.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
6102 Solheimsviken | |||||
6102,1 Solheim sporveksel | |||||
Så har jeg flyttet meg hundre meter mot nord, og vi ser nordover. Jeg står her under et ganske bred brooverføing over linjen. Dette broanlegget ble bygget for å gi bedre tilgang til alle bilforretningene rundt her. Sporet her er kombinert med sykkelvei. Det var porter og gjerder som kunne lukkes for sykkeltrafikken når kipptoget kom. I enden av sporet på bildet, der kurven begynner, lå Solheim veksel, avgreningen til det gamle sporet inn til Bergen. |
Dette bildet er tatt i enden av det foregående. Nye forretningsbygg er kommet til. Forbindelsen herfra og inn til gamle Bergen stasjon ble lagt ned i 1913, men et par hundre meter av sporet ble her brukt som sidespor. Omtrent hvor nybygget står var det inntil 1990-tallet et gasstankanlegg som ble betjent av NSB Gods med gasstankvogner. |
Samme sted som over, bare tatt motsatt vei, det vil si mot sør. Sporene her er nå revet. |
Og endelig - planovergangen ved Kanalveien. Bommene står ennå, men har fått på ugyldighetsskilting. Det gamle Solheim sidespor gikk opp mellom de to bygningene midt i bildet. Traseen til Bergen nye stasjon og Kronstad fortsetter inn i høyre billedkant. Her vil også den kommende bybanen følge jernbanesporene inn mot Kronstad. |
Sykkelstien til høyre i det første bildet krysser linja litt lengre nord. |
Et tog er i kjømda, og portene lukkes |
Rundt klokka 11 kommer skiftetraktoren for siste gang på vei til Minde |
Etterhvert blir det ikke bruk for denne sykkelovergangen |
Siste kipptog fra Minde |
Siste bilvogn fra Minde |
Dette bildet er tatt omtrent fra samme sted, men vi ser nordover. Vossebanen gikk her, men nå anlegges gang- og sykkelsti. Anlegget av Bybanen virker voldsomt, men mye av arbeidet er omlegging av alle typer rør. Blant annet blir fjernvarmen lagt om i hele dette området. Årsaken er at den opphavlige traseen til fjernvarmen nå blir trase for Bybanen. Det visste de ikke da de bygget fjernvarmen på 90-tallet. | |
6102,101 (Solheim sporveksel) | |||||
6103 Minde | |||||
I 2010 ble så sporet til Minde åpnet igjen, og bilvognene tok veien dit, noe de også gjør i dag. Så lenge CL kun kjørte biler et par ganger i uken, kunne det bli ganske mange bilvogner på terminalen. |
1960 |
Kristianborg med lokaltog |
14. des. 1964 |
To-vogns lokaltog like før nedlegging av trafikken til Nesttun |
9. feb. 1969 |
1971 |
26. sep. 1971 |
26. sep. 1971 |
26. sep. 1971 |
1981 |
I juni 1993 var det vognlast så langt øye rakk, og det var også sidespor inn til det såkalte varehotellet. Containerne som sees litt til venste i bildet ble gjerne kjørt inn på dette sporet for lossing. |
I NSB-tiden var terminalen betjent på dagtid, og kontoret lå i et simpelt blikkskur helt i enden. Det er revet nå. Ellers var den låst med porter og avstengt med gjerder, ikke et sted man gikk og tok bilder i tide og utide med andre ord. Men en dag så stod det åpent, og da var NSBs tallrike His-vogner blitt såpass sjeldne at jeg tok et bilde av en. Det er jeg glad for i dag |
I NSB-tiden var terminalen betjent på dagtid, og kontoret lå i et simpelt blikkskur helt i enden. Det er revet nå. Ellers var den låst med porter og avstengt med gjerder, ikke et sted man gikk og tok bilder i tide og utide med andre ord. Men en dag så stod det åpent, og da var NSBs tallrike His-vogner blitt såpass sjeldne at jeg tok et bilde av en. Det er jeg glad for i dag |
Første overraskelse var egentlig ikke at jernbanetrafikken var tilbake på Minde, men at de også hadde dradd loket ut hit. 241.008 "Galore" |
Her sees terminal mot syd. I togenes fravær er det blitt bygget en svær bro over sporet i innkjør. Broen leder opp til taket på en bilforretning. Hele dette området er spekket med bilforretninger, så det er ikke helt feil at Cargolink losser her |
Terminalen sett mot nordvest. Siden sist biltogene var her - den gang med Obas - har terminalen fått flere brukere, også jernbanens konkurrenter. Her smyger traktor 702 seg mellom ekspress- og flybusser til Tide Reiser. |
Neste stopp Fjøsanger? Nei, et ellok uten kjøretråd over ser alltid litt bortkomment ut. I NSBs stohetstid på terminalen som ble åpnet i 1980 var det Di 2 som regjerte. Siste gang det ble sett ellok i dette strøket var nok i 1964 da El 11 gikk i fast trafikk forbi her med gods- og fjerntog. |
Z 71 på Minde med bilvogner |
Z 71 på Minde terminal. Dumme containere.... |
19 år senere er trærne blitt litt høyere og vognlaste er enten i containere eller på lastebiler. Terminalen har mistet spor og fungerer for det meste som biloppstillingsplass. Sidesporet inn til varehotellet er revet, og varehotellet huser i dag en trelasthandler og ulike kontorer for bedrifter innen salg, service og håndverk. Gamle Minde stasjon lå for øvrig der de to høye gasstankene sees litt til venstre i bildet. |
19 år senere er trærne blitt litt høyere og vognlaste er enten i containere eller på lastebiler. Terminalen har mistet spor og fungerer for det meste som biloppstillingsplass. Sidesporet inn til varehotellet er revet, og varehotellet huser i dag en trelasthandler og ulike kontorer for bedrifter innen salg, service og håndverk. Gamle Minde stasjon lå for øvrig der de to høye gasstankene sees litt til venstre i bildet. |
Det står noen vogner og slenger på terminalen fremdeles. Det er modifiserte Kbs-vogner. De ble tidligere koblet inn mellom bilvognene slik at bilene kunne losses via en siderampe. Vognen til venstre er en OBAS / CargoLink har kommet drassende med. Den er ganske eksotisk, og hvis en vognskriver et eller annet sted skulle savne den, så er påskriften: RIV DSB Europ Kbs 01 86 333 0 232-0. Den er også merket "Skånetog 4" - en kortlivet svensk operatør. Vognen er bygget hos Scandia i Randers i 1984. |
16. nov. 2014 |
Terminalen sett fra sør. Sporene er er egentlig de gamle togsporene inn til Minde stasjon (som lå rett bak fotografens rygg). Sporene er nå revet. |
Terminalen sett fra sør. Bildet er tatt fra rampen hvor bilene ble kjørt i land. Om få år vil Bybanen gå her, og i tillegg vil det gamle Fjøsangervassdraget åpnes opp igjen og danne vannspeil i området. |
Terminalen sett fra nord. Sporene her går inn til selve billosserampen. Selve terminalområdet vil etterhvert få blokkbebyggelse med boliger og arbeidsplasser. Det er egentlig et ganske shabby strøk som nå byutvikles. Herfra og til Torgallmenningen er det ca tre kilometer i luftlinje, så vi snakker om et ganske sentrumsnært område. |
Terminalen sett fra nord. Her er det gamle togsporet inn mot Minde stasjon. Til høyre er en ganske nyanlagt sykkelvei. |
Vi ser sørover. Bilvognene som kom opp tidlig på morgenen er snart ferdig losset. |
Inn på tomta |
3. okt. 2019 |
Over og under: Returtoget settes sammen |
3. okt. 2019 | |||
6103,01 Kristianborg | |||||
foto: Svekon film |
Kristianborg holdeplass flyfoto | ||||
6104 Fjøsanger | |||||
1904 |
ca 1952 |
jan. 1965 |
28. des. 1968 |
2. apr. 1969 |
1971 |
1971 |
26. sep. 1971 |
Fotostopp på Fjøsanger. Her hadde vi linjen for oss selv. |
aug. 1975 |
1981 |
1981 |
6104,01 Olderhaug | |||||
ca 7. nov. 2011 |
ca 7. nov. 2011 |
ca 7. nov. 2011 | |||
6104,02 Paradis | |||||
9. feb. 1969 |
En tilsvarende stopp på Paradis tidligere holdeplass. |
2. juni 1973 |
8. mai 2008 |
15. juli 2011 |
|
15. juli 2011 |
NSB tog nr 716 fra Stavanger mot Oslo med 73 107 fremst passerer Paradis holdeplass utenfor Stavanger. Dette er siste tur før oppgradering. |
Lok og motorvogner på Kvalaberg. | |||
6105 Hop | |||||
4. juni 2023 |
2. apr. 1969 |
22. sep. 1969 |
Vi hadde også en stopp på Hop. |
Broen over sporene på Hop var godt egnet som kamerastativ...... |
2. juni 1973 |
2. juni 1973 |
2. juni 1973 |
2. juni 1973 |
25. apr. 2003 |
Nærmeste stasjon til Troldhaugen var Hop. Stasjonsbygningen som stod her i Griegs tid, befinner seg nå på Ål - denne er fra 1913. |
16. nov. 2014 |
6105,01 Kloppedal | |||||
2. apr. 1969 |
19. mai 2013 | ||||
6106 Nesttun | |||||
1902 |
18. apr. 1904 |
1910 |
Stasjonsmester Hans H. Kirksæther |
1960 |
|
1960 |
22. sep. 1969 |
22. sep. 1969 |
1973 |
På Nesttun måtte vi naturligvis også ha en stopp. Eneste norske jernbanestasjon som i sin historie har hatt tre sporvidder, dog ikke samtidig. |
Tradisjon på NJK-arrangementer: Et "familiebilde" på et passende sted underveis. Her på Nesttun. |
Deltagerne samlet for familiebilde. |
Her ser vi tunnelinnslaget rett under gamle Nesttun stasjon. Buebroen øverst i bildet viser stedet der jernbanen gikk over Fanaveien. Et svært skall er tatt av området der Nesttun stasjon en gang lå. |
Det ble en tur opp til gamle Nesttun stasjon. Gammel jernbanebru, regner med det var her Vossebanen gikk i sin tid. |
Gamle Nesttun st. Osbanen endte til venstre i bildet. |
Det mest synlige bevis på at Nesttun har vært betjent av jernbanen, må være broen over elven. |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2471 treff på Stasjonsdatabasen, og 16195940 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2223 treff · Statistikk Siste måned |