lid - 324
aut - 0
Stnr -
, rediger=
|
|||||||
|
Brynsbakken 1970
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Strekning | Barkåker–Tomsbakken |
---|---|
Stedsnummer | 2311,000001 |
Fra km.posisjon | km 108.42 |
Fra st.nr. | 2311 |
Til st.nr. | 2311,1 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder | Feil i sql: Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2,2 … ligger overgangen til Tønsberg Hundeklubb. Omtrent ved kilometermerket vil det nye dobbeltsporet igjen krysse dagens trasé og gå bak industriområdet på Barkåker. |
2,2 To grønne gjennom Barkåker. |
2,2 … omtrent midt i den passeres overgangen til Barkåker industriområde. |
2,2 Vi starter på den siste kurven inn mot Barkåker, … |
2,2 Den nye traseen følger oss på venstre side og vil gå like til venstre for husene midt på bildet. Ved tømmerlunna til høyre … |
2,2 Tog 818 med dobbelt 70-sett kommer i bedagelig tempo ... |
3,3 Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen. |
3,3 Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde. |
3,3 I krysningspunktet mellom gammelt og nytt. I det fjerne planovergangen. |
3,3 Bilene passerer overgangen, uhindret. Bortsett fra når overgangen skal fjernes fysisk, vil det ikke være noen hindringer her mer. Og om noen år vil mange ikke ane at det har gått tog her. |
3,3 Like utenfor søndre veksel. Korni-fabrikken til høyre. Forsignalet for planovergangen ved Barkåker industriområde er mørkt. |
3,3 Med tog 826 nærmere åpenbarer et nytt syn seg - til venstre er tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Og like utenfor bildets venstre kant vil toget passere det som skal avløse den strekningen det kjører på her. |
3,3 Barkåker er jo ikke så altfor langt unna, så handlingsrommet når det gjelder å finne en ny fotoplass er litt begrenset. Men litt ytterligere labbing i halmstubben gjør det mulig å fange tog 819 idet det passerer det nye sporet. |
3,3 Vestfold - og Sør-Norge - har vært gjennomvått denne sensommeren og tidlige høsten. Mens tog 873 nærmer seg Tønsberg, er den lokale bondestanden opptatt med høstonn i bakgrunnen. Bare for å ha nevnt det - det hvite som vises er ikke snø ... |
3,3 I kurven før det retter seg ut mot Tomsbakken kommer tog 873 feiende forbi skjærte kornåkre. |
3,3 Tog 875 har passert innkoblingsfeltet for Tomsbakken planovergang, her befinner loket seg på det som ganske snart skal bli traseen for det nye dobbeltsporet. (Og som nevnt før - alt ligger egentlig vel til rette for et sporkryss ...) |
3,3 Mye er sagt og skrevet om den nye fargesettingen, men jeg må nok medgi at jeg synes den vinner seg litt etter hvert. Og når hele toget er gjennomført i denne fargesettingen, blir det ikke så verst. At loket har en annen fargesetting gjør da ingen ting. Men dette ble en digresjon, det primære her er at toget, i dette tilfellet tog 875, befinner seg på en del av Vestfoldbanen som så absolutt synger på siste verset. |
3,3 Så er det tog 819 sin tur til å passere Tomsbakken, det har nettopp krysset tog 826 på Barkåker. Og skiltet med varsel om høyspenningsfare mister om ikke så lenge sin betydning på dette stedet. |
3,3 Rett foran toget ligger det sørligste kryssingspunktet mellom gammelt og nytt. Til venstre for det røde huset i bakgrunnen er det midterste kryssingspunktet. |
3,3 Toget passerer det midterste kryssingspunktet mellom gammel og ny bane. |
3,3 Tog 808 med dobbelt 70-sett - 16-settet i front, 02-settet bakerst - på vei mot kryssing på Barkåker. |
3,3 Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her … |
3,3 Rett foran toget er det midtre krysningspunktet mellom gammel og ny bane. Omtrent ved togets bakende er planovergangen inn til Tønsberg hundeklubbs treningsområde. Når banen er lagt om vil de forsere sporet gjennom en undergang, en kolossal forbedring av sikkerheten. |
3,3 Overgangen er passert og innkjørsignalet til Barkåker kan skimtes. |
3,3 Fra høyre kommer den nye traseen til syne like bak snøhaugen. Den vil krysse diagonalt og fortsette i en slakk kurve nordover. |
3,3 Dette er én av overgangene som blir borte. Men det blir jo sporet der også ... |
3,3 ... og fortsetter like bedagelig på sin ferd mot Lillehammer. |
4,4 Tog 875 har passert Barkåker og skal til å krysse den nye traseen. |
4,4 Tog 819, som krysset med 826 på Barkåker, kom litt vel brått på meg. Løsningen ble, all den tid jeg sto i ro i veikanten, å kjøre ned vinduet på høyre side i bilen og la det stå til. Rett bak toget er det sydligste kryssingspunktet mellom gammel og ny trasé. Og snart skal det passere planovergangen på Tomsbakken som ligger der til høyre i bildet. |
4,4 Kryssingen har foregått helt rutemessig på Barkåker, her kommer tog 801. Rett bak toget lyser forsignalet til Barkåker. |
Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.
# | Stedsnummer | Km. | Strekning | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|
5911 | 2300,000001 | 52.86 | Drammen–Gunnarsrud | ||
5912 | 2301,000001 | 61.50 | Gunnarsrud–Skoger | ||
5913 | 2302,000001 | 63.05 | Skoger–Galleberg | ||
5914 | 2303,000001 | 68.63 | Galleberg–Sande | ||
5915 | 2304,000001 | 73.07 | Sande–Holm | ||
5916 | 2305,000001 | 77.01 | Holm–Smørstein | ||
5917 | 2306,000001 | 81.28 | Smørstein–Holmestrand | ||
5918 | 2307,000001 | 86.09 | Holmestrand–Nykirke | ||
5919 | 2308,000001 | 95.26 | Nykirke–Skoppum | ||
5920 | 2309,000001 | 99.54 | Skoppum–Adal | ||
5921 | 2310,000001 | 102.97 | Adal–Barkåker | ||
5922 | 2311,000001 | 108.42 | Barkåker–Tomsbakken | ||
5957 | 2311,200001 | 111.80 | Tomsbakken–Tønsberg | ||
5925 | 2312,000001 | 115.55 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | ||
5958 | 2312,000001 | 115.68 | Tønsberg–Jarlsberg Points | ||
5926 | 2312,100001 | 117.80 | Jarlsberg Points–Sem | ||
5927 | 2313,000001 | 121.03 | Sem–Stokke | ||
5928 | 2314,000001 | 128.24 | Stokke–Råstad | ||
5929 | 2315,000001 | 134.97 | Råstad–Sandefjord | ||
5930 | 2316,000001 | 139.52 | Sandefjord–Jåberg | ||
5931 | 2317,000001 | 144.71 | Jåberg–Lauve | ||
5932 | 2318,000001 | 149.80 | Lauve–Viksfjord | ||
5933 | 2319,000001 | 151.97 | Viksfjord–Grøtting | ||
5934 | 2320,000001 | 155.09 | Grøtting–Larvik | ||
5935 | 2321,000001 | 158.66 | Larvik–Kjose | ||
5936 | 2322,000001 | 169.41 | Kjose–Eikenes | ||
5937 | 2323,000001 | 174.44 | Eikenes–Oklungen | ||
5938 | 2324,000001 | 182.10 | Oklungen–Bjørkedal | ||
5939 | 2325,000001 | 188.65 | Bjørkedal–Eidanger | ||
5940 | 2326,000001 | 192.60 | Eidanger–Porsgrunn | ||
6663 | 2326,000002 | 1.00 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | ||
5941 | 2327,000001 | 190.12 | Porsgrunn–Osebakken | ||
5942 | 2328,000001 | 188.84 | Osebakken–Borgestadholmen | ||
5943 | 2329,000001 | 187.10 | Borgestadholmen–Borgestad | ||
5944 | 2330,000001 | 186.80 | Borgestad–Bøle | ||
5945 | 2331,000001 | 185.95 | Bøle–Eikonrød | ||
5946 | 2332,000001 | 183.84 | Eikonrød–Skien G | ||
5948 | 2340,000001 | 99.54 | Skoppum–Borre | ||
5949 | 2341,000001 | 103.07 | Borre–Horten | ||
5951 | 2350,000001 | 192.60 | Eidanger–Nystrand | ||
5952 | 2351,000001 | 195.35 | Nystrand–Skjelsvik | ||
5953 | 2352,000001 | 197.21 | Skjelsvik–Heistad | ||
5954 | 2353,000001 | 199.65 | Heistad–Ørvik | ||
5955 | 2354,000001 | 200.84 | Ørvik–Brevik | ||
6636 | 2370,000001 | 0.00 | Drammen-Kobbervik (2spor) | ||
6637 | 2371,000001 | 0.00 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | ||
6638 | 2372,000001 | 0.00 | Galleberg-Smørstein (2spor) | ||
5964 | 2373,000001 | 80.20 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | ||
6641 | 2374,000001 | 0.00 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | ||
6643 | 2375,000001 | 0.00 | Nykirke-Horten (2spor) | ||
6645 | 2376,000001 | 0.00 | Horten-Barkåker (2spor) | ||
6647 | 2377,000001 | 0.00 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | ||
6649 | 2378,000001 | 0.00 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | ||
5966 | 2385,000001 | 158.66 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | ||
5967 | 2386,000001 | 162.46 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | ||
5968 | 2387,000001 | 166.68 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | ||
5969 | 2387,100001 | 173.35 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | ||
5970 | 2387,200001 | 173.55 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | ||
5971 | 2388,000001 | 181.77 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 680 treff på Stedsdatabasen, og 1312773 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 211 treff · Statistikk Siste måned |