.

banner975 NJK NJK Forum
Om Stasjonsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stedsdatabasen  Logg inn 

Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)

Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt.


Meny: Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB
Nummerering av expst | NSBs og NJKs nummersystem | Definisjoner


7210,001 (Grovane)
7210,01 Kringsjå

https://pix.njk.no/83//s83674-14_KEH839_tunnelVrengen.jpgTunnelåpningen sørover mot Vrengen.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Kringsjå

https://pix.njk.no/123//s123759-_KEH583-w.jpgSkjerm ved bekkutspring ved Vrengen.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Kringsjå

https://pix.njk.no/83//s83676-15_KEH189_nedVrengen.jpgSå returnerer kveldstoget, her et par hundre meter nedenfor tunnelen, på vei inn mot svingen i elveleiet, eller Vrengen som det heter. Idyllisk, men vannføringen mangler.
31. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Kringsjå

https://pix.njk.no/84//s84735-_13_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgFyrbøteren også i sterk konsentrasjon. Vi er på vei oppover 19 promillene mot Beihølen Dam. Grafisk ruteblad på hytteveggen viser dagens bevegelser for 8 timers intervallet kl.10.00 - 18.00. Stort tettere får du det ikke med bare et krysningssted.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Kringsjå

https://pix.njk.no/123//s123762-_KEH7894-w.jpgVrengen med bua som nå er blitt historie - her fra stordriftsdagens siste tog på vei mot Grovane.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Kringsjå

https://pix.njk.no/119//s119991-vennesla3.jpgJeg står her på oversiden av Kringsjåanlegget. Her var det kraftstasjon og tettsted fra 1900 til 50-tallet. Se på de imponerende murene! Jernbanen går til venstre. Tømmerrenna er dog fra dette kraftstasjonsanleggets "død", altså Beihølen-Steinfossanlegget, men alikevel et viktig kulturminne og noe som er med og særpreger Setesdalsbanen som museum.
15. des. 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/119//s119992-vennesla1.jpgHer er vi kommet på nedsiden av Kringsjåanlegget. Jeg står på hengebroa som forbant jernbanens holdeplass og Kringsjåbygda og ser mot den gamle damkronen. En foss hvor tøffinger hopper - men da på varmere tider av året.
15. des. 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120587-vennesla131.jpgTar først et lite oversikt over stedet. Til venstre ser vi dammen, så ser vi gangveien derfra mot holdeplassen. Tømmerrenna ser vi som en strek i skogen. Tilslutt ser vi Setesdalsbanen og faktisk også Kringsjå (museumsbane-)holdeplass. Toget stopper ved behov. Og bare for å ha sagt det: alt på jernbanesiden av elva er Vennesla, østsiden av elva er Iveland. Så at det står Vennesla på bildene er en forenkling.
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120588-vennesla141.jpgJeg har flyttet meg litt oppover langs linjen, rett nedenfor der tømmerrenna kommer ut av en lengre tunnel. Det er godt med passasjerer i dagens første tog og motorvognen Sulitelma er med som ekstravogn. Sist helg var det 1800 reiser på 6 tog (3x t/r), var nok mange denne dagen også.
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120589-vennesla142.jpgToget er her på vei inn i Vrengen, et av de mest spektakulære - og rasutsatte - partiene på banen. Her har tog stått fast i snø og kulde, ingen spøk dengang hverken tømmerrenne eller skogsbilvei var bygget.
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120590-vennesla150.jpgToget skal også ned igjen. Her har jeg forflyttet meg litt lenger ned, til tømmerrennas hengebro rett nord for Kringsjå. Riktignok ikke lenger enn at du ser mot Vrengen. Legg forøvrig merke til at motorvognen har byttet plass i togsettet. Den har flyttet "ett hakk" oppover i toget!
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120591-vennesla153.jpgDet er en rask sak å snu seg, så man får tog og hengebro i en annen vinkel sett ned mot Kringsjå
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/120//s120592-vennesla161.jpgNeste tog mot Røyknes er her på vei inn på holdeplassen, fremdeles med Sulitelma litt inne i togsettet. Her skulle toget for en gangs skyld plukke opp noen reisende som tilfeldigvis(?) var i området. Jeg for min del skulle tilbake til andre siden av elva hvor "hjelpemiddelet" mitt ventet.
25. juli 2010
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Kringsjå

https://pix.njk.no/184//s184290-hovtun_5601k.jpgTømmerrenna krysser Otra to steder underveis, som her ved Kringsjå. Fotografen står i Aust-Agder, tog 2655 befinner seg i Vest-Agder. Som vi ser er C0 335 koblet av før dagens siste tur. Flott med variasjon i togsammensetningen!
19. juni 2016
foto: Halvard Hovtun
Kringsjå, i nærheten av

https://pix.njk.no/184//s184291-hovtun_5628k.jpgFor å komme hjem til sivilisasjoen igjen, valgte vi å benytte oss av togtilbudet fra Kringsjå hp. hvor toget har behovsstopp. Dagens siste tog, 2656, kommer her trillende rundt kurven.
19. juni 2016
foto: Halvard Hovtun
Kringsjå

https://pix.njk.no/184//s184294-hovtun_5560k.jpgDagens andre runde er godt i gang, og her har tog 2653 passert Kringsjå hp. Også i dette området er det ryddet vegetasjon, og linjen er mer synlig i landskapet.
19. juni 2016
foto: Halvard Hovtun
Kringsjå

7210,02 Beihølen

https://pix.njk.no/34//s34856-21429-2672.jpg27. juni 1971
foto: Svein E Sando
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672

https://pix.njk.no/35//s35602-TB-1971-093.jpg2672 i ekstratog for NJK på Beihølen.
27. juni 1971
foto: Thor Bjerke
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672

https://pix.njk.no/47//s47893-1971-02652.jpgBeihølen
27. juni 1971
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672

https://pix.njk.no/47//s47894-1971-02653.jpgBeihølen
27. juni 1971
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672
Co-m type 1

https://pix.njk.no/47//s47902-1971-02661.jpgBeihølen
27. juni 1971
Beihølen

https://pix.njk.no/47//s47903-1971-02662.jpgBeihølen
27. juni 1971
Beihølen

https://pix.njk.no/190//s190716-TB-1971-093.jpgMotorvogn 2672 i tog på museumsbanen.
27. juni 1971
foto: Thor Bjerke
Beihølen

https://pix.njk.no/210//s210655-Setesdalsbanen-2672pa778Beihoelen-1971-06-27_2560-fotoEWJohansson.jpgMed lokfører Willis Christensen bak spakene gikk turen raskt opp til Beihølen. De to tørste Buda-bensinmotorene ga fra seg en lyd amcar-entusiaster ville elske.
Vognenes utseende kan vel med litt velvilje karateriseres som 'styggvakkert'? Opprinnelig var de litt mer elegante med avrundede sjalusier i hjørnene.
27. juni 1971
foto: Erik W. Johansson
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672

https://pix.njk.no/210//s210656-Setesdalsbanen-2672-Beihoelen-1971-06-27_2560-fotoEWJohansson.jpgDet ble levert fire Co-m type 1-vogner til Stavanger-Flekkefjord fra Strømmens Verksted i 1932. For sin tid var de svært avanserte med selvbærende vognkasser i aluminum.
Etter at Jærbanen ble normalsporet ble vognene fordelt på Vestfoldbanen og Setesdalsbanen. Vogn 2672 var en av de to som har vært i drift på Vestfoldbanen.
Etter at Vestfoldbanen ble normalsporet i 1949 ble igjen alle fire samlet på Setesdalsbanen, hvor de trakk de fleste persontogene frem til nedleggelsen i 1962.
27. juni 1971
foto: Erik W. Johansson
Beihølen
NSB: Cmbo type 1 (1067) nr. 2672

https://pix.njk.no/52//s52806-199710961.jpgEndelig ! Den ferroviale abstinensen var stor på dette tidspunktet. Vi er i Beihøldalen, som var Setesdalsbanens endepunkt i noen år.
23. aug. 1997
Beihølen

https://pix.njk.no/52//s52807-199710962.jpgDen gamle endeholdeplassen i Beihølen. Ekstratog kommer !
23. aug. 1997
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83658-01_KEH770_Beihoeldalen.jpgMykt med bølgende landskap, men allikevel med skarpe kuver nord om Beihøldalen.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83659-02_KEH771_Beihoeldalen.jpgEt rettstrekk langs elva nord for Beihøldalen – telefonkursen er under utbedring.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83660-03_KEH776_Beihoeldalen.jpgSøndag 31.august låses det opp for krysninger på Beihøldalen.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83661-04_KEH775_Beihoeldalen.jpgAvviket er blitt noe rustent på Beihøldalen- enn så lenge.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83664-07_KEH749_Beihoeldalen.jpgKveldstoget en torsdag runder odden på vei mot Beihølen Dam kl. 18.57.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83665-08_KEH753_Beihoeldalen.jpgDet gule lampelyset og en stolt lokfører lager prikken over i’en der toget glir sakte forbi.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83667-09_KEH782_rasoverbygg.jpgRasoverbygget og tunnelen med Vrengens nymalte røde arbeidsbrakke synlig lengre nede i sør.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83668-10_KEH841_tunnel.jpgRassikringsmuren med overbygget sett fra nedsiden.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83670-11_KEH788_rasoverbygg.jpgEn rød tråd er strukket og symboliserer vel også systematikken i Setesdalsbanens museumsdrift.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83671-12_KEH785_rasoverbygg.jpgDet er store dimensjoner over trevirket.
24. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/83//s83662-05_KEH028_Beihoeldalen.jpgKveldstoget i retur fra Røyknes glir inn på Beihøldalen denne tirsdagen kl. 18.53 ( NB – ha gjerne tent lysene førstkommende søndag; litt ekstra staffasje gjør seg)
29. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83663-06_KEH040_Beihoeldalen.jpgIngen påstigende allikevel, så da glir toget videre.
29. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/83//s83672-13_KEH163_rasoverbygg.jpgÅret siste virkedagstog på vei mot Røyknes kl 18.18 denne torsdagen 31. juli, med tilreisende både fra inn- og utland.
31. juli 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/84//s84213-_KEH7603_w-sRGBs150x130.jpgKryssing Beihøldalen rutemessig kl 11.47 mellom PT2651 og GT5602
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84737-_15_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgBeilhøldalen stasjon med krysning for PT 2652 og MV7803. Klokken er rundt 12.30.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84738-_16_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgMotorvogna står også klar for avgang mot Røyknes, men først må vekselen legges om for utkjør fra spor 1.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84739-_17_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgSulitelma glir ut, mens togekspeditøren og hans assistent igjen grubler over hvilke nye posisjoner veksler og flagg i sør og nord skal få, før man starten en ny runde med spaserturer. Det ble nok noen kilometer å tilbakelegge i løpet av dagen...
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84740-_18_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgOtterdalen sidespor – en godsvogn står hensatt med materialer for banevedlikehold. Motorvogna kommer i mot i retur fra Røyknes.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84741-_19_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgFortsatt fra Otterdalen sp - tog Mv7804 på vei sydover inn i svingene før Beihøldalen.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen

https://pix.njk.no/84//s84758-_36_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgLøyning – vi ser sterkt reduserte rester av overbygget, av den delen som ble oppført med skåret tømmer. (kfr.ellers tidligere utlagt bilde i august som viste den intakte øvre rundtømmerdelen av overbygget - sett innvendig. Den delen skal ha et fortsatt vedlikehold, slik jeg forstår det)
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86395-01_KEH9025w-RasoverbyggetI.jpgEtter sesongavslutningen i august ble Løyning omgjort til et anleggsområde - midlertidig stengt for togtrafikk.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86396-02_KEH8929w-RasoverbyggetI.jpgTapping og felling pågår for fullt. Alt er nøye oppmålt. Godt håndverk gir heller ikke rom for slark.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86397-03_KEH8970w-RasoverbyggetI.jpgDimensjonene og profilene er identisk med den delen av rasoverbygget som ble oppført på begynnelsen av 1900-tallet. Den andre delen, som er satt opp med rundstokker, er fra rundt 1950 og vil kun bli reparert etter behov.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86398-04_KEH8958w-RasoverbyggetI.jpgHer ser man hvordan stokkene skjøtes med en underligger på rundt to meter.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86399-05_KEH8938w-RasoverbyggetI.jpgArbeidsvogna under gjenstående rester av overbygget. Her kan man se en tilsvarende skjøt, som vist på foregående bilde. I tillegg ser en hvordan sperrene skal bli på nybygget.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86400-06_KEH8947w-RasoverbyggetI.jpgEldste årgangsmerke som var å se på en av bærestokkene, hadde årstallet 1918 påsatt. De er sikret mot utglidning nedentil ved å settes ned på en senterbolt. Etter hvert som det har vært behov for utskiftning, er nye stokker satt inn og gitt sikring med en utvendig sidebolt. Det gjør det lett å se hva som er av nyere dato.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86401-07_KEH2889w-RasoverbyggetI.jpgArbeidsvogna er blitt ombygd. Det er lenge siden det har vært bruk for den til militær transport. Men den har beholdt datidens bekvemmeligheter, da med en vedovn i hjørnet som gir god lunk. Delvis skjult bak reolen ses de nedfellbare benkene og bordet.. Krokene til å henge nakkebeskyttere til hestene sitter likeledes igjen i taket.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86402-08_KEH2900w-RasoverbyggetI.jpgRettsnor brukes for en ekstra sjekk av anleggsflatene til stokkene, her markert med trepinner, hvor sikringsboltene senere skal slås ned.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86403-09_KEH2902w-RasoverbyggetI.jpgAudar Aasheim, her sammen med Einar Eikjeland, er vant til å følge tegninger fra sin tid som byggmester. Nye utfordringer, hvor intet er i vater og hvor det i tillegg bygges i en 6 promilles stigning (korrigert fra 19 o/oo, se tilhørende tråd), løses fortløpende. Alt skal bli som før; her synliggjort ved gjenbruk av klammer og bolter.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86404-10_KEH2895w-RasoverbyggetI.jpgBoltene - gode som nye igjen.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/86//s86405-11_KEH8992w-RasoverbyggetI.jpgNy nivellering før stokken kappes på lengde – det skal bli riktig på første forsøk.
7. okt. 2008
foto: Kurt E. Håland
Beihølen, sør for

https://pix.njk.no/102//s102005-konk1.jpgSetesdalsbanen. Toget fra Røyknes sees gjennom inntaket til tømmerrenna som går fra Beihølen dam til Grovane. Både tømmerrenne og banen er minner fra en svunnen tid og sammen utgjør de en viktig del av kulturlandskapet
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Beihølen
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/102//s102006-konk2.jpgSetesdalsbanen. Dagens første tog på vei langs fjorden mellom Beihølen og Røyknes
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Beihølen
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/102//s102007-konk3.jpgToget til Grovane har passert Beihølen dam og er på vei ned det mest dramatiske stykket av banen, langs den ville (men rimelig tomme) Otra. Vannet går her i tunnel til Steinfoss kraftstasjon.
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Beihølen
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/120//s120490-vennesla22.jpgSiden jeg har vært innom området imellom her sist, så hopper jeg rett til Beihølen dam. Vi er nå 5km og noen høydemeter fra Grovane, ved inntaket til tunnelene som fører ned til Steinsfoss kraftstasjon. Her er banen ute på en ny trase. Både den originale fra 1896 og den midlertidige fra utbyggingen av kraftstasjonen og demningen finnes under vann. Nytraseen ble mulig takket være utsprengningen av Steinsfoss II-kraftstasjonen som ligger inne i fjellet (det gjør også stasjon I). Forøvrig befinner fotografen seg i Iveland kommune på dette og neste bilde, men siden toget er ved holdeplass (e.l.) benytter jeg det navnet på bildene.
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Beihølen

https://pix.njk.no/177//s177419-hovtun_0476j.jpgTog 2654B (Røyknes - Grovane) under kryssingsopphold i Beihøldalen
2. aug. 2015
foto: Halvard Hovtun
Beihølen

https://pix.njk.no/193//s193558-IMG_4307.jpg13. aug. 2017
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Beihølen

7211 Røyknes

https://pix.njk.no/115//s115169-f7211-1985-skann0008.jpgfoto: Henning Hagen
Røyknes

https://pix.njk.no/115//s115170-f7211-1986-skann0009.jpgfoto: Henning Hagen
Røyknes

https://pix.njk.no/204//s204726-Picture-060_ps.jpgLokene er koblet fra og går til vanntårnet
foto: Terje K
Røyknes

https://pix.njk.no/204//s204727-Picture-061_ps.jpgTørsten stilles
foto: Terje K
Røyknes

https://pix.njk.no/203//s203077-IMG_0019.jpgBildet et tatt i sista halvdel av 1950 årene
1955-1960
foto: Per Bøgwald
Røyknes

https://pix.njk.no/203//s203078-IMG_0019a.jpgBildet et tatt i sista halvdel av 1950 årene
1955-1960
foto: Per Bøgwald
Røyknes

https://pix.njk.no/114//s114859-f7211-1601-s08954.jpg30. mar. 2003
foto: Helge Lindholm
Røyknes

https://pix.njk.no/114//s114919-f7211-1671-aae.jpg7. nov. 2003
foto: Hans P. Furuborg
Røyknes

https://pix.njk.no/22//s22360-DSC00151.jpgLOK XXI nr 5 og XXII nr 6 med persontog passerer innkjør Røyknes.
12. des. 2004
foto: Tor Haugen
Røyknes
NSB Krs.: XXII nr. 6

https://pix.njk.no/22//s22358-DSC00343.jpgLokXXI nr 5 under sporrenserkjøring mellom Grovane og Røyknes.
12. apr. 2005
foto: Tor Haugen
Røyknes, sør for
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/122//s122252-vanntaarnRoeyknes.jpg7. mai 2005
foto: Tor Haugen
Røyknes

https://pix.njk.no/29//s29362-Picture_053.jpgSetesdalsbanens nåværende endestasjon. Traseen videre sees i bildet og en fremtidig forlengelse (1,5 km) til Nomeland kraftstasjon er praktisk mulig. Dagens stasjonsbygning på Røyknes er flyttet fra Svenkerud og er identisk med gamle Røyknes. Foto: Terje K
23. okt. 2005
Røyknes

https://pix.njk.no/204//s204725-Picture053.jpgToget har ankommet Røyknes og stedet bærer for en stakket stund sitt navn med rette
23. okt. 2005
foto: Terje K
Røyknes

https://pix.njk.no/204//s204728-Picture064.jpgDet gjøres rundgang
23. okt. 2005
foto: Terje K
Røyknes

https://pix.njk.no/204//s204729-Picture065.jpgDet skiftes sammen for retur til Grovane
23. okt. 2005
foto: Terje K
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84742-_20_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgPT 2653 trukket av nr 5 går gjennom en S-kurve litt nord for Otterdalen sp. kl. 13.35
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes, sør for

https://pix.njk.no/84//s84743-_21_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgDet er intet å utsette på drivet i toget, selv om det er langt fra noen jevn, glidende masse som kommer mot en. Men det er vel akkurat der en del av sjarmen ligger.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes, sør for

https://pix.njk.no/84//s84744-_22_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgI det toget passerte skrittet jeg planlagt inn i skinnegangen og tok bilder av toget bakfra. At det var folk bakpå overrasket meg, pang! - og paret med barnet sikkert ennå mer (første bildet som jeg ikke viser, sier i alle fall det), der de plutselig så en rødlysende gizmo midt i skinnegangen.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes, sør for

https://pix.njk.no/84//s84745-_23_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgVi vinket og hilste alle sammen og rakk begge å ta noen flere bilder – jeg av toget som gled inn under fjellformasjonene; han av noen kjære på en litt tidløs, romantisk reise.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes, sør for

https://pix.njk.no/84//s84746-_24_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgRøyknes med tilhengere av gamle biler til venstre og de andre tilhengerne til høyre. En syklisten triller litt hvileløst rundt, han ser kanskje etter sykkelvogna?
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84747-_25_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgTog Pt2654 står klar til avgang kl. 14.15.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84748-_26_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgTog Pt2654 – ta plass lukk dørene…
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84749-_27_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgGt5603 er nettopp ankommet og skal rutemessig nå skifte ut Gf 12, vogna nærmest loket, for utsetting på butten nord om vanntårnet for opplasting av ca 30 sykler. Men så skjer det noe -lokføreren tar en –ja, en ny vri eller et bakoverspeil kast?. Er det fordi syklistene ”sniker” seg unna togtransporten eller er det motorvogna som plutselig er kommet inn et sted den ikke skulle ha vært?
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84750-_28_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgLoket skal gå rundt. Det er folksomt og en sivilkledd driftsbestyrer har dukket opp og hjelper til med sikringen.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84751-_29_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgLok 6 skifter ut godsvogna, men får litt problemer med det hengende trakteskjørtet.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84753-_31_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgTogfører i K11 gir avgangsignal kl 15.00. Kippen går til Beihøldalen.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84754-_32_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgLok 5 er ankommet og henter Gf12 for innsetting i sitt PT2656. Bussen som sees, går i shuttle med interesserte som vil bese kraftanlegget.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84755-_33_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgMed et grep a la bøylehest spretter du elegant til uten tilløp, men du må ha talent for å klare å svinge deg over til andre side av toget.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84756-_34_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgEn studie av kobbelet.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/84//s84757-_35_KEH-Stordriftsdag_Setesdal.jpgKipptoget fra Beihøldalen ankommer Røyknes kl. 15.45, mens det toget jeg skal nedover med står klart for avgang.
31. aug. 2008
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/92//s92290-DSCN3181.jpgVanntårnet ved Røyknes stasjon, Setesdalsbanen.
23. sep. 2008
foto: Knut John Bakken
Røyknes

https://pix.njk.no/102//s102482-DSCF0202.jpgLok nr 5 langs Otra på vei mot Røyknes
28. apr. 2009
foto: Erik Synstad
Røyknes, i nærheten av
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/102//s102008-konk4.jpgSetesdalsbanen. Røyknes. Spennende maskin for gutter i alle aldre.
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Røyknes
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/102//s102009-konk5.jpgSetesdalsbanen. God stemning på Røyknes.
26. juli 2009
foto: Kjetil Refsnes Jørgensen
Røyknes

https://pix.njk.no/135//s135159-100_0195.jpgRøyknes,25.07.2011.
24. juli 2011
foto: Nils Olav Glein
Røyknes
NSB Krs.: XXI nr. 5

https://pix.njk.no/142//s142756-txp.jpg6. nov. 2011
foto: Åge Lybekbråten
Røyknes

https://pix.njk.no/160//s160732-IMG_2434.jpgHistorisk korrekt buss.
1. sep. 2013
foto: Hans Petter Furuborg
Røyknes

https://pix.njk.no/176//s176598-_KEH0762-8bits-web.jpgSetesdalsbanen på sitt beste - ferdig grillet mat i flere varianter ved ankomst, tid til å klatre litt rundt og utforske, spørre og prøve å forstå - kanskje blir det entusiaster med tiden.
31. aug. 2014
foto: Kurt E. Håland
Røyknes

https://pix.njk.no/177//s177428-hovtun_0610j.jpgLok 5 rett før lokbyttet finner sted
2. aug. 2015
foto: Halvard Hovtun
Røyknes

https://pix.njk.no/177//s177429-hovtun_0633j.jpgGt. 5668 (Røyknes - Grovane) klart til avgang. Denne gang med lok 5 i front.
2. aug. 2015
foto: Halvard Hovtun
Røyknes

https://pix.njk.no/191//s191469-IMG_0651j.jpgKalmar-tralle på Setesdalsbanen
2. aug. 2015
foto: Halvard Hovtun
Røyknes

https://pix.njk.no/203//s203731-20170716_133004.jpgRøyknes st med tog fra Grovane.
16. juli 2017
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes
NSB Krs.: XXII nr. 6

https://pix.njk.no/203//s203732-20170716_133036.jpgLok 6 ruller bort til Vanntårnet.
16. juli 2017
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes
NSB Krs.: XXII nr. 6

https://pix.njk.no/209//s209761-001_CFS3315.jpgDet er tung i bakkene opp til Røyknes, og kullblondinen er tørst. Fyrbøters viktigste jobb er ikke å sørge for nok kull som mange tror, men nok vann.
31. aug. 2019
foto: CF Salicath
Røyknes

https://pix.njk.no/209//s209851-Soerlandsturen2019-98.jpgVi har ankommet Grovane.
31. aug. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes

https://pix.njk.no/209//s209852-Soerlandsturen2019-101.jpgRett og sleett nydelig.
31. aug. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes
NSB Krs.: XXII nr. 6

https://pix.njk.no/209//s209853-Soerlandsturen2019-104.jpg31. aug. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes

https://pix.njk.no/209//s209854-Soerlandsturen2019-111.jpgLoket går rundt.
31. aug. 2019
foto: Aksel Syftestad Lister
Røyknes
NSB Krs.: XXII nr. 6

7211,01 Nomeland
7212 Iveland

https://pix.njk.no/213//s213853-kqb-fotoEWJohansson.jpg 1985
foto: Erik W. Johansson
Iveland

https://pix.njk.no/117//s117832-f7212-1829-mpk20010706-023.jpg6. juli 2001
foto: Morten Pelle Korsmo
Iveland

7212,01 Tveitøyna
7212,02 Homevandsevja
7212,03 Gåseflådammen

https://pix.njk.no/52//s52799-199710955.jpgGåseflådammen. Banens "nye" trase går noen meter bak fotografen. Den gamle traseen går et sted nede i vannet.
23. aug. 1997
Gåseflådammen

7213 Gåseflå

https://pix.njk.no/3//s3579-7.jpgca  1920
Gaaseflaa

7213,01 Øvre Gåseflå
7214 Hægeland

https://pix.njk.no/115//s115114-f7214-1909-Haegeland5610xx.jpg okt. 1956
foto: ?
Hægeland

https://pix.njk.no/52//s52794-199710949.jpgHægeland stasjon er holdt godt vedlike.
23. aug. 1997
Hægeland

https://pix.njk.no/52//s52795-199710950.jpgHægeland stasjon fra "sporsiden", dvs. nåværende riksvei.
23. aug. 1997
Hægeland

https://pix.njk.no/52//s52796-199710952.jpgHægeland bro. Nå har ikke lenger Setesdalsbanetraseen "fast følge" med riksveien.
23. aug. 1997
Hægeland

https://pix.njk.no/113//s113988-f7214-886-10950.jpg23. aug. 1997
foto: Ulf Berntsen
Hægeland

https://pix.njk.no/113//s113989-f7214-887-10949.jpg23. aug. 1997
foto: Ulf Berntsen
Hægeland

https://pix.njk.no/160//s160588-IMG_2332.jpgHægeland bro (Bro over Kilebukten)
11. aug. 2013
foto: Hans Petter Furuborg
Hægeland, sør for

7214,01 Kiledalen

https://pix.njk.no/52//s52793-199710947.jpgKiledalen holdeplass lå et par hundre meter fra dette stedet. Venteskuret var flyttet av en lokal bonde, og tatt i bruk som lager.
23. aug. 1997
Kiledalen

7214,02 Eldsneset

https://pix.njk.no/52//s52792-199710946.jpgLike syd for Moisund. Omtrent her lå Elgsnes holdeplass. Grensen mellom de to Agderfylkene går også her i nærheten.
23. aug. 1997
Eldsneset

7215 Hornesund

https://pix.njk.no/114//s114555-f7215-1240-08664-hornesund.jpg 1960
foto: ?
Hornesund

7215,01 Slettefet
7216 Moisund

https://pix.njk.no/115//s115113-f7216-1908-Moisund.jpgfoto: ?
Moisund

7216,01 Hanåsmoen
7216,02 Hanås
7216,03 Strøyman

https://pix.njk.no/52//s52739-199710942.jpgI området ved Strauman holdeplass går banetraseen mer eller mindre i bushen.....
22. aug. 1997
Strøyman

7216,04 Hestvåg

https://pix.njk.no/52//s52738-199710941.jpgSvær fylling i nærheten av Hestvåg holdeplass
22. aug. 1997
Hestvåg

7217 Hornnes

https://pix.njk.no/52//s52734-199710937.jpgHornnes bro fra nordsiden
22. aug. 1997
Hornnes

https://pix.njk.no/52//s52735-199710938.jpgHornnes bro fra sydsiden
22. aug. 1997
Hornnes

https://pix.njk.no/52//s52736-199710939.jpgStasjonsbygningen på Hornnes er i bruk som bolighus
22. aug. 1997
Hornnes

https://pix.njk.no/113//s113987-f7217-884-10939.jpg22. aug. 1997
foto: Ulf Berntsen
Hornnes

7217,01 Bjoråveien
7217,02 Evjemoen
7218 Evje

https://pix.njk.no/115//s115998-f7218-3160-evje.jpg 1905
foto: (ukjent fotograf)
Evje

https://pix.njk.no/115//s115936-f7218-3096-evje.jpg 1910
foto: Gammelt postkort, ukjent fotograf
Evje

https://pix.njk.no/115//s115116-f7218-1911-Evje6102xx.jpg feb. 1961
foto: ?
Evje
Co-m type 1

https://pix.njk.no/116//s116849-f7218-4044-1964-62EVJ.jpg3. aug. 1964
foto: Ulf Berntsen
Evje

7219 Flatebygd

https://pix.njk.no/115//s115115-f7219-1910-Flatebygd590510.jpg10. mai 1959
foto: ?
Flatebygd

7219,01 Follestø
7220 Syrtveit
7220,01 Vassenden

https://pix.njk.no/52//s52729-199710932.jpgOmtrent her lå Vassenden holdeplass
22. aug. 1997
Vassenden

7221 Byglandsfjord

https://pix.njk.no/175//s175884-Byglandsfjord.jpgByglandsfjord
foto: X
Byglandsfjord

https://pix.njk.no/115//s115112-f7221-1907-Byglandsfjord620831.jpg31. aug. 1962
foto: ?
Byglandsfjord

https://pix.njk.no/2//s2794-Qui6loesning.jpg 1993
foto: t.ask
Byglandsfjord

https://pix.njk.no/52//s52728-199710930.jpgByglandsfjord stasjonsområde
22. aug. 1997
Byglandsfjord

https://pix.njk.no/115//s115994-f7221-3156-1997-10930.jpg22. aug. 1997
foto: Ulf Berntsen
Byglandsfjord

Velg bane Velg ekspedisjonssted

Banene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

OSLO distrikt Oslo
Hovedbanen NHJ
Loenga-Alnabru NHJ
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Østfoldbanen Vestre Linje SB
Østfoldbanen Østre Linje SB
Ski-Sandbukta(-Moss) (ny linje)
Solørbanen KEB
Urskog-Hølandbanen UHB
Gjøvikbanen KGB
Gjøvikbanen Oslo-Gjøvik KGB
Roa-Hønefoss KGB
Røykenvikbanen KGB
Skreiabanen KGB
Alnabanen KGB
Loenga-Tøyen KGB
Valdresbanen VB
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
DRAMMEN distrikt Drm
Randsfjordbanen DRB
Tyristrand-Hønefoss DRB
Hokksund-Kongsberg DRB
Krøderbanen DRB
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Asker-Tuverud-Brakerøya
Oslo-Skøyen
Vestfoldbanen DSB
Hortenlinjen DSB
Brevikbanen DSB
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points DSB
Gutu-Holm (ny)
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Lierbanen LB
Rjukanbanen RjB
Bratsbergbanen TPB
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Numedalsbanen
HAMAR distrikt Hmr
Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,StAaB/S
Hedemarksbanen EHB
Gudbrandsdalsbanen EOB
Raumabanen
TRONDHEIM distrikt Thm
Trondhjem (Kalvskindet) -Størenbanen TSB
Trondheim-Heimdal (ny linje) TSB
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Meråkerbanen MB
Sulitjelmabanen
Hell-Sunnanbanen HSB
Thamshavnbanen ST
Dovrebanen ESt/N
Sunnan-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
STAVANGER distrikt Stv
Jærbanen SEB
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
BERGEN distrikt Brg
Vossebanen BVB
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen NOB
Bergensbanen BB
Hardangerbana
Flåmsbana
KRISTIANSAND distrikt Krs
Lillesand-Flaksvandbanen LFB
Setesdalsbanen KBB
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise GFB
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen
NARVIK distrikt Nrv
Ofotbanen OB
SPORVEIER OG FORSTADSBANER
Oslo
Sporveier i Oslo sentrum
Homansbyen og Rikshospitalet
Gamlebyen
Vestbanen
Grünerløkka og Kjelsås
Briskeby/Majorstuen
Frogner/Majorstuen
Skøyen
Sagene og Bjølsen
Vålerenga
Kampen
Rodeløkka
Vippetangen
Sinsen
Sporveienes vognhaller og verksteder
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Smestadbanen/Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Lørenbanen
Forstadsbanenes vognhaller og verksteder
Bergen
Sporveier i Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen
Trondheim
Trondheim Sporvei
Gråkalbanen

Grovane-Byglandsfjord:

Velg et ekspedisjonssted ved å klikke på navnet i tabellen nedenfor.

Visning av bilder fra hele strekningen:

Kun kvalitetsbilder mht stedet*
Både kvalitetsbilder og ikke-vurderte

Alle bilder

 

NSB nrNJK nrNavn
21647211Røyknes
21657212Iveland
21667213Gåseflå
21677214Hægeland
21687215Hornesund
21697216Moisund
21707217Hornnes
21717218Evje
21727219Flatebygd
21737220Syrtveit
21747221Byglandsfjord

*) Vurderingen gjøres manuelt av databaseredaksjonen.


NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 7697 treff på Stasjonsdatabasen, og 16201166 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2224 treff · Statistikk Siste måned