.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4800 (Sunnan) | |||||
4800,01 Reitlo | |||||
Langs Snåsavatnet var det etablert flere veikryssholdeplasser på løpende bånd. Felles for dem var universell utforming: trapp, navneskilt og et orienteringssignal i hver ende. Hverken mer eller mindre. |
Fra planovergangen mot nord |
Gammel grind og moderne varsling. Foto tatt mot øst. |
Reitlobukta i Snåsavatnet sør for overgangen. | ||
4801 Stod | |||||
Anleggsarbeide ved Stod. |
Stod var stasjon fram til 1958, deretter holdeplass. I 1984 ble Stod gjenåpnet som stasjon med nytt kryssingsspor, fjernstyrt senere samme år.Bygningen ble revet i 1989. |
1978 |
Kryssningssporet som er nærmest den forsvunne stasjonen bærer preg av lite bruk! |
Utkjør sør mot Sunnan. |
10. juni 2011 |
Stod krysningsspor, sørenden. |
Godstog 5790 til Trondheim passerer Stod, med lokene Di 8.701 og 703. |
Tidligere Stod stasjonsområde, stasjonsbygningen ble revet i 1989. |
Natta gikk, og neste dag også, uten at jeg tenkte å kjede forsamlingen med Di4-bilder fra Nordland. Ikke at det ble tatt så mange denne gangen heller, for det var mørkt når 475 (nattoget Trondheim - Bodø) ankom Mosjøen, og nesten mørkt da jeg forlot byen igjen med 472 (dagtoget Bodø - Trondheim) på fredagen. Mye nedbør nordpå, noe som førte til en liten forsinkelse. Denne var nesten kjørt inn da det ble bom stopp på Stod. Togleder fikk ikke stilt signal. | ||
4801,01 Tiltnes | |||||
Tiltnes hp km 148,02. Alle ble fri for togstopp i 1986 og nedlagt året etter. |
Planovergangen til banevokterboligen finnes fremdeles. |
Få synlige spor etter den gamle holdeplassen. |
Nordover |
Sørover |
Furet, værbitt! |
4802 Valøy | |||||
Valøy var en stasjon i full drift. Husker spesielt emaljeskiltet med "Karar" på do-døra. Her hersket landsens idyll: alle dører sto vidåpne, men ingen var å se. |
Godt, gammeldags stasjonsanlegg på Valøy med klassiske 315 m kryssingsspor. Stasjonen ble nedlagt samtidig som gjenåpningen av Stod i 1984. |
1978 |
Txp Valøy viser signal "passer" for tog 451. |
Blokkstrekningen Valøy - Steinkjer var nesten tre mil lang, og ofte ble vi stående å vente på Valøy før vi kunne kjøre videre. |
Kryssing i Valøy. Hadde tjeneste i pukk-kjøring i forbindelse med banearbeider ved Starrgrasmyra, og venter her på å kunne skyve vognene ut på strekningen Valøy - Jørstad. |
1982 |
Togmeldinger utveksles. |
1982 |
Hilsing er viktig del av jernbanedriften. |
Kryssing i Valøy med tog 451. |
Ht 451 krysser gt 5794 |
2000 |
2000 |
Himmelblå! | |||
4802,01 Heggesbekk | |||||
Vi ser sørover og holdeplassen fantes her en gang. Det er synlige rester av en steinmur på venstre(øst) side av sporet. |
Nodover |
Gården i bakgrunnen heter Heggesbekken. | |||
4802,1 Strindmoen | |||||
4802,11 Strindmo | |||||
Strindmo hp, km 164,02, ligger ved idylliske Strindmo camping. |
Tog 472 passerer Strindmo med Snåsavannet i bakgrunnen. |
Vi ser sørover og det finnes fremdeles rester av tidligere anlegg. |
Telefonstolpen står fremdeles i mot tidens tann. |
Jernbanen nordover langs Snåsavannet går gjennom et fantastisk flott landskap. | |
4802,2 Starrgrasmyra | |||||
17. juni 1976 |
1994? |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. |
Avdukning av minnesmerke for sabotasjen ved Jørstad elv i 13.1.1945 ved sabotasjegruppen Woodlark. De fleste sabotørene var til stede ved avdukingen. W.E.Colby fra sabotasjegruppen Rype som også opererte i området i 1944/45 deltok. |
9. juni 2002 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Porten i gjerdet er fra gamle dager, men dette bygget er av nyere dato. Lokaliteten er på km 170.070. |
NJMs museumtog EPt. 2401 (Steinkjer - Bodø) |
En snute det er lett å bli begeistret over! | ||||
4802,21 Flekkan | |||||
En sliten gjerdestolpe og kun rester av en grindport vitner om det tidligere stoppestedet Flekkan. |
Kun 580 meter sørover skimtes Starrgrasmyra. |
Nordover langsmed riksvei 763. |
På vestsiden av sporet skimtes enda porten i gjerdet. | ||
4803 Jørstad | |||||
3. juni 1977 |
1978 |
Tog 451 stopper i Jørstad. |
1988 |
2000 |
|
16. feb. 2003 |
26. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
27. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
28. juni 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Tog 478 passerer Jørstad hp. |
Ny betongkulvert ved planovergangen sør for Jørstad |
Jørstad industrispor, sist brukt i 1999 under Battle-Griffin øvelsen. |
27. juni 2010 |
Cd66.404 og 401 passerer Jørstad med godstog retning Bodø. |
Nytt holdeplasskur |
CD66.404 i tog 5791 |
27. juni 2010 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
17. juni 2011 |
Tog 478 "Ole Tobias" med 93.11 settet passerer nedlagte Jørstad industrispor, noe forsinket etter rutetiden. |
18. juni 2011 |
|
+ 4.653 |
4.652 + / + BC5 26030 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
Jørstad industriveg plo |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
18. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
19. juni 2011 |
2500 meter nord for Jørstad stasjon finnes fremdeles det gamle industrisporet. |
Når vedlikehold uteblir venter ikke vegetasjonen lenge. Industrisporet ender her noen hundre meter fram. |
Lokføreren på tog 472 hilser til fotografen ved km 176.100. |
BC5 26029 i tog 471 til Bodø |
7. juni 2012 |
NJK jubileumstog til Grong, med stopp på Jørstad |
Dagtoget gjør en kort stopp på Jørstad. Tog 471 (Trondheim S - Bodø) | |||
4803,01 Brønstad | |||||
Et tomt 93-sett(Ikke i rute) på vei nordover, iler forbi den forlengst nedlagte holdeplassen. |
Mot sør. |
Mot nord. |
Om dette er rester av den opprinnelige holdeplassen er umulig å fastslå. Kun kilometerangivelsen er sikker posisjonering. | ||
4804 Snåsa | |||||
B3-2 25639 med fast vanntilknytning og avløp. Snåsa stasjon 06.07.2006 |
Jeg "landet" i Snåsa et par dager mens jeg la en plan for ferden videre nordover. Skulle jeg ta sjansen på å sykle anleggsveien gjennom Lurudalen? Mens jeg funderte skifter Gt.5754 i Snåsa. |
1978 |
Venter på kryssing |
2000 |
His 21 76 210 2 536-0 på sidespor i Snåsa |
B3-2 25565 på Snåsa stasjon 06.07.2006. |
28. juli 2007 |
28. juli 2007 |
Repetersignal for utkjørhovedsignal L på Snåsa st. |
23. aug. 2009 |
En rolig kveld på stasjonen, klokken 22:30. |
7. juni 2012 |
Tog 471 Snaasa stasjon 03.10.2014 | ||||
4804,001 (Snåsa) | |||||
4804,01 Bomo | |||||
Nedover der, rundt svingen, så til høyre, bortover sånn, langsetter åkeren og oppigjennom skogen så kommer vi til Bomo!!! |
Tunnelen like sør for Bomo. |
Fra holdeplassens posisjon ser det slik ut mot sør. Tunnelen dukker opp etter kurven lengst unna. |
Bomo hadde to vokterboliger som begge står tomme og til forfall i dag. Dette er den sørligste, 200 meter nord for tunnelen på vestsiden av sporet. |
Den andre vokterboligen står like tom, forlatt og gjengrodd. |
På dette skiltet som også skimtes på det første bildet, stod det en gang i tiden "Bomo". Dette ble opplyst av samme kjentmann som gjorde det mulig å i det hele tatt finne stedet fra landeveien. |
4805 Agle | |||||
Selvsagt måtte jeg prøve meg på Lurudalen. Et par bruer skulle være tatt opp ifølge en lokal beboer, og det skulle vise seg å stemme.
Ht.451 ved Landsem like nord for Agle 14.7.76. Di 3 med stort NSB-emblem.
I neste del tar vi oss gjennom Lurudalen og videre nordover. |
Agle er siste stasjon før banen forsvinner ut i veiløs villmark. |
14. juli 1976 |
Toget fra Grong ble tatt inn i spor 2, mens et grønt flagg signalerte at nordgående godstog kunne passere i spor 1. |
Det passerende godstoget gikk - av ukjent årsak - i avvik gjennom spor 1. |
1978 |
Tog 457 fortsetter mot Grong. |
86.18 under ekstrastopp, overgang til "buss for tog" til Snåsa |
Tog 451 krysser med tog 5772 i Agle. |
Lokomotivfører og togfører slår av en prat med banevokteren mens de venter på kryssende tog. |
Lokfører Bjørn Ericsson slår av en prat med banevokteren som har visitert linjen fra Lurudal. |
Og så kom kryssende tog, lange som vanlig. Txp viser signal "Passer", og 5794 kan fortsette videre til Snåsa. |
Fra NJK-T tur til Namsos |
9. juli 2001 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
Agle stasjon - beklager snapshotfaktoren. |
Gt 5981 Cargolink med T 66 403 passerer Agle tidlig loerdag morgen Nordlandsbanen 10.05.2014 kt |
Gt 5982 med Cargolink T66 404 passerer Agle Nordlandsbanen soendag 11. mai 2014 |
Gt 5796 med CD 312 006 passerer Agle 30.09.2014 |
Agle stasjon | |
4805,01 Myrset | |||||
Myrset hp, km 194,66 er det vel ikke så mange som har sett. Den ble uten togstopp i 1988 og nedlagt året etter. |
Myrset hp er det de færreste som har sett. I tidlige år var det også et sidespor med lasterampe her. Togstopp forsvant i 1988 og året etter ble Myrset nedlagt. |
1. sep. 2002 |
10 år etter forrige bilde er fremdeles fundamentene til holdeplassen synlige. |
Nordover |
Sør er til høyre i bildet og den gamle lasterampen holder fortsatt stand mot natur og klima. |
Den gamle veibrua er fantastisk flott. Her sett fra nord mot sør og Myrset er ca 500 meter lenger sør. | |||||
4806 Lurudal | |||||
8. juni 1971 |
Lurudal hp ble etablert som militært kryssingsspor ved banens åpning. Kryssingssporet var standardlengde 315 m, og det var en god del tømmertrafikk fra Lurudal til langt inn på 80-tallet. Stedet ble uten togstopp i 1988 og nedlagt fra 1990. |
Lurudal ble etablert som militært kryssingsspor med standardlengde 315 m. Status var Stoppested inntil den ble holdeplass fra 1957 og uten togstopp fra 1988. Fra sidesporet har det vært jevnlig trafikk av tømmervogner til langt uti 80-årene, og Lurudal har også blitt etablert som midlertidig stasjon ved flere anledninger. |
Lurudal lasteplass. |
Tidlig om morgenen kom 5794. |
40 år etter Svein Sando! :-) |
Mot Trondhjem! |
Tømmerrampa taper nok kampen til slutt! |
Bærebjelkene ligger 100 % vannrett så da tyr man til plankebiter for å holde doseringen i kurven. |
Lagerplasser som nok ikke er i daglig bruk. | ||
4806,01 Mælasæter | |||||
Teknisk anlegg i dag ca 450 meter sør for nedlagt holdeplass. |
Fra toppen av tunneltaket. |
Vokterbolig til salgs???? |
Pent brukt!!! |
Sørover. |
Her lå holdeplassen en gang. |
Snart borte? |
Nordover fra km 207.410. |
Mot vest fra km 207.410. |
Sannsynligvis eneste offisielle skilt i dag med navnet Mælaseter. | ||
4807 Formofoss | |||||
Formofoss var betjent stasjon og samtidig tømmerterminal for skogsbiler som kjørte tømmeret for transport på tog. |
ca 1980 |
Tog 451. |
juli 1981 |
Enkelt innkjørsignalapparat B. Høy utførelse på stolpe av tre, vanlig flere steder i Thm D. |
|
1. juni 2000 |
4. okt. 2002 |
Formofoss 28.07.2008 |
Formofoss 28.07.2008 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
"Tørkestativ" på Nordlandsbanen - for måling av tømmer på lastebil |
Stativ for mellomlagring av tømmer |
Buttstokk spor 1 (iflg. Network Statement) ved plo midt på stasjonen |
FORMOFOSS sidespor, km 212,72 mellom stasjonene Agle og Grong |
Formofoss tømmerterminal, sett fra spv. 1 retning Grong |
Som tømmersentral er Formofoss fremdeles levende. |
Sørover. |
Formofoss på 70-tallet | |
4807,01 Formo | |||||
Sørover. |
Nordover. |
Kryssing er nå i seneste laget. | |||
4808 Grong | |||||
foto: Harald Eggen |
Datering satt ut fra påskrift på postkortet. Ukjent utgiver |
8. juni 1971 |
8. juni 1971 |
8. juni 1971 |
Utgangspunktet Pt. 485 som går fra Grong ved 11.50-tiden. |
Etter en lang dag kom jeg endelig fram til Grong, tidsnok til Ht.452. |
Brummende bjørn i Grong |
Legg merke til Spisevognselskapets skilt |
23. juli 1976 |
Tog 451 forsvinner inn i tunnelen på Grong, og godstog til Trondheim har fått "klart for tog..." |
Tog 451 forsvinner inn i tunnelen på Grong, og godstog 5772 til Trondheim har fått "klart for tog.." Txp sjekker klokkeslett han skal føre i togmeldingsboka. |
Tog 485 med BM 86 59 venter på avgang fra Grong. |
Fremme i Grong kan det mekaniske kryss-sporvekselsignalet beskues. |
Txp har gitt avgangsordre til togfører i tog 5772, og togføreren er på vei inn i brekkvogna si. Ingen godsvogner i dag, men det var kanskje en god slerke med lastede tømmervogner på neste stasjon, Formofoss. |
Tog til Namsos. |
9. mar. 1978 |
Framme på Grong var det tid for å fylle på mer vann til kaffekokingen. Her skulle vi krysse tog 452, og som det synes på bildet var vi som vanlig overlange. |
Tog 452 ankommer trukket av di 3 616, og 5793 med 615 og 611 er snart klar til å brøle oppover Namdalen. |
1981 |
Tog 452 krysser tog 5793. 5793 har akkurat startet opp, og dieselrøyken synes i bakgrunnen. |
Innkjørhovedsignal C, med hjelpesignal, for tog fra Namsosbanen. |
Innkjørhovedsignalene C og A. |
Gt 5793 ankommer. Toget kjører her inn i avvik, og sporvekselen er kontrollåst i minusstilling. Stasjoner med enkelt sikringsanlegg har ikke utkjørhovedsignaler. |
Tog 452 ankommer. Sykkelen er ekspedert som reisegods og står på plattformen, lengst til høyre (DBS Golden Flash). Til venstre står kryssende tog 5793. |
Tog 5793 under innkjøring i Grong. |
Lokstall og svingskive |
Her venter vi på kryssende tog i Grong. |
Gt 5771 |
FV 2028, Grong |
5771 klar med nytt mannskap, lokfører, lokf.assistent og togfører, for ferden Grong - Majavatn - Grong. |
En vanlig dag på jobben, en gang. |
1982 |
18. juli 1982 |
Gt 5771. FV 6021. |
ca 1983 |
1983 |
1983 |
Sørli-bussen venter på korrespondeende tog på Grong stasjon |
Di3 643 ankommer Grong stasjon med ''Ole Tobias'' 478 fra Mo i Rana. |
1. juni 2000 |
8. juli 2001 |
9. okt. 2006 |
27. juli 2007 |
27. juli 2007 |
27. juli 2007 |
Da det ennå gikk B3-vogner på banen. |
2. aug. 2008 |
2. aug. 2008 |
2. aug. 2008 |
Ved lokstallen på Grong st. står sporrenser Xbv 40 76 943 9 014-4 hensatt. |
Ny kryssing, denne gangen på Grong. |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
23. aug. 2009 |
21264 i tog 471 på Grong st. |
7. juni 2012 |
Sanddøla bru over Tømmeråsfossen på Namsosbanen. Masser har sklidd ut like før brua. |
Skilt merket Grong i skogen ved Sanddøla bru på Namsosbanen |
Trær i sporet på Namsosbanen, her mellom Grong og Jørem. |
Trær som har veltet på Namsosbanen, mellom Grong og Jørem |
Bru over E6 på Namsosbanen |
Frakoplet teknisk skap langs sporet på Namsosbanen |
Første etappe på skinner ble Nordlandsbanens dagtog. Bussen fra Brønnøysund kjørte oss til plattformen, men det var en time å vente før toget kom. |
30. des. 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 5333 treff på Stasjonsdatabasen, og 16041498 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2209 treff · Statistikk Siste måned |