lid - 360
aut - 0
Stnr -
, rediger=
|
|||||||
|
Brynsbakken 1970
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Strekning | Tønsberg–Jarlsberg Points |
---|---|
Stedsnummer | 2312,000001 |
Fra km.posisjon | km 115.68 |
Fra st.nr. | 2312 |
Til st.nr. | 2312,1 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder | Feil i sql: Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2,2 Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen. |
3,3 Den nye overvannskummen på toppen av forstøtningsmuren mellom nytt spor og kommende søndre tilsving. |
3,3 Fastmerke på bro over Jarlsberglinna. |
3,3 Sporene fra Jarlsbergtunnelen kommer inn fra venstre, i bakgrunnen midt i bildet stasjonsbygningen i Tønsberg. Fra høyre traseen til den kommende søndre tilsving. Jernbaneverkets kontorer midt i bildet. |
3,3 Arbeidet med å støpe såle for den nye forstøtningsmuren er godt i gang. |
3,3 Mye av grunnarbeidene ved den kommende avgreningen for søndre tilsving er gjort. I bakgrunnen ligger Jernbaneverkets kontorer for moderniseringen av Vestfoldbanen. |
3,3 Det er noen kubikkmeter masse som er trauet ut, og tilsvarende noen kubikk som skal inn igjen. |
3,3 Det er trauet ut i omtrent to meters dybde. Det legges duk før ny fyllmasse i form av sprengsten transporteres inn. |
3,3 Avgreningen for den kommende søndre tilsving får ny underbygning. |
3,3 Arbeidet med underbygningen i traseen fortsetter. |
3,3 Fra nedre spor kan en se antydningen til traseringen for det nye sporet. |
3,3 Fortsatt er det noen kubikkmeter fjell som skal sprenges før den nye traseen er klar til bruk. |
3,3 Nesten fremme ved broen over Jarlsberglinna, en lyktestolpe kan skimtes i bakgrunnen. Avgreningen mellom det nye sporet og den kommende søndre tilsving vil være omtrent ved ventilatorhuset for Frodeåsen tunnel. |
3,3 Kilometer 113 er rett bak fotografens rygg. I motsetning til de to første ukene av september, har anleggsperioden så langt vært velsignet med godvær, noe støvskyen bærer bud om. |
3,3 Boreriggene til venstre står sånn omtrent på traseen til øvre spor. |
3,3 Det bores og støvføyken står. Mens tippbiler lastes, skal andre maskiner få drivstoff direkte tilkjørt med tankbil. |
3,3 Den nye traseen som skal føre Vestfoldbanen videre sørover, begynner å ta form. |
3,3 Sprengsten graves ut og veltes ned skråningen. Fortsatt gjenstår noen salver ... |
3,3 Den gamle vannrennen har gitt tapt for overmakten. |
3,3 Maskinen oppe til venstre står i den høyden øvre spor gikk inntil for noen dager siden. Etter nesten én uke har det blitt kjørt bort noen tusen kubikkmeter. |
3,3 Det graves og kjøres, det bores og det sprenges. Hektisk aktivitet i Kjellelia. |
3,3 Og der lå'n. Det er ikke bare-bare å stå imot hydraulikkrefter. |
3,3 En del av spuntveggen er i ferd med å bli nedlagt. |
3,3 Som nevnt - det er fortsatt mange kubikkmeter fjell å sprenge og laste ut. Etter seks dager er sprengningsarbeidet omtrent halvveis. |
3,3 Sprengsten, stenblokker og rester av forstøtningsmur i skjønn uorden. |
3,3 Som nevnt, noen ganger spiller størrelsen en (viktig) rolle. |
3,3 Jernbaneverkets kontor for utbyggingen av Vestfoldbanen venstre, i midten kommer sporet ut av Jarlsbergtunnelen, til høyre forhenværende nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og i bakgrunnen litt av stasjonsområdet i Tønsberg. |
3,3 Ved å vende seg helt om, åpenbarer dette synet seg. Det er mulig å danne seg et bilde av hvordan det nye sporet vil gå i terrenget. |
3,3 Terrenget er helt klart forandret i løpet av den første uken. |
3,3 Profilet på nedre spor er noe innsnevret ... |
3,3 Selv store biler trives ikke med nærkontakt med sten ... Sjåføren sørger for å fjerne den, til høyre står trafikkdirigenten klar til å stoppe trafikken i Farmannsveien så tippbilen kan komme ut. |
3,3 Vel oppe på traseen til nedre spor ser vi motsatt vei. Det fremgår tydelig at det ikke er så rent lite masse som er trauet ut. I bakgrunnen to mann travelt opptatt med skjærebrenner. |
3,3 Noen meter videre. I bakgrunnen til høyre kan en såvidt skimte spuntveggen. Til venstre er det gravd ut mye løsmasse i skråningen opp mot øvre spor. Gravemaskinen står omtrent rett over innløpet til Jarlsbergtunnelen. |
3,3 "Tog" av tippbiler på nedre spor. Det ble lastet kontinuerlig, 24 timer i døgnet frem til all masse var kjørt ut. |
3,3 Løsmasser er gravd ut, fjellet har kommet frem. Sprengning er neste. |
3,3 Trafikken i Farmannsveien er stoppet slik at en tippbil kan komme ut. Entreprenørene uttrykte stor tilfredshet med at Jernbaneverket sørget for dette, det sparte bilene og sjåførene for mye venting. Massene ble kjørt til Tomsbakken og riggområdet der for mellomlagring. |
3,3 Når en dagstøtt tråkker rundt i anleggsområdet, er det ikke til å unngå at en kommer i snakk med noen av maskinførerne. Pål Einar Edvardsen som sitter i beltegraveren sin, tilhørende maskinentreprenør Kjell A. Andersen fra Stokke, var en av de jeg kom i snakk med. Jeg har en fast regel, og det er at jeg aldri går i nærheten av en anleggsmaskin uten å ha blikkontakt med maskinføreren. Første gang jeg skulle passere ham, ble jeg stående en god stund før han ble oppmerksom på meg. Da jeg passerte, slo vi av en liten prat, og jeg sa at jeg aldri gikk forbi før jeg hadde kontakt. Resten av tiden i anlegget stoppet ha maskinen og slapp meg frem så snart han så meg komme. Takk til ham for den servicen! |
3,3 Ikke helt enkelt å få den til å passe i skuffen, ... |
3,3 ... men alt går. Nå gjenstår bare en halv runde, så kan den vente på sin videre skjebne. Helt til høyre kilometermerke 113. |
3,3 To borerigger til, en tippbil med henger får lass mens en annen tippbil gjør seg klar til å svinge inn i anleggsområdet. Boreriggen til venstre borer i det som var innsiden av øvre spor. |
3,3 Nede på traseen vi så ned på på forrige bilde. |
3,3 Her vises det hvor mye som er trauet ut av gammel trasé. Ny underbygning skal inn for den kommende søndre tilsving. Til venstre står en av de mange vaktene som hadde som oppgave å stoppe trafikken i Farmannsveien når tippbilene og andre anleggsmaskiner skulle inn og ut av anleggsområdet. De gamle kontaktledningsstolpene holder ut, selv om de ikke har lang tid igjen. Også oppe ved øvre spor klamrer en stolpe seg fast. |
3,3 Tippbil med henger på vei bort til ventende gravemaskin. I bakgrunnen er en annen tippbil med henger i ferd med å svinge ut i Farmannsveien, og bilkøen vokser hurtig. Ikke til å undres over at trafikkdirigeringen var kjærkommen. |
3,3 Løsmassene synes godt her. |
3,3 Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil. |
3,3 Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut. |
3,3 Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes. |
3,3 Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor. |
3,3 I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ... |
3,3 Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne. |
3,3 Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen. |
3,3 Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre. |
3,3 Sprengningsarbeidet har satt spor etter seg ... |
3,3 Kontaktledningsanlegget er tatt ned og kjørt bort, det samme har skjedd med skinner og sviller. Det er ikke lenger mulig å se spor etter tog, nå er det spor etter tyngre kjøretøy på gummihjul som vises. |
3,3 For å kunne starte arbeidet med sprengning og annet mens togtrafikken gikk tilnærmet som normalt, ble en rekke kabler lagt om. Nå er disse kablene overflødige, og her er det trekkerørene som fjernes. |
3,3 Kabler kveiles opp og gjøres klar for transport bort. Innkjør B er mørklagt. |
3,3 Trekkerør på vei ut fra anlegget. Fra øvre spor har det kommet ned noe stein og en av steinblokkene som har gjort det mulig å heve sporet etter hvert som ballasten har blitt lagt i tykkere lag. |
3,3 Kontaktledningsstolpe felt som et hvilket som helst annet tre ... I bakgrunnen skimtes ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Traktoren med henger skal hente det som har fungert som et vern mot sporet mens arbeidet har pågått og togtrafikken har passert. |
3,3 Fundament for beskyttelsesgjerdet løftes. I bakgrunnen ligger flettverksgjerdet og duken som har bidratt til at eventuell steinsprut har blitt holdt unna sporet. |
3,3 I mot oss kommer en liten beltegraver. Og hva er det ikke den har i kjeften om ikke det er forsignalet til innkjør B. |
3,3 Innkjør B sett bakfra. Legg godt merke til det, vi skal hilse på det igjen litt senere. Oppe ved øvre spor gjøres blant annet fjellrensk. |
3,3 Utsikt ut over Semslinna. Omtrent frem til krattet på høyre side av sporet skal det settes opp nye kontaktledningsmaster, fundamentene er godt synlig. |
3,3 Det er noen kubikkmeter ballast som skal fjernes. |
3,3 Litt nærmere broen over Rv 308, Jarlsberglinna, er en annen stor gravemaskin og en dumper travelt opptatt med å fjerne ballast. |
3,3 Pukkballasten fjernes. Rett bak maskinen er en fotgjengerundergang, den skal fjernes og erstattes av en ny. Sprengningsmatter ligger klar til innsats i de neste to ukene, da skal sprengningsarbeidet være fullført. |
3,3 Forsignalet til innkjør B er passert. |
3,3 Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra. |
3,3 I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der. |
3,3 Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B. |
3,3 Stasjonsoppholdet i Tønsberg er unnagjort, nå er det Stokke og kryssing som er neste på programmet. |
3,3 Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen. |
3,3 Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet. |
3,3 Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B. |
3,3 På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge. |
3,3 Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom. |
3,3 På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen. |
3,3 Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ... |
3,3 Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet. |
3,3 Tog 871 har rundet sløyfen og gjort unna stasjonsoppholdet i Tønsberg, her kommer det på nedre spor. |
3,3 Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes. |
3,3 Tog 816 i retning Oslo og Lillehammer kjører snart inn på stasjonen. |
3,3 To dampere og åtte boggivogner - et imponerende skue. |
4,4 Straks blir toget borte rundt svingen. Og mens tog 871 finner veien til Stokke, og toget det skal krysse der finner veien tilbake til Tønsberg og videre, skal vi ta bil og ben fatt og foreta en taktisk forflytning. |
Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.
# | Stedsnummer | Km. | Strekning | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|
5911 | 2300,000001 | 52.86 | Drammen–Gunnarsrud | ||
5912 | 2301,000001 | 61.50 | Gunnarsrud–Skoger | ||
5913 | 2302,000001 | 63.05 | Skoger–Galleberg | ||
5914 | 2303,000001 | 68.63 | Galleberg–Sande | ||
5915 | 2304,000001 | 73.07 | Sande–Holm | ||
5916 | 2305,000001 | 77.01 | Holm–Smørstein | ||
5917 | 2306,000001 | 81.28 | Smørstein–Holmestrand | ||
5918 | 2307,000001 | 86.09 | Holmestrand–Nykirke | ||
5919 | 2308,000001 | 95.26 | Nykirke–Skoppum | ||
5920 | 2309,000001 | 99.54 | Skoppum–Adal | ||
5921 | 2310,000001 | 102.97 | Adal–Barkåker | ||
5922 | 2311,000001 | 108.42 | Barkåker–Tomsbakken | ||
5957 | 2311,200001 | 111.80 | Tomsbakken–Tønsberg | ||
5925 | 2312,000001 | 115.55 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | ||
5958 | 2312,000001 | 115.68 | Tønsberg–Jarlsberg Points | ||
5926 | 2312,100001 | 117.80 | Jarlsberg Points–Sem | ||
5927 | 2313,000001 | 121.03 | Sem–Stokke | ||
5928 | 2314,000001 | 128.24 | Stokke–Råstad | ||
5929 | 2315,000001 | 134.97 | Råstad–Sandefjord | ||
5930 | 2316,000001 | 139.52 | Sandefjord–Jåberg | ||
5931 | 2317,000001 | 144.71 | Jåberg–Lauve | ||
5932 | 2318,000001 | 149.80 | Lauve–Viksfjord | ||
5933 | 2319,000001 | 151.97 | Viksfjord–Grøtting | ||
5934 | 2320,000001 | 155.09 | Grøtting–Larvik | ||
5935 | 2321,000001 | 158.66 | Larvik–Kjose | ||
5936 | 2322,000001 | 169.41 | Kjose–Eikenes | ||
5937 | 2323,000001 | 174.44 | Eikenes–Oklungen | ||
5938 | 2324,000001 | 182.10 | Oklungen–Bjørkedal | ||
5939 | 2325,000001 | 188.65 | Bjørkedal–Eidanger | ||
5940 | 2326,000001 | 192.60 | Eidanger–Porsgrunn | ||
6663 | 2326,000002 | 1.00 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | ||
5941 | 2327,000001 | 190.12 | Porsgrunn–Osebakken | ||
5942 | 2328,000001 | 188.84 | Osebakken–Borgestadholmen | ||
5943 | 2329,000001 | 187.10 | Borgestadholmen–Borgestad | ||
5944 | 2330,000001 | 186.80 | Borgestad–Bøle | ||
5945 | 2331,000001 | 185.95 | Bøle–Eikonrød | ||
5946 | 2332,000001 | 183.84 | Eikonrød–Skien G | ||
5948 | 2340,000001 | 99.54 | Skoppum–Borre | ||
5949 | 2341,000001 | 103.07 | Borre–Horten | ||
5951 | 2350,000001 | 192.60 | Eidanger–Nystrand | ||
5952 | 2351,000001 | 195.35 | Nystrand–Skjelsvik | ||
5953 | 2352,000001 | 197.21 | Skjelsvik–Heistad | ||
5954 | 2353,000001 | 199.65 | Heistad–Ørvik | ||
5955 | 2354,000001 | 200.84 | Ørvik–Brevik | ||
6636 | 2370,000001 | 0.00 | Drammen-Kobbervik (2spor) | ||
6637 | 2371,000001 | 0.00 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | ||
6638 | 2372,000001 | 0.00 | Galleberg-Smørstein (2spor) | ||
5964 | 2373,000001 | 80.20 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | ||
6641 | 2374,000001 | 0.00 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | ||
6643 | 2375,000001 | 0.00 | Nykirke-Horten (2spor) | ||
6645 | 2376,000001 | 0.00 | Horten-Barkåker (2spor) | ||
6647 | 2377,000001 | 0.00 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | ||
6649 | 2378,000001 | 0.00 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | ||
5966 | 2385,000001 | 158.66 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | ||
5967 | 2386,000001 | 162.46 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | ||
5968 | 2387,000001 | 166.68 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | ||
5969 | 2387,100001 | 173.35 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | ||
5970 | 2387,200001 | 173.55 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | ||
5971 | 2388,000001 | 181.77 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 448 treff på Stedsdatabasen, og 1316141 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 212 treff · Statistikk Siste måned |