014 Vidvinkelstudie (???) av tog 723... Foto: Andreas W.
|  25. mar. 2014 Nytt fotosted: Ved enden av veien der det for lenge siden var en planovergang i "vegårshei-enden" av Selåsvatn fjsx. Tog 720 passerer. Foto: Andreas W.
|  25. mar. 2014 Nytt fotosted: Ved enden av veien der det for lenge siden var en planovergang i "vegårshei-enden" av Selåsvatn fjsx. Tog 720 passerer. Foto: Andreas W.
|  25. mar. 2014 ...så har man snudd seg. Kjapt, mens tog 720 farer forbi og passerer under overgangsbrua for fylkesvei 415. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Epilog: Tomtog med materiell fra Arendalsbanen krysser med tog 715 (73101). Foto: Andreas W.
|  19. juni 2014 Med et tog beståenda av bilvogner og Tollpost-containere passerer Cargo Link 5862 Selåsvatn ganske til tida. Foto: Andreas W.
|
 27. mar. 2017 Tog 720 passerer, mens fotografen strever med stolpeskog og motlys. Loket er El 18.2252 - som også gikk i 720 dagen før. Foto: Andreas W.
|  27. mar. 2017 En av Sørlandsbanens trofaste travere, 5804, i dag forspent El 14.2176. Egentlig ikke det fotostedet jeg hadde sett meg ut, men det jeg måtte ta - og gjøre det beste ut av det. Foto: Andreas W.
|  21. aug. 2017 Kveldssola kommer tidligere og tidligere når vi har passert olsok. Her passerer tog 729. Foto: Andreas W.
|  24. aug. 2017 Green Cargo på østgående - ikke med Rc i dag - men derimot Re 1425. Foto: Andreas W.
|  22. aug. 2018 Dagens siste ble tatt i trygge omgivelser, ved passering Selåsvatn. 5804 hadde El 16 foran i dag også. Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 Nok var ikke sola på min side her. Tvert imot. Men vi gir oss ikke når det er tog i venteil og attpåtil en smule snøføyke. Go-Ahead Nordic 796 med El 18.2258. Foto: Andreas Westheimer
|
 4. mar. 2020 En rask forflytning til Ormshammer overgangsbru. Siden 4862 og 5801 krysser på Selåsvatn, tok det ikke lang tid. Først kom 5801 østfra, med 16.2214 i front. Foto: Andreas Westheimer
|  4. mar. 2020 Bare minutter etter 5801 kom 4862, med sine doble grønne. Re 1431 i front nærmer seg km 271,0. Foto: Andreas Westheimer
|  21. apr. 2020 GC 4862 passerer.... Foto: Andreas Westheimer
|  16. juli 2020 73008-settet i blå design med tog 777 på Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  16. juli 2020 Kryssingen var fort overstått. Tog 778 (73005) gønnet på oppover i hovedsporet, og det var det. Foto: Andreas Westheimer
|  5. jan. 2021 CN 5801 passerer Selåsvatn med El 16.2208 i front. Foto: Andreas Westheimer
|
 21. mar. 2021 GA 711 på rettstrekningen sør for Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  23. apr. 2021 I dag ved km 273,6: Green Cargo 4862 nærmer seg Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  1. mai 2021 Et trevogners 723 - passende modelljernbanelengde - var verd å vente på. Autofokusen kunne vært litt mer med på notene, men man får det man har stilt inn på. Foto: Andreas Westheimer
|  1. mai 2021 En hilsende hånd bak frontglasset i det 712 farer forbi og nærmer seg Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  7. juli 2021 MZ 1410 og 1407 med dobbelt skinnetogsett var verd å vente på. Det var helt i rute. Ikke regnet det heller. Foto: Andreas Westheimer
|  25. juli 2021 Som bonus tar jeg med noen bilder fra Selåsvatn. Her ser man et signateknisk hus tror jeg. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
 25. juli 2021 Tidligere Selåsvatn stasjon. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  25. juli 2021 Tidligere Selåsvatn stasjon. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  28. juli 2021 Cargo Net 5805 med El 16.2209 i front nærmer seg Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  29. sep. 2021 Siden det var togtid ved passering Selåsvatn, lot man ikke anledningen gå fra seg. Nokså alminnelig materiell, men fint lys mens 73-settet stryker forbi. Foto: Andreas Westheimer
|  12. nov. 2021 GAG 710 var dagens første objekt til å bli fotografert. Foto: Andreas Westheimer
|
7513,01 Grimeland |
 26. juni 1990 Slik så det ut et par hundre meter øst for der holdeplassen lå,ved forsignal B Selåsvatn, sommeren 1990. Foto: Andreas Westheimer
|  26. juni 2018 Nytt fotosted? Der Grimeland hp befant seg, inntil den ble ofret på en kurveutretting rundt 1990, stoppet jeg for å utforske et nytt sted. Men det var noe som manglet i dag... Gitterstolpen til høyre i bildet står der kurveutrettingen startet. Ellers er det gamle, krokete og værbitte trestolper som holder tråden oppe forbi her. Foto: Andreas W.
|  22. aug. 2018 Rask forflytning til Grimeland, et par km nedover veien fra Selåsvatn til Flaten. Der loket på tog 723 befinner seg, lå Grimeland hp. Foto: Andreas Westheimer
|  22. aug. 2018 Ventetida på tog 720 ble akkurat passe lang til å flytte seg litt nærmere Selåsvatn. Foto: Andreas Westheimer
|  3. jan. 2021 Ved undergangen for fylkesveien til Flaten ser en tydelig forskjellen på sporets plassering før og nå. Den gamle steinmuren er beholdt. Holdeplassen lå rett utenfor venstre bildekant. Foto: Andreas Westheimer
|  19. mar. 2021 GA 714 haster forbi stedet der Grimeland hp befant seg inntil 1989. Foto: Andreas Westheimer
|
 24. apr. 2021 Etter Green Cargo kom Cargo Net 5802. Terrenget i forgrunnen er gammel trase. Kurven her ble slakket ut og forlenget i 1990. Foto: Andreas Westheimer
|
7513,02 Vimme |
|
7514 Nelaug |
 69-settet (69052) blir lite når det har hele Nelaug stasjon for seg selv. Foto: Andreas Westheimer
|  711 kommer i spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  ... samtidig som 712 kommer i spor 4. Foto: Andreas Westheimer
|  Blått togmøte, eller tre blå snuter, alt ettersom. Foto: Andreas Westheimer
|  27. mai 1967 Nattoget fra Oslo er nettopp ankommet, og jeg forlater Nelaug stasjon til fots. Vi ser litt av stedets landhandleri til venstre.
|  27. mai 1967 Nelaug
|
 26. juni 1971 G 33177, tidl. DRG Oppeln Ghs 28185 Foto: Thor Bjerke
|  26. juni 1971 G 33177 på Nelaug stasjon. Opprinnelig tysk vogn Ghs Oppeln 28185. Foto: Thor Bjerke
|  15. nov. 1972 Togene 72 Kristiansand-Oslo V, 2507 Nelaug-Arendal og 2671 Lunde-Kristiansand møtes. Foto: Erik W. Johansson
|  15. nov. 1972 Foto: Erik W. Johansson
|  1973 I spor 1 på Nelaug stasjon Foto: Roar Olsen
|  13. juli 1975 BFM 66.02 Foto: Erik W. Johansson
|
 13. juli 1975 66.02 i ekstratog 7502 Foto: Erik W. Johansson
|  13. juli 1975 Foto: Erik W. Johansson
|  13. juli 1975 Foto: Erik W. Johansson
|  13. juli 1975 Foto: Erik W. Johansson
|  26. juli 1975 Tomtog etter å ha dublert tog 71 fra Oslo V til Nelaug. Foto: Erik Borgersen
|  26. juli 1975 Rolls Royce og Scania-Vabis, Skd 220c og 206. Foto: Erik Borgersen
|
 29. juli 1975 Sørlandsekspressen (tog 72), tog til Arendal (tog 2507) og "Lundefuglen" til Kristiansand (tog 2671). Foto: Erik Borgersen
|  27. mai 1976 Nelaug
|  27. mai 1976 Brannvogn Xb 7301 Foto: H. Lindholm
|  29. mai 1976 Nelaug
|  4. juli 1976 Foto: H. Lindholm
|  28. feb. 1977 Pt 2510 ankommet Nelaug med BM 91.10 og BFS 86.68 Foto: Thor Bjerke
|
 23. juli 1977 Foto: Erik Borgersen
|  ca 1980 Tog til Lunde en søndagsettermiddag Foto: Roar Olsen
|  ca 1980 Foto: Erik Borgersen
|  12. mai 1981 Foto: Svein Sando
|  aug. 1981 Foto: Gunnar Farestveit
|  10. juni 1984 Stortyskertender ombygd til vanntankvogn litra Xb (ikke 7302). Foto: Andreas W.
|
 11. juni 1984 Folkeliv på plattformen. Pt. 2506 i spor 3, ved siden av Ht. 702. Foto: Andreas Westheimer
|  11. juni 1984 Stilstudie: Litt av Skd 224.222 og BFS 86.68. Foto: Andreas Westheimer
|  25. feb. 1986 B2 25519 Foto: Erland Rasten
|  aug. 1986 Foto: Gunnar Farestveit
|  26. juni 1990 Godstog i motlys (5804?) med 2 x El 13 og F1-vogn først i toget. Foto: Andreas Westheimer
|  26. juni 1990 Lagervogner som sto på omformersporet. Foto: Andreas Westheimer
|
 27. juni 1990 Kipptoget på Simonstadsporet med Skd 224. Foto: Andreas W.
|  1991 Nelaug lst 1991 Foto: Svein Sando
|  1991 Nelaug 1991 Foto: Svein Sando
|  2. aug. 1993 Livlig morgenstemning på Nelaug 2. august 1993. Tog 72 og 2502 møtes her. I bakgrunnen står flisvogner fra Simonstad og venter på videre transport til Hunsfos (Vennesla). Foto: Andreas W.
|  29. apr. 1994 Parkert på Nelaug utenom kjøreoppdrag for Nelaugbanens Venner. Foto: R. G. Nilsson
|  29. apr. 1994 Parkert ved Simonstadlinja. Foto: R. G. Nilsson
|
 13. mar. 1995 Godstoget 5606 betjente i hovedsak trafikken til og fra sidesporet til Bergene Holm på Simonstad. Her er dagens tog på vei ut fra Nelaug mot Kristiansand, trukket av et av de nederlandske diesellokene som ble leid inn i forkant av leveransen av Di8. Foto: Andreas W.
|  29. apr. 1995 Foto: Thor Bjerke
|  16. juli 1996 Trevognssettet med BM68B23 har kommet fra Arendal i tog 2504, og står nå klar til å returnere etter ha koblet seg på de nyankomne BM 68B24 og BFS 68B82. Foto: Andreas Westheimer
|  31. juli 1996 BFS 68B82 Foto: Erland Rasten
|  høsthalvåret 1997 Kippen fra Simonstad ankommer Nelaug, en høstdag i 1997. Foto: Andreas W.
|  høsthalvåret 1997 Togmøte på Nelaug. lok 2257 er nytt av året, i motsetning til Arendalsbanens 68-sett. Foto: Andreas W.
|
 2. nov. 1997 Foto: Erik W. Johansson
|  14. sep. 1998 Nelaug natt til 14. september 1998. Et 68B-sett har kommet med sovevogna Arendal-Oslo. Foto: Roar Nilsson
|  10. apr. 1999 Tog 711 med Flåmsbanelok 2230 under opphold på Nelaug. Foto: Andreas Westheimer
|  11. apr. 1999 68.23 og 22 på Nelaug. Tognumrene er 2512 og 712. Foto: R. G. Nilsson
|  2. aug. 1999 68-settet med sovevogna fra Arendal har ankommet i spor 3, mens tog 706 er på vei inn i spor 4. Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 Togloket i 706 kobles fra stammen... Foto: Andreas W.
|
 2. aug. 1999 ... og går inn i spor 3 for å hente sovevognen som skal være med videre til Oslo S. Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 68B-settet som snart skal bli tog 2501 venter på at tog 705 skal ankomme med sovevognen som skal til Arendal. Tog 706 er i mellomtiden blitt ferdig sammenskiftet og venter i spor 4... Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 Tog 705 ankommer i spor 2, medbringende sovevogner til Arendal, Kristiansand og Stavanger. Sovevognen til Arendal settes ut før ferden går videre. Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 Tog 705 har ankommet i spor 2. Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 Det jobbes i det stille: Togets bakerste vogn, sovevognen til Arendal, kobles fra. Foto: Andreas W.
|  2. aug. 1999 Tog 705 har hastet videre mot Kristiansand og Stavanger. En enslig WLAB er etterlatt i spor 2. Foto: Andreas W.
|
 2. aug. 1999 Siste skiftebevegelse er overstått. 68B-settet har koblet seg på sovevognen i spor 2, og det er klart for nattog 2501 til Arendal. Foto: Andreas W.
|  5. nov. 1999 Kl 10.24: I forhold til sin El17-trukne forgjenger, tog 711, hadde tog 71 med 73-sett 41 minutter kortere kjøretid fra Oslo S til Nelaug. Det aller meste av dette ble kortet inn på strekningen etter Bø. Men hva hjalp det å komme 41 minutter tidligere til Nelaug, når Arendalstoget hadde samme avgangstid som før? Et par avstigende passasjerer ga tydelig uttrykk for hva de mente om den saken. Foto: Andreas Westheimer
|  17. juni 2000 Stillerapparat Nelaug Foto: Finn Holom
|  27. juli 2000 Nelaug 27. juli 2000. Foto: Roy Olsen
|  ca 27. juli 2000 Erstatnings-signatur til Stavanger, med El 18 og tilgjengelige stålvogner, under opphold på Nelaug. Foto: Andreas Westheimer
|  ca 27. juli 2000 Bakerst i erstatningsstammen gikk en A2, til erstatning for Signatur Pluss. Foto: Andreas Westheimer
|
 ca 27. juli 2000 Motgående tog var også oppsatt med El18 og stålvognsmateriell. Dresinskuret (?) i forgrunnen var ikke til å rikke... Foto: Andreas Westheimer
|  ca 27. juli 2000 A2-vognene, her 24002, var tydeligvis gode å ha i sommertrafikken. Foto: Andreas Westheimer
|  29. sep. 2002 73.107 Foto: H. Lindholm
|  2003 Nelaug Stasjon, Mai 2003. Foto: Tormod Askeland
|  22. juni 2003 Kryssing med 69 og 73. Foto: Martin Bondkall
|  10. juli 2003 Merking på dør på BM 69.035. Var enmannsbetjent. Eneste åpne vogn i toget til Arendal. Foto: Hans-Ole Sveia
|
 7. juli 2004 Hensatt ved lokstallen, som lagervogn for ved. Foto: Thomas Markovic
|  7. juli 2004 Foto: Thomas Markovic
|  20. mai 2007 Svingskiva på Nelaug, motorisert med manuell mulighet - og nytt dekke. Foto: Andreas W.
|  26. aug. 2007 Foto: Andreas Westheimer
|  31. mai 2009 Ikke bare togbytte for reisende til og fra Arendal, men også for en lokfører som kom med toget fra Kristiansand og skulle ta over det forsinkede dagtoget til Stavanger Foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
|  14. juli 2010 Foto: Knut Eidsæther
|
 23. sep. 2010 Rundgang med lok - nesten alltid et takknemlig motiv...! Foto: Andreas W.
|  16. nov. 2010 Tog 8002, 77, 2507 og 80 krysser hverandre på Nelaug Foto: Trond L
|  20. feb. 2011 Klassisk trekkraft i 5804. Passerer gjennom spor 2 i svært sømmelig tempo... Foto: Andreas W.
|  27. feb. 2011 Dvergene passer på... Foto: Andreas W.
|  1. mar. 2011 Nelaug stasjon sett vestfra. Godt bevoktet av dverger. Foto: Andreas W.
|  1. mar. 2011 Arendalstoget står på sin faste plass i spor 3 og venter på tog 79 fra Oslo S. Foto: Andreas W.
|
 12. mai 2011 5804 kom ramlende sine 15 minutter før tida (hender ofte..). Fotosted var Arendal-Aamli banens opprinnelige trasé langs vannet. Foto: Andreas W.
|  12. mai 2011 Cargo Net 5801 passerer gjennom spor 2. Foto: Andreas W.
|  12. mai 2011 Samlingene bak lokstallen er blitt litt redusert det siste året, men restene av en motorboggi til en BM 87 eksisterer fremdeles - selv om den ikke lenger er i bruk som isskrape (eller noe sånt..). Foto: Andreas W.
|  29. juni 2011 69073-settet som tog 2507 venter på tog 80. Foto: Andreas W.
|  29. juni 2011 Tog 80 på Nelaug, med arendalstoget ved siden av. Foto: Andreas W.
|  6. aug. 2011 Tog 77 fra Oslo med El 18.2241.
Tog 2506 fra Arendal med 69.615.
Ved hjelp av et par statister som fulgte toget fra Arendal opp og ned for en kort opptreden på venterommet, ser perrongen ut som godt oppfylt av overgangspassasjerer for Kristiansand eller Stavanger. - Egentlig ikke rart heller at det fort ser overfylt ut på disse smale plattformene.
Foto: Kurt E. Håland
|
 28. aug. 2011 Togmøte på Nelaug mellom 2508 og 82. 69-settet 18/14, og type 73a -03 og -04. Foto: Andreas W.
|  9. mar. 2012 Skinneslipemaskin parkert. Ettersom sporet mot Simonstad har vært uten regelmessig trafikk siden 1997, brukes det til parkering av diverse tilreisende vedlikeholdsmateriell, når det er behov for det. Foto: Andreas W.
|  2. sep. 2012 Arendalsbanens Venners togsett under oppholdet på Nelaug, før returen til Simonstad. Foto: Andreas W.
|  2. sep. 2012 Tre generasjoner tog møtes Foto: Andreas W.
|  28. juni 2013 Tog 720 (Stavanger S - Oslo S) har ankommet Nelaug Foto: Halvard Hovtun
|  28. juni 2013 69.64-settet stod i spor 3. Trur ikke jeg har sett trevognssett i Arendalskjøringa tidligere. Kan ha noe med Hovefestivalen å gjøre? Foto: Halvard Hovtun
|
 28. juni 2013 Tog 723 og 18.2249 fra Oslo og tog 2506 med 69.13 fra Arendal ankommer samtidig i hvert sitt spor. Foto: Halvard Hovtun
|  28. juni 2013 Mye materiell på Nelaug samtidig. Foto: Halvard Hovtun
|  11. juli 2013 Foto: J. H. Haugen
|  16. juli 2013 Di3.616 hviler seg i spor 6. Foto: Andreas W.
|  16. juli 2013 Dagtoget fra Stavanger til Oslo S - i år med det litt anonyme tognummeret 720 - ankommer. Foto: Andreas W.
|  16. juli 2013 Togmøte på Nelaug: 723 i spor 2, 2506/2507 i spor 3, 720 i spor 4, arendalsbanen.no i spor 5 - og Norsk Jernbanemuseums "saker" i spor 6. Foto: Andreas W.
|
 16. juli 2013 To stk "vognlast" Grovane-Rise, samt Arendalsbanens 86-sett. Nesten som i gamle dager... Foto: Andreas W.
|  28. juli 2013 Turkamerat Roy kom med tog 731 søndag kveld og ble hentet på Nelaug. Man lot seg ikke skremme av vannpyttene på plattformen. Vi skulle på tur... Foto: Andreas W.
|  28. juli 2013 Turkamerat Roy kom med tog 731 søndag kveld og ble hentet på Nelaug. Man lot seg ikke skremme av vannpyttene på plattformen. Vi skulle på tur... Foto: Andreas W.
|  23. aug. 2013 Tog i spor 1: Arendalsbanen Venners motorvognsett: 86.24 og 86.99. Foto: Andreas W.
|  23. aug. 2013 Tilbake i spor 1 på Nelaug. Det ordinære toget til Arendal ventet som vanlig i spor 3 - og det ble uvanlig fullt denne kvelden. Foto: Andreas W.
|  8. sep. 2013 Motorvognmateriell med vakre linjer i spor 1 på Nelaug. Foto: Halvard Hovtun
|
 8. sep. 2013 Tog 2511 (Nelaug - Arendal) står klart med 69.34 "Munin" i spor 3. I spor 1 veterantoget fra Arendalsbanens venner. En flott dag med flott vær går mot slutten. Foto: Halvard Hovtun
|  12. okt. 2013 Foto: Knut Eidsæther
|  29. jan. 2014 Tog 720 ankommer Nelaug, vel 30 minutter forsinket. Foto: Rune Vindholmen
|  29. jan. 2014 Arbeidstog 56585 forlater Nelaug med innlånt grov redskap. Foto: Rune Vindholmen
|  1. feb. 2014 Godstog på vei til Alnabru passerer en nedsnødd Nelaug stasjon. Foto: Rune Vindholmen
|  19. feb. 2014 Den vestligste/sørligste av bruene over Nidelva består av et enkelt fagverkspenn, lengde 60 m. Foto: Andreas W.
|
 19. feb. 2014 Simonstadsporet er ikke brøytet. Her kjøres det bare "kulturtog" sommerstid numera... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 Telefon (med høyttaler...???). Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 Inne på stasjonen har tog 723 så smått begynt å røre på seg, mens 720 allerede er på vei videre østover. Helt til slutt pleier det å være Arendalstogets tur... Foto: Andreas W.
|  19. feb. 2014 Tog 723 begir seg videre mot Moripen, Helldalsmo og stedene bortenfor. pga vinterferien har denne stammen fått to B5-vogner mot å avgi B7-vogner til Bergensbanen. Ellers etterlot toget seg en diskret eim av nytrukket kaffe. Sånn er det når bistroen går bakerst... Foto: Andreas W.
|  9. mar. 2014 Simonstadsporet (oppr Treungenbanen) med skiftesignalet - som opprinnelig var innkjørsignal til Nelaug. Foto: Andreas W.
|  25. mar. 2014 Et ganske velfylt Cargolink 5862 passerer opp gjennom spor 2 på Nelaug. Foto: Andreas W.
|
 9. apr. 2014 69-settene 5 og 16 (i spor 2), samt 12 og 27 i spor 3, i forbindelse med materiellbytte for Arendalsbanen. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Lm 2.13 i ganske anonym drakt. Her drives det ikke mye reklame for egen virksomhet. Legg merke til KL-isolatorene som er lagret på taket. Sikkert kjekt å ha dem akkurat der. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Materiellbytte: Tog 2504 fra Arendal ankommer i spor 3, med 69-settene 27 og 12. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Tre snuter (ender): 69627, 73116, Lm2.13. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Dobbbeltsettet 16 og 05 ankommer med nytt materiell til Arendalsbanen. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Tog 710 (73016) ankommer i spor 4. Alltid fint med 73-sett i blått og sølv. Foto: Andreas W.
|
 9. apr. 2014 ..og så står de der og speiler seg i hverandre, side om side i spor 2 og 3.. Foto: Andreas W.
|  9. apr. 2014 Togbytte på Nelaug: 69005 (og 69016) i spor 2 skal snart gå til Arendal, og det er ikke lenge til dobbeltsettet i spor 3 skal tilbake til basen i Drammen etter en uke i det sørlandske. Foto: Andreas W.
|  10. juni 2014 Blått og sølv, og med kobbeldekslene intakt. 73001-settet holder stilen. Her som tog 728 ved ankomst Nelaug. Foto: Andreas W.
|  10. juni 2014 Like fin og falmet i begge ender: "Bakenden" av tog 728, dvs 73101. Foto: Andreas W.
|  10. juni 2014 Et litt forsinket 5803 blandet seg i togmøtet, anført av en gammel og grå El 14.2166. Foto: Andreas W.
|  10. juni 2014 Da er man straks ferdig. Tog 731 fortsetter mot sydligere strøk, og Arendalstoget skal straks avgå til Arendal. Foto: Andreas W.
|
 19. juni 2014 El 16.2203 runder kurven inn mot Nelaug med 5804. Foto: Andreas W.
|  19. juni 2014 Fra samme ståsted: Hele toget (5804) mens det passerer gjennom spor 2. Foto: Andreas W.
|  8. aug. 2014 Foto: Hans Martin Lie
|  13. aug. 2014 Foto: Peder Figenbaum
|  13. aug. 2014 Foto: Peder Figenbaum
|  16. aug. 2014 Foto: Lars Fredrik Andersen
|
 16. aug. 2014 Motorvogntreff på Nelaug. Først skal toget til Oslo gå, deretter 69-settet, og når dette har låst seg inn på Arendal sidespor er det klart for 86-settet. Foto: Lars Fredrik Andersen
|  4. okt. 2014 Den tidligere transparenten på stillverket Nelaug st Foto: Rune Vindholmen
|  5. okt. 2014 Stillerapparatet på Nelaug Foto: Rune Vindholmen
|  28. jan. 2015 Streikestopp for tog 720 i spor 4. Foto: Andreas W.
|  28. jan. 2015 Tog 723 var satt opp med lok 2255 - som fremdeles er rødt... Foto: Andreas W.
|  28. jan. 2015 Tog 723 var satt opp med lok 2255 - som fremdeles er rødt... Foto: Andreas W.
|
 28. jan. 2015 Langt opphold: Streikestopp for togene 720 og 723 på Nelaug. Noen av personalet har samlet seg utenfor bakerste vogn... Foto: Andreas W.
|  28. jan. 2015 Tog 723 var satt opp med lok 2255. Rød design var ganske så passende for anledningen. Foto: Andreas W.
|  28. jan. 2015 Det begynner å bli mørkt. Klokka er blitt 16.01. Streiken har vært over i ett minutt. Tog 720 er allerede i ferd med å ta fatt på bakkene oppover forbi Vimme, og txp har gitt tillatelse til at tog 723 kan fortsette mot Kristiansand og vestenfor. Foto: Andreas W.
|  24. feb. 2015 69-01 (med 69-12 bak) har ankommet Nelaug i tog 2510, og skal fortsette som tomtog til Drammen. 69-27 har kommet sammen med 69-26 som tomtog fra Drammen og skal inn i trafikk på Arendalsbanen Foto: Rune Vindholmen
|  25. sep. 2015 69-35 har kommet opp fra Arendal i regnværet. Foto: Roar
|  25. sep. 2015 69-35 fra Arendal og 73-15 i tog 716. Etter dette ble 73-15 sendt til Nederland for midtlivsoppgradering og kom tilbake med rødt design. Allerede nå i 2020 er det som kjent enda en ny omprofilering som venter. Foto: Roar
|
 29. nov. 2015 Som forventet i spor 2 - Di 3.642 med jernbanemuseale stålvogner passerer. Her framom Nelaugs funkisvanntårn. En hilsende hånd i førerhusvinduet ved passering. Foto: Andreas W.
|  29. nov. 2015 Med grom motorlyd og litt blåst mot skumringshimmelen ga toget seg i kast med stigningen oppover mot Moripen og Helldalsmo. Foto: Andreas W.
|  4. mai 2016 Green Cargo med Re 1433 i front sikter seg inn på spor 2 ved passering Nelaug. Foto: Andreas W.
|  20. juli 2016 Dobbeltsikret sporveksel i spor 1 Foto: Harald Chr. Hanssen
|  1. aug. 2016 Tog 715 kjører inn til Nelaug. Arendalsbanens venners motorvogn type 86 i forgrunnen Foto: CF Salicath
|  1. aug. 2016 Tog 2505 mot Arendal straks klar til avgang Foto: CF Salicath
|
 1. aug. 2016 2505 mot Arendal Foto: CF Salicath
|  1. aug. 2016 Tog 720 på vei inn til Nelaug Foto: CF Salicath
|  1. aug. 2016 Tog 723 på vei ut av Nelaug stasjon. Foto: CF Salicath
|  22. feb. 2017 Green Cargo 4826 med Re 1423 i front på brua inn mot stasjonen. Foto: Andreas W.
|  22. feb. 2017 Fotovinklene skifter fort med lav standplass i yttersvingen. Det gjelder å treffe øyeblikket - når GC 4826 lusker forbi. Alle tog må kjøre i avvik for å komme forbi Nelaug... Foto: Andreas W.
|  27. mar. 2017 Dagens eneste stillestående motiv. Arendalsbanens Venners motorvognsett venter på at kjøresesongen skal starte. Foto: Andreas W.
|
 13. juni 2017 Green Cargo 4867 var litt sent ute, men sola var helt i rute. Da måtte man ta bilde før loket havnet i skyggen. Foto: Andreas W.
|  1. sep. 2017 Foto: Aksel Syftestad Lister
|  17. sep. 2017 Nelaug, ubetjent Foto: Ola Søgaard
|  21. sep. 2017 Foto: Roar
|  3. des. 2017 Tog til Simonstad i spor 1 og til Arendal i spor 3. Historisk korrekt sporbruk, med andre ord. Og sannsynligvis siste gang typene 86 og 69b møtes. Foto: Rune Vindholmen
|  3. des. 2017 Togpersonalet har tatt oppstilling for fotografering. Foto: Rune Vindholmen
|
 21. mar. 2018 69G063-settet ankommer i spor 3. Foto: Andreas W.
|  21. mar. 2018 Tog 720 har noen minutter her, pga kryssinga med 723 - selv om den ikke ble tatt her akkurat i dag. Men kaffe til lokføreren ble uansett båret fram. Foto: Andreas W.
|  21. mar. 2018 Litt furet og værbitt å se til i sitt nye liv. Årene med å frakte pendlende totninger og hadelenninger er over. Nå venter litt roligere dager (???) på Arendalsbanen. Foto: Andreas W.
|  30. apr. 2018 Forriglingstabell Nelaug 1940
|  26. juni 2018 Arendalsbanens Venner skal få nytt sidespor med "direkte utkjør" mot Simonstad. Foto: Andreas W.
|  26. juni 2018 Dagens togmøte mellom 719, 716 og 2506/2507 skjedde i to etapper pga forsinket 719. Her har 716 ankommet og avventer rutetid før ferden går videre til kryssing med 719 på Selåsvatn - mot normalt Nelaug... Foto: Andreas W.
|
 26. juni 2018 ...og der kom tog 719, med alle de som skulle bytte tog på Nelaug. Foto: Andreas W.
|  26. juni 2018 Tog 2507 til Arendal. I dag var det 067-settet som ble brukt. Foto: Andreas W.
|  22. aug. 2018 Vanntårnet på Nelaug viste seg fra sin aller beste side (!) i det litt duse gråværet. Ideen om et ensomt vanntårn ble imidlertid raskt forkastet siden Green Cargo 4862 ikke var langt unna. Om dette er et bilde av Rc 1313 med vanntårnet som staffasje, eller motsatt - overlates derfor til hver enkelt. Foto: Andreas Westheimer
|  22. aug. 2018 Praktisk talt på blokka bak 4862, sto det en godt synlig blå strek med nummeret 54138 i dagens graf. Selvsagt var man litt nyssgjerrig på hva det kunne være. Ventetida ble ikke lang, før noe nytt og gult meldte sin ankomst. Foto: Andreas Westheimer
|  6. okt. 2018 Motorvognsfestivalen 2018 på Nelaug. Foto: Lars Fredrik Andersen
|  6. okt. 2018 Foreløpig bor motorvognsettet utendørs, men det finnes planer for å bygge en liten hall. Foto: Lars Fredrik Andersen
|
 6. okt. 2018 2 x Rolls Royce og 2 x varmeapparat startet villig! Foto: Lars Fredrik Andersen
|  6. okt. 2018 1500 dukket det opp lok og vogner på Sørlandsbanen Foto: Lars Fredrik Andersen
|  6. okt. 2018 Med Nelaugs vanntårn som staffasje: Ankommende tog fra Treungenbanen, inn i spor 1. Foto: Andreas Westheimer
|  6. okt. 2018 Gammelt møter nytt. 86-settet i spor 1, El 18.2261 (tog 723) i spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  28. nov. 2018 Togmøte foregår på Nelaug flere ganger om dagen, og med jevne mellomrom. Her ankommer tog 723 i spor 2, toget til Arendal venter i spor 3, og tog 720 mot hovedstaden vil avgå så snart vakthavende txp har gitt sitt klarsignal. Foto: Andreas Westheimer
|  28. nov. 2018 Det nærmer seg tida for tog 2509 til Arendal. Mannen med gitarkofferten har ikke ankommet med noe korresponderende tog. Hva har han gjort på Nelaug? Og hvorfor haster han slik med å komme derfra? Foto: Andreas Westheimer
|
 28. nov. 2018 To menn står og snakker sammen i veikanten. Den enesitter i en bilEn ny veksel i retning lokstallen er lagt inn i Simonstadsporet. Er det den som diskuteres så inngående av de to - eller er det noe annet? Foto: Andreas Westheimer
|  9. des. 2018 86-settet ventet i spor 1 på Nelaug. Godt å komme inn i varme kupeer! Foto: Andreas Westheimer
|  9. des. 2018 Rett og fint og nypakket ligger det nye sidesporet der Arendalsbanens Venners 86-sett skal stå - forhåpentligvis under tak etter hvert. Foto: Andreas Westheimer
|  19. des. 2018 Arendalsbanens Venners BFS 86.99 og BM 86.24 parkert på det nye sporet ved stallen på Nelaug. Foreløpig mangler tak, vegger og porter i begge ender, men det kommer! Foto: Andreas Westheimer
|  31. aug. 2019 Foto: CF Salicath
|  31. aug. 2019 Vi passerer Nelaug. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
 1. sep. 2019 Aksel og Kristian var høyt og lavt med hvert sitt kamera, så her kan vi nok vente oss mange gode bilder! Foto: CF Salicath
|  1. sep. 2019 Vi skulle få en liten ekskursjon på Sørlandsbanens mange sidebaner i dag også. På Nelaug stod motorvogna klar for å ta oss med opp til Simonstad. Foto: CF Salicath
|  1. sep. 2019 På Nelaug vaiet det i rødt, hvitt og blått uten splitt, der vi drog ut oppover Treungenbanen med dieselrøyken hengende bak oss. Foto: CF Salicath
|  1. sep. 2019 Vi ankommer Nelaug. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  1. sep. 2019 Foto: Aksel Syftestad Lister
|  1. sep. 2019 BM 86-24 står klart til å bringe oss til Simonstad. Foto: Aksel Syftestad Lister
|
 1. sep. 2019 Foto: Aksel Syftestad Lister
|  1. sep. 2019 NJK på Nelaug. Foto: Aksel Syftestad Lister
|  15. des. 2019 Tog 796 (tidligere 720) ankommer rutemessig i spor 4. Kong Vinters logo pryder fronten på El18.2258. Foto: Andreas Westheimer
|  15. des. 2019 Det løpes i snøværet for å finne riktig inngang. Foto: Andreas Westheimer
|  15. des. 2019 Tog 797 (tidl. 723) ankommer, trukket av El 18.2259. Foto: Andreas Westheimer
|  15. des. 2019 Det var mye personale fra Go-Ahead tilstede for å ønske nye og gamle reisende velkommen. Foto: Andreas Westheimer
|
 15. des. 2019 Tog 797 fortsetter sin ferd i vesterled. Foto: Andreas Westheimer
|  15. des. 2019 Tog 770 fra Stavanger til Oslo kan skimtes til venstre, i midten tog 2065 til Arendal og til høyre tog 771 fra Oslo til Stavanger. TV2s fotograf dokumenterer jernbanefotografering. Foto: Hans Morten Tamnes
|  15. des. 2019 Benjamin Havnen sto for serveringstilbudet til Kristiansand, her intervjues han av TV2. Foto: Hans Morten Tamnes
|  4. feb. 2020 Vimme heter gården som ligger ved toppen av stigningen ut fra Nelaug østover. Et brukbart fotosted, men litt mye luftstrekk på kryss og tvers som lager uro. Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 Et av dagens mange togmøter på Nelaug. I spor 2, 73105 med tog 775, i spor 3, 69065 med tog 2066/2067, og i spor 4 73008 med tog 774 til Oslo S. Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 73-settene uten dekselet over frontkobbelet ser rett og slett rare ut. Er det lov å antyde "tannløs hvalross"? Det er tog 775 som skyter fart ut mot Helldalsmo og Kristiansand. Foto: Andreas Westheimer
|
 4. feb. 2020 Talløse bilder er fotografert og publisert av tog på denne brua. Dagen i dag ble intet unntak (775). Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 Informasjon av ymse slag er ikke mangelvare. Men det viktigste mangler. Rutetabellen er henvist til en skjerm foran stasjonsbygningen. Nærmest umulig å lese i sollys. Ikke står alle avganger og ankomster der heller. Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 Ganske til tida passerte Green Cargo med tog 4862. Dobbelt Traxx må til for å klare Sørlandsbanens mange kneiker og opptrekk. Foto: Andreas Westheimer
|  4. feb. 2020 5801 med El 16.2203 passerer. Det spares på lokomotivvaskevannet..? Foto: Andreas Westheimer
|  4. mar. 2020 69062-settet venter på 69065-settet, - med åpent kobbel i spor 3. Settene ble skjøtet etter at 774 og 775 hadde reist. Foto: Andreas Westheimer
|  4. mar. 2020 Dagens 5804 nærmer seg i svingen over brua. Foto: Andreas Westheimer
|
 4. mar. 2020 Toglok i 5804 var 16.2212, og mye av lasten besto av diverse betongprodukter. Midt i toget var det ingenting, mens siste del var lastet med semitraller og containere. Mye Bring. Foto: Andreas Westheimer
|  4. mar. 2020 Arendalsbanens togsett står (dessverre) i ro på nokså ubestemt tid, men hadde selskap av en hjullaster(?) i dag. Foto: Andreas Westheimer
|  21. apr. 2020 Et godt kvarter før tida kommer 5804. Langt og ganske så velfylt. Foto: Andreas Westheimer
|  15. mai 2020 73015-settet med tog 774 er i ferd med å finne togveien inn i spor 4, med vanntårnet som kulisse. Langt i bakgrunnen skimtes litt av Arendalsbanens Venners 86-sett.
Foto: Andreas Westheimer
|  15. mai 2020 Omfattende skogshogst og rydding av en byggetomt ved fylkesvei 412, har åpnet utsikten mot jernbanen, i den øvre delen av "Vimmebakken", dvs stigningen østover ut fra Nelaug. For anledningen gikk det El 14 i 5804, som straks kjører inn i Vimmekil tunnel. Foto: Andreas Westheimer
|  27. mai 2020 Tog 5801 kjører ut fra Nelaug stasjon. Foto: Rune Vindholmen
|
 15. juni 2020 Tog 774 - med et bittelite NSB-merke på første vogn ankommmer. Foto: Andreas Westheimer
|  6. juli 2020 Det blå toget, eller "The Blue Train" på Go-Aheadsk er et navn som klinger godt. Foto: Andreas Westheimer
|  6. juli 2020 73-sett i blått. Hvem skulle tro man skulle få se det igjen... Foto: Andreas Westheimer
|  19. juli 2020 73001-settet på premieretur i blått ankommer i spor 4. Arendalstoget (69052) i bildekanten. Foto: Andreas Westheimer
|  19. juli 2020 Litt nærmere på det blå (73001). Foto: Andreas Westheimer
|  5. okt. 2020 Målevognen Roger har ankommet i spor 2. Samtlige togspor ble kjørt igjennom og "målt opp" (så langt jeg kunne se..), før vognen fortsatte til Arendal. Foto: Andreas Westheimer
|
 19. okt. 2020 Stillheten råder. Det ble ikke noen kjøresesong i år, av årsaker vi alle kjenner. Det hjelper ikke at ny sporveksel ligger klar med direkte utkjør mot Simonstad. Men det kan bli stemningsfulle bilder av slikt. Foto: Andreas Westheimer
|  24. nov. 2020 Foto: Arne Martin Gimse
|  15. des. 2020 Det "nummerløse" 73-settet ankommer som tog 707, medbringende litterær last. Foto: Andreas Westheimer
|  1. jan. 2021 Trevognssettet 69062-settet har ankommet som tog 2068. Foto: Andreas Westheimer
|  1. jan. 2021 Tog 712 ankommer rutemessig i spor 4. Foto: Andreas Westheimer
|  1. jan. 2021 Det klassiske togmøtemotivet, her i årets første utgave. Foto: Andreas Westheimer
|
 1. jan. 2021 711 forlater spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  1. jan. 2021 69062-settet i spor 3 på årets første dag. Foto: Andreas Westheimer
|  1. jan. 2021 69062-settet flankert av kryssende Go-Ahead 73-sett. Også på årets første dag. Foto: Andreas Westheimer
|  5. jan. 2021 Green Cargo 4862 skal inn i spor 2 på Nelaug i dag. Om et øyeblikk skal Re 1423 starte kampen mot tyngdekraften og friksjonskoeffisienten oppover Vimmebakken. Foto: Andreas Westheimer
|  12. jan. 2021 Green Cargo 4862, med 185 693-9 i front. Mye Ringnes-containere i toget. Foto: Andreas Westheimer
|  12. jan. 2021 5801 ned gjennom spor 2, trukket av El 14.2173, en av de eldste blant de gamle. Foto: Andreas Westheimer
|
 22. jan. 2021 Helblått togmøte. Fra venstre: 723, 2069 og 712. Foto: Andreas Westheimer
|  26. jan. 2021 Green Cargo 4862 trukket av Re 1431 passerer til tida, og vel så det. Foto: Andreas Westheimer
|  26. jan. 2021 Ikke mange minuttene etter 4862, kommer SJ Nord med 76103-settet - i dieselmodus. Foto: Andreas Westheimer
|  26. jan. 2021 Med SJ Nord i spor 2, BaneNor i spor 4, begynner det å bli smått med alternativer for Cargo Net 5801, som akkurat nå ikke er så langt unna. Foto: Andreas Westheimer
|  26. jan. 2021 Det ble spor 5, txp på Nelaug sitt hemmelige våpen for tog som ikke trenger plattform. 5801 trukket av El 16.2205 smyger seg pent forbi. Foto: Andreas Westheimer
|  26. jan. 2021 Etter oppholdet i spor 2 er igjen klart for SJ Nord sitt prøvetog tilbake til Skien. Foto: Andreas Westheimer
|
 23. mar. 2021 69053-settet venter på at "støttekontakten" skal ankomme. Foto: Andreas Westheimer
|  23. mar. 2021 Dette ser egentlig ut som noe som ikke er lov i hht til jernbanereformens regelverk... Foto: Andreas Westheimer
|  23. mar. 2021 Langt tog 2069 til Arendal i dag kl 15.00. 69062 i tomatsuppedesign og 69053 i Go-Ahead blått. Foto: Andreas Westheimer
|  23. mar. 2021 Samtidig utkjør: Tog 712 i spor 4 setter seg i bevegelse noen sekunder etter tog 711 som allerede er forsvinne ut av syne. Arendalstoget må vente enda et par minutter. Foto: Andreas Westheimer
|  23. mar. 2021 El 14.2186 var dagens lok i CN 5804, som ble tatt igjennom i spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  26. mai 2021 Cargo Net 5801 med Nelaugs vanntårn som kulisse. Foto: Andreas Westheimer
|
 27. juni 2021 Dyreparksettet 73015 ankommer (tog 714). Foto: Andreas Westheimer
|  27. juni 2021 Dyreparktogmøte. Dagens materiell på Arendalsbanen er 69052-settet. Foto: Andreas Westheimer
|  27. juni 2021 Kort opphold før ferden videre mot Kongsberg. Foto: Andreas Westheimer
|  5. juli 2021 Miljøet: Godstog 5805 trekker halen etter seg ned de siste meterne av Vimmebakken. Txp er ute og ser toget vel forbi gjennom spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  5. juli 2021 Toget: Traxx 185 704-5 trekker tog 5805 i kveld. Foto: Andreas Westheimer
|  7. juli 2021 Togmøtet avlyst. En eneste passasjer skulle med. Uten Arendalsbanens tog i spor 3 er det så som så med trafikkgrunnlaget. 73002 var forreste sett, og en byge bøttet ned. Foto: Andreas Westheimer
|
 11. juli 2021 Blått møte. Foto: Andreas Westheimer
|  16. juli 2021 Over brua og inn på stasjonen. 73015 og -005.
|  29. juli 2021 76-05-settet i SJ Nord farger på prøvetur Sundland-Kristiansand, passerer Nelaug i spor 2. Foto: Andreas Westheimer
|  29. juli 2021 Slett ikke ueffent å se til, det nye 76-settet 05. Her går ferden videre mot Kristiansand med kraft fra oven. Foto: Andreas Westheimer
|  9. aug. 2021 Et noe amputert togmøte, siden vi manglet 708 i spor 4 i dag. 707: 73016. Arendalsbanen: 69052. Foto: Andreas Westheimer
|  9. aug. 2021 Tog 707 forlater Nelaug, med BFM bakerst. Foto: Andreas Westheimer
|
 9. aug. 2021 SJ Nord 76005-settet passerer Nelaug på prøvekjøring. Foto: Andreas Westheimer
|  9. aug. 2021 76005-settets dieselaggregat sørger for fremdriften. Her skal det spares på strømmen. Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Aller først kom et lite blått tog fra Arendal Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Enda mer påfyll av blått. 723 med El 18.2258 kommer i spor 2, og i spor 4 venter tog 712 på å komme avsted. Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 90 graders sideperspektiv av 18.2258. Det er lov å gjøre seg morsom over den ekstra pantografen, men i praksis ikke mulig å gjøre noe med... Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Ikke lenge etter at det siste blå var forduftet, kom grønnkledde Green Cargo oppover gjennom spor 2, trukket av Re 1432 og 1428. Foto: Andreas Westheimer
|
 14. aug. 2021 Green Cargo skal straks gi seg Vimmebakken i vold. To traxxer er uten tvil bedre enn én. Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Lørdagsstille i lokalitetene til Spordrift. Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Utallige viktige beskjeder er opp gjennom tidene formidlet ved hjelp av manuell sveivetelefon. Obs: Bildet er ikke arrangert. Skapet sto åpent slik bildet viser. Foto: Andreas Westheimer
|  14. aug. 2021 Så var det etter hvert tid for 5802, med klassiske El 14.2170 i front. En hilsende hånd fra førerplass, fikk jeg ikke med meg før photoshop kom inn i bildet, og at det var lokf Odd Eeg som betjente maskineriet, forsto jeg først da han i dag la ut sine bilder fra ferden. Hyggelig er det uansett. :-) Foto: Andreas Westheimer
|  10. sep. 2021 Ut fra Nelaug: Det var Kutoppen-toget som gikk i 715 i dag. Foto: Andreas Westheimer
|  10. sep. 2021 Foto: Andreas Westheimer
|
 26. sep. 2021 Så store slipeskiver har de ikke på Biltema...(?).
|  27. sep. 2021 Spenofolket har med seg alt de trenger til jobben. Vognen er sveitsisk registrert. Forøvrig var mandagen av det regntunge slaget. Foto: Andreas Westheimer
|  27. sep. 2021 Siden jeg var på Nelaug i en sammenkomst av litt mer privat karakter mandag ettermiddag og kveld, tok jeg en sving nedenom sporområdet på vei hjem. Været fristet på ingen måte til utendørs opphold. Bildet er tatt med billyktene som lyskilde. Foto: Andreas Westheimer
|  28. sep. 2021 Vakkert høstvær, og langveisfarende gjest på Simonstadsporet. Foto: Andreas Westheimer
|  28. sep. 2021 Det arbeides med å bytte slipeskiver, og fjerne restene av de brukte. Foto: Andreas Westheimer
|  28. sep. 2021 Grenland Rail Skd 226 - 98 76 0226 618-9 med branntoget.
|
 29. sep. 2021 Også i dag hadde Team Speno pit stop på Simonstadsporet. Her fotografert fra reguleringsdammen som i passende mengder slipper Nelaugbassenget ned til kraftverket ved Flatenfoss. Foto: Andreas Westheimer
|  29. sep. 2021 Det er mye tungt manuelt arbeid når slipetoget skal klargjøres til ny økt. Slagg skal fjernes, og slipeskiver skal byttes. Mye av arbeidet må utføres liggende på presenninger under toget. Foto: Andreas Westheimer
|  29. sep. 2021 Det har vært litt frem og tilbake om loksituasjonen til Green Cargo de siste dagene. Dagens 4862 ble trukket av Re1425. Foto: Andreas Westheimer
|  29. sep. 2021 Til slutt var det tida for Cargo Net 5801. Absolutt standsmessig fremført.
|  8. nov. 2021 For noen dager siden: Et annet "13-lok", som heller ikke er så ofte på Sørlandsbanen, nemlig El 16.2213 med tog 5801. Foto: Andreas Westheimer
|  12. nov. 2021 Rc4 1313 nærmer seg med sitt tog. Foto: Andreas Westheimer
|
 12. nov. 2021 Ikke helt nyvasket før Sørlandsturen, men hva gjør vel det... Foto: Andreas Westheimer
|  12. nov. 2021 Det var lagt togvei gjennom spor 2, det minst kronglete alternativet. Foto: Andreas Westheimer
|  29. nov. 2021 Nede på stasjonen tidlig en morgen... Første tog til Arendal står og venter på avgangstiden. Foto: Rune Vindholmen
|  1. des. 2021 72033-settet med 69-settene -53 og -52 på slep har stoppet på "vanlig plass" i spor 3. Foto: Andreas Westheimer
|  1. des. 2021 Ikke helt hver dag Kolumbus-logoen er å se på Nelaug. Men heller ikke helt sjelden... Foto: Andreas Westheimer
|  1. des. 2021 To defekte 69-sett, 69053 og -52 under transport til verksted i Stavanger. 72033-settet var trekkraft. Foto: Andreas Westheimer
|
 1. des. 2021 Det klassiske togmøtemotivet, men her med et 72-sett i midten. I spor 2: 713. Spor 4: 714. Foto: Andreas Westheimer
|  1. des. 2021 Tog 713 er straks i bevegelse. Når det er kommet til Helldalsmo kan materielltransporten i spor 3 få signal. Foto: Andreas Westheimer
|  9. des. 2021 Dette er hva som møtte meg da jeg begynte på jobb kl. 08. Tog 726, nattoget til Oslo, står i spor 4, mens 5811 har stoppet i spor 2. Bakre Traxx-loket hadde takket for seg øst for Nelaug, men bak der igjen var det med en El 14 som kunne hjelpe til så snart den var blitt bemannet med dertil kompetent personale. Foto: Rune Vindholmen
|  9. des. 2021 Etter at 5811, og 725 hakk i hæl, hadde gått fra Nelaug, var det endelig 726 sin tur. Men igjensnødde sporveksler gjorde at det først måtte skifte seg over fra spor 4 til spor 2. Her er toget i ferd med å bakke ut av spor 4. Toget gikk fra Nelaug rett over kl. 09, mer enn fem og en halv time forsinket. Foto: Rune Vindholmen
|  11. des. 2021 Beilhacken prøver å finne igjen sporene på Nelaug stasjon. Foto: Rune Vindholmen
|  3. jan. 2022 Green Cargo med 185 621-0 aka 119 002 i front på vei inn i spor 5. Foto: Andreas Westheimer
|
 3. jan. 2022 5801 passerte i spor 2... Foto: Andreas Westheimer
|  3. jan. 2022 Tog over tog. 5801 forsvinner straks oppover mot Helldalsmo, mens "tomgodset" 4862 akkurat har satt seg i bevegelse. Foto: Andreas Westheimer
|  31. jan. 2022 Tog 11402 fra Kristiansand til Borgestad ankommer i spor 3 på Nelaug. Foto: Rune Vindholmen
|  31. jan. 2022 Tog fra Arendal i spor 3. Slik det skal være... Foto: Andreas Westheimer
|  31. jan. 2022 Ingen info om destinasjon, - men derimot om togets formål. Foto: Andreas Westheimer
|  9. feb. 2022 I tjeneste for Green Cargo. Lok nr 119 001-5 Foto: Andreas Westheimer
|