.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4800 (Sunnan) | |||||
4800,01 Reitlo | |||||
Langs Snåsavatnet var det etablert flere veikryssholdeplasser på løpende bånd. Felles for dem var universell utforming: trapp, navneskilt og et orienteringssignal i hver ende. Hverken mer eller mindre. |
Fra planovergangen mot nord |
Gammel grind og moderne varsling. Foto tatt mot øst. |
Reitlobukta i Snåsavatnet sør for overgangen. | ||
4801 Stod | |||||
Stod var stasjon fram til 1958, deretter holdeplass. I 1984 ble Stod gjenåpnet som stasjon med nytt kryssingsspor, fjernstyrt senere samme år.Bygningen ble revet i 1989. |
1978 |
Kryssningssporet som er nærmest den forsvunne stasjonen bærer preg av lite bruk! |
Utkjør sør mot Sunnan. |
10. juni 2011 |
Stod krysningsspor, sørenden. |
Godstog 5790 til Trondheim passerer Stod, med lokene Di 8.701 og 703. |
Tidligere Stod stasjonsområde, stasjonsbygningen ble revet i 1989. | ||||
4801,01 Tiltnes | |||||
Tiltnes hp km 148,02. Alle ble fri for togstopp i 1986 og nedlagt året etter. |
Planovergangen til banevokterboligen finnes fremdeles. |
Få synlige spor etter den gamle holdeplassen. |
Nordover |
Sørover |
Furet, værbitt! |
4802 Valøy | |||||
Valøy var en stasjon i full drift. Husker spesielt emaljeskiltet med "Karar" på do-døra. Her hersket landsens idyll: alle dører sto vidåpne, men ingen var å se. |
Godt, gammeldags stasjonsanlegg på Valøy med klassiske 315 m kryssingsspor. Stasjonen ble nedlagt samtidig som gjenåpningen av Stod i 1984. |
1978 |
2000 |
2000 |
Himmelblå! |
4802,01 Heggesbekk | |||||
Vi ser sørover og holdeplassen fantes her en gang. Det er synlige rester av en steinmur på venstre(øst) side av sporet. |
Nodover |
Gården i bakgrunnen heter Heggesbekken. | |||
4802,1 Strindmoen | |||||
4802,11 Strindmo | |||||
Strindmo hp, km 164,02, ligger ved idylliske Strindmo camping. |
Tog 472 passerer Strindmo med Snåsavannet i bakgrunnen. |
Vi ser sørover og det finnes fremdeles rester av tidligere anlegg. |
Telefonstolpen står fremdeles i mot tidens tann. |
Jernbanen nordover langs Snåsavannet går gjennom et fantastisk flott landskap. | |
4802,2 Starrgrasmyra | |||||
9. juni 2002 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Porten i gjerdet er fra gamle dager, men dette bygget er av nyere dato. Lokaliteten er på km 170.070. | ||
4802,21 Flekkan | |||||
En sliten gjerdestolpe og kun rester av en grindport vitner om det tidligere stoppestedet Flekkan. |
Kun 580 meter sørover skimtes Starrgrasmyra. |
Nordover langsmed riksvei 763. |
På vestsiden av sporet skimtes enda porten i gjerdet. | ||
4803 Jørstad | |||||
1978 |
1988 |
2000 |
16. feb. 2003 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Nytt holdeplasskur |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
19. juni 2011 |
2500 meter nord for Jørstad stasjon finnes fremdeles det gamle industrisporet. |
Når vedlikehold uteblir venter ikke vegetasjonen lenge. Industrisporet ender her noen hundre meter fram. |
Lokføreren på tog 472 hilser til fotografen ved km 176.100. | ||
4803,01 Brønstad | |||||
Et tomt 93-sett(Ikke i rute) på vei nordover, iler forbi den forlengst nedlagte holdeplassen. |
Mot sør. |
Mot nord. |
Om dette er rester av den opprinnelige holdeplassen er umulig å fastslå. Kun kilometerangivelsen er sikker posisjonering. | ||
4804 Snåsa | |||||
1978 |
2000 |
28. juli 2007 |
28. juli 2007 |
23. aug. 2009 |
En rolig kveld på stasjonen, klokken 22:30. |
4804,001 (Snåsa) | |||||
4804,01 Bomo | |||||
Nedover der, rundt svingen, så til høyre, bortover sånn, langsetter åkeren og oppigjennom skogen så kommer vi til Bomo!!! |
Tunnelen like sør for Bomo. |
Fra holdeplassens posisjon ser det slik ut mot sør. Tunnelen dukker opp etter kurven lengst unna. |
Bomo hadde to vokterboliger som begge står tomme og til forfall i dag. Dette er den sørligste, 200 meter nord for tunnelen på vestsiden av sporet. |
Den andre vokterboligen står like tom, forlatt og gjengrodd. |
På dette skiltet som også skimtes på det første bildet, stod det en gang i tiden "Bomo". Dette ble opplyst av samme kjentmann som gjorde det mulig å i det hele tatt finne stedet fra landeveien. |
4805 Agle | |||||
Agle er siste stasjon før banen forsvinner ut i veiløs villmark. |
14. juli 1976 |
Det passerende godstoget gikk - av ukjent årsak - i avvik gjennom spor 1. |
1978 |
86.18 under ekstrastopp, overgang til "buss for tog" til Snåsa |
9. juli 2001 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 | ||
4805,01 Myrset | |||||
Myrset hp, km 194,66 er det vel ikke så mange som har sett. Den ble uten togstopp i 1988 og nedlagt året etter. |
Myrset hp er det de færreste som har sett. I tidlige år var det også et sidespor med lasterampe her. Togstopp forsvant i 1988 og året etter ble Myrset nedlagt. |
1. sep. 2002 |
10 år etter forrige bilde er fremdeles fundamentene til holdeplassen synlige. |
Nordover |
Sør er til høyre i bildet og den gamle lasterampen holder fortsatt stand mot natur og klima. |
Den gamle veibrua er fantastisk flott. Her sett fra nord mot sør og Myrset er ca 500 meter lenger sør. | |||||
4806 Lurudal | |||||
8. juni 1971 |
Lurudal ble etablert som militært kryssingsspor med standardlengde 315 m. Status var Stoppested inntil den ble holdeplass fra 1957 og uten togstopp fra 1988. Fra sidesporet har det vært jevnlig trafikk av tømmervogner til langt uti 80-årene, og Lurudal har også blitt etablert som midlertidig stasjon ved flere anledninger. |
40 år etter Svein Sando! :-) |
Mot Trondhjem! |
Tømmerrampa taper nok kampen til slutt! |
Bærebjelkene ligger 100 % vannrett så da tyr man til plankebiter for å holde doseringen i kurven. |
Lagerplasser som nok ikke er i daglig bruk. | |||||
4806,01 Mælasæter | |||||
Teknisk anlegg i dag ca 450 meter sør for nedlagt holdeplass. |
Fra toppen av tunneltaket. |
Vokterbolig til salgs???? |
Pent brukt!!! |
Sørover. |
Her lå holdeplassen en gang. |
Snart borte? |
Nordover fra km 207.410. |
Mot vest fra km 207.410. |
Sannsynligvis eneste offisielle skilt i dag med navnet Mælaseter. | ||
4807 Formofoss | |||||
Formofoss var betjent stasjon og samtidig tømmerterminal for skogsbiler som kjørte tømmeret for transport på tog. |
4. okt. 2002 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
FORMOFOSS sidespor, km 212,72 mellom stasjonene Agle og Grong |
Formofoss tømmerterminal, sett fra spv. 1 retning Grong |
Som tømmersentral er Formofoss fremdeles levende. |
Sørover. | |
4807,01 Formo | |||||
Sørover. |
Nordover. |
Kryssing er nå i seneste laget. | |||
4808 Grong | |||||
8. juni 1971 |
Utgangspunktet Pt. 485 som går fra Grong ved 11.50-tiden. |
Etter en lang dag kom jeg endelig fram til Grong, tidsnok til Ht.452. |
23. juli 1976 |
9. mar. 1978 |
18. juli 1982 |
8. juli 2001 |
9. okt. 2006 |
27. juli 2007 |
27. juli 2007 |
27. juli 2007 |
Ved lokstallen på Grong st. står sporrenser Xbv 40 76 943 9 014-4 hensatt. |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Sanddøla bru over Tømmeråsfossen på Namsosbanen. Masser har sklidd ut like før brua. |
Skilt merket Grong i skogen ved Sanddøla bru på Namsosbanen |
Trær i sporet på Namsosbanen, her mellom Grong og Jørem. |
Trær som har veltet på Namsosbanen, mellom Grong og Jørem |
Bru over E6 på Namsosbanen |
Frakoplet teknisk skap langs sporet på Namsosbanen |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 3674 treff på Stasjonsdatabasen, og 16197143 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2223 treff · Statistikk Siste måned |