lid - 359
aut - 0
Stnr -

, rediger=

Stedsdatabasen
banner975 NJK NJK Forum
Om Stedsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stasjonsdatabasen  Nyhetsdatabasen  Logg inn 

Database over linjen, dvs. strekninger mellom stasjoner o.l.


Brynsbakken 1970

(11) Hovedbanen, (12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen, (13) Østfoldbanen, (14) Solørbanen, (15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer, (17) Valdresbanen, (18) Askim–Solbergfossbanen, (19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer, (22) Drammenbanen, (23) Vestfoldbanen, (24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen, (26) Rjukanbanen, (27) Bratsbergbanen, (28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde, (29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset, (32) Hedmarksbanen, (33) Gudbrandsdalsbanen, (34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen, (42) Rørosbanen Tynset–Støren, (43) Meråkerbanen, (44) Sulitjelmabanen, (45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren), (48) Sunnan–Grong–Namsos, (49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen, (52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen, (63) Bergensbanen, (64) Hardangerbana, (65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord, (73) Grimstadbanen, (74) Arendal–Nelaug–Treungen, (75) Lunde–Grovane, (76) Kristiansand–Sira, (77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,

StrekningTomsbakken–Tønsberg
Stedsnummer2311,200001
Fra km.posisjonkm 111.80
Fra st.nr.2311,2
Til st.nr.2312
KoordinaterNord: 0.00000000 Øst: 0.00000000
Anmerkning
Kommentar fra
brukere
Kilder

    Feil i sql:

    Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist

Kartlenker

Bilder
3,3

https://pix.njk.no/142//s142120-2011-10-15_5748.jpgVed kilometer 113, utsikt i retning enden på traseen fra 1915.
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/142//s142122-2011-10-15_5749.jpgVed kilometer 113, utsikt i retning nord. Ingen tog skal rulle her i fremtiden.
15. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/141//s141119-2011-10-10_5642.jpgVestfoldbanens kilometer 113 frem til på kvelden 23. september 2011. Nå er skinnegangen borte, og stenblokkene og sperrebåndet i bakgrunnen indikerer "hit men ikke lenger" ...
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/141//s141118-2011-10-10_5641.jpgUtsikt mot Tomsbakken.
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/141//s141120-2011-10-10_5643.jpgI og for seg god nok grunn til stenblokkene og sperrebåndet.
10. okt. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140318-2011-09-29_5129.jpgVestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tønsberg stasjon.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140322-2011-09-29_5134.jpgBruk maske! Det røde sandstøvet fra boreriggen er noe herk å få på seg.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140323-2011-09-29_5135.jpgFjellsikring pågår. Og det er boret og klart for ytterligere sprengning.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140324-2011-09-29_5139.jpgArbeidet avdekket at øvre spor bare lå delvis på fjell i et område like sør for km 113. Nede i Kjellekrysset kommer en av dieselmotorvognene på gummihjul som erstatning for tog.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140320-2011-09-29_5131.jpgVestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tomsbakken.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140326-2011-09-29_5144.jpgAnleggsmaskiner i flere fasonger og utførelser, høyt og lavt. Til venstre for den nærmeste boreriggen vises resultatet av arbeidet som ble utført bak veggen i tiden frem mot totalbruddet.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140327-2011-09-29_5148.jpgDet graves dypt. Og det klargjøres for mer sprengning. I bakgrunnen kan en få et inntrykk av hvor mye sporet senkes.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140325-2011-09-29_5140.jpgGjerdestolpene i stenblokkene har blitt utsatt for litt hardhendt behandling.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140329-2011-09-29_5159.jpgHøyder sjekkes.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140331-2011-09-29_5165.jpgPå kanten av øvre spor. Det store bygget i bakgrunnen er Sykehuset i Vestfold. Eller Sentralsykehuset i Vestfold som vel mange fortsatt sier.
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140159-2011-09-28_5010.jpgDet bores, og det røde stenstøvet var noe skikkelig skitt å få på sko og tøy.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140141-2011-09-28_4957.jpgSteinsettingen holder stand. Fremdeles. Det bores og klargjøres for sprengning. Nederst i bildet ligger stein som har kommet fra øvre spor.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140144-2011-09-28_4961.jpgDet arbeides høyt og lavt.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140155-2011-09-28_4995.jpgOppe på øvre spor, kilometer 113 like bak ryggen min. Til høyre ses litt av rundkjøringen i Kjellekrysset. Legg merke til gravemaskinen midt i bildet.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140156-2011-09-28_4997.jpgJeg nevnte at du skulle se på maskinen midt i forrige bilde. Her er hvorfor - den har funnet seg en liten sten å bale med.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/140//s140161-2011-09-28_5033.jpgBrakken til venstre sto på samme høyde som øvre spor, som gikk like til høyre for den. Det gjør den ikke lenger ... Man kan ane konturene av traseen for det nye sporet i retning Sem og sørfylket.
28. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/139//s139223-2011-09-26_4877.jpgDet bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/139//s139221-2011-09-26_4867.jpgFortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/139//s139220-2011-09-26_4866.jpgTraseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/139//s139216-2011-09-26_4848.jpgMed vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/139//s139215-2011-09-26_4847.jpgDet bores.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138413-2011-09-24_4657.jpgEn titt opp i muren og mot øvre spor avslører at en stor gravemaskin er i ferd med å ta store jafs av steinsettingen.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138422-2011-09-24_4703.jpgRetning Tomsbakken, altså nordover. "Opp til 100" har nok mistet sin betydning sånn over natten ...
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138423-2011-09-24_4709.jpgGummihjul har tatt over for jernhjul. Men bare høyst midlertidig, det går ikke så mange dagene før det ikke er mulig å kjøre noe som helst her. Til høyre, like foran fotografens ben, dukker den midlertidige anleggsveien opp. Slottsfjelltårnet troner i bakgrunnen.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138403-2011-09-24_4641.jpgDisse steinsettingene fra etableringen av sløyfen i Tønsberg i 1915 synger på siste verset etter 96 år.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138424-2011-09-24_4719.jpgHektisk aktivitet med å fjerne ballast og steinblokker og ledninger og alt mulig annet.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138425-2011-09-24_4724.jpgDet er middag for anleggsfolket. Maskinen har møtt fjell, etter hvert blir dette mat for de med lisens til sprengning. Rett bak maskinen, ved nedre spor, ligger det så omtalt ventilatorhuset. I bakgrunnen Vestfoldbanen i retning Sem og videre sørover, det store skogholtet er en del av Gullkronene.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138426-2011-09-24_4727.jpgFra venstre: Nedre spor, steinsatt forstøtningsmur, forhenværende øvre spor.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138427-2011-09-24_4738.jpgOmtrent på høyde med innkjør B. Men hvor er det? Synes ikke å skimte stort annet enn antydning til hvor det sto. Og der fremme - den lille beltegraveren. Kan den ha noe med det å gjøre?
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138429-2011-09-24_4763.jpgEr inspirasjonen hentet fra Märklin-katalogen? Eller kanskje fra en Fleischmann-katalog? Uansett, Vestfoldbanens spor oppdelt i mindre stykker, klare for borttransport. Og det er Wiebes maskin som står klar til å gjøre jobben.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/138//s138430-2011-09-24_4770.jpgSkinnepakker lastes opp, de skal kjøres til riggområdet ved Tomsbakken for videre demontering.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/137//s137905-2011-09-23_4443.jpgTog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/137//s137906-2011-09-23_4447.jpgFortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100732-2009-006-0007.jpgMidt i kurven passeres det som vil bli stedet for tunnelinnslaget. Den nye tunnelen vil gå under det nivået vi nå befinner oss på. Inne i fjellet vil den nye jernbanetunellen krysse Frodeåstunellen, Rv 300, ca. to meter over denne! Nede til venstre ses dagens trasé mot Sem. Fra høsten 2011, når retningen i sløyfa er snudd, vil sporet vi befinner oss på her kobles sammen med sporet fra Sem like bortenfor der sporet svinger rundt fjellet i bakgrunnen.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100727-2009-006-0002.jpgVi har nettopp forlatt stasjonen. Tønsberg-Eidsfossbanens trasé ned Stensarmen gikk på høyre side og fortsatte på venstre side av Tønsberg Papirindustri, det store bygget midt på bildet. Traseen ble etter Tønsberg-Eidsfossbanens nedleggelse brukt som havnespor frem til ca. 1980.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100728-2009-006-0003.jpgSnart rundt kurven i sløyfa, …
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100729-2009-006-0004.jpg… så går det rett frem …
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100731-2009-006-0006.jpgStenmalveien er passert og vi nærmer oss anleggsområdet ved Tønsberg stasjon.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

3,3

https://pix.njk.no/100//s100730-2009-006-0005.jpg… til undergangen for Stenmalveien.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

4,4

https://pix.njk.no/140//s140328-2011-09-29_5150.jpgNoen ganger er det størrelsen det kommer an på ...
29. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg

4,4

https://pix.njk.no/138//s138041-2011-09-23_4449.jpgTog 871 dukker frem fra svingen der oppe på øvre spor. Nedre spor har gjemt seg bak kvisten som ligger langs gjerdet.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg
Tog nr. 871

4,4

https://pix.njk.no/137//s137831-2011-09-22_4288.jpgNok en gang starter vi med ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som her kommer på øvre spor og er i ferd med å krysse over portalen til Jarlsbergtunnelen. Neste stasjon er Tønsberg, plattform på venstre side. Om seks uker vil Tønsberg bli annonsert slik for dette toget: Neste stasjon er Tønsberg, plattform på høyre side.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg
Tog nr. 871

4,4

https://pix.njk.no/137//s137824-2011-09-21_4266.jpgI Halvdan Wilhelmsens Allé skal broen byttes ut og sporet heves én meter for å gi full høyde for veifarende. Toget som passerer er ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som denne dagen ble fremført med lok og fire vogner. Til vanlig kjøres det enkelt 70-sett i dette toget.
21. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg
Tog nr. 871

4,4

https://pix.njk.no/94//s94510-2009-003-0032.jpgEtter et kort opphold har tog 816 gjort seg ferdig med sløyfa og fortsetter på sin ferd nordover.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tomsbakken–Tønsberg
Tog nr. 816

Andre strekninger på samme bane(system)

Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.

#StedsnummerKm.StrekningKartlenkeAnmerkning
59112300,00000152.86Drammen–Gunnarsrud
59122301,00000161.50Gunnarsrud–Skoger
59132302,00000163.05Skoger–Galleberg
59142303,00000168.63Galleberg–Sande
59152304,00000173.07Sande–Holm
59162305,00000177.01Holm–Smørstein
59172306,00000181.28Smørstein–Holmestrand
59182307,00000186.09Holmestrand–Nykirke
59192308,00000195.26Nykirke–Skoppum
59202309,00000199.54Skoppum–Adal
59212310,000001102.97Adal–Barkåker
59222311,000001108.42Barkåker–Tomsbakken
59572311,200001111.80Tomsbakken–Tønsberg
59252312,000001115.55Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points
59582312,000001115.68Tønsberg–Jarlsberg Points
59262312,100001117.80Jarlsberg Points–Sem
59272313,000001121.03Sem–Stokke
59282314,000001128.24Stokke–Råstad
59292315,000001134.97Råstad–Sandefjord
59302316,000001139.52Sandefjord–Jåberg
59312317,000001144.71Jåberg–Lauve
59322318,000001149.80Lauve–Viksfjord
59332319,000001151.97Viksfjord–Grøtting
59342320,000001155.09Grøtting–Larvik
59352321,000001158.66Larvik–Kjose
59362322,000001169.41Kjose–Eikenes
59372323,000001174.44Eikenes–Oklungen
59382324,000001182.10Oklungen–Bjørkedal
59392325,000001188.65Bjørkedal–Eidanger
59402326,000001192.60Eidanger–Porsgrunn
66632326,0000021.00Eidanger-Myrane (Brevikb.)
59412327,000001190.12Porsgrunn–Osebakken
59422328,000001188.84Osebakken–Borgestadholmen
59432329,000001187.10Borgestadholmen–Borgestad
59442330,000001186.80Borgestad–Bøle
59452331,000001185.95Bøle–Eikonrød
59462332,000001183.84Eikonrød–Skien G
59482340,00000199.54Skoppum–Borre
59492341,000001103.07Borre–Horten
59512350,000001192.60Eidanger–Nystrand
59522351,000001195.35Nystrand–Skjelsvik
59532352,000001197.21Skjelsvik–Heistad
59542353,000001199.65Heistad–Ørvik
59552354,000001200.84Ørvik–Brevik
66362370,0000010.00Drammen-Kobbervik (2spor)
66372371,0000010.00Kobbervik-Galleberg (2spor)
66382372,0000010.00Galleberg-Smørstein (2spor)
59642373,00000180.20Smørstein–Holmestrand (2spor)
66412374,0000010.00Holmestrand-Nykirke (2spor)
66432375,0000010.00Nykirke-Horten (2spor)
66452376,0000010.00Horten-Barkåker (2spor)
66472377,0000010.00Barkåker-Tønsberg (2spor)
66492378,0000010.00Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
59662385,000001158.66Larvik–Martineåsen (pre2spor)
59672386,000001162.46Martineåsen–Hobekk (2spor)
59682387,000001166.68Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor)
59692387,100001173.35Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB
59702387,200001173.55Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor)
59712388,000001181.77Myrane–Porsgrunn (pre2spor)

 

NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 2343 treff på Stedsdatabasen, og 1320300 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 212 treff · Statistikk Siste måned