.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
7500 (Lunde) | |||||
7501 Tyri | |||||
22. mai 1987 | |||||
7501,01 Vomstøl sidespor | |||||
7501,02 Kabbestul | |||||
7501,03 Høymyr pukkverk sidesspor | |||||
7501,04 Juels sidespor | |||||
7501,05 Pollen | |||||
7502 Nakksjø | |||||
foto: Thor K. Haatveit |
Bildet er tatt i siste halvdel av 1950 årene |
10. okt. 1990 |
21. mar. 2001 |
21. mar. 2001 |
23. juli 2003 |
Tog 8307 Sundland - Grovane blir forbikjørt av tog 713 på Nakksjø |
Det var tid for middag, og i spisevognen ble vi servert av ingen annen enn NJKs leder. Hovedstyret disket opp med super lapskaus! |
Vi krysset Gt 4862 på Nakksjø. Det gikk med 119-004 og muligens 119-009. | |||
7503 Kjosen | |||||
1986 |
21. okt. 2005 |
På bru over Sagelva. | |||
7503,01 Hansbuflaten | |||||
31. juli 2003 |
31. juli 2003 |
31. juli 2003 |
31. juli 2003 |
31. juli 2003 |
31. juli 2003 |
21. okt. 2005 | |||||
7504 Drangedal | |||||
Sørlandsbanen: Vinterens første snø er et faktum, og 2082 med Gt 5601 har gjort stopp i Drangedal 29. november 1988. |
2095 med et kort Gt 5601 en førjulsvinterdag i Telemark på sent 80-tall. |
Drangedal st. |
Drangedal st. Kragerøvogna skifter til spor 1. |
1930 |
1930 |
Drangedal |
Kjeosen bro med tog mot Oslo. |
Drangedal. Enkelte tog til Kragerø brukte Drangedal som utgangspunkt. |
26. juni 1971 |
I Drangedal krysset vil motorvognen fra Kragerø mot Lunde (korrigert etter opplysning fra Bård Ekeberg Nilsen). |
Fotografene iler tilbake. |
Motorvogn fra og til Kragerø i Drangedal. |
29. juli 1975 |
Drangedal |
Kryssing med lokaltog i Drangedal |
ND 31106 på Drangedal stasjon |
31. juli 1986 |
Skoletoget pt 2151 på Kjeosen bru. Drangedal er neste stopp. |
26. juli 1987 |
Sørlandsbanens underveisgodstog 5601, trukket av El 11.2082, under opphold i Drangedal. |
2095 med et kort Gt 5601 en førjulsvinterdag i Telemark på sent 80-tall. |
En enkelt ungarsk vogn ved rampesporet startet det hele. |
Litrering og påskrifter på Gags-vognen. Av lastgrensediagrammet fremgår det at vognen uten last får fremføres i 120 km. Tøffe saker! |
Historien i korte trekk. Fra Bratislava til Drangedal. |
Uka etter de første bildene, hadde den ungarske Gags-vognen fått selskap av flere andre vogner, fra PKP, MAV og CSD. |
En tsjekkisk (CSD) Gags så ganske strøken ut, i alle fall i forhold til de øvrige vognene, som nærmest pranget i all sin velbrukthet. |
En PKP-registrert Gags, med tilleggslitra tx, hva nå det kan ha betydd. |
Litra Gkks fra PKP. Utvendig vedlikehold var ikke prioritert, til tross for at det er en relativt moderne vogn. |
En litra Glm fra CSD (daværende Tsjekkoslovakia). Muligens den mest eksotiske, om ikke annet så den eneste vognen i rekka som ikke var S-merket, dvs tillatt fremført i 100 km. |
Til gjengjeld hadde den bremserhus! Og manglende S-merking var kanskje ikke så nøye uansett..? (CSD litra Glm). |
En litra Ggs fra MAV. |
Enda en litra Ggs fra MAV... |
Østblokkslerka i all sin prakt. Shabby chic..! |
Tog 71 har stoppet i Drangedal. |
20. mar. 2001 |
20. mar. 2001 |
16. jan. 2003 |
Kjeosen bro |
Drangedal passeres i fint driv. 2098 er bare så flott! |
Ekvipasjen har "grønn bølge". God tur videre! |
14. juni 2009 |
14. juni 2009 |
Først dro vi til drangedal.. der var det mer enn nok tåke.... |
2. juli 2014 |
2. juli 2014 |
Drangedal stasjon |
Lund hytte plo |
6. juli 2016 |
29. juli 2016 |
Steinen til Kjesosen bru kom fra et brudd i nærheten. Vi ser også to generasjoner med fester for kjøreledningsstolper. |
Kjeosen: Tog 729 kommer ut av tunnelen med samme navn som brua. |
8. aug. 2020 |
8. aug. 2020 |
29. mar. 2021 | |||||
7504,01 Revsdal | |||||
Et ordentlig tog passerer Revsdalen hp syd for Drangedal, km. sånn ca. km. 207,00. Treklangfløyten låt lenge og jeg heiste høflig på min Nilleparaply str. XL. | |||||
7504,02 Nordgarden | |||||
21. juli 2003 |
21. juli 2003 | ||||
7505 Eggevåg | |||||
25. juli 1988 |
Eggevåg passeres. | ||||
7505,01 Sønderå | |||||
21. okt. 2005 |
23. okt. 2005 |
Forbikjøring. 2098 befinner seg på bru over Sønderåa. | |||
7505,02 Måbekk | |||||
7505,03 Øvre Langlem | |||||
7506 Neslandsvatn | |||||
NJK-tur på Kragerøbanen |
NJK-tur på Kragerøbanen |
NJK-tur på Kragerøbanen |
Xco Krs 399 (med gjenbruksboggier) sammen med en ukjent vogn av tilsvarende type. |
Xco Krs 339 (med gjenbruksboggier) sammen med en ukjent vogn av tilsvarende type. |
Neslandsvatn st. |
BFS 86.68 slik den så ut etter at den hadde fått foretatt LP ved Verkstedet Sundland 23. juni 1978. |
stopp på Neslandsvatn |
Kontroll, gangstell , transporten Sørlandsbanen |
Enslig H3 på Neslandsvatn. Til høyre ser vi en T4 og tre robeltilhengere |
86F 16 |
Pt 2639 skal om et øyeblikk returnere til Nordagutu som Pt 2640. Txp, en stasjonsbetjent og lokfører rekker å veksle noen ord. (BFS 65 18618). |
Brannvogn Xb 7302 under klargjøring og oppfylling med vann. |
9. juni 1984 |
Stortyskertender 7302. |
Vinterlig togmøte: BM 91 07 har ankommet fra Kragerø og det er overgang til Sørlandsbanens dagtog Ht 702. |
22. aug. 1985 |
Sommeridyll. Toget fra Kragerø har ankommet og de reisende venter på forbindelse til Oslo. Lokomotivføreren er Finn Lindquist. |
22. aug. 1985 |
Fremme på Neslandsvatn. Dette bildet har vært vist tidligere, men jeg synes det hører med. Foran vogna står lokomotivfører Finn Lindquist. |
Miljø på Neslandsvatn. Reisende fra 701 bytter tog. |
Dagligliv på Neslandsvatn. Fin og fersk i lakken står BM 86 10 og venter på dagtoget fra Stavanger (Ht 702). Ellers er bildet preget av litt tilfeldig vognlast, og ikke minst tømmertransport. Den skarpøyde kan se en 220c traktor parkert i det fjerne. |
Korrespondanse med dagtoget til Stavanger (Ht 701). Denne dagen var det El 13.2128 som trakk dette toget, mens Kragerøbanens materiell var BFS 86 93 og BM 86 10. |
18. sep. 1988 |
Søndag 18. september 1988 ble tog 76 dublert fra Neslandsvatn til Oslo S. Muligens ikke alene på grunn av mange reisende fra Kragerø, men heller fordi Et 76 var ganske fullt. Her blir dubleringstoget (tog 78?) "stormet" på sin utgangsstasjon. |
Dubleringstoget ved plattform. Motorvogna fra Kragerø har ikke ankommet ennå. |
Når roen atter har senket seg ankommer tog 76 (ettermiddagsforbindelsen fra Stavanger inkl direktevogn fra Arendal). Kragerøtoget venter, i tilfelle det er reisende vestfra. |
Inn til Neslandsvatn på Kragerøbanens spor. |
25. sep. 1988 |
Klart for 2557 og 73 |
Reisegodsrommet er tømt for siste gang. |
Siste korrepondanse til Kragerø. Et langt Et 71 har ankommet skal straks stanse ved siden av tog 2555 til Kragerø - som i anledning dagen også er lenger enn normalt. |
26. mar. 1991 |
17. okt. 1997 |
21. mar. 2001 |
21. mar. 2001 |
21. mar. 2001 |
14. okt. 2002 |
8. juni 2007 |
Tog 77 |
Folk skulle både av og på! Et første famlende forsøk på en lex LeHar |
Lørdagens hovedmotiv materialiserer seg |
Et portrett er intet mindre enn selvsagt |
Damen er omsvermet og får sin rundelige porsjon omsorg |
Kryssingen er på det nærmeste fullbrakt og syretoget tar peiling sørover. En ber allmuen overse linselusa til venstre. |
Tog 731 speiler seg i Fitjevatn - 46 minutter forsinket... |
7. mai 2016 |
Neslandsvatn stasjon i Kragerøbanens spor. |
På Neslandsvatn skulle vi krysse med Pt 720. |
Pt 720 med EL 18-2259. |
Da gjenstår det bare å skynde seg inn i vogn 950 igjen :) |
Kragerøbanens trasé like ved Neslandsvatn. |
Kragerøbanens trasé blir omdannet til sykkel og gangsti. |
Og hva får vi øye på her? Det er ikke annet enn sporet til Kragerøbanen! |
Kragerøbanens ende, i hvert fall fra det Nasjonale nettet. Legg merke til de halvveis nedgravde telefonkablene(?) til venstre. |
Så var vi ved Kragerøbanens utgangspunkt. Kragerøbanen går ut i fra sporvekselen lengst til venstre. |
Neslandsvatn stasjon, her var det nok mye liv i gamle dager. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2213 treff på Stasjonsdatabasen, og 16220651 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2225 treff · Statistikk Siste måned |