lid - 323
aut - 0
Stnr -
, rediger=
|
|||||||
|
Brynsbakken 1970
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen, Stavne-Leangen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(65) Flåmsbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Strekning | Adal–Barkåker |
---|---|
Stedsnummer | 2310,000001 |
Fra km.posisjon | km 102.97 |
Fra st.nr. | 2310 |
Til st.nr. | 2311 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder | Feil i sql: Table 'stdb.linje_rkilde' doesn't exist |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2,2 ... etter å ha rundet den store kurven passeres planovergangen på Skotte. Dersom man skal legge markedsføringsloven til grunn, må dette være et klart brudd: Det reklameres da vitterlig for at det som kan ventes skal være sort og ryke ... |
2,2 ... farer forbi Jareteigen i riktig tempo for å rekke kryssing med 802 i Tønsberg. |
2,2 Som vanlig utgjøres tog 856 av dobbelt 70-sett, ... |
2,2 … med en liten antydning til en hale av virvlende snø. |
2,2 Nordgående tog dukker opp i skogbrynet, … |
2,2 … og kommer farende … |
2,2 Dette settet kom garantert ikke til Lillehammer denne fredagen. Jording på plass. |
3,3 Over planovergangen, lampen var forskriftsmessig slukket slik den skal være ved togpassering. I bakgrunnen dagens transport, Rover 75 Connoisseur Tourer som passerte 328 000 kjørte kilometer ikke lenge etter at vi bega oss videre på vår ferd. |
3,3 Profil i fart. Eller fartsprofil ... |
3,3 Formen gjør at tankene går mot danskenes lyntog type MA, også kjent som "Sølvpilen". |
3,3 Barkåkertoppen er passert, nå bærer det nedover mot Adal og etter hvert Skoppum. |
3,3 ... to svensker først, ... |
3,3 ... fortsatt dannet baktroppen. |
3,3 ... vei for hollenderen som ... |
3,3 ... de piler over overgangen nå som lampen er slukket og baner således ... |
3,3 ... komme et tømmertog med ... |
3,3 Men når den er slukket, bør man vokte seg vel for å begi seg ut i sporet, da kan det ... |
3,3 ... toget igjen kommer til syne ved Nordre Sti, deretter ... |
3,3 ... gården på Huseklepp passeres før ... |
3,3 ... planovergangen og ... |
3,3 Dagens første 70-sett kommer alene i tog 852, toppen ved Jareteigen er passert, ... |
3,3 ... forsignalet til Innkjør A Barkåker passeres. |
3,3 Bak en skog av master kommer tog 802 til syne på Skotte, ... |
3,3 ... det bærer nedover mot Adal og neste stopp Skoppum. |
3,3 Planovergangen på Huseklepp badet i morgensol fra klar, blå himmel. |
3,3 Tog 871 fra Drammen til Sandefjord kommer til syne ved Huseklepp og ... |
3,3 Høybrekket mellom Adal og Barkåker, sett mot Barkåker. |
3,3 De to 70-settene som utgjør tog 854 har passert overgangsbroen på Jareteigen og ... |
3,3 Ved høybrekket ved Jareteigen kommer tog 805 til syne, ... |
3,3 Planovergangen på Skotte med tydelig skilting. |
3,3 ... toget forsvinner rundt svingen. |
3,3 Tog 864 finner plass mellom kontaktledningsstolpe og hastighetsskilt der det kommer til syne på toppen ved Jareteigen, ... |
3,3 Huseklepp passeres av tog 806, neste er Skoppum. |
3,3 Tog 803 krysset 806 i Tønsberg, her har det passert toppen ved Jareteigen og ... |
3,3 ... haster oppover mot Jareteigen og neste stopp Tønsberg. |
3,3 ... går inn i den lange kurven ved Huseklepp og ... |
3,3 Morgenens første ekspressavgang, tog 862, kommer til syne øverst i bakken på Jareteigen, ... |
3,3 Planovergangen på Huseklepp sett fra øst. |
3,3 Med beliggenhet i kurve, og en spesielt dårlig sikt mot nord, er det betryggende at planovergangen er sikret med enkel varsellampe. Det fungerer slik at når lampen lyser, kan veifarende passere. Er lampen slukket, kommer det tog. |
3,3 ... fortsetter over planovergangen til gården på Huseklepp. |
3,3 ... strekker seg ut i kurven. Med det pågående arbeidet med å la togene gå fra å være synbare til å gå i ett med omgivelsene, er det bare et spørsmål om tid før Elsebeth ikke får reist slik hun har gjort noen år nå. |
3,3 Det er rundt 40 minutter siden solen sto opp, dens stråler har påbegynt dagens innsats med å lyse opp tilværelsen. |
3,3 Noen meter til og tog 805 kjører inn på Barkåker stasjon. Eller dobbeltsporet Barkåker-Tønsberg som vel er den offisielle betegnelsen, men som i realiteten ikke blir det før utbyggingen av Nykirke-Barkåker er ferdig om drøye fire år. Den observante tilskuer vil utvilsomt legge merke til at settet må ha fått en skade på det ene hjørnet. Umiddelbart får det en til å tenke at det skyldes et uhell ved lukeparkering eller når man har rygget inn i garasjen sent på kvelden ... |
3,3 Nedrevet kontaktledningsanlegg. |
3,3 Som en digresjon: I og for seg et fint fotosted for lange tog. Hadde det bare ikke vært for skogkrullen ute på jordet ... |
3,3 Det fremre settet var fullstendig frigjort for sin strømavtager, det bakerste hadde fortsatt noen sørgelige rester på taket. Rent bortsett fra at de reisende måtte forbli i toget inntil det var helt sikkert at strømmen var utkoblet og behørig jordet, var det heldig at toget stoppet ved en planovergang. At veien var islagt, spilte kanskje ikke så stor rolle ... |
3,3 Været var godt, men det var en ufyselig skarp nordavind fra alle kanter. |
3,3 Omtrent ved km 105,3 var dette synet som møtte en. Ikke så godt å kjøre elektrisk drevne tog her ... |
3,3 Tilnærmet dieselfisert ... |
3,3 Elektroavdelingens personell er ute og inspiserer skadene. Robelen er stasjonert i Larvik. |
3,3 Beboerne på gården oppe til venstre ble innesperret noen timer. |
3,3 Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen. |
3,3 Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag. |
3,3 Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ... |
3,3 Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager. |
3,3 Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet. |
3,3 Tog 828 har tatt sats og forsvinner straks rundt kurven ved Vestfoldbanens km 107. Når bruddet tas kl. 22.20 vil toget befinne seg like nord for Kvam og ha rundt tre kvarter igjen av reisen før endestasjon Dombås. |
3,3 Innkjør A til Barkåker på den gamle strekningen passeres for nest siste gang av tog 873. |
3,3 Tog 873 dukker frem i nordenden av strekningen som erstattes av nytt dobbeltspor. Til venstre utkjørsignalet fra nordgående spor på dobbeltsporstrekningen. |
3,3 Dagens siste innsatstog i retning Oslo, tog 876 som fremføres med nyoppussede type 5-vogner. Helt til høyre i bildet kan man skimte stasjonsområdet og planovergangen på Barkåker. |
3,3 Tog 876 befinner seg der den gamle og nye banen skiller lag nordfra. |
3,3 Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum. |
3,3 Like hitenfor forsignalet til Barkåker starter den nye parsellen inn til Tønsberg. |
3,3 Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk. |
3,3 Ved å snu seg rundt kan en se på banen der den i en slakk venstrekurve har kurs mot Vestfoldbanens høyeste punkt som befinner seg ikke så altfor langt utenfor bildets venstre kant. |
3,3 Nei, det var visst ikke helt samsvar mellom reklame og produkt ... Men etter snart 19 år på norske skinner er det noe velkjent som kommer. |
3,3 Skyene i bakgrunnen er dekorative, men de minner om at deler av Norge har det vått og leit om dagen. |
3,3 Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens. |
3,3 Omtrent ved styrevognen - den går bakerst - befinner starten på det nye dobbelsporet inn mot Tønsberg seg. |
3,3 Som nevnt, det som kom samsvarer ikke helt med det bebudede ... |
3,3 Mon tro om det er et tog trukket av en slik som kommer ...? |
3,3 Tog 812 har nettopp passert toppen like nord for Barkåker og nærmer seg overgangen. |
3,3 Usikret planovergang på Vestfoldbanen med tog på. Ingen bil i nærheten. Bare en fotograf kledd for å være ute en slik flott dag. |
4,4 Et godt hjelpemiddel for veifarende - så lenge det er lys i pæren, kan man passere overgangen. |
4,4 ... passerer planovergangen på Huseklepp før det forsvinner ut av syne. |
4,4 De to Flirt-settene som utgjør tog 804 ... |
4,4 ... kom til syne ved Jareteigen, bak stolper og master og ledninger, ... |
4,4 Toggangen er tett på morgenen. Så snart 862 har kommet til Skoppum er det klart for 803, som passerer Huseklepp og ... |
4,4 ... haster forbi kilometermerke 105 og ... |
4,4 ... lokfører og fotograf utveksler hilsener før ... |
4,4 Her endte tog 806 sin ferd denne fredagen. |
4,4 Berging og Beredskap har ankommet med sin XR-YF1 1325 og forbereder transport av det havarerte togsettet. |
4,4 En av Vestfoldbanens mange usikrede planoverganger. |
4,4 Tog 806 har passert Barkåker-toppen og kommer trillende nedover bakken med en helt ordinær sammensetning for tog på Vestfoldbanen på den tiden – El 11, BF og to-tre B3-er i ulike utførelser. |
4,4 Tilnærmet profil av omtrent halve toget. |
0,0 Kan en forvente at hva skiltet reklamerer med, virkelig stemmer ...? |
0,0 Grønt innslag i grønt landskap. |
0,0 Inn i kurven med toget, uten at det affiserer ruslebiffene. |
0,0 Tog kommer, hele bølingen med Charolais har tatt tilhold i motsatt ende av ringen ... |
0,0 Hoveddelen av bølingen har funnet ut at det er bedre forhold i skogkanten, etternølerne følger etter så støvskyen står. |
0,0 Charolais med oppmerksomheten rettet mot fotografen. Jernbanen gir de en god dag i, skal det vise seg. |
0,0 Norsk landbruk med mange fehuer, skal det vise seg ... |
0,0 På vei oppover mot Barkåkertoppen. |
0,0 Tog og norsk landbruk. |
0,0 Usikret planovergang passeres. |
0,0 Tog kommer. |
0,0 Ingen tvil om hvor man befinner seg. |
0,0 Tydelige oppfordringer. |
0,0 Typisk landskap for Vestfoldbanen. |
0,0 Usikret planovergang. |
0,0 Mens fehuene flest flytter seg til grønnere gress, er andre opptatt av å stille tørsten. Og sulten. |
Klikk på et strekning for å se flere detaljer om strekningen og de bildene som måtte være koblet dit.
# | Stedsnummer | Km. | Strekning | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|
5911 | 2300,000001 | 52.86 | Drammen–Gunnarsrud | ||
5912 | 2301,000001 | 61.50 | Gunnarsrud–Skoger | ||
5913 | 2302,000001 | 63.05 | Skoger–Galleberg | ||
5914 | 2303,000001 | 68.63 | Galleberg–Sande | ||
5915 | 2304,000001 | 73.07 | Sande–Holm | ||
5916 | 2305,000001 | 77.01 | Holm–Smørstein | ||
5917 | 2306,000001 | 81.28 | Smørstein–Holmestrand | ||
5918 | 2307,000001 | 86.09 | Holmestrand–Nykirke | ||
5919 | 2308,000001 | 95.26 | Nykirke–Skoppum | ||
5920 | 2309,000001 | 99.54 | Skoppum–Adal | ||
5921 | 2310,000001 | 102.97 | Adal–Barkåker | ||
5922 | 2311,000001 | 108.42 | Barkåker–Tomsbakken | ||
5957 | 2311,200001 | 111.80 | Tomsbakken–Tønsberg | ||
5925 | 2312,000001 | 115.55 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | ||
5958 | 2312,000001 | 115.68 | Tønsberg–Jarlsberg Points | ||
5926 | 2312,100001 | 117.80 | Jarlsberg Points–Sem | ||
5927 | 2313,000001 | 121.03 | Sem–Stokke | ||
5928 | 2314,000001 | 128.24 | Stokke–Råstad | ||
5929 | 2315,000001 | 134.97 | Råstad–Sandefjord | ||
5930 | 2316,000001 | 139.52 | Sandefjord–Jåberg | ||
5931 | 2317,000001 | 144.71 | Jåberg–Lauve | ||
5932 | 2318,000001 | 149.80 | Lauve–Viksfjord | ||
5933 | 2319,000001 | 151.97 | Viksfjord–Grøtting | ||
5934 | 2320,000001 | 155.09 | Grøtting–Larvik | ||
5935 | 2321,000001 | 158.66 | Larvik–Kjose | ||
5936 | 2322,000001 | 169.41 | Kjose–Eikenes | ||
5937 | 2323,000001 | 174.44 | Eikenes–Oklungen | ||
5938 | 2324,000001 | 182.10 | Oklungen–Bjørkedal | ||
5939 | 2325,000001 | 188.65 | Bjørkedal–Eidanger | ||
5940 | 2326,000001 | 192.60 | Eidanger–Porsgrunn | ||
6663 | 2326,000002 | 1.00 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | ||
5941 | 2327,000001 | 190.12 | Porsgrunn–Osebakken | ||
5942 | 2328,000001 | 188.84 | Osebakken–Borgestadholmen | ||
5943 | 2329,000001 | 187.10 | Borgestadholmen–Borgestad | ||
5944 | 2330,000001 | 186.80 | Borgestad–Bøle | ||
5945 | 2331,000001 | 185.95 | Bøle–Eikonrød | ||
5946 | 2332,000001 | 183.84 | Eikonrød–Skien G | ||
5948 | 2340,000001 | 99.54 | Skoppum–Borre | ||
5949 | 2341,000001 | 103.07 | Borre–Horten | ||
5951 | 2350,000001 | 192.60 | Eidanger–Nystrand | ||
5952 | 2351,000001 | 195.35 | Nystrand–Skjelsvik | ||
5953 | 2352,000001 | 197.21 | Skjelsvik–Heistad | ||
5954 | 2353,000001 | 199.65 | Heistad–Ørvik | ||
5955 | 2354,000001 | 200.84 | Ørvik–Brevik | ||
6636 | 2370,000001 | 0.00 | Drammen-Kobbervik (2spor) | ||
6637 | 2371,000001 | 0.00 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | ||
6638 | 2372,000001 | 0.00 | Galleberg-Smørstein (2spor) | ||
5964 | 2373,000001 | 80.20 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | ||
6641 | 2374,000001 | 0.00 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | ||
6643 | 2375,000001 | 0.00 | Nykirke-Horten (2spor) | ||
6645 | 2376,000001 | 0.00 | Horten-Barkåker (2spor) | ||
6647 | 2377,000001 | 0.00 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | ||
6649 | 2378,000001 | 0.00 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | ||
5966 | 2385,000001 | 158.66 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | ||
5967 | 2386,000001 | 162.46 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | ||
5968 | 2387,000001 | 166.68 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | ||
5969 | 2387,100001 | 173.35 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | ||
5970 | 2387,200001 | 173.55 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | ||
5971 | 2388,000001 | 181.77 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 34 treff på Stedsdatabasen, og 1296531 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 209 treff · Statistikk Siste måned |