.
Navn og status |
Plassering |
Bilde(r) |
Ljan
NJK-nr. 1303 NSB-nr. 502Navn | 2. jan. 1879 | Lian | apr. 1894 | Ljan |
Data endret 29.04.2007 12.26
|
 km 7.180 fra Oslo S på strekningen Oslo-Ski
Endring i kilometrering | 2. | 1. | 1879 | 7.18 | 3. | 7. | 1987 | 7.15 |
Km | 2. jan. 1879 | 7.18 | 3. juli 1987 | 7.15 |
Kartlenker |
|
Nærmere beskrivelse |
SporNytt sidespor (vedtatt i 1891) på grunn av stigende persontrafikk. |
Signaler og sikringsanleggAnlegg av sentralstilte veksler og signalapparat (vedtatt 1897) pga økende trafikk, lang avstand mellom vekslene og for å sikre mot uhell. Det hadde allerede vært uhell på stasjonen. Bekkelaget og Oppegård fikk samtidig. Kostnaden ble dobbelt av forventet og anlegget stod muligens ikke ferdig før i 1899. |
DiverseUtvidelse av lastetomten med 500 kvm (vedtatt 1906) for opplessing av tømmer og trelast. Det måtte bygges 520 kubikkmeter skråningsmur og utfylling med 1000 kubikkmeter stein. Undergang bygget i søndre ende av stasjonen (vedtatt i 1910) fordi folk boende syd og vest for stasjonen fant den ordinære veien til stasjonen for lang og begynte å gå over sporene. I 1910 var det allerede undergang nord for stasjonen. |
|
Meny |
|
|