.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
1400 (Kongsvinger) | |||||
1400,01 Mensrud | |||||
tmy 103 med knekkebrødsvogner | |||||
1400,02 Rustad Søndre | |||||
1400,03 Rustad | |||||
1400,04 Rustad Nordre | |||||
1400,05 Rustadmo | |||||
1401 Roverud | |||||
Skiftetraktor Roverud |
Skiftetraktor Roverud st 2 |
1895 |
ca 1905 |
1905 |
21. aug. 1977 |
På Roverud Industriområde |
På Roverud Industriområde |
Skd 206.31 hensatt på Roverud stasjon |
25. juni 2002 |
2003 |
Ekspedisjonsbygningen |
Annekset, telegrafistbygningen eller ilgodshuset. Kjært barn har mange navn.... |
Godshuset |
26. apr. 2009 |
26. apr. 2009 |
26. apr. 2009 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Så er vi kommet til Roverud. Bunad og vernevest side om side. |
På Roverud ble det vist et skuespill som handlet om livet på jernbanen i tidligere tider. På godt og vondt... |
Meget bra frammøte også her. |
1401,01 Eik | |||||
12. jan. 2011 | |||||
1401,02 Haug | |||||
1401,03 Myrer | |||||
1402 Brandval | |||||
21. aug. 1977 |
26. juni 1983 |
12. jan. 2006 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 | |
1402,01 Folkvang | |||||
1403 Nor | |||||
mai 1913 |
21. aug. 1977 |
12. jan. 2006 |
6. sep. 2012 |
Di 3 616 og Caroline i godt samarbeid ved Nor |
MZ 1454 med Hector Rail tog ved Nor, Solørbanen |
Tmy 103,Tmz 108 runder Føttaskjæret mellom Nor og Grinder |
Tmy 110 ved Føttaskjæret mellom Grinder og Nor med ca 1700 tonn sagtømmer på kroken |
Tmy 103,101 | |||
1403,01 Strømsnes | |||||
1403,02 Sæta | |||||
CargoLink.DE 2700-02.Passerer ved Sæta ,sør for Kirkenær med tømmertog på vei sørover. | |||||
1403,03 Piksrud | |||||
Vi stoppet også ved en holdeplass lengre sør. Husket ikke hva den het, men så fikk jeg vite at det var | |||||
1404 Grinder | |||||
1973 |
21. aug. 1977 |
21. aug. 1977 |
Kryssing med ordinært persontog |
13. juni 1999 |
2000 |
2003 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Først til Grinder, med sine vakkert oppussede bygninger. Der var vi bare to som hadde møtt opp til toget - den andre fortalte at han som stasjonmestersønn hadde bodd på stasjonen på 50-tallet. |
Fjærende skinnekryss var populære en kort periode på 60-tallet (?). |
1404,01 Vangerud | |||||
1404,02 Skjelver | |||||
1405 Kirkenær | |||||
1900 |
1973 |
1973 |
24. juli 1974 |
Gods til Kirkenær. |
21. aug. 1977 |
2000 |
24. apr. 2009 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
21. des. 2015 |
Endestasjon Kirkenær. |
Selvbetjent stasjon.. C-låsen og stillerapparatet på Kirkenær stasjon. |
På Kirkenær hadde det møtt opp så mye folk at togekspeditøren ikke våget å slippe inn toget til stasjonsområdet. Han valgte derfor å holde det igjen utenfor inntil han fikk forsterkninger til vaktholdet av Bane NOR sine folk, som ankom i biler etter fullført jobb ved stasjonene nordenfor. |
271 i all sin prakt. |
Stort oppmøte på stasjonene. |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 | ||||
1405,01 Byrmo | |||||
1405,02 Gruset | |||||
1406 Namnå | |||||
29. juni 1969 |
21. aug. 1977 |
2000 |
10. aug. 2007 |
10. aug. 2007 |
10. aug. 2007 |
10. aug. 2007 |
6. sep. 2012 |
6. sep. 2012 |
Deretter gikk turen til Namnå med flere fotografer. | ||
1406,01 Trangsrud | |||||
1406,02 Nybakk | |||||
1407 Arneberg | |||||
1900 |
1905 |
1973 |
21. aug. 1977 |
21. aug. 1977 | |
1407,01 Kveset spor | |||||
1407,02 Flisa bru | |||||
1408 Flisa | |||||
1895 |
ca 1900 |
Flisen Jernbanestation N.K. No 173 |
1905 |
ca 1936 |
27a 254 |
17. juli 1973 |
17. juli 1973 |
Og her går sykkelen videre som reisegods |
24. juli 1974 |
5. apr. 1977 |
Er det noe gods i dag? På Flisa var det både utvendig og innvendig betjening. |
21. aug. 1977 |
Lokomotiv 236 foran veterantog Elverum - Oslo |
86.24 under et kort opphold på Flisa st. |
1982 |
1982 |
1982 |
1982 |
Vogn 65.24 på Flisa stasjon, trukket av en Di 3 (3.617) |
Mellom Kongsvinger og Rudstad arrangerte vi en fotostopp på Flisa. |
Å bruke 3.617 som trekkraft for et så lite tog er vel en smule "overkill". Men vi trengte faktisk litt tonnasje på grunn av snø- og isforholdene på Rudstad. |
13. apr. 1986 |
Sporrenser X nr. 23469 hensatt på Flisa st. |
2003 |
Flisa lokstall med vanntank på "loftet" |
3. aug. 2005 |
3. aug. 2005 |
629 og 632 pass Flisa St |
Flisa |
Flisen stasjon. |
Ingen direkte linjeforbindelse for denne stakkaren lenger. |
14. juli 2009 |
14. juli 2009 |
Hiv o hoi |
Og der var den på plass |
Ut av tåken dukker Caroline frem ... |
På veil tilbake til togstammen etter å ha snudd på Flisa. |
Vending av Caroline, trangt om saligheten. |
Tilskuere tett på. |
Trafikk i og ved sporet. |
En dame kommer dampende på ett av sporene på stasjonen. |
Lokstallen sett fra nord |
Lokstallen sett fra syd |
I dag heter det både Flisa og Flisen. |
Det ble kjørt kjentmannstur på Solørbanen med dette lavkomforts-kjøretøyet for personalet i forkant. |
8. juni 2017 |
20. juli 2017 |
På Flisa var det fullt av folk i finværet. |
Gjermund smører med et stort antall publikummere på Flisa. |
22. juni 2019 |
Ankomst Flisa |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 |
22. juni 2019 |
Pause på Flisa. |
Farten øker ut fra Flisa. |
22. juni 2019 |
Det som regel ikke en god nyhet når noen sier at "Signalfeil kommer", men når bandet "Signälfeil" kommer blir det noe annet. |
Signälfeil |
Det foreviges |
Mange fremmøtte, fotografer å spore både høyt og lavt. |
Ragnar Andenæs i hyggelig passiar med en av de lokale som sørget for rent vann til kjelen. |
Gjermund Hansen har gjort seg ferdig med akrobatiske øvelser på innsiden av lokrammen. |
Reisefølget fra Kongsvinger gjør seg klar til å stige (?!) ombord i riskokeren, på jakt etter nye motiv underveis til Elverum. Fra venstre Carl-Frederic Salicath, Stefan Bårli Hansen og Halvard Hovtun. Takk for en flott tur og godt selskap! |
Mange NJK-ere hadde funnet veien til Solør denne dagen, her representert ved en smilende og fornøyd Henrik Backer. |
Godt oppmøte fra de innfødte, de var synlige både i stasjonsparken og ... |
... på plattformen. Det er ingen tvil om at høyst analog trekkraft fenger. |
Ulempen med jernbanestrekninger hovedsaklig konstruert med linjal blir veldig åpenbare når man tar bilder ut av vinduet i kurver ... |
Lokstall Flisa |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 14997 treff på Stasjonsdatabasen, og 16256198 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2230 treff · Statistikk Siste måned |