3
 før 2007 Foto: Jimmy Schmincke
| 0
 1. okt. 2017 En oversikt over vognhallen og BTMs samlinger. Her var noe for enhver smak. Mange ulike kjøretøy, en motorsamling, en modellbilsamling og en overraskende interessant (og operativ) samling med sette- og trykkemaskiner, formidlet av en oppegående og frivillig fagmann. Foto: Halvard Hovtun
|
0
 1. okt. 2017 Etterpå ble det anledning til å ta en titt på Møhlenpris vognhall og Bergen Tekniske Museum. Jeg har vært her en gang i 2011, og siden da har stedet endret karakter fra å være ei rønne med rot og rask, til å ligne hvertfall litt mer på et museum. En rekke foreninger samarbeider om å fylle muséet med innhold og frivillige, og det var også et kafétilbud. Heldigvis har hallen fremdeles karakter som trikkestall, hvertfall på den ene siden. Dessverre er alle Bergenstrikkene borte (unntatt en), og den avbildede 47 er egentlig en Oslo-trikk ommalt for å matche den tilsvarende 46 som var av lignende type. Foto: Halvard Hovtun
| 0
 1. okt. 2017 Da jeg var her i 2011 stod de to Fløibanevognene av den tredje generasjonen (1974) lagret utendørs, og det ble sagt at BTM kun hadde anledning til å ta vare på den ene. Nå har begge to kommet inn og (relativt nylig) blitt plassert i skråplan, slik de er konstruert for, og viser seg fra sin beste side. Absolutt en hyggelig overraskelse, og et naturlig høydepunkt i samlingene. På den andre side måtte den eneste bevarte Høka-vognen (Fløibanen 2. generasjon) gi fra seg plassen sin og bli transportert til fjernlager. Foto: Halvard Hovtun
|
0
 1. okt. 2017 Et perspektiv man tidligere ikke hadde adgang til; Fløibanevognene fra undersiden. Dette er den røde vognen. Hjulet til høyre har flens på begge sider, mens det venstre hjulet bare er en trommel. Motsatt for den andre vognen. På denne måten følger vognene hver sin skinnestreng, og dermed vil man på møtesporet ikke ha behov for veksler med bevegelige tunger. Sporvidden er 1000 mm, eller "Normalspor" som vi sier i Trøndelag. Foto: Halvard Hovtun
| 0
 1. okt. 2017 DI 2.817 utstilt på Sporveismuseet i Bergen Foto: Thomas Markovic
|
0
 1. okt. 2017 Og så bærer det tilbake mot vognhallen. Én vogn var ute og kjørte, og den ble bemannet av vognfører i hver ende. Vognen gikk kontinuerlig mellom kl. 13 og 15. Foto: Halvard Hovtun
| 0
 1. okt. 2017 "Veteranbybanen" kommer gjennom gaten, på elegant og naturlig vis. Bergen Elektriske Sporvei (BES) sin vogn nr. 61 er en av tre motorvogner overtatt fra Berlin for snart 20 år siden. Vognene er ommalt til Bergen-farger. Foto: Halvard Hovtun
|