.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
6500 (Myrdal) | |||||
6501 Vatnahalsen | |||||
2. feb. 2022 |
9.2064, Flåmsbanen |
9.2064, Flåmsbanen |
Tog fra Flåm, kjører inn på Vatnahalsen Hp. Vognene er av type B23 tp1? |
Vatnahalsen mot Myrdal. Firmaet skipsmodeller i Egersund, har nettopp slippet nyheten om at de skal levere modell av snøoverbygg, ifra Flåmsbanen. Lenke: http://www.skipsmodeller.com/wordpress/ |
|
22. feb. 1981 |
23. sep. 1984 |
Tog til Flåm med personvogner ombygde fra styre- og mellomvogner for 65- og 67-sett. |
Prøvekjøringstog mellom Myrdal og Vatnahalsen. |
Har vognen sporet av, mon tro? |
69.622 på Flåmsbanen. |
Nedenfor Vatnahalsen. |
Tog 1891 mellom Vatnahalsen og Reinunga. |
8. feb. 1998 |
8. feb. 1998 |
9. feb. 1998 |
El 17.2230 |
19. aug. 2001 |
juli 2005 |
Utsikt fra tunelltaket rett over Kjosfossen kraftverk mot Bergensbanen, her rammet inn i et av hotellets vinduer. |
Vokterboligen i juvet ovenfor Vatnahalsen |
Myrdal øst med hovedbanen øverst og Flåmsbanatrassen under. |
Måtte sola nå ned i dypet av oss, gi oss varme og fokus på det gode etter en kald vinternatt… |
Vatnahalsen. Ankomst med morgentog fra Olso - lunsjen er fordøyd. Klar for beintur nedover dalen. Gitt beskjed om at jeg kan bli forsinket til middagen kl. 19.30. Intet problem - alt ordnes. |
Vokterboligen i juvet mot Vatnahalsen og "svingene" |
18. juni 2010 |
Vatnahalsen |
24. juli 2014 |
Tog 1862 (Flåm - Myrdal) mellom Reinunga og Vatnahalsen. 2243 foran og 2250 skyver bak. |
26. feb. 2016 |
3. aug. 2016 |
Nesten to hundre meter lavere i terrenget gjenfinner vi ferroviale fotomotiver. Jeg skal spare dere for alle bildene av høstløv jeg tok underveis, men jeg kan nevne at en syklist, etter et kort stopp på toppen av dalen med utsikt over Seltuftvannet erklærte at "det er avgjort, her er paradis!". Jeg kunne ikke si meg uenig. Uansett, her kan man se tog 1857 på vei ned berg-og-dalbanen Flåmsbana fremstår som med solid tele-kompresjon, på vei ned til Reinunga holdeplass. I forgrunnen Reinungavatnet, som gir fossebrøl til det neste bildet. |
1. juli 2017 |
5. mar. 2021 |
Vatnahalsen med tog til Myrdal |
6501,01 Reinunga | |||||
Påskegjester venter på toget, Kjosfossen hlp (nå Reinunga) |
Kort stopp på Reinunga holdeplass. 55 promille fall bak oss (og tilsvarende stigning foran oss). Hva tilkoblede godsvogner angår: Trykkluftbremser er kjekt å ha på slike baner som dette...... | okt. 1978 |
Flåmsbanetog i Reinungasvingen |
||
I meget tett snøvær i Reinungasvingen, tog 1873. |
11. aug. 2005 |
Fra taket på Vatnahalsen øvre tunnel mot Reinunga hp med Kjosfossen og tidligere mannskapsboliger. |
19. aug. 2009 |
24. juli 2014 |
Tog 1860 gjenfinnes på Reinunga, der jeg gikk ombord for å la beina slippe høydemeterne mot Myrdal. |
10. sep. 2017 |
18.2253 var sammen med 18.2250 trekkraften i dette toget mot Myrdal | ||||
6501,02 Kjosfossen | |||||
Kjosfossen 1996. Foto: Terje K |
Dette kompaktkamerafotoet er antakelig en fornærmelse mot Galleriet og sannsynligvis for lett for Quistværelset. Likevel føler jeg at den er verdt å dele med andre. Foto: Terje K |
Tog på Kjosfossen. Vognene er av litra B 23 og BF 20. Dette var før huldra ved fossen dukket opp og sang. |
Tog på Kjosfossen holdeplass. Vognene er av litra B 23 og BF 20. |
Kjosfossen. Alle skal ha bilder av fossen. Vel så morsomt å ta bilde av folket som tar bilde av fossen ! |
Her tas hundretusenvis av bilder i året - uten forgrunn |
Det tas vel en halv million bilder av Kjosfossen ("waterfall, marvellous.....") hvert år. Hvorfor skulle jeg gjøre det samme ? Mye artigere å rette kameraet den andre veien ! |
Kjosfossen holdeplass |
Vel, jeg kunne ikke dy meg likevel. Men jeg ville ha med litt av toget i forgrunnen. Pluss litt menneske-materiale |
8. aug. 1969 |
8. aug. 1969 |
Kjosfossen. Turen omfattet en avstikker til Flåm, med banens ordinære materiell. |
Kjosfossen var den gang som i dag, en turistmagnet og et selvsagt stoppested.Plattformen har imidlertid formert seg med årene. Foto: Terje K |
Huldra i fossen var ikke oppfunnet. På den tiden var nok Huldra noe man stort sett assosierte med radioapparater. Gjerdet mot fossen var også av typisk NSB-standard. Foto: Terje K |
Kjører inn til holdeplassen som tog 1890. |
28. sep. 1996 |
28. sep. 1996 |
28. sep. 1996 |
9. feb. 1998 |
9. feb. 1998 |
17. okt. 1998 |
17. okt. 1998 |
sep. 2002 |
29. sep. 2004 |
7. aug. 2005 |
B3-4 25653 innvendig |
13. mai 2006 |
Flåmsbana fra Myrdalssvingene noe nedenfor utkastet fra trassene. Kjosfossen tunnelåpning mot Flåm skimtes så vidt. |
Pinnelia sett fra utsiktspunktet ved Vatnahalsen stasjon |
Sammesteds, med telelinse. |
Nå har toget stoppet ved Kjosfossen, trolske toner ljomer fra fossegjelet og synet av den rødkledte huldra blir festet til allverdens minnebrikker. |
Huldra til høyre skal straks bli borte, for sekundet etter på mystisk vis å fremtone på venstre side av kraftstasjon-ruinen. |
Fra toppen av fossen ser det annerledes ut. |
Det er nemlig ikke én hulder, men to, og inne i kraftstasjon-ruinen har de en tørr hvilebrakke hvor de chiller'n mellom hvert tog:) Vi ble visst lurt allikevel ... |
Det ser ut man er mer raus med bufferfettet på enkelte baner enn på andre. Flåmsbana f.eks. |
Tog mot Flåm i Pinnelia, sett fra Vatnahalsen |
Tog 1860 kjører inn på Kjosfossen holdeplass. |
Kjosfossen. Turistene tar bilder av meg. Jeg er svært berømt i Øst-Asia nå. |
Tog 1855 mot Flåm i Pinnelia |
Rutemessig fotostopp på Kjosfossen. |
Fra Pinnelia ser vi opp på Flåmsbana i to etasjer, Bergensbanen og ikke minst den imponerende veien som gjorde det mulig å bygge dem begge. |
så er vi underveis med tog 1891 og etter Vatnahalsen er det stopp ved Kjosfossen, et sted ingen forlater annet enn med toget de kom med. Selve Kjosfossen i seg selv har i mange år ikke vært god nok. Dekadente turister forventer show, og her har de musikk og dans med en huldraskikkelse. I mine øyne er dette å lage Disneyland av en fin norsk foss. De jeg reiste sammen med syntes det var veldig fint og kunstnerisk. Ja ja... |
En huldrafri Kjosfossen - den gikk stor i dag i likhet med alle andre vassdrag i nærområdet. |
Så har konduktøren blåst kraftfullt i fløyten og folk må tilbake til tog 1884. På Flåmsbana er skiltene for kurveradius nymalte og velholdte. Jeg vet ikke om det er et krav til denne banen fra jernbaneautoritetene eller bare noe BaneNor gjør fordi det er morsomt. Folk flest forstår det uansett ikke. |
Kjosfossen var ikke et like spektakulært syn, men huldra danset. Tror strømregninga blir vond de neste månedene... | |||
6501,03 Kårdal | |||||
1. aug. 1976 |
Passerende tog på vei til Myrdal |
Banebua ved Kårdal holdeplass. Nokså spektakulære omgivelser...... |
Skilt på Kaardalsfos Bro, nede ved bilveien. |
Kårdal gård. Den var fraflyttet allerede i 1976. I forgrunnen ser vi den nokså usle stien opp til Kårdal holdeplass. |
2. aug. 1976 |
12. sep. 1992 |
8. sep. 1994 |
Ved Kårdal. Banebua skimtes til høyre i bildet. |
29. aug. 2021 |
Vi klatrer! | |
6501,04 Blomheller | |||||
70.009 på Flåmsbanen. |
23. sep. 1993 |
23. sep. 1993 |
I forspann med X10 3157 ovenfor Blomheller hp. |
||
23. aug. 2003 |
Blomheller tunnel |
Utsikt fra Vatnahalsen, bak toget til Gunnar Farestveit - nedenfor sees Blomhellern Tunnel |
Blomhelleren veiskilt - 21km vei mot banens 20km | ||
6502 Berekvam | |||||
foto: Roar Nilsson |
Ved Høga nedenfor Berekvam |
8. aug. 1969 |
Blandet tog til Flåm. Vognene virket kanskje gammelmodige allerede dengang, men var ikke så mye mer enn 20 år gamle. |
1. juni 1973 |
1. aug. 1976 |
1. aug. 1976 |
12. aug. 1976 |
12. aug. 1976 |
... og her på Berekvam på Flåmsbana |
Omnumlitrert og -nummerert til F4 nr. 21425 i tog på Flåmsbanen. |
2110 er på vei ned med et chartertog og skal krysse det ordinære toget. |
30. mai 1987 |
Berekvam, på vei nedover mot Flåm. |
På vei oppover, mellom Berekvam og Blomheller. |
Med NJK-vogner. Chartertog for Norsk Teknisk Museum. |
Med chartertog for Norsk Teknisk Museum og NJKs trevogner på Berekvam. |
12. sep. 1992 |
23. sep. 1993 |
Tog 1875. |
29. juli 1995 |
4. nov. 1997 |
69.021 |
5. nov. 1997 |
23. aug. 2003 |
Tog 1862 avventer kryssing på Berekvam med 2227 i front og 2232 bakerst. Foto: Terje K |
Tog 1861 med 2228 i front og 2229 bak nærmer seg Berekvam. Foto: Terje K |
Lok 2228 hilser på lok 2227. Hele 4 stk 17-lok er inne på Berekvam samtidig. Hvert tog har 6 vogner. |
4. aug. 2007 |
Tog 1863 like før krysning av elva ved Holten på vei mot Dalsbotn kl. 17.53. Holo bosetning under fjellryggen. |
Med tog til Myrdal. |
El17 serie 2 sitt element for tiden, flåmsbana. Her avventer vi kryssning på berekvam. Toget har 3stk El17 med seg. Det bakerste skal kobles av å sendes med tog til oslo. |
El 17.2232 som bakerste lok i tog oppover Flåmsbana. |
Godt og vel en time forsinket krysset togene 1851 og 1852. |
En ganske så uvirksom 2257 bakerst i tog 1851. | |
Kryssing på Berekvm. Moderne "look" på togene, men vognene er 50 år gamle. |
Tog til Myrdal trekker ut fra Berekvam, mens tog til Flåm venter på at txp. har lagt om sporvekselen for hånd. |
Tog 1857 kjører inn mot Berekvam mens 1858 venter i bakgrunnen. |
Tog 1858 med 18.2260 i front kjører ut fra Berekvam |
Tog 1860 har kjørt inn på Berekvam, og TXP går på kabelkanalene opp til øvre sporveksel for å stille klart inn for motgående tog 1859. |
1859 kjører inn til Berekvam, trukket av 18.2259 |
Vekselen er lagt om, og togene får signal for utkjør. |
18.2248 trekker 1860 ut av Berekvam. |
18.2260 med tog 1862 passerer Høga PLO |
Tog 1861 trukket av 18.2255 ved Høga PLO. |
9. sep. 2017 |
9. sep. 2017 |
10. sep. 2017 |
Berekvam er fast kryssingstasjon i sommertrafikken, så også i dag. Her er tog 1882 (Flåm 11.35 - Myrdal 12.35) som oppovertog med 18.2252 i front og 2261 bak. Jeg merket meg med dette toget og alle de andre at bakerste vogner er proppet med reisende og de fremste omtrent tomme. Forklaring: Folk er late og gidder ikke å gå så langt langs plattformen i Flåm. |
Flåm ble veis ende, eller den andre halvveiens begynnelse om du vil. Fra nå skulle fotkraften hvile til fordel for 2251 og 2252s mange hestekrefter. |
Kryssing på Berekvam | ||
6502,01 Dalsbotn | |||||
69.020 i forspann med X10 3157 ved Høga. |
Flåmsbanetog, El 11 i begge ender, Flåmsbanevogner og vogner ombygget fra mellomvogner for 65- og 67-sett i mellom disse. Loket i øvre ende er 2110. |
Flåmsbanetog mellom Dalsbotn og Berekvam. El 11 i begge ender. |
69.023 på Flåmsdalen. |
17. okt. 1998 | |
6503 Håreina | |||||
Kort opphold på Håreina holdeplass |
8. aug. 1969 |
El 11. 2092 med Pt 1889 |
15. mai 1993 |
Fra Håreina tar vi sats opp i 55-promillen | |
6503,01 Lunden | |||||
2. aug. 1976 |
Ut fra Flåm i våronna mot høyfjellet og senvinter 2 mil unna. |
Avgang fra Lunden. De andre stoppene ble GSM-R-telefon brukt, men Lunden er sær ved å ikke ligge i kurve, og flagg kan nyttes. | |||
6504 Flåm | |||||
El 9.2063 i Flåm, tidlig 70-tall. |
El 9.2063 utstillt på stasjonen. |
69.029 |
Ska 207.3 |
Ska 207.4 hensatt |
1950 |
21. juni 1964 |
9.2063 på Flåm st. |
Ska 207.3 |
8. aug. 1969 |
El 9.2063 foran en Bmeo 64 og 6 boggivogner. |
Sovevogna fra Oslo venter i Flåm. Legg merke til harmonika-belgen og de originale skiltene på vogna. |
En kort periode var også nr. 3 grønn. |
1973 |
31. mai 1973 |
1. juni 1973 |
El 9.2063 |
Så er vi framme ved fjorden. |
Lokstallen, med 64 07 inni. |
Etter en ekstra titt i lysbildemagasinet fant jeg dette bildet også. |
Vel fremme ved fjorden. |
12. aug. 1976 |
14. aug. 1976 |
El 9.2062 |
BM 64.05 |
Ska 207.03 |
El 9.2063 |
Skd 207.3 |
9.2063 i godstog |
BM 64.06 |
Flåm st en sommerdag 1980. Foto: Terje K |
Tog til Myrdal står klart i Flåm. |
El 9.2062 |
Fra v.: 2064, 2063 og 2062 |
B23 450 |
1983 |
7. mai 1983 |
18. mai 1985 |
69.611/011 |
Utstilt på Flåm st. |
El 11.2110 |
B3 25630 |
WLAB 21062 |
BF12 21531 |
NSB. El 11 2110 med et oppsatt nattog på Flåm st.1997. |
BFM 69.020 |
Robel 30 36 5032, 3-akslet og med skinnebrems |
B3 25600 ved prøvekjøring på Flåmsbana |
El 9. 2063 utstilt på Flåm stasjon, pinsen 2004 |
El 9. 2063 utstilt på Flåm stasjon, pinsen 2004 |
El 17 2227 på Flåm stasjon, pinsen 2004 |
El 17. 2227 på Flåm stasjon, pinsen 2004 |
Tog 1876 på Flåm st. med 17.2229, B3-5 25637og BF3-3 25599 |
B3-5 25600 |
BF3-3 25537 |
B3-4 25653 |
B3-4 25548 |
B3-4 25549 |
B3-4 25663 |
Skd 224.220 ved lokstallen. |
B3-2 25590 |
22. okt. 2010 |
22. okt. 2010 |
23. aug. 2011 |
Også en del av det moderne Flåm! |
23. aug. 2011 |
23. aug. 2011 |
23. aug. 2011 |
23. aug. 2011 |
El 18.2253 skal straks gå med tog 1874. |
1. mai 2015 |
1. mai 2015 |
De to togene står klar på Flåm stasjon og bremseprøves for dagens ruter. Til venstre står 18.2259 med 2260 som øverste lok, til høyre 18.2255 med 2248 som øvre lok. Merk at 2248 gikk med tog 63 torsdag samme uken. |
I god tid før avgang til tog 1884 (Flåm 14.35 - Myrdal 15.32) stod det lang kø av folk som skulle være med. Plattformene i Flåm er stengt i utide og billettkontroll skjer i enden av plattformen. - Mye folk i semi-koronatider, tenkte jeg, men alle kom med; i fremste vogn satt knapt noen. |
31. juli 2021 |
31. juli 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 10507 treff på Stasjonsdatabasen, og 16054894 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2210 treff · Statistikk Siste måned |