.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
5209 Sirnes | |||||
Sirnes stasjon i smalsportiden |
Her lå den gamle stasjonen. |
Sirnes |
10. 2000 |
Vi nærmer oss Skjeggestad,ved tidligere Sirnes stasjon. |
Vi har snudd og sykler i retning Flikkeid. Passerer Sirnes sidespor |
5209,001 (Sirnes) | |||||
5209,01 Regevik | |||||
6. juli 1969 |
Regevik |
29. mai 1976 |
Stoppskive Regevik |
13. juni 2002 |
12. aug. 2007 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | |||
5210 Flikkeid | |||||
Flikkeid |
Flikkeid - Vanntårn |
foto: Thor K. Haatveit |
Stasjonsbygningen på Flikkeid |
28. juli 1975 |
Kippen til Sira |
28. juli 1975 |
28. juli 1975 |
1976 |
Flikkeid |
29. mai 1976 |
Lokføreren drog kjensel på oss da vi kom på toget, og da han forstod at vi var jernbaneinteresserte, tilbød han et par fotokjøringer samtidig som vi fikk sitte foran for en hyggelig prat. Han insisterte på at vi måtte ta bilde av vanntårnet på Flikkeid, og her er resultatet. |
13. des. 1980 |
13. des. 1980 |
13. des. 1980 |
13. juni 2002 |
Baneavdelingens bu ved Flikkeid |
Høgdemerke S257 ved Flikkeid |
Høgdemerke ved Flikkeid |
Etter en lang dresin tur passet det aldeles nydelig med en grillstund i sola på Flikkeid. |
Fundamentrester etter priveten(?) på Flikkeid stasjon. |
En telefonstolpe som sikkert førte trådene inn i stasjonsbygningen, bare en isolator henger igjen i stolpen, men det har vært 6 isolatorer på stolpen opprinnelig. Legg merke til isolatoren som henger på gjerdet nedenfor stolpen. |
Vi ser mot det kjente Vanntårnet på Flikkeid. Banebua skulle egentlig vært grønn slik som den var under driftstiden, men jeg fikk høre at siden den allerede var malt gul når banen ble vernet var det vanskelig å få gjort noe med. Legg merke til telefonstolpen helt til høyre, opprinnelig gikk telefonkursen over heia, men den ble lagt i kabel igjennom Lavolltunnelen på 80-tallet. |
Flikkeid stasjon. |
Flikkeid banebu. |
Flikkeid vanntårn. |
Lavolltunnelen. |
Vi ser mot Flikkeid stasjon. Som man ser er sporet nylig blitt rettet og pukket, her er det bare formaliteter som hindrer at BM86-22 kan putre nedover her! |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | |||||
5210,01 Lavoll | |||||
28. feb. 1978 |
4. juni 1988 |
13. juni 2002 |
Flekkefjordbanens Venner tilleggssikrer deler av linjetraseen nedenfor Lavoll
|
Målevogna ved Lavoll |
Lavoll holdeplass. |
Sære strømisolatorer. Har aldri sett denne typen før. |
Vi ser mot Lavolltunnelen. |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
5210,02 Solandsveien | |||||
6. juli 1969 |
Solandsveien holdeplass |
Nær Solandsveien holdeplass, trolig tatt fra perrongen |
30. mar. 1981 |
30. mar. 1981 |
29. mai 1990 |
Kajakk for tog. |
Soland tunnel III på 51 meter. Loia tunnel I på 317 meter ses ovenfor i retning mot Lavollen og Sira. |
Solandsvegen HP i sør, tatt inne i Soland tunnel II |
Solandsvegen. Også kalt Karibua etter damen som serverte nystekte vafler til lokførerne. |
Telefonlinje detalj i en tunnel på Flekkefjordbanen. |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | ||||
5210,03 Straumlandsveien | |||||
Nær Straumslandsveien holdeplass, trolig utsikt fra perrongen |
Dagens kipptog passerer Straumslandsveien holdeplass |
Nær Straumslandsveien holdeplass |
30. mar. 1981 |
12. aug. 2007 |
Straumland tunnel, selve mesterverket blant Flekkefjordbanens tunneler. |
Straumland tunnel, selve mesterverket blant Flekkefjordbanens tunneler. Her detalj av tilpasning også mot fjell. |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | |
5210,04 Løgan | |||||
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
5210,05 Logaåsen | |||||
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | ||
5211 Loga | |||||
Fotokjøring ved Loga stoppested i forbindelse med en medlemstur for Setesdalsbanens Venner. |
29. mai 1990 |
Rett i nordre ende av Årnes tunnel. Sporet viser tegn til nylig å ha vært brukt av noe skinnegående. |
Mot Logakanalen. |
Jernbanen krysser opp mot Logaåsen.
|
Bua i stigningen opp fra Loga i retning Flikkeid, mellom Logaåsen og Løgan holdeplasser omlag 12.5 km fra Sira. |
Målevogna passerer Logabroa |
Eneste av holdeplassene mellom Flekkefjord og Sira der skuret er borte. |
12. aug. 2021 | |||
5211,01 Selura | |||||
Selura |
29. mai 1976 |
5211.01-Selura. Litt uforståelig endring av tidligere opplastet bilde? |
Enkelte bolter kan også her ses ved siden av et hav av klinker - i likhet med det som bildet av brokaret viste. |
Svillearbeidet er påbegynt. Selura hp i bakgrunnen. |
Det er ryddet kratt rundt Selura hp. |
En uke senere er arbeidet med å legge skinnene i gang. |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | ||
5211,02 Drangeid | |||||
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 | |||
5212 Flekkefjord | |||||
Asplan har hatt oppdraget med mulighetsstudiumet for utvikling av Flekkefjord stasjon, et dokument som er datert 03.09.07 - se egen peker på weboppslaget til selve pdf-filen.
http://www.flekkefjord.kommune.no/artikkel.aspx?MId1=0&MId2=0&MId3=0&AId=1669&Back=1 - |
foto: Thor K. Haatveit |
foto: Thor K. Haatveit |
foto: Thor K. Haatveit |
Ineriør fra jernbanerestauranten i Flekkefjord. Dato er ukjent. |
Betjeningen utenfor restauranten. Dato er ukjent |
Oversikt over Flekkefjord stasjonsområde |
Flekkefjord stasjon i smalsportiden |
Her er sporplanen som JBV og Flekkefjord kommune er blitt enige om. |
1905 |
1905 |
ca 1905 |
1905 |
1908 |
ca 1910 |
Flekkefjord stasjon i smalsportiden, men når? |
Flekkefjord stasjon |
BM87 på Flekkefjord stasjon |
3. aug. 1963 |
6. juli 1969 |
6. juli 1969 |
6. juli 1969 |
Her er motorvognen på vei til dieselpumpen. |
Dieselfylling |
Motorvognen skulle ikke kjøre på noen timer, og derfor ble den satt inn i lokstallen. Jeg antar at det var for at ikke kjølevannet skulle fryse. |
Hensetting i lokstall. |
1973 |
1973 |
Klar med ordinært tog fra Flekkefjord |
Klar med ordinært tog fra Flekkefjord |
Sommeridyll. |
28. juli 1975 |
Flekkefjord |
87.07 og ukjent makker |
Ankommet Flekkefjord gikk vi først ut på havnesporet. Der stod en gammel G3 som sikkert ble brukt til lager for noe og noen tankvogner. Hva de brukte tankvognene til vet jeg ikke |
Utenfor lokstallen stod BM 87b.05 i reserve. Mye av denne vognen eksisterer fremdeles da den et år senere ble plukket for så godt som alle deler - reservedeler til BM 87b.01 som ble kjøpt av NJK som museumsvogn. |
Og her står 87.01. Det var den som hadde tjeneste på banen denne dagen. Etter å ha kommet til Flekkefjord med Pt 3010 hadde den en times opphold innen den skulle gå til Moi i Pt 3011. |
Og her er lokstallen og før omtalte 87.05. |
13. des. 1980 |
Dieselfylling |
13. des. 1980 |
13. des. 1980 |
13. des. 1980 |
13. des. 1980 |
Utenfor lokstallen |
1981 |
1981 |
Flekkefjord |
Utenfor lokstallen i Flekkefjord |
BM 89.02 har avgang. |
BM 89.03 |
BM 89.03 og 89.02 ble ofte kjørt sammenkoblet. |
Tog med tre BM89-vogner er på vei til Flekkefjord. BM89.01 først. |
BM89.04 tankes opp ute på skiftetomta. |
BM89.04 settes inn i lokstallen. |
BM89.01 og 05 ved Vognremissen. |
BM89.05. |
BM89.01. |
Alle 3 BM89-vognene samlet, 89.04, 89.05, 89.01. |
Sporområdet ved lokstallen og vognremissen med krana. |
Persontog med 3 BM89-vogner. |
Persontog mot Sira klar for avgang! |
Et av dagens persontog med 3 stk BM89-vogner. |
17. apr. 1999 |
NJK-arrangement. Trolig siste gang det var tog i Flekkefjord. |
Flekkefjord - stasjonstomta tatt over taket på Storsenteret. |
Godsterminalen med sporforgreningen inntakt. |
Lasterampen deler tomten på midten - bak verksted og stall. |
Spor 2 - Storsenteret med gratis 2 timers kundeparkering. Et lys fra en buss bak meg på plattformen gir litt lys til bildet, ellers er det stille på stasjonen. |
Flekkefjord stasjon |
12. aug. 2007 |
Robel med sprøytetog |
Flekkefjord St. |
Spor som leder inn i parkeringsplass. |
Dagens sporterreng på Flekkefjord. |
12. aug. 2021 |
12. aug. 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 6862 treff på Stasjonsdatabasen, og 16043027 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |