lid - 359
aut - 0
Stnr -
, rediger=
|
|||||||
|
Brynsbakken 1970
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Strekning | Tomsbakken–Tønsberg |
---|---|
Stedsnummer | 2311,200001 |
Fra km.posisjon | km 111.80 |
Fra st.nr. | 2311,2 |
Til st.nr. | 2312 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder | Feil i sql: Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist |
Bilder | |||
---|---|---|---|
3,3 Ved kilometer 113, utsikt i retning enden på traseen fra 1915. |
3,3 Ved kilometer 113, utsikt i retning nord. Ingen tog skal rulle her i fremtiden. |
3,3 Vestfoldbanens kilometer 113 frem til på kvelden 23. september 2011. Nå er skinnegangen borte, og stenblokkene og sperrebåndet i bakgrunnen indikerer "hit men ikke lenger" ... |
3,3 Utsikt mot Tomsbakken. |
3,3 I og for seg god nok grunn til stenblokkene og sperrebåndet. |
3,3 Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tønsberg stasjon. |
3,3 Bruk maske! Det røde sandstøvet fra boreriggen er noe herk å få på seg. |
3,3 Fjellsikring pågår. Og det er boret og klart for ytterligere sprengning. |
3,3 Arbeidet avdekket at øvre spor bare lå delvis på fjell i et område like sør for km 113. Nede i Kjellekrysset kommer en av dieselmotorvognene på gummihjul som erstatning for tog. |
3,3 Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tomsbakken. |
3,3 Anleggsmaskiner i flere fasonger og utførelser, høyt og lavt. Til venstre for den nærmeste boreriggen vises resultatet av arbeidet som ble utført bak veggen i tiden frem mot totalbruddet. |
3,3 Det graves dypt. Og det klargjøres for mer sprengning. I bakgrunnen kan en få et inntrykk av hvor mye sporet senkes. |
3,3 Gjerdestolpene i stenblokkene har blitt utsatt for litt hardhendt behandling. |
3,3 Høyder sjekkes. |
3,3 På kanten av øvre spor. Det store bygget i bakgrunnen er Sykehuset i Vestfold. Eller Sentralsykehuset i Vestfold som vel mange fortsatt sier. |
3,3 Det bores, og det røde stenstøvet var noe skikkelig skitt å få på sko og tøy. |
3,3 Steinsettingen holder stand. Fremdeles. Det bores og klargjøres for sprengning. Nederst i bildet ligger stein som har kommet fra øvre spor. |
3,3 Det arbeides høyt og lavt. |
3,3 Oppe på øvre spor, kilometer 113 like bak ryggen min. Til høyre ses litt av rundkjøringen i Kjellekrysset. Legg merke til gravemaskinen midt i bildet. |
3,3 Jeg nevnte at du skulle se på maskinen midt i forrige bilde. Her er hvorfor - den har funnet seg en liten sten å bale med. |
3,3 Brakken til venstre sto på samme høyde som øvre spor, som gikk like til høyre for den. Det gjør den ikke lenger ... Man kan ane konturene av traseen for det nye sporet i retning Sem og sørfylket. |
3,3 Det bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen. |
3,3 Fortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen. |
3,3 Traseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien. |
3,3 Med vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer. |
3,3 Det bores. |
3,3 En titt opp i muren og mot øvre spor avslører at en stor gravemaskin er i ferd med å ta store jafs av steinsettingen. |
3,3 Retning Tomsbakken, altså nordover. "Opp til 100" har nok mistet sin betydning sånn over natten ... |
3,3 Gummihjul har tatt over for jernhjul. Men bare høyst midlertidig, det går ikke så mange dagene før det ikke er mulig å kjøre noe som helst her. Til høyre, like foran fotografens ben, dukker den midlertidige anleggsveien opp. Slottsfjelltårnet troner i bakgrunnen. |
3,3 Disse steinsettingene fra etableringen av sløyfen i Tønsberg i 1915 synger på siste verset etter 96 år. |
3,3 Hektisk aktivitet med å fjerne ballast og steinblokker og ledninger og alt mulig annet. |
3,3 Det er middag for anleggsfolket. Maskinen har møtt fjell, etter hvert blir dette mat for de med lisens til sprengning. Rett bak maskinen, ved nedre spor, ligger det så omtalt ventilatorhuset. I bakgrunnen Vestfoldbanen i retning Sem og videre sørover, det store skogholtet er en del av Gullkronene. |
3,3 Fra venstre: Nedre spor, steinsatt forstøtningsmur, forhenværende øvre spor. |
3,3 Omtrent på høyde med innkjør B. Men hvor er det? Synes ikke å skimte stort annet enn antydning til hvor det sto. Og der fremme - den lille beltegraveren. Kan den ha noe med det å gjøre? |
3,3 Er inspirasjonen hentet fra Märklin-katalogen? Eller kanskje fra en Fleischmann-katalog? Uansett, Vestfoldbanens spor oppdelt i mindre stykker, klare for borttransport. Og det er Wiebes maskin som står klar til å gjøre jobben. |
3,3 Skinnepakker lastes opp, de skal kjøres til riggområdet ved Tomsbakken for videre demontering. |
3,3 Tog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene. |
3,3 Fortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik. |
3,3 Midt i kurven passeres det som vil bli stedet for tunnelinnslaget. Den nye tunnelen vil gå under det nivået vi nå befinner oss på. Inne i fjellet vil den nye jernbanetunellen krysse Frodeåstunellen, Rv 300, ca. to meter over denne! Nede til venstre ses dagens trasé mot Sem. Fra høsten 2011, når retningen i sløyfa er snudd, vil sporet vi befinner oss på her kobles sammen med sporet fra Sem like bortenfor der sporet svinger rundt fjellet i bakgrunnen. |
3,3 Vi har nettopp forlatt stasjonen. Tønsberg-Eidsfossbanens trasé ned Stensarmen gikk på høyre side og fortsatte på venstre side av Tønsberg Papirindustri, det store bygget midt på bildet. Traseen ble etter Tønsberg-Eidsfossbanens nedleggelse brukt som havnespor frem til ca. 1980. |
3,3 Snart rundt kurven i sløyfa, … |
3,3 … så går det rett frem … |
3,3 Stenmalveien er passert og vi nærmer oss anleggsområdet ved Tønsberg stasjon. |
3,3 … til undergangen for Stenmalveien. |
4,4 Noen ganger er det størrelsen det kommer an på ... |
4,4 Tog 871 dukker frem fra svingen der oppe på øvre spor. Nedre spor har gjemt seg bak kvisten som ligger langs gjerdet. |
4,4 Nok en gang starter vi med ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som her kommer på øvre spor og er i ferd med å krysse over portalen til Jarlsbergtunnelen. Neste stasjon er Tønsberg, plattform på venstre side. Om seks uker vil Tønsberg bli annonsert slik for dette toget: Neste stasjon er Tønsberg, plattform på høyre side. |
4,4 I Halvdan Wilhelmsens Allé skal broen byttes ut og sporet heves én meter for å gi full høyde for veifarende. Toget som passerer er ettermiddagens første innsatstog, tog 871, som denne dagen ble fremført med lok og fire vogner. Til vanlig kjøres det enkelt 70-sett i dette toget. |
4,4 Etter et kort opphold har tog 816 gjort seg ferdig med sløyfa og fortsetter på sin ferd nordover. |
Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.
# | Stedsnummer | Km. | Strekning | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|
5911 | 2300,000001 | 52.86 | Drammen–Gunnarsrud | ||
5912 | 2301,000001 | 61.50 | Gunnarsrud–Skoger | ||
5913 | 2302,000001 | 63.05 | Skoger–Galleberg | ||
5914 | 2303,000001 | 68.63 | Galleberg–Sande | ||
5915 | 2304,000001 | 73.07 | Sande–Holm | ||
5916 | 2305,000001 | 77.01 | Holm–Smørstein | ||
5917 | 2306,000001 | 81.28 | Smørstein–Holmestrand | ||
5918 | 2307,000001 | 86.09 | Holmestrand–Nykirke | ||
5919 | 2308,000001 | 95.26 | Nykirke–Skoppum | ||
5920 | 2309,000001 | 99.54 | Skoppum–Adal | ||
5921 | 2310,000001 | 102.97 | Adal–Barkåker | ||
5922 | 2311,000001 | 108.42 | Barkåker–Tomsbakken | ||
5957 | 2311,200001 | 111.80 | Tomsbakken–Tønsberg | ||
5925 | 2312,000001 | 115.55 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | ||
5958 | 2312,000001 | 115.68 | Tønsberg–Jarlsberg Points | ||
5926 | 2312,100001 | 117.80 | Jarlsberg Points–Sem | ||
5927 | 2313,000001 | 121.03 | Sem–Stokke | ||
5928 | 2314,000001 | 128.24 | Stokke–Råstad | ||
5929 | 2315,000001 | 134.97 | Råstad–Sandefjord | ||
5930 | 2316,000001 | 139.52 | Sandefjord–Jåberg | ||
5931 | 2317,000001 | 144.71 | Jåberg–Lauve | ||
5932 | 2318,000001 | 149.80 | Lauve–Viksfjord | ||
5933 | 2319,000001 | 151.97 | Viksfjord–Grøtting | ||
5934 | 2320,000001 | 155.09 | Grøtting–Larvik | ||
5935 | 2321,000001 | 158.66 | Larvik–Kjose | ||
5936 | 2322,000001 | 169.41 | Kjose–Eikenes | ||
5937 | 2323,000001 | 174.44 | Eikenes–Oklungen | ||
5938 | 2324,000001 | 182.10 | Oklungen–Bjørkedal | ||
5939 | 2325,000001 | 188.65 | Bjørkedal–Eidanger | ||
5940 | 2326,000001 | 192.60 | Eidanger–Porsgrunn | ||
6663 | 2326,000002 | 1.00 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | ||
5941 | 2327,000001 | 190.12 | Porsgrunn–Osebakken | ||
5942 | 2328,000001 | 188.84 | Osebakken–Borgestadholmen | ||
5943 | 2329,000001 | 187.10 | Borgestadholmen–Borgestad | ||
5944 | 2330,000001 | 186.80 | Borgestad–Bøle | ||
5945 | 2331,000001 | 185.95 | Bøle–Eikonrød | ||
5946 | 2332,000001 | 183.84 | Eikonrød–Skien G | ||
5948 | 2340,000001 | 99.54 | Skoppum–Borre | ||
5949 | 2341,000001 | 103.07 | Borre–Horten | ||
5951 | 2350,000001 | 192.60 | Eidanger–Nystrand | ||
5952 | 2351,000001 | 195.35 | Nystrand–Skjelsvik | ||
5953 | 2352,000001 | 197.21 | Skjelsvik–Heistad | ||
5954 | 2353,000001 | 199.65 | Heistad–Ørvik | ||
5955 | 2354,000001 | 200.84 | Ørvik–Brevik | ||
6636 | 2370,000001 | 0.00 | Drammen-Kobbervik (2spor) | ||
6637 | 2371,000001 | 0.00 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | ||
6638 | 2372,000001 | 0.00 | Galleberg-Smørstein (2spor) | ||
5964 | 2373,000001 | 80.20 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | ||
6641 | 2374,000001 | 0.00 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | ||
6643 | 2375,000001 | 0.00 | Nykirke-Horten (2spor) | ||
6645 | 2376,000001 | 0.00 | Horten-Barkåker (2spor) | ||
6647 | 2377,000001 | 0.00 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | ||
6649 | 2378,000001 | 0.00 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | ||
5966 | 2385,000001 | 158.66 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | ||
5967 | 2386,000001 | 162.46 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | ||
5968 | 2387,000001 | 166.68 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | ||
5969 | 2387,100001 | 173.35 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | ||
5970 | 2387,200001 | 173.55 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | ||
5971 | 2388,000001 | 181.77 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 2343 treff på Stedsdatabasen, og 1320300 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 212 treff · Statistikk Siste måned |