.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
4607,001 (Svorkmo) | |||||
4607,01 Skjøtskift | |||||
Et riktig stemningsbilde fra et noe fuktig trøndelag! Vi har nå kommet opp den bratte Klinglia, og tråklet oss gjennom kurvene ved den for lengst nedlagte holdeplassen på Skjøtskiftet. De krappe kurvene gjorde at det var kurvesmøreapparat her (sylinder på venstre skinnestreng). Vi ser også at 15kV-linja kommer inn øverst i venstre bildekant. Denne høyspentlinja gikk nesten langs hele jernbanen, men hadde en avvikende trase i Klinglia. |
Et riktig stemningsbilde fra et noe fuktig trøndelag! Vi har nå kommet opp den bratte Klinglia, og tråklet oss gjennom kurvene ved den for lengst nedlagte holdeplassen på Skjøtskiftet. De krappe kurvene gjorde at det var kurvesmøreapparat her (sylinder på venstre skinnestreng). Vi ser også at 15kV-linja kommer inn øverst i venstre bildekant. Denne høyspentlinja gikk nesten langs hele jernbanen, men hadde en avvikende trase i Klinglia. |
Kurvesmøreapparatet er byttet ut med manuell smøring, og 15kV-linja er tatt ned sør for Svorkmo. |
Lok 5 med N 109 ved Skjøtskift på Thamshavnbanen. |
10. juli 2013 |
Tog 249, tomtog til Bårdshaug, på vei nedover mot Svorkmo |
På returen som tog 250 (Svorkmo - Løkken) har vogna forsert den anstrengende stigningen, og kan nå fortsette med verdighet og eleganse tilbake til Løkken. |
Minnesmerke over løytnant Odd Nilsen fra kompani Linge |
4. aug. 2018 |
29. sep. 2018 | ||
4607,02 Jordhusmoen | |||||
12. aug. 2017 | |||||
4608 Løkken | |||||
Thamshavnbanen`s robel på Løkken. |
foto: Jon Rokseth |
Så er toget kommet fram til Løkken, og avstigning startes. Foto: Sven Erik Buseth Wold. |
Åpningstoget førte også restaurantvogn, men denne ble satt ut på Løkken etter den første turen. Stilig med en slik turistvogn! Foto: Ragnar Buseth Wold. |
En studie av koblingene: Mekanisk kobbel med den karakteristiske kroken, sikret med en kjetting med en tung kule-vekt i enden. Sikkerhetskjettingen med sine to kroker. Så er det direkte bremseledning, hovedledningen for den automatiske bremsen, og togvarme. |
okt. 1973 |
okt. 1974 |
okt. 1974 |
Her har det nok ikke skjedd så mye på de tre åra etter at siste kistog hadde gått. Spor 1 og 2 er forlengst tatt opp. Togspor er spor 3, men vekselen i forgrunnen hadde en spesialløsning på loddstolen slik at den alltid lå til spor 4, slik at evt løse vogner fra kisanlegget sør for stasjonen havnet på et sidespor til høyre for vognremissen. |
Tog på vei ut av Wallenberg sjakt, Fagerlibanen. |
Førerkomfort på Fagerlibanen. |
Vegsikringsanlegg var det også. |
og usikrede planoverganger. |
På linja. |
Motor til heisen i Wallenberg sjakt. Levert av Allmänna Svenska Elektriska Aktiebolaget (ASEA), og med den gamle logoen (hakekorset). |
Fra verkstedet ved Wallenberg sjakt. Her repareres materiell som nyttes nede i gruven. Vi ser et akkumulator-lok inne til vedlikehold. |
Fagerlibanens viadukt ovenfor separasjonsverket på Løkken. |
Ingen jernbane uten gule maskiner.... |
Nils Olav Glein og Olaf Bjerknes lemper sviller. |
Hvor er gjengen? Kanskje det var mat, for det var slettes ikke så stille ofte. |
1983 |
1983 |
"Kongevogna" |
Endelig framme! |
"Og alle var enige om at det hadde vært en fin tur" |
Stor festivitas på Løkken i forbindelse med åpningen av museumsbanen |
På Løkken dagen før (10.7.1983) under åpningen av Thamshavnbanen som museumsbane |
9. okt. 1983 |
1984 |
ca 1995 |
ca 1995 |
2001 |
juni 2003 |
juni 2003 |
Vårklargjøring av rustonlok nr. 10 før første oppstart 2006 |
Ruston-loket foran verkstedet på Løkken stasjon. ST-logoen over porten kommer fra pipa på D/S Orkla... |
Lok 8 under skifting på på den gamle museumsbane-stasjonen på Løkken. |
Lokstallen på Løkken. Sikkert noen som kjenner seg igjen. |
"Hva er det her inne da?" |
DET var det som var der inne! Kongevogna glir elegant ut i ettermiddagssolen. |
Kongevogna - vårt transportmiddel på denne ettermiddagsturen Løkken - Svorkmo t/r. |
Togfører Erik Einum kunne på vegne av Thamshavnbanen bare beklage at det ordinære togsettet var opptatt med charterkjøring, men han håpet vi ville bære over med erstatningsmateriellet. Vi og de andre reisende forsto ikke riktig problemet .... Men en god, historisk gjennomgang av banen forsto vi! |
Familien Tamnes på tur - Hans Morten, Wenche, Ellen Cathrine og Christoffer. |
Kongevogna. |
Kongevogna. |
Skd 220c 179 opplastet på flatvogn, skiftetraktoren skulle egentlig spores om til smalspor. |
Skd 220c 179 opplastet på flatvogn i nærheten av Løkken. |
Skd 220c 179 opplastet på flatvogn |
ACo 11 sammen med Cfo 9 og lok 2 |
ACo 11 sammen med Cfo 9 og lok 2 fra den andre siden |
Cfo 9 på 100 års dagen for Thb |
ACo 11 på 100 års dagen for Thb |
Cfo 9 på 100 års dagen for Thb |
ACo 11 + Cfo 9 + lok 5 på 100 årsdagen for Thb |
30. aug. 2008 |
30. aug. 2008 |
21. okt. 2008 |
21. okt. 2008 |
21. okt. 2008 |
Dette bildet er tatt med omtrent samme vinkel som arkitektens illustrasjon i Furuborgs avislink. |
Kissilo ved Løkken |
Nesten framme på Løkken Verk igjen |
1. sep. 2009 |
1. sep. 2009 |
1. sep. 2009 |
Jernbanemuséet (til høyre) ble oppført på andre halvdel av 1990-tallet, og ligger i veien for en reetablering av de to opprinnelige sporene som lå nærmest stasjonsbyggningen. |
Cfo 10 + ACo 11 + lok 8 i spor 1 på Løkken st. Thb |
Eo 220 + lok 10. Thb |
Lok 9 parkert i verkstedsporet |
Orginaltekst som var skrevet på lokomotivet. Antar dette er "fraktbrevet" fra da lokomotivene ble levert. |
Samme sted i 2010. Det har blitt tagt til et sidespor sør for stasjonen, og det er bygget en utstillingshall der spor 1 og 2 gikk. Den brune bygningen vi ser i bakgrunnen er ikke vognremissen, men verkstedet som er bygget for museumsbanen. |
Med kjøreledningsmasta bak veksel 3 fra forrige bilde som støtte, ser vi her dagens Løkken stasjon. Spor 3 er fortsatt sporet som togene bruker med passasjerer, og mellom spor 1 og 2 er det etablert et nytt spor som går inn i utstillingshallen. |
Aco 11 på 100 årsdagen for Thb |
Fremme på Løkken, ut i finværet og kanskje en kopp kaffe eller noe å spise. |
Lok 2 og Rustonlokene 9 og 10 kjørt frem for dagen |
Detalj av lok 10 |
Lok nr 1 inne i verkstedet |
Kongevogna inn til Løkken |
Litt eksotisk innslag i verkstedet |
Kjekt på en regnværsdag |
15. aug. 2010 |
15. aug. 2010 |
Klokken er snart 08:55. Ruteordren er på plass, bremser er prøvet og funnet i orden, og kjøretillatelse mottatt. Nytrukket kaffe fra Narvesen er også på plass. Nå venter vi bare på avgang. |
Robeline fra sjøsiden |
Robeline fra landsiden |
Lok 21 inne i verksted Løkken foran lok 1 |
Lok 1 "sommerloket" ute på Løkken stasjon. |
30. apr. 2013 |
Førerplass lok 1 |
30. apr. 2013 |
30. apr. 2013 |
30. apr. 2013 |
Nr 21 Litj-Jon |
30. apr. 2013 |
30. apr. 2013 |
22. juni 2014 |
22. juni 2014 |
Gammel fiiin årgang på Løkken; Kongevogna, lok 2 og vogn 10 - alle fra banens åpning. |
26. juli 2014 |
Løkken stasjon har hatt flere ulike sporplaner - på det meste med fire parallelle gjennomgående spor. I dag har stasjonen to gjennomgående spor (2, 3) og ett buttspor (1) som fortsetter inn i jernbanemuséet. |
Rundt hjørnet og i det området hvor det planlegges nytt bygg for Orkla Industrimuséum. Her ble det etablert stasjon og omløpsspor de første årene i museumsbanedriften. Senere er stasjonsfunksjonene flyttet tilbake til den opprinnelige plasseringen, og sporene i sørenden benyttes til hensetting. |
Mellom Løkken og Svorkmo. Toget besto av lok nr. 2, Co 11 og CFo 10. |
Tog 3 på Løkken. Dette besto av lok nr. 2, Co 11 og CFo 10. |
Tog 3 mellom Løkken og Svorkmo. Dette besto av lok nr. 2, Co 11 og CFo 10. |
Lok nr. 5. |
Gamle reklameplasser for Løkken kino er oppgradert med elektronisk skjerm! |
Vogn 220 utenfor verkstedet. |
På Løkken ble det en lang kursdag med el-sikkerhet, kjentmannsrunder med inn-/utkobling av spenning, lokale rutiner og typekurs. |
Lok 5 blir hovedloket iår, det trekker 3 boggivogner a 16 tonn i 44 promille. Skifteloket LitjJohn er et forhenværende gruvelok som er istandsatt til Skm Løkken. Hadde aldri trodd at jeg skulle få typekurs på et skiftelok lenger, men dette var jo bare moro ! Undertegnede i sving utenfor lokstallen på Løkken. |
Kursdeltagerne og instruktører før avgang med to vogner til Fannrem. Skifting og opplæring av en konduktøraspirant var også en del av kurshelgen. |
Fra venstre instruktør Harald Sverre Nilssen, Svein Rune Kjønnø, instruktør Jann Eirik Evensen og Torgrim Gjelsvik. |
Lokfører Nils Ingvald Reitan klar med lok 2 og nyrevidert vogn nr.9 på Løkken. |
Vognene skiftes fram. |
23. juli 2016 |
Harald Sverre Nilssen og Halvard Hovtun svarer på spørsmål. |
Tidlig en morgen i trøndersk sommervær står toget klart |
Lokomotivfører Jann Eirik Evensen venter på avgang. |
24. juli 2016 |
Nydelige trevogner, her vogn CFo 10. |
Halvard Hovtun deler sin kunnskap om kisvognene, og andre godsvogner. |
Lokomotivene nr 5 og 2 klare for sesongåpning |
Chevrolet |
Løkken Musikkorps |
Bergmannsteateret |
1. juni 2017 |
Veteranbiler på Løkken |
1. juni 2017 |
12. aug. 2017 |
Dagens brudepar med obligatorisk lokomotivbilde |
Lok nr. 2 står parkert i spor 1, og er reserve for lok nr. 5. |
Så er restaurantvogn 220 satt ut, og det er klart for neste tur. |
Dagens trivelige lokfører var Jann Eirik Evensen |
Det ble en tur inn på loket etter ankomst Løkken. Her et bilde av kontrolleren og førerbremseventilen. |
Manometrene er fra A/S Clausen Kaldager & Co, Skotselv. Akkurat som på Gråkallbanens vogner (unntatt GB vogn 2), og Strømmenvognene. Til venstre: Bremsesylinder. I midten: Hoved bremseledning og forråd. Til høyre: Apparatluft, f.eks. strømavtaker. |
30. juni 2019 |
11. aug. 2019 |
11. aug. 2019 |
6. juni 2020 |
6. juni 2020 |
Lok 2 og CFo 10 ankommer Løkken |
3. juli 2021 |
3. juli 2021 |
3. juli 2021 |
11. sep. 2021 |
11. sep. 2021 |
11. sep. 2021 |
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 11523 treff på Stasjonsdatabasen, og 16191259 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2223 treff · Statistikk Siste måned |