.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4700 (Dombås) | |||||
4701 Fokstua | |||||
1920 |
1978 |
Utsnitt av forrige bilde. |
1983 |
29. mar. 1998 |
3. juni 2001 |
11. sep. 2005 |
27. sep. 2007 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
4702 Vålåsjø | |||||
foto: Åge Lybekbråten |
foto: Hans Martin Lie |
11. mai 1972 |
23. juni 1975 |
7. mai 2006 |
17. mai 2006 |
21. mai 2006 |
31. aug. 2006 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
Vålåsjø st, 16.6.2013. Nytt kryssingsspor på 710 meter ble åpnet den 17.6.2013. |
Vålåsjø stasjonsbygning , 25.6.2017 |
Vålåsjø , 1 april 2018 ( 1 Påskedag ) | ||||
4703 Hjerkinn | |||||
1920 |
1925 |
1925 |
aug. 1970 |
Halv fem var vi på Hjerkinn |
4. juni 1971 |
1973 |
15. juli 1974 |
27. juli 1986 |
31. jan. 1996 |
29. mar. 1998 |
29. mar. 1998 |
29. mar. 1998 |
juli 2000 |
2001 |
17. juli 2001 |
17. juli 2001 |
aug. 2001 |
16. apr. 2005 |
15. juli 2009 |
1. 73.014 i tog 41 rett nord for Hjerkinn. |
Tog 42 ved innkjør Hjerkinn |
Tog 42 med 18.2253 | |
4704 Kongsvoll | |||||
1972 |
11. mai 1972 |
15. juli 1974 |
1976 |
1996 |
ca 2000 |
12. apr. 2001 |
17. aug. 2011 |
17. aug. 2011 |
17. aug. 2011 |
Bygningsdetaljene er utrolig flotte på disse stasjonene! |
Tog 44 består av et 73-sett. Det har ordinær avgangstid (x-stopp) fra Kongsvoll på samme klokkeslett som tog 46 har ordinær avgangstid fra Støren. Dessverre vet jeg ikke hvilket 73-sett som ble nyttet. |
16. jan. 2022 | |||||
4705 Drivstua | |||||
11. mai 1972 |
1973 |
15. juli 1974 |
15. juli 1974 |
1978 |
1978 |
1983 |
1997 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
3. juni 2001 |
15. sep. 2001 |
7. mar. 2002 |
14. juli 2006 |
10. sep. 2006 |
10. sep. 2006 |
10. sep. 2006 |
10. sep. 2006 |
Steinsporet i Drivdalen, sporvekselen er fjernet og sporet er ikke lenger i bruk. |
Steinsporet i Drivdalen, nedlagt. |
Steinsporet i Drivdalen, lasterampen til venstre i bildet. |
Steinsporet i Drivdalen, Dovrebanen sørover til høyre i bildet. |
Steinsporet i Drivdalen |
Steinsporet i Drivdalen, endebutten. |
30. apr. 2010 |
30. apr. 2010 |
Lm 2.10 på Drivstua stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
tog 41 |
4706 Engan | |||||
15. juli 1974 |
27. juni 1975 |
2. aug. 2002 | |||
4707 Driva | |||||
21. mai 2000 |
21. mai 2000 |
Snøoverbygget i Drivdalen |
Ny og gammel veibru over Dovrebanen ved Holan i Drivdalen. |
3. juni 2001 |
15. sep. 2001 |
24. sep. 2005 |
Ny basestasjon for GSM-R i Drivdalen. |
Snøoverbygget i Drivdalen i snøføyke |
El 13.2124 med biltog sørover passerer Driva stasjon på Dovrebanen |
Rester av snøoverbygget i Drivdalen, under riving våren 2008. |
Godstog på vei sørover Drivdalen i svingen hvor snøoverbygget var tidligere. |
Ny kjøreledningsmast i Drivdalen etter at snøoverbygget ble revet |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 | |||
4707,01 Hevle | |||||
4708 Oppdal | |||||
ca 1925 |
1960 |
nov. 2000 |
2002 |
5. jan. 2002 |
5. jan. 2002 |
5. jan. 2002 |
24. sep. 2005 |
Sidesporet krysset tidligere Industriveien og endte ved Stompa fabrikken til venstre. Der var det en lasterampe tidligere. |
Rester av sidesporet til den tidligere Stompa fabrikken. Grunderbedriften Elotec AS til høyre. |
Sidespor til Felleskjøpet Oppdal og Jernbaneverkets elektroavdeling |
Sidespor til Felleskjøpet, ikke lenger i bruk. |
Sidespor til Felleskjøpet. |
Grinda til Felleskjøpets sidespor |
Felleskjøpets sidespor og lasterampe på Oppdal. Sporet er fortsatt synlig. |
Monument over Olaf Skaslien (1880-1963) på Oppdal stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Informasjon om Olaf Skaslien (1880-1963). Foto: Hans-Ole Sveia. |
Minneplate på Oppdal stasjon. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Sidespor i nordenden av Oppdal stasjon. Bildet er tatt fra en gangbru som er revet i 2010. |
Sporet til høyre gikk mot den tidligere Stompa fabrikken. |
Oppdal kommune sidespor ligger like sør for Oppdal st. |
Oppdal kommune sidespor. Sporvekselen fra Dovrebanen ble fjernet etter at trafikken tok slutt. |
Sidesporet til den tidligere glass fabrikken er også fjernet. Idag holder Oppdal Sten AS til på dette området. |
Nedlagt sidespor til den tidligere glassfabrikken på Oppdal. |
Sidespor i nordenden av Oppdal stasjon. |
Sidespor nord for Oppdal stasjon, fortsatt intakt men ikke lenger i bruk. |
Sidespor og lasterampe i nordenden av Oppdal st. |
Sidespor i nordenden av Oppdal stasjon. |
Eldre skibuss på Oppdal stasjon |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 |
Nettbuss og Lavprisekspressen på Oppdal stasjon. |
Gammelt sidespor på Oppdal Stasjon. Passer nok best til aktiviteter med dresin med tanke på sporkvalitet. |
Lokomotivstallen på Oppdal |
17. sep. 2021 | |||||
4708,01 Garå | |||||
4708,02 Rønningen | |||||
4708,03 Myrplass | |||||
4709 Fagerhaug | |||||
foto: Thomas Markovic |
15. juli 1974 |
5. sep. 1989 |
21. apr. 2001 |
18. aug. 2011 |
18. aug. 2011 |
4709,01 Gisna | |||||
Tidligere Gisna sidespor mellom Fagerhaug og Ulsberg stasjoner |
Tidligere Gisna sidespor mellom Fagerhaug og Ulsberg stasjoner. Den gamle lasterampen er fortsatt intakt. |
Den gamle lasterampen ved tidligere Gisna sidespor |
Tidligere Gisna sidespor. Idag er det et pukkverk i området. |
Cargolink tog 5932 med BR 185 698-9 på vei sørover | |
4709,02 Indsetveien | |||||
4709,03 Granholtet | |||||
4710 Ulsberg | |||||
15. juli 1974 |
8. juli 1996 |
21. mai 2000 |
21. mai 2000 |
Di 3.602 |
Markøya pukkverk sidespor mellom Ulsberg og Fagerhaug stasjoner på Dovrebanen. |
Markøya pukkverk sidespor |
Markøya pukkverk sidespor |
Markøya pukkverk sidespor |
Markøya pukkverk sidespor |
Markøya pukkverk sidespor, skinner fra 1956. |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 | ||||
4710,01 Børsletta | |||||
4711 Berkåk | |||||
foto: Gammelt postkort |
foto: Gammelt postkort |
10. mar. 1974 |
10. mar. 1974 |
9. okt. 1983 |
Tog 403. |
30. jan. 1996 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
Avgreningen til Berkåk industrispor, sporvekslen i hovedspor er fjernet. |
Berkåk industrispor til høyre og Dovrebanen til venstre. |
Berkåk industrispor et stykke fra Dovrebanen, retning Postmyran industriområde. |
Postmyran industriområde nærmer seg, lenge siden det var noe skifting på dette sidesporet. |
Første avgrening på sidesporet, var et buttspor med portalkran og rampe. Portalkranen ble revet kort tid etter at bildet ble tatt. Skinnene er nok fjernet noen år tidligere. |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
Sidesporet til Tine Meierier Berkåk. |
Sidesporet til Tine Meierier Berkåk. |
Tine avd. Berkåk med nedlagt sidespor, transport overført til vei. |
Tredje sporveksel på industrisporet, begge sporene fører til sagbruket og Sande Hus og Hytter AS. |
Sidespor til sagbruket med rampe. Sporet er noe avkortet et stykke lenger fram, pga utbygging ved sagbruket. |
Det andre sidesporet til sagbruket gjør en høyresving og ender i en stoppbukk ved lagerbygningene. |
En av bussene kommer med passasjerer til tog 406 natten mellom 15. og 16. mars 2012. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Buss for tog (Boreal Transport) og tog 46 på Berkåk. |
Overgang fra buss til tog 42 på Berkåk stasjon 1. april 2012. Tog 42 bestod av 73-sett nr. 03 og 08. Disse var nyttet i tog 45 til Berkåk lørdag 31. mars 2012. "Lillehammer-Berkåk-banens" materiell 1.-6. mars 2012 er tydeligvis 73-settene nr. 03, 06 og 08 ettersom denne banen i den tiden er isolert fra det øvrige jernbanenettet. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Tog 47 ankommer Berkåk stasjon noe forsinket - grunnet busskjøring Oslo S.-Lillehammer. Fra Berkåk ble det ny busskjøring til Trondheim. Tog 47 bestod av BM 73.011 + BFR 73.811 + BMU 73.211 + BFM 73.111. I spor 2 ser vi materiellet til tog 406 (To El 18 + tre WLAB-2 + sju type 7-vogner, derav 27027 nærmest fotografen). Foto: Hans-Ole Sveia. |
Nok en kveldsstemining ved vognene til tog 406 natten mellom 2. og 3. mai 2012. Vi ser vognene Kveldsstemning ved sovevognene til tog 406 natten mellom 2. og 3. mai 2012. Vi ser vognene FR 5-1 21725 + B 5-3 26024 + B 5-3 26020 + B 5-5 26026 + A 5-1 26062 + BC 5-3 26025 + B 5-6 26048. |
Togstopp og påstigning. Tog 46 bestod av BFM 73.107 + BMU 73.207 + BFR 73. 807 + BM 73.007. | |||||
4711,01 Tovlia | |||||
4711,02 Valøkken | |||||
4712 Garli | |||||
10. mar. 1974 |
10. mar. 1974 |
1991 |
15. sep. 2001 |
4. sep. 2004 |
22. juli 2008 |
22. juli 2008 |
22. juli 2008 |
22. aug. 2008 |
Garli stasjon 11. april 2012. En stund siden tog har gått her. Foto: Hans-Ole Sveia. |
Garli stasjon 11. april 2012. En stund siden tog har gått her. Foto: Hans-Ole Sveia. | |
4712,01 Løkli | |||||
4712,02 Bjørset bru | |||||
4712,03 Fossum | |||||
4713 Soknedal | |||||
10. mar. 1974 |
10. mar. 1974 |
21. apr. 2001 |
21. apr. 2001 |
20. mai 2001 |
20. mai 2001 |
Tog 44 (73.04) ved Soknedal |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
25. mar. 2010 |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 |
25. aug. 2011 |
Soknedal stasjon - sett fra motsatt side av dalen. |
Soknedal stasjon - sett fra motsatt side av dalen. | |||
4713,01 Bordal | |||||
4714 Snøan | |||||
Snøan st. Foto: Nils Glein. |
foto: Joramo |
Tog 5904 ved km 492. Stasjonsbygningen på Snøan lå ca. der loket er. Der veien i dag går, lå det kryssningsspor (bygget under krigen) og stikkspor. |
Stasjonsområdet i dag. Stolpen på bildet har den nøyaktige posisjonen fra SDB, km 491,93 | ||
4714,01 Øien | |||||
4714,02 Storløkken | |||||
4714,03 Soknes | |||||
4714,04 Basmoen | |||||
2. nov. 2003 | |||||
4714,05 Snuruhagan | |||||
4715 (Støren) | |||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 6424 treff på Stasjonsdatabasen, og 16224862 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2226 treff · Statistikk Siste måned |