.
|
||||||
|
Velkommen til Stasjonsdatabasen (STDB)Stasjonsdatabasen er en oversikt over samtlige ekspedisjonssteder (expst) ved norske jernbaner som er eller en gang i historien har vært betjent, enten ved personer på stedet eller fjernstyrt. |
Meny:
Expst banevis | Exspt alfabetisk | Kort om STDB | Mer om STDB |
Navn og status | Plassering | Bilde(r) | |||||||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
SandesundNJK-nr. 1324NSB-nr. 526
|
km 106.640 fra Oslo S Kartlenker |
||||||||||||||||||||||
Nærmere beskrivelse | |||||||||||||||||||||||
SporStasjonen utvides med 30 Ar grund langs sidesporet som forlenges ca 60 m for å oppnå avlessingsplass for 8-10 vogner. Grunnen er økt transport av rundlast til utskipning fra Sannesund etter Østre Linjes åpning. Vedtatt 16.6.1883 (Indst. S.138 1883)Vedtak 23.1.1900 om sidespor fra st til Alvim kai. Jernbanen betaler den delen som ligger innenfor stasjonen. Nytt kryssingsspor og mellomplattform vedtatt 6.5.1911. Stasjonen må ofte benyttes til kryssing av tog. Man må da bruke et gjennomløpsspor som går bak stasjonsbygningen. Kryssing er dermed forbundet med stor fare for påkjørsel av trafikkanter. Et nytt kryssingsspor foran stasjonsbygningen oppføres med en tilhørende mellomplattform. Det gale spor kan benyttes til hensetting av vogner. | |||||||||||||||||||||||
Signaler og sikringsanleggMorseapparat vedtatt 1893Anlegg av stillverk vedtatt 5.5.1917 pga de mange kryssinger ved stasjonen. Automatisk veibomanlegg oppført 1957 og 1959 for de to veier som krysser banen i hver ende av stasjonen. | |||||||||||||||||||||||
Meny | |||||||||||||||||||||||
Stasjonsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 5984 treff på Stasjonsdatabasen, og 18032515 totalt siden 09.05.2004 21:00. Dagsgjennomsnitt: 2425 treff · Statistikk Siste måned |