.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
7210,001 (Grovane) | |||||
7210,01 Kringsjå | |||||
Tunnelåpningen sørover mot Vrengen. |
Skjerm ved bekkutspring ved Vrengen. |
Så returnerer kveldstoget, her et par hundre meter nedenfor tunnelen, på vei inn mot svingen i elveleiet, eller Vrengen som det heter. Idyllisk, men vannføringen mangler.
|
Fyrbøteren også i sterk konsentrasjon. Vi er på vei oppover 19 promillene mot Beihølen Dam. Grafisk ruteblad på hytteveggen viser dagens bevegelser for 8 timers intervallet kl.10.00 - 18.00. Stort tettere får du det ikke med bare et krysningssted. |
Vrengen med bua som nå er blitt historie - her fra stordriftsdagens siste tog på vei mot Grovane. |
Jeg står her på oversiden av Kringsjåanlegget. Her var det kraftstasjon og tettsted fra 1900 til 50-tallet. Se på de imponerende murene! Jernbanen går til venstre. Tømmerrenna er dog fra dette kraftstasjonsanleggets "død", altså Beihølen-Steinfossanlegget, men alikevel et viktig kulturminne og noe som er med og særpreger Setesdalsbanen som museum. |
Her er vi kommet på nedsiden av Kringsjåanlegget. Jeg står på hengebroa som forbant jernbanens holdeplass og Kringsjåbygda og ser mot den gamle damkronen. En foss hvor tøffinger hopper - men da på varmere tider av året. |
Tar først et lite oversikt over stedet. Til venstre ser vi dammen, så ser vi gangveien derfra mot holdeplassen. Tømmerrenna ser vi som en strek i skogen. Tilslutt ser vi Setesdalsbanen og faktisk også Kringsjå (museumsbane-)holdeplass. Toget stopper ved behov. Og bare for å ha sagt det: alt på jernbanesiden av elva er Vennesla, østsiden av elva er Iveland. Så at det står Vennesla på bildene er en forenkling. |
Jeg har flyttet meg litt oppover langs linjen, rett nedenfor der tømmerrenna kommer ut av en lengre tunnel. Det er godt med passasjerer i dagens første tog og motorvognen Sulitelma er med som ekstravogn. Sist helg var det 1800 reiser på 6 tog (3x t/r), var nok mange denne dagen også. |
Toget er her på vei inn i Vrengen, et av de mest spektakulære - og rasutsatte - partiene på banen. Her har tog stått fast i snø og kulde, ingen spøk dengang hverken tømmerrenne eller skogsbilvei var bygget. |
Toget skal også ned igjen. Her har jeg forflyttet meg litt lenger ned, til tømmerrennas hengebro rett nord for Kringsjå. Riktignok ikke lenger enn at du ser mot Vrengen. Legg forøvrig merke til at motorvognen har byttet plass i togsettet. Den har flyttet "ett hakk" oppover i toget! |
Det er en rask sak å snu seg, så man får tog og hengebro i en annen vinkel sett ned mot Kringsjå |
Neste tog mot Røyknes er her på vei inn på holdeplassen, fremdeles med Sulitelma litt inne i togsettet. Her skulle toget for en gangs skyld plukke opp noen reisende som tilfeldigvis(?) var i området. Jeg for min del skulle tilbake til andre siden av elva hvor "hjelpemiddelet" mitt ventet. |
Tømmerrenna krysser Otra to steder underveis, som her ved Kringsjå. Fotografen står i Aust-Agder, tog 2655 befinner seg i Vest-Agder. Som vi ser er C0 335 koblet av før dagens siste tur. Flott med variasjon i togsammensetningen! |
For å komme hjem til sivilisasjoen igjen, valgte vi å benytte oss av togtilbudet fra Kringsjå hp. hvor toget har behovsstopp. Dagens siste tog, 2656, kommer her trillende rundt kurven. |
Dagens andre runde er godt i gang, og her har tog 2653 passert Kringsjå hp. Også i dette området er det ryddet vegetasjon, og linjen er mer synlig i landskapet. | ||
7210,02 Beihølen | |||||
27. juni 1971 |
2672 i ekstratog for NJK på Beihølen. |
Beihølen |
Beihølen |
Beihølen |
Beihølen |
Motorvogn 2672 i tog på museumsbanen. |
Med lokfører Willis Christensen bak spakene gikk turen raskt opp til Beihølen. De to tørste Buda-bensinmotorene ga fra seg en lyd amcar-entusiaster ville elske. |
Det ble levert fire Co-m type 1-vogner til Stavanger-Flekkefjord fra Strømmens Verksted i 1932. For sin tid var de svært avanserte med selvbærende vognkasser i aluminum. |
Endelig ! Den ferroviale abstinensen var stor på dette tidspunktet. Vi er i Beihøldalen, som var Setesdalsbanens endepunkt i noen år. |
Den gamle endeholdeplassen i Beihølen. Ekstratog kommer ! |
Mykt med bølgende landskap, men allikevel med skarpe kuver nord om Beihøldalen. |
Et rettstrekk langs elva nord for Beihøldalen – telefonkursen er under utbedring. |
Søndag 31.august låses det opp for krysninger på Beihøldalen. |
Avviket er blitt noe rustent på Beihøldalen- enn så lenge. |
Kveldstoget en torsdag runder odden på vei mot Beihølen Dam kl. 18.57. |
Det gule lampelyset og en stolt lokfører lager prikken over i’en der toget glir sakte forbi. |
Rasoverbygget og tunnelen med Vrengens nymalte røde arbeidsbrakke synlig lengre nede i sør. |
Rassikringsmuren med overbygget sett fra nedsiden. |
En rød tråd er strukket og symboliserer vel også systematikken i Setesdalsbanens museumsdrift. |
Det er store dimensjoner over trevirket. |
Kveldstoget i retur fra Røyknes glir inn på Beihøldalen denne tirsdagen kl. 18.53 ( NB – ha gjerne tent lysene førstkommende søndag; litt ekstra staffasje gjør seg) |
Ingen påstigende allikevel, så da glir toget videre. |
Året siste virkedagstog på vei mot Røyknes kl 18.18 denne torsdagen 31. juli, med tilreisende både fra inn- og utland. |
Kryssing Beihøldalen rutemessig kl 11.47 mellom PT2651 og GT5602 |
Beilhøldalen stasjon med krysning for PT 2652 og MV7803. Klokken er rundt 12.30. |
Motorvogna står også klar for avgang mot Røyknes, men først må vekselen legges om for utkjør fra spor 1.
|
Sulitelma glir ut, mens togekspeditøren og hans assistent igjen grubler over hvilke nye posisjoner veksler og flagg i sør og nord skal få, før man starten en ny runde med spaserturer. Det ble nok noen kilometer å tilbakelegge i løpet av dagen...
|
Otterdalen sidespor – en godsvogn står hensatt med materialer for banevedlikehold. Motorvogna kommer i mot i retur fra Røyknes.
|
Fortsatt fra Otterdalen sp - tog Mv7804 på vei sydover inn i svingene før Beihøldalen. |
Løyning – vi ser sterkt reduserte rester av overbygget, av den delen som ble oppført med skåret tømmer. (kfr.ellers tidligere utlagt bilde i august som viste den intakte øvre rundtømmerdelen av overbygget - sett innvendig. Den delen skal ha et fortsatt vedlikehold, slik jeg forstår det)
|
Etter sesongavslutningen i august ble Løyning omgjort til et anleggsområde - midlertidig stengt for togtrafikk. |
Tapping og felling pågår for fullt. Alt er nøye oppmålt. Godt håndverk gir heller ikke rom for slark. |
Dimensjonene og profilene er identisk med den delen av rasoverbygget som ble oppført på begynnelsen av 1900-tallet. Den andre delen, som er satt opp med rundstokker, er fra rundt 1950 og vil kun bli reparert etter behov. |
Her ser man hvordan stokkene skjøtes med en underligger på rundt to meter. |
Arbeidsvogna under gjenstående rester av overbygget. Her kan man se en tilsvarende skjøt, som vist på foregående bilde. I tillegg ser en hvordan sperrene skal bli på nybygget. |
Eldste årgangsmerke som var å se på en av bærestokkene, hadde årstallet 1918 påsatt. De er sikret mot utglidning nedentil ved å settes ned på en senterbolt. Etter hvert som det har vært behov for utskiftning, er nye stokker satt inn og gitt sikring med en utvendig sidebolt. Det gjør det lett å se hva som er av nyere dato. |
Arbeidsvogna er blitt ombygd. Det er lenge siden det har vært bruk for den til militær transport. Men den har beholdt datidens bekvemmeligheter, da med en vedovn i hjørnet som gir god lunk. Delvis skjult bak reolen ses de nedfellbare benkene og bordet.. Krokene til å henge nakkebeskyttere til hestene sitter likeledes igjen i taket. |
Rettsnor brukes for en ekstra sjekk av anleggsflatene til stokkene, her markert med trepinner, hvor sikringsboltene senere skal slås ned. |
Audar Aasheim, her sammen med Einar Eikjeland, er vant til å følge tegninger fra sin tid som byggmester. Nye utfordringer, hvor intet er i vater og hvor det i tillegg bygges i en 6 promilles stigning (korrigert fra 19 o/oo, se tilhørende tråd), løses fortløpende. Alt skal bli som før; her synliggjort ved gjenbruk av klammer og bolter. |
Boltene - gode som nye igjen. |
Ny nivellering før stokken kappes på lengde – det skal bli riktig på første forsøk. |
Setesdalsbanen. Toget fra Røyknes sees gjennom inntaket til tømmerrenna som går fra Beihølen dam til Grovane. Både tømmerrenne og banen er minner fra en svunnen tid og sammen utgjør de en viktig del av kulturlandskapet |
Setesdalsbanen. Dagens første tog på vei langs fjorden mellom Beihølen og Røyknes |
Toget til Grovane har passert Beihølen dam og er på vei ned det mest dramatiske stykket av banen, langs den ville (men rimelig tomme) Otra. Vannet går her i tunnel til Steinfoss kraftstasjon. |
Siden jeg har vært innom området imellom her sist, så hopper jeg rett til Beihølen dam. Vi er nå 5km og noen høydemeter fra Grovane, ved inntaket til tunnelene som fører ned til Steinsfoss kraftstasjon. Her er banen ute på en ny trase. Både den originale fra 1896 og den midlertidige fra utbyggingen av kraftstasjonen og demningen finnes under vann. Nytraseen ble mulig takket være utsprengningen av Steinsfoss II-kraftstasjonen som ligger inne i fjellet (det gjør også stasjon I).
Forøvrig befinner fotografen seg i Iveland kommune på dette og neste bilde, men siden toget er ved holdeplass (e.l.) benytter jeg det navnet på bildene. |
Tog 2654B (Røyknes - Grovane) under kryssingsopphold i Beihøldalen |
13. aug. 2017 |
7211 Røyknes | |||||
foto: Henning Hagen |
foto: Henning Hagen |
Lokene er koblet fra og går til vanntårnet |
Tørsten stilles |
Bildet et tatt i sista halvdel av 1950 årene |
Bildet et tatt i sista halvdel av 1950 årene |
30. mar. 2003 |
7. nov. 2003 |
LOK XXI nr 5 og XXII nr 6 med persontog passerer innkjør Røyknes. |
LokXXI nr 5 under sporrenserkjøring mellom Grovane og Røyknes. |
7. mai 2005 |
Setesdalsbanens nåværende endestasjon. Traseen videre sees i bildet og en fremtidig forlengelse (1,5 km) til Nomeland kraftstasjon er praktisk mulig. Dagens stasjonsbygning på Røyknes er flyttet fra Svenkerud og er identisk med gamle Røyknes. Foto: Terje K |
Toget har ankommet Røyknes og stedet bærer for en stakket stund sitt navn med rette |
Det gjøres rundgang |
Det skiftes sammen for retur til Grovane |
PT 2653 trukket av nr 5 går gjennom en S-kurve litt nord for Otterdalen sp. kl. 13.35
|
Det er intet å utsette på drivet i toget, selv om det er langt fra noen jevn, glidende masse som kommer mot en. Men det er vel akkurat der en del av sjarmen ligger.
|
I det toget passerte skrittet jeg planlagt inn i skinnegangen og tok bilder av toget bakfra. At det var folk bakpå overrasket meg, pang! - og paret med barnet sikkert ennå mer (første bildet som jeg ikke viser, sier i alle fall det), der de plutselig så en rødlysende gizmo midt i skinnegangen.
|
Vi vinket og hilste alle sammen og rakk begge å ta noen flere bilder – jeg av toget som gled inn under fjellformasjonene; han av noen kjære på en litt tidløs, romantisk reise.
|
Røyknes med tilhengere av gamle biler til venstre og de andre tilhengerne til høyre. En syklisten triller litt hvileløst rundt, han ser kanskje etter sykkelvogna?
|
Tog Pt2654 står klar til avgang kl. 14.15. |
Tog Pt2654 – ta plass lukk dørene… |
Gt5603 er nettopp ankommet og skal rutemessig nå skifte ut Gf 12, vogna nærmest loket, for utsetting på butten nord om vanntårnet for opplasting av ca 30 sykler. Men så skjer det noe -lokføreren tar en –ja, en ny vri eller et bakoverspeil kast?. Er det fordi syklistene ”sniker” seg unna togtransporten eller er det motorvogna som plutselig er kommet inn et sted den ikke skulle ha vært? |
Loket skal gå rundt. Det er folksomt og en sivilkledd driftsbestyrer har dukket opp og hjelper til med sikringen.
|
Lok 6 skifter ut godsvogna, men får litt problemer med det hengende trakteskjørtet.
|
Togfører i K11 gir avgangsignal kl 15.00. Kippen går til Beihøldalen. |
Lok 5 er ankommet og henter Gf12 for innsetting i sitt PT2656. Bussen som sees, går i shuttle med interesserte som vil bese kraftanlegget.
|
Med et grep a la bøylehest spretter du elegant til uten tilløp, men du må ha talent for å klare å svinge deg over til andre side av toget. |
En studie av kobbelet. |
Kipptoget fra Beihøldalen ankommer Røyknes kl. 15.45, mens det toget jeg skal nedover med står klart for avgang.
|
Vanntårnet ved Røyknes stasjon, Setesdalsbanen. |
Lok nr 5 langs Otra på vei mot Røyknes |
Setesdalsbanen. Røyknes. Spennende maskin for gutter i alle aldre. |
Setesdalsbanen. God stemning på Røyknes. |
Røyknes,25.07.2011. |
6. nov. 2011 |
Historisk korrekt buss. |
Setesdalsbanen på sitt beste - ferdig grillet mat i flere varianter ved ankomst, tid til å klatre litt rundt og utforske, spørre og prøve å forstå - kanskje blir det entusiaster med tiden. |
Lok 5 rett før lokbyttet finner sted |
Gt. 5668 (Røyknes - Grovane) klart til avgang. Denne gang med lok 5 i front. |
Kalmar-tralle på Setesdalsbanen |
Røyknes st med tog fra Grovane. |
Lok 6 ruller bort til Vanntårnet. |
Det er tung i bakkene opp til Røyknes, og kullblondinen er tørst. Fyrbøters viktigste jobb er ikke å sørge for nok kull som mange tror, men nok vann. |
Vi har ankommet Grovane. |
Rett og sleett nydelig. |
31. aug. 2019 |
Loket går rundt. |
7211,01 Nomeland | |||||
7212 Iveland | |||||
1985 |
6. juli 2001 | ||||
7212,01 Tveitøyna | |||||
7212,02 Homevandsevja | |||||
7212,03 Gåseflådammen | |||||
Gåseflådammen. Banens "nye" trase går noen meter bak fotografen. Den gamle traseen går et sted nede i vannet. | |||||
7213 Gåseflå | |||||
ca 1920 | |||||
7213,01 Øvre Gåseflå | |||||
7214 Hægeland | |||||
okt. 1956 |
Hægeland stasjon er holdt godt vedlike. |
Hægeland stasjon fra "sporsiden", dvs. nåværende riksvei. |
Hægeland bro. Nå har ikke lenger Setesdalsbanetraseen "fast følge" med riksveien. |
23. aug. 1997 |
23. aug. 1997 |
Hægeland bro (Bro over Kilebukten) | |||||
7214,01 Kiledalen | |||||
Kiledalen holdeplass lå et par hundre meter fra dette stedet. Venteskuret var flyttet av en lokal bonde, og tatt i bruk som lager. | |||||
7214,02 Eldsneset | |||||
Like syd for Moisund. Omtrent her lå Elgsnes holdeplass. Grensen mellom de to Agderfylkene går også her i nærheten. | |||||
7215 Hornesund | |||||
1960 | |||||
7215,01 Slettefet | |||||
7216 Moisund | |||||
foto: ? | |||||
7216,01 Hanåsmoen | |||||
7216,02 Hanås | |||||
7216,03 Strøyman | |||||
I området ved Strauman holdeplass går banetraseen mer eller mindre i bushen..... | |||||
7216,04 Hestvåg | |||||
Svær fylling i nærheten av Hestvåg holdeplass | |||||
7217 Hornnes | |||||
Hornnes bro fra nordsiden |
Hornnes bro fra sydsiden |
Stasjonsbygningen på Hornnes er i bruk som bolighus |
22. aug. 1997 | ||
7217,01 Bjoråveien | |||||
7217,02 Evjemoen | |||||
7218 Evje | |||||
1905 |
1910 |
feb. 1961 |
3. aug. 1964 | ||
7219 Flatebygd | |||||
10. mai 1959 | |||||
7219,01 Follestø | |||||
7220 Syrtveit | |||||
7220,01 Vassenden | |||||
Omtrent her lå Vassenden holdeplass | |||||
7221 Byglandsfjord | |||||
Byglandsfjord |
31. aug. 1962 |
1993 |
Byglandsfjord stasjonsområde |
22. aug. 1997 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 7697 treff på Stasjonsdatabasen, og 16201166 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2224 treff · Statistikk Siste måned |