.
![]() | ||||||
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
Navn og status | Plassering | Bilde(r) | |||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
HaldenNJK-nr. 1329NSB-nr. 546
|
![]() km 136.640 fra Oslo S Kartlenker |
||||||||||||||
Nærmere beskrivelse | |||||||||||||||
Personalet1950: Ca 100 tilnyttet Halden st: 29 stasjonspersonale, 20 i kontorene, 25 lokfolk, 14 konduktører; dertil kommer renhold, vognvisitører og restauranten. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950) | |||||||||||||||
SporSvingskive flyttet fra Rød (vestsiden av elva) til stasjonstomen, vedtatt 17.6.1881.Forlengelse av havnesporene vedtatt 1884. Flytting av dreieskive og dertil hørende sporendringer vedtatt i 1886 for å lette adkomst til havnesporene. Anbringelse av forbindelsesspor mellom havnesporet og stasjonstomen vedtatt 12.5.1892. Forlengelse av det ene sidesporet for å lette ombytting av lok når to tog krysser på stasjonen fullført i 1897/98. Dette medførte også flytting av en vannstender. Anlegg av sidespor på kulltomten for å forkorte lossingstiden av kullbåter da sporet ellers er stadig opptatt til skiftebevegelser. Fullført 1898/99 (vedtak i 1897). Ny sporforbindelse til kullopplaget vedtatt 26.3.1904. Sporutvidelse vedtatt i 1917 for å bedre skrifteforholdene og bedre vognsirkulasjonen. Saugbrugsforeninger ønsker seg sidespor til tomtene på Kasasiden på sørsiden av elva. Uheldig med sporveksel på fri linje, så da må sporet føres helt til stasjonen, men da ,må bybroen fornyes for det er ikke plass til to spor under den. (Halden Arbeiderblad 27.9.1951) Sporforbindelse til nytt havneområde på Sauøya ferdig høsten 1961. | |||||||||||||||
Signaler og sikringsanleggAnskaffelse av morseapparat vedtatt 1893Stillverk vedtatt 7.5.1913. Elektrisk sikringsanlegg siden 1939/40. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950) | |||||||||||||||
DiverseOpprinnelig også stasjon for Dalslandsbanen.I 1885 ble det bevilget til en ny vannsteder i vestenden av stasjonen fordi stadige lokomotivbeveglser i østenden, der vannstenderen er, medfører at hester ofte skremmes opp. Elektrisk belysning vedtatt 15.12.1900 da det nåværende gassverk vil bli nedlagt i nær framtid. sammenstøt i 1939 mellom sildetog og lokaltog. Skifteuhell ved at godstoget kom over i spor 2 der lokaltoget stod. Flere vogner avsporet. Dete var før det elektriske sikringsanlegget var på plass. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950) Høyvann var tidligere et problem, men så ble hele området hevet med 1 meter. (Halden Arbeiderblad 23.12.1950) | |||||||||||||||
Meny | |||||||||||||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 606 treff på Stasjonsdatabasen, og 14567600 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2058 treff · Statistikk Siste måned |