Banen
Hafslundbanen ved Sarpsborg var en normalsporet elektrifisert industribane. Den ble åpnet
i 1898, delvis nedlagt i 1967 og driften ble innstilt for godt i 1973. Dette år ble et nytt
sidespor for dieseldrift åpnet og dette var i bruk til først på 1980-tallet.
Den opprinnelige banen hadde utgangspunkt ved Hafslund holdeplass der Østre linje tar av.
Den gjorde en stor U-sving og gikk under gamle E6 og fulgte Glomma sydover rett ovenfor Borregaards fabrikkanlegg. Deretter over Rv 111 og inn til Hafslund smelteverk for så å gå ned ved nåværende søppelfylling mot Glomma igjen. Den fulgte så Glomma til det store kaianlegget på Sundløkka. Denne nedre del av linjen ble ødelagt av flom våren 1967.
Det nye sidesporet fra 1973 gikk ut fra Vestre
linje like syd for Hafslund kapell ved NSB’s gamle trafostasjon, og gikk rett
vest over jordene til smelteverket.
Den gamle strekningen er i dag i bruk som gang- og sykkelvei for Glommastien. Skinnene
på den nye trase ble tatt opp våren 2001. Noen skinnerester finnes på Sundløkkakai.
Banen var 5,5 km lang og skinnevekten var 25-30 kg/m. Det nye sidesporet var ca 1 km.
Strekningens hovedpunkter :
Hafslund hlp - med forbindelse til NSB.
Smelteverket - med forbindelse til produksjonen ("Karbiden").
Sundløkka - med havneforbindelse.
Lokomotiver og vogner
Det første året ble damplok fra NSB benyttet da det var feil på ledningsmastene.
Banen ble elektrifisert med 600 volt likestrøm
og til åpningen ble det levert to elektriske lok med akselrekkefølge Bo’Bo’,
benevnt "H1" og "H2". De hadde begge sentralhytte. Disse var
bygget i Tyskland av Schuckert og veide 21 tonn og hadde en ytelse på 128 hk. I
1907 og 1913 ble to nye lok, H3 og H4, levert fra Siemens med mekanisk del fra
Borsig. Disse hadde en ytelse på 600 hk og veide 46 og 48 tonn. Lokene var
blå.
Nr |
Fabrikant |
Skjebne |
H1 |
Schuckert - 1897 |
Hugget sist på 1960-tallet,
personavdeling mellom førerrom |
H2 |
Schuckert - 1897 |
Hugget 1967 etter 10-15 års hensetting. |
H3 |
Siemens #348 /
Borsig #6422 - 1907 |
Bevart av NJK, deponert på
Kløftefoss. |
H4 |
Siemens #911 /
Borsig #8512 - 1913 |
Hugget januar 1981 hos Teigen på Hokksund |
I desember 1974 ble lokene H3 og H4 trukket av et
Di2 lok og noen vogner fra Sarpsborg til Kløftefoss via Loenga, Havnebanen og
Drammen. Lok H4 ble senere hugget hos Teigen i 1981.
Hafslundbanen hadde 28 godsvogner. I 1967 ble
NSB- og SJ-vogner satt inn i trafikken.
Besøk
12. november 1972 arrangerte NJK medlemstur til
Hafslundbanen. El 5 2039 og trevogner gikk fra Oslo til Sarpsborg. Der trakk Di
2 841 vogn B24 601 ned til Hafslund hvor H4 overtok. Returen med El 5 gikk over
Østre Linje.
Kilder
NJK På Sporet med Ulf Berntsens
artikler,1970-tallet.
Nordens Jarnvagar fra Stensvalls Forlag, 1970-tallet.
Boken Hafslund 50 år, 1948.
Knut Ragnar Holme , Fredrikstad , 3 november 2001. |