Italia
Palermo har to sekkestasjoner i sentrum og disse er forbundet med en hesteskoformet "ringlinje" som i følge lokal terminologi er en metro. Materiellet på linjen er stort sett Alstom-sett, noen ganger diesel andre ganger elektrisk. Avgang hvert 30. minutt. Dette togtilbudet var en prøvelse for undertegnede: Stort sett tunnel hele veien, og en gjennomsnittshastighet på omkring 17 km/t vil jeg tippe. Et så ineffektivt system at jeg ble overrasket over å faktisk finne noen andre reisende der i det hele tatt. Kaoset hadde nok sammenheng med en omfattende ombygging av jernbanenettet rundt Palermo. I den dobbeltsporede tunnelen rundt byen var bare det ene sporet åpent, med tilhørende stengte plattformer underveis, og et langt kryssingsopphold på midten. Vel, før denne billedteksten blir for lang: Notarbartolo er forgreningsstasjonen der linjen til flyplassen og vest-Sicilia (Trapani) tar av. Denne linjen - som på bildet forsvinner inn i tunnelen helt til venstre - var stengt fram til Piraineto, og derfra opererte jernbanen som en "øy", isolert fra resten av det italienske jernbanenettet. 22. nov. 2017 Fotograf: Halvard Hovtun
Alle rettigheter til bildet er hos fotografen / opphavsmannen.
Hvis denne er ukjent representerer Stasjonsdatabasen fotografen.
Videre offentliggjøring av bildet må bare skje etter avtale med fotografen eller Stasjonsdatabasen.
I noen tilfeller vil Stasjonsdatabasen kunne tilby bildet i større størrelse/bedre oppløsning enn den her viste.
[Mer om Italia] [Startsiden]
|