Svingskiver Drammen distrikt samt privatbaner i området

St.nr. Stasjon Sporv. Lagt inn Fjernet Fabrikant Type Lengde Skinne
vekt
Drift Tegning Anmerkning Hovedkilde* Kildetekst
2101 Drammen   1067 1865 ca   ca         hånd        
2101 Drammen Kjærka 1067 1880 ca 1949 ca     11   hånd   Antatt lengde    
2101 Drammen v.overgang 1067 1900 ca 1949 ca     15   hånd   Antatt lengde Sporplan  
2101 Drammen Sundland Gml-stall 1435 1909           18,20 35 el. S.32-35      
2106 Hokksund   1067 1867 ca 1891 ca             Kort skive    
2106 Hokksund   1067 1892 1891- 1909 ca     10,50       Antatt lengde 1891-92: NOS 1916-18. Ny dreieskive på HOUGSUND pga de nye lok: ** Tenderlok kan ikke vendes med nåv. skive. Dermed avtaler anvendeligheten av store lok i en tid med knapphet på lok.
2106 Hokksund   1435 1909 ca     Andresen   18 30   S.32-35 Bygget 1905. B-c.17.6.21 sier at skiven er ferdig og kan tas i bruk. Kan det være etter en lengre tids reparasjon?    
2106 Hokksund 1435 1921 Samme som 18m fra 1909?
2111 Vikersund   1067 1868 senest                      
2111 Vikersund   1435 1909   1970 ca Andresen   15 30 hånd S.22-26, 60 Bygget 1906.
"Ble senere benyttet som bro til et sidespor i Asker. Skinnene er [nå] fjernet og det er lagt dekke over svillene. Fungerer i dag som gangbro." (H.B.Backer 25.3.03)
Brukontoret  
2116 Hønefoss   1435 1909 ca 1948 antg     18   hånd S.32-35 Etter bruk lagt i opplag på Hokksund og solgt 1964 Brukontoret  
2116 Hønefoss   1435 1948       Kværner Leddet 19,90 35 el. S.145 m.fl Fra Lunde st Brukontoret  
2117 Hen   1435 1926 ca 1957 ca                  
2118 Randsfjord   1067 1868   1888 ca     5,5?            
2118 Randsfjord   1067 1888 ca 1909 ca     10,50       Opr. bare lang nok til tanklok, så forenget etter 1887 til antatt lengde 10,5m

  Flytting og ombygging av remissen i RANDSFJORD st.: ** I de site halvannet til to årene har trafikken krevd at hele 4 lok har overnattet i Randsfjord. Remissen har bare plass til 2 lok. Dreisekiven trenges dessuten ombygges da de nye tenderlokene selv med frakoblet tender ikke kan vendes. Pga plassforholdene bør derfor hele remisseanlegget ombygges og flyttes. (Vedtatt 29.6.87)
2118 Randsfjord   1435 1909   1976 senest     15 30 hånd S.22-26, 60 "Ble overtatt av Krøderbanen for å benyttes (ny plassering). Overlatt til GVB og er nå montert på Garnes." (H.B.Backer 25.3.03) Brukontoret  
2126 Kongsberg Gamle 1067 1872 1894 ca 5?
2126 Kongsberg Gamle 1067 1894 ca 1909 sans.     12       Antatt lengde. Erstatter en eldre skive, Inn: NOS 1916-18.  
2126 Kongsberg Gamle 1435 1909 Antatt
2135 Krøderen 1067 1872
2135 Krøderen   1435 1909       Aadals Brug   15 25 hånd S.22-26, 60   Brukontoret  
2144 Sperillen   1435 1926 ca 1957 ca     16       Fra Sarpsborg, bygget ca 1882. Solgt 1963. I opplag Hen pr. 1960 Thor Bjerke,
Brukontoret
 
2201 Christiania V   1067 1871 ca 1888 ca     5,5?       Forlenget ca 1882/83 Forl.82: Sth.Prp.1/83  
2201 Kristiania V 1067 1888 ca 1918 ca 11? Samme som forlengede over?
2201 Oslo V Filipstad 1435 1917           20 35 hånd S43-45, 50-54 Sans el.drevet i starten pga tgn om dette Brukontoret  
2209 Sandvika   1067 1872 sans 1917 sans     5,50   hånd     Tegning D.J.JNo 1413/70  
2214 Asker   1067 1872 ca 1894 ca     5,50       Antatt lengde    
2214 Asker   1067 1894 1893- 1920 ca     10,50       Antatt lengde 1893-94: NOS 1916-18.  
2214 Asker   1435 1920 ca 1981 ca     12,20 35 hånd   Den korte lengden kan tyde på et liv før 1920, kanskje en ombygging av den smalsporede skiven (støttes av Sth.Prp.1/1919,kap X, side 37)
"Jeg kan ikke huske at det lå noen skive i Asker i det hele tatt og i hvert fall ikke så sent som til 1981. Kan denne ha blitt borte i forbindelse med sporomleggingene i 1958 og 1973?" (H.B.Backer 25.3.03)
  Lokstasjon ASKER st.: ** "Videre forutsettes nogen forandring av lokomotivstald og dreieskive."
2307 Holmestrand   1067 1896/97 ca                   Thor Bjerke  
2309 Skoppum   1067 1894 1893- 1949 senest     10,50       Antatt lengde. Skiven erstattet sans en eldre., Pris: 2227,40 Inn: NOS 1916-18.  
2312 Tønsberg ved kanalen 1067 1882 1889 ca antatt
2312 Tønsberg ved kanalen 1067 1889/90 1917 ca Thor Bjerke
2361 Tønsberg Knapløkken 1067 1917   1949 ca     10,50       Antatt lengde    
2361 Tønsberg Knapløkken 1435 1949 ca         18 30 hånd S.22, 23, 26, 60, 205, 206 Forlenget 1946 fra 15 til 18m. Skiven er altså fra før 1949, og har vel ligget et annet sted tidl. Brukontoret  
2316 Sandefjord   1067                       Thor Bjerke  
2321 Larvik   1067 1882 ca 1949 ca     10,50       Antatt lengde    
2321 Larvik   1435 1941 ca     Andresen   18 30 hånd S.32.35 Lengden tyder på at skiven er eldre enn fra 1941, og dermed ligget et annet sted tidl. Brukontoret  
2326 Eidanger   1435 1951                     Regnskapsspesifikasjoner  
2333 Skien G   1067 1882 antg                   Thor Bjerke  
2355 Brevik 1067 1895 ca 1921 ca
2355 Brevik   1435 1921 ca 1954       20,20 35 hånd S.43-45, 50-54 Solgt 1962 Brukontoret  
2402 Tønsberg TEB: Knapløkken 1067 1901 ca Overtatt av NSB i 1917?? Thor Bjerke
2417 Eidsfoss   1067 1901 antg ja                 Thor Bjerke  
2451 Holmestrand HVB: Gausen 1067 1902 antg ja                 Thor Bjerke  
2456 Vittingfoss   1067 1902 antg ja                 Thor Bjerke  
2508 Sylling   1067 1904 antg ja                 Thor Bjerke  
2601 Rjukan   1435                       Thor Bjerke  
2605 Mæl   1435                       Thor Bjerke  
2706 Notodden   1435 1921       Erik Ruud   20 35 el. S.43-45, 50-54   Brukontoret  
2708 Hjuksebø   1435 1917 ca 1950 ca!     20            
2710 Nordagutu   1435 1922 ca 1960       20 30 hånd S.43-45, 50-54 Flyttet til Lunde 1960 Brukontoret  
2715 Skien N   1435 1917 ca         20 35 hånd S.43-45, 50-54   Brukontoret  
2801 Kongsberg   1435 1920 ca         20 35 hånd S.43-45, 50-54   Brukontoret  
2816 Lunde   1435 1925 ca 1948 ca     20?       Til Hønefoss    
2816 Lunde 1435 1948 ca 1960 ca 19,9
2816 Lunde   1435 1960           20 35 hånd S.43-45, 50-54 Fra Nordagutu Brukontoret  
2918 Rødberg   1435 1926 ca         16 49 hånd S.14-17, 73 Kjørespor forlenget til 17,7m for å kunne snu BM86. Ikke særlig brukbart. Fjernet Brukontoret  

 

Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer for hvert av de også privatbaner i samme område

*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES) skrev av en gang på 1970-tallet.

Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 26.3.03

Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no

 

  NJKs logo Norsk Jernbaneklubb - Forskningsavdelingen