Svingskiver Drammen distrikt samt privatbaner i området
St.nr. |
Stasjon |
Sporv. |
Lagt inn |
Fjernet |
Fabrikant |
Type |
Lengde |
Skinne vekt |
Drift |
Tegning |
Anmerkning |
Hovedkilde* |
Kildetekst |
2101 |
Drammen |
|
1067 |
1865 |
ca |
|
ca |
|
|
|
|
hånd |
|
|
|
|
2101 |
Drammen |
Kjærka |
1067 |
1880 |
ca |
1949 |
ca |
|
|
11 |
|
hånd |
|
Antatt lengde |
|
|
2101 |
Drammen |
v.overgang |
1067 |
1900 |
ca |
1949 |
ca |
|
|
15 |
|
hånd |
|
Antatt lengde |
Sporplan |
|
2101 |
Drammen |
Sundland Gml-stall |
1435 |
1909 |
|
|
|
|
|
18,20 |
35 |
el. |
S.32-35 |
|
|
|
2106 |
Hokksund |
|
1067 |
1867 |
ca |
1891 |
ca |
|
|
|
|
|
|
Kort skive |
|
|
2106 |
Hokksund |
|
1067 |
1892 |
1891- |
1909 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
1891-92: NOS 1916-18. |
Ny dreieskive på HOUGSUND pga de nye lok: ** Tenderlok kan ikke vendes med nåv. skive. Dermed avtaler anvendeligheten av store lok i en tid med knapphet på lok. |
2106 |
Hokksund |
|
1435 |
1909 |
ca |
|
|
Andresen |
|
18 |
30 |
|
S.32-35 |
Bygget 1905. B-c.17.6.21 sier at skiven er ferdig og kan tas i bruk. Kan det være etter en lengre tids reparasjon? |
|
|
2106 |
Hokksund |
|
1435 |
1921 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Samme som 18m fra 1909? |
|
|
2111 |
Vikersund |
|
1067 |
1868 |
senest |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2111 |
Vikersund |
|
1435 |
1909 |
|
1970 |
ca |
Andresen |
|
15 |
30 |
hånd |
S.22-26, 60 |
Bygget 1906.
"Ble senere benyttet som bro til et sidespor i Asker. Skinnene er [nå]
fjernet og det er lagt dekke over svillene. Fungerer i dag som gangbro."
(H.B.Backer 25.3.03) |
Brukontoret |
|
2116 |
Hønefoss |
|
1435 |
1909 |
ca |
1948 |
antg |
|
|
18 |
|
hånd |
S.32-35 |
Etter bruk lagt i opplag på Hokksund og solgt 1964 |
Brukontoret |
|
2116 |
Hønefoss |
|
1435 |
1948 |
|
|
|
Kværner |
Leddet |
19,90 |
35 |
el. |
S.145 m.fl |
Fra Lunde st |
Brukontoret |
|
2117 |
Hen |
|
1435 |
1926 |
ca |
1957 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2118 |
Randsfjord |
|
1067 |
1868 |
|
1888 |
ca |
|
|
5,5? |
|
|
|
|
|
|
2118 |
Randsfjord |
|
1067 |
1888 |
ca |
1909 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Opr. bare lang nok til tanklok, så forenget etter 1887 til antatt lengde 10,5m
|
|
Flytting og ombygging av remissen i RANDSFJORD st.: ** I de site halvannet til to årene har trafikken krevd at hele 4 lok har overnattet i Randsfjord. Remissen har bare plass til 2 lok. Dreisekiven trenges dessuten ombygges da de nye tenderlokene selv med frakoblet tender ikke kan vendes. Pga plassforholdene bør derfor hele remisseanlegget ombygges og flyttes. (Vedtatt 29.6.87) |
2118 |
Randsfjord |
|
1435 |
1909 |
|
1976 |
senest |
|
|
15 |
30 |
hånd |
S.22-26, 60 |
"Ble overtatt av Krøderbanen for å benyttes (ny plassering).
Overlatt til GVB og er nå montert på Garnes." (H.B.Backer 25.3.03) |
Brukontoret |
|
2126 |
Kongsberg |
Gamle |
1067 |
1872 |
|
1894 |
ca |
|
|
5? |
|
|
|
|
|
|
2126 |
Kongsberg |
Gamle |
1067 |
1894 |
ca |
1909 |
sans. |
|
|
12 |
|
|
|
Antatt lengde. Erstatter en eldre skive, |
Inn: NOS 1916-18. |
|
2126 |
Kongsberg |
Gamle |
1435 |
1909 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Antatt |
|
|
2135 |
Krøderen |
|
1067 |
1872 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2135 |
Krøderen |
|
1435 |
1909 |
|
|
|
Aadals Brug |
|
15 |
25 |
hånd |
S.22-26, 60 |
|
Brukontoret |
|
2144 |
Sperillen |
|
1435 |
1926 |
ca |
1957 |
ca |
|
|
16 |
|
|
|
Fra Sarpsborg, bygget ca 1882. Solgt 1963. I opplag Hen pr. 1960 |
Thor Bjerke,
Brukontoret |
|
2201 |
Christiania V |
|
1067 |
1871 |
ca |
1888 |
ca |
|
|
5,5? |
|
|
|
Forlenget ca 1882/83 |
Forl.82: Sth.Prp.1/83 |
|
2201 |
Kristiania V |
|
1067 |
1888 |
ca |
1918 |
ca |
|
|
11? |
|
|
|
Samme som forlengede over? |
|
|
2201 |
Oslo V |
Filipstad |
1435 |
1917 |
|
|
|
|
|
20 |
35 |
hånd |
S43-45, 50-54 |
Sans el.drevet i starten pga tgn om dette |
Brukontoret |
|
2209 |
Sandvika |
|
1067 |
1872 |
sans |
1917 |
sans |
|
|
5,50 |
|
hånd |
|
|
Tegning D.J.JNo 1413/70 |
|
2214 |
Asker |
|
1067 |
1872 |
ca |
1894 |
ca |
|
|
5,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
2214 |
Asker |
|
1067 |
1894 |
1893- |
1920 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
1893-94: NOS 1916-18. |
|
2214 |
Asker |
|
1435 |
1920 |
ca |
1981 |
ca |
|
|
12,20 |
35 |
hånd |
|
Den korte lengden kan tyde på et liv før 1920, kanskje en ombygging av den smalsporede skiven (støttes av Sth.Prp.1/1919,kap X, side 37)
"Jeg kan ikke huske at det lå noen skive i Asker i det hele
tatt og i hvert fall ikke så sent som til 1981. Kan denne ha blitt borte i
forbindelse med sporomleggingene i 1958 og 1973?" (H.B.Backer 25.3.03) |
|
Lokstasjon ASKER st.: ** "Videre forutsettes nogen forandring av lokomotivstald og dreieskive." |
2307 |
Holmestrand |
|
1067 |
1896/97 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2309 |
Skoppum |
|
1067 |
1894 |
1893- |
1949 |
senest |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde. Skiven erstattet sans en eldre., Pris: 2227,40 |
Inn: NOS 1916-18. |
|
2312 |
Tønsberg |
ved kanalen |
1067 |
1882 |
|
1889 |
ca |
|
|
|
|
|
|
antatt |
|
|
2312 |
Tønsberg |
ved kanalen |
1067 |
1889/90 |
|
1917 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2361 |
Tønsberg |
Knapløkken |
1067 |
1917 |
|
1949 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
2361 |
Tønsberg |
Knapløkken |
1435 |
1949 |
ca |
|
|
|
|
18 |
30 |
hånd |
S.22, 23, 26, 60, 205, 206 |
Forlenget 1946 fra 15 til 18m. Skiven er altså fra før 1949, og har vel ligget et annet sted tidl. |
Brukontoret |
|
2316 |
Sandefjord |
|
1067 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2321 |
Larvik |
|
1067 |
1882 |
ca |
1949 |
ca |
|
|
10,50 |
|
|
|
Antatt lengde |
|
|
2321 |
Larvik |
|
1435 |
1941 |
ca |
|
|
Andresen |
|
18 |
30 |
hånd |
S.32.35 |
Lengden tyder på at skiven er eldre enn fra 1941, og dermed ligget et annet sted tidl. |
Brukontoret |
|
2326 |
Eidanger |
|
1435 |
1951 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Regnskapsspesifikasjoner |
|
2333 |
Skien G |
|
1067 |
1882 |
antg |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2355 |
Brevik |
|
1067 |
1895 |
ca |
1921 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2355 |
Brevik |
|
1435 |
1921 |
ca |
1954 |
|
|
|
20,20 |
35 |
hånd |
S.43-45, 50-54 |
Solgt 1962 |
Brukontoret |
|
2402 |
Tønsberg |
TEB: Knapløkken |
1067 |
1901 |
ca |
|
|
|
|
|
|
|
|
Overtatt av NSB i 1917?? |
Thor Bjerke |
|
2417 |
Eidsfoss |
|
1067 |
1901 |
antg |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2451 |
Holmestrand |
HVB: Gausen |
1067 |
1902 |
antg |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2456 |
Vittingfoss |
|
1067 |
1902 |
antg |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2508 |
Sylling |
|
1067 |
1904 |
antg |
ja |
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2601 |
Rjukan |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2605 |
Mæl |
|
1435 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Thor Bjerke |
|
2706 |
Notodden |
|
1435 |
1921 |
|
|
|
Erik Ruud |
|
20 |
35 |
el. |
S.43-45, 50-54 |
|
Brukontoret |
|
2708 |
Hjuksebø |
|
1435 |
1917 |
ca |
1950 |
ca! |
|
|
20 |
|
|
|
|
|
|
2710 |
Nordagutu |
|
1435 |
1922 |
ca |
1960 |
|
|
|
20 |
30 |
hånd |
S.43-45, 50-54 |
Flyttet til Lunde 1960 |
Brukontoret |
|
2715 |
Skien N |
|
1435 |
1917 |
ca |
|
|
|
|
20 |
35 |
hånd |
S.43-45, 50-54 |
|
Brukontoret |
|
2801 |
Kongsberg |
|
1435 |
1920 |
ca |
|
|
|
|
20 |
35 |
hånd |
S.43-45, 50-54 |
|
Brukontoret |
|
2816 |
Lunde |
|
1435 |
1925 |
ca |
1948 |
ca |
|
|
20? |
|
|
|
Til Hønefoss |
|
|
2816 |
Lunde |
|
1435 |
1948 |
ca |
1960 |
ca |
|
|
19,9 |
|
|
|
|
|
|
2816 |
Lunde |
|
1435 |
1960 |
|
|
|
|
|
20 |
35 |
hånd |
S.43-45, 50-54 |
Fra Nordagutu |
Brukontoret |
|
2918 |
Rødberg |
|
1435 |
1926 |
ca |
|
|
|
|
16 |
49 |
hånd |
S.14-17, 73 |
Kjørespor forlenget til 17,7m for å kunne snu BM86. Ikke særlig brukbart. Fjernet |
Brukontoret |
|
Listen er delt opp etter den gamle distriktsinndelingen ved NSB og inkluderer
for hvert av de også privatbaner i samme område
*) Med Brukontoret menes en oversikt over svingskivevogner på kartotekkort
som fantes ved o.ing. Hektoens kontor på Brukontoret ved NSB Hst, som jeg (SES)
skrev av en gang på 1970-tallet.
Første gang lagt ut 24.3.2003 (SES). Justert 26.3.03
Kommentarer, rettelser o.l. sendes til njkforsknjk.no
|