brid - 402
aut - 0
Stnr -
, rediger=
|
|||||||
|
Jernbanebroer i Norge på 20 meter og lengre (unntak gis)
Minnesund bro 2008. Foto: Andreas Westheimer
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Baner som ikke er oppført er baner uten broer over 20 meter.
Navn | Bærugdalen |
---|---|
Banedata 2013 | Bru over Bærugdalen |
Stasjonsnummer | 2322,015 |
Km.posisjon | km 172.80 |
Brolengde, total | 93m |
Brotype | stålbro |
Tatt i bruk år | 1882 |
Utbedret | 1937 |
Tatt ut av bruk år | 2018 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | |
Kommentar fra brukere | |
Kilder |
Bilder | |||
---|---|---|---|
1 Flunkende nytt 70-sett på Bærugbrua. Både ICE-logo og OL-dekor. Bedre kan det ikke gjøres... |
2 ... kommer ut på bro over Bærugdalen, ... |
2 ... før vi sier farvel til toget og ønsker god tur videre. |
2 Det vestre landkaret på bro over Bærugdalen. |
2 Bro over Bærugdalen, det østre landkaret og de to nærmeste brospennene. Sabotasjeaksjonen "Operasjon betongblanding" 14. mars 1945 resulterte i at det østligste spennet måtte fornyes. |
3 På Eikenes ble vi plukket opp av den Tamnes-Rover'n og 'fløyet' i retning Berugdalen, hvor vi fikk passeringen av tog 855. |
3 På Eikenes ble vi plukket opp av den Tamnes-Rover'n og 'fløyet' i retning Berugdalen, hvor vi fikk passeringen av tog 855. |
3 15. juni 2017 |
3 ... med begge settene omtrent på midten ... |
3 15. juni 2017 |
3 ... det er nesten plass til hele toget samtidig ... |
3 Bro over Bærugdalen delvis opplyst av ettermiddagssolen. |
3 Omtrent 10 minutter forsinket kommer 70-settene i tog 855 til syne, ... |
3 Togpersonalet kan synes litt overrasket over å se levende vesener på to ben i disse trakter ... Det ble uansett hilst hyggelig med fløyten, selv om det ikke kan sies å være noen treklangfløyte. |
3 Tog mellom Kjose og Oklungen. |
3 Tog 825 på Bærug bru. Toget besto av BMb 74 507 + BPb 74 407 + BCMU 74 307 + BMa 74 207 + BMa 74 107. |
3 Broen er akkurat lang nok til å romme et Flirt-sett ... |
3 Lengden på bro over Bærugdalen er tilpasset et 74- eller 75-sett. Eller er det omvendt ...? Uansett, det er tog 807 som er uten på broen. |
3 Rim, ikke snø i adventstiden. Tog på bro over Bærugdalen. |
3 Jernbaneverket har bedrevet hogst langs sporet - det synes. Broen er bortimot helt fri for trær og busker som står i veien. Til høyre ligger en svillestabel og venter på innsats - fortsatt er det bortimot fire år igjen til den nye strekningen tar over. |
3 Bro over Bærugdalen. |
3 Tog 807 med dobbelt 75-sett forserer bro over Bærugdalen. |
3 Bro over Bærugdalen sett ovenfra. Litt vel mange juletrær i veien ... |
3 Slik ser altså broen ut på vårjevndøgn - uten tog. |
3 Bro over Bærugdalen er nesten lang nok til å rommet helt Flirt-sett. |
3 Tog på høy bro i vill natur i et lite fylke. Og om fem-seks år går det neppe tog på denne strekningen mer, da er Farriseidet-Porsgrunn åpnet - og dette blir mest sannsynlig turvei ... |
3 Det er ikke plass til hele toget på broen samtidig, men det er ikke mye om å gjøre. |
3 Omtrent helt i rute kommer tog 805 til syne og ut på bro over Bærugdalen. |
3 Bærug bru sett fra nord. |
3 Bærug bro |
3 Typisk Vestfoldbanetog bestående av 68b-sett passerer Bærug bro, beliggende ved km 173,04 mellom Kjose og Oklungen. |
3 Før vi kommer frem til Oklungen avholdes en av flere høyst ordinære og obligatoriske fotokjøringer. Denne finner sted på Bærugbrua, og toget passer godt til årets farger. |
3 Bro over Bærugdalen, det sørligste spennet ble sprengt 14. mars 1945 som en del av Operasjon betongblanding. |
4 ... og sett denne åpenbaringen. |
4 74-settet i tog 863 derimot er som gjort for bro over Bærugdalen ... |
4 Bro i det grønne. |
4 Fortsatt bro i det grønne. Eller bro over Bærugdalen. |
4 Dette er dagens andre og siste sørgående på mange timer, tog 807. Også det fremført med 70-sett ... |
Klikk på et bronavn for å se flere detaljer om broa og de bildene som måtte være koblet til broa.
# | Stedsnummer | Km. | Navn | Banedata 2013 | Brolengde | Brotype | Tatt i bruk | Utbedret | Ut av bruk | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3334 | 2300,015 | 56.34 | E18 Kleivane | Undergang E18 Kleivane | 65 | betong- og stålbro | 1978 | 0 | |||
3335 | 2300,025 | 57.99 | E18 Baserud | Undergang E18 ved Baserud | 65 | betongbro | 1977 | 0 | Senest 1977 | ||
3346 | 2307,004 | 86.42 | Løkkegata | Undergang Løkkegata | 20 | stålbro | 1881 | sikkert | 0 | Vet ikke om broen er banens åpning | |
3347 | 2307,015 | 86.71 | Nyvegen RV 315 | Undergang Nyvegen riksvei 315 | 21 | stålbro | 1881 | sikkert | 2016 | Uklart om broa er fra banens åpning | |
3348 | 2307,015 | 88.24 | Botneveien og Fjordveien | Undergang veg | 128 | betongbro | 1982 | 2016 | Kart | Fjordveien var tidligere E18 i tunnel "bak" Holmestrand by | |
3349 | 2309,005 | 100.95 | RV 35 ved Skoppum | Undergang riksveg 35 | 49 | betongbro | 2009 | 0 | |||
3350 | 2312,115 | 118.93 | Aulielva | Bru over Aulielva | 48 | stålbro | 1881 | 1949 | 0 | ||
3351 | 2312,125 | 120.56 | RV 112 ved Sem | Undergang riksveg 312 | 25 | betongbro | 1986 | 0 | |||
3353 | 2315,035 | 138.06 | Hasle | Undergang ved Hosle | 28 | betongbro | 1965 | 0 | Kart | Byggeåret usikkert, men broa fantes i 1974. | |
3354 | 2316,005 | 140.18 | Modalen | Undergang Modalen | 23 | betongbro | 1956 | 0 | Luftfoto viser at broa er på plass i 1956, men også at den er nybygd. | ||
3355 | 2320,015 | 156.42 | Lågen ved Skreppestad | Bru over Lågen | 168 | stålbro | 1881 | 1946 | 0 | ||
3356 | 2320,035 | 157.78 | Dronningensgate | Undergang Dronningensgate | 21 | stålbro | 1881 | 1940/2015 | 0 | Byggeår usikkert | |
3357 | 2321,005 | 159.20 | Stavernveien | Undregang Stavernveien | 26 | betongbro | 1970 | 0 | Usikkert byggeår | ||
3358 | 2321,006 | 159.61 | Farriselva | Bru over Farriselva | 121 | stålbro | 1882 | 1939 | 0 | ||
3359 | 2321,008 | 162.61 | Farrisvann hvelvbru | Hvelvbru Farrisvann | 19 | steinhvelvsbro | 1882 | 2018 | Eldste steinhvelvsbru i bruk | ||
3360 | 2322,015 | 172.80 | Bærugdalen | Bru over Bærugdalen | 93 | stålbro | 1882 | 1937 | 2018 | ||
3361 | 2323,005 | 176.38 | Gjeitebekk | Bru over Gjeitebekk | 20 | stålbro | 1882 | 1937 | 2018 | ||
3362 | 2325,015 | 192.49 | RV 36 ved Eidanger | Undergang riksvei 36 | 37 | betongbro | 1991 | 0 | Går under spor 1 og 2 på Eidanger stasjon | ||
3363 | 2326,025 | 190.17 | Håndverksveien | Undergang Håndverksveien | 24 | stålbro | 1960 | 0 | Ren tipping på byggeåret. Neppe 1882 | ||
3364 | 2327,005 | 189.76 | Lilleelva | Bru over Lilleelva | 25 | stålbro | 1882 | ganske sikkert | 0 | ||
3365 | 2330,015 | 185.48 | RV 36 ved Borgestad | Undergang for riksveg 36 | 80 | stålbro | 1987 | 0 | |||
3366 | 2331,005 | 185.04 | Bøle | Undergang ved Bøle | 23 | stålbro | 1980 | 0 | Oppført mellom 1966 og 2004 | ||
3367 | 2332,015 | 184.66 | Blåbærstien | Undergang Blåbærstien | 20 | stålbro | 1930 | 0 | Tippet byggeår. Den finnes på flyfoto fra 1937 | ||
3378 | 2351,015 | 198.86 | E18 ved Skjelsvik | Undergang for E18 (gamle) | 34 | stålbro | 1948 | 0 | Omtrentlig byggeår | ||
3379 | 2354,005 | 201.53 | Dalen Portland Cementfabrikk | Undergang ved DPC | 21 | stålbro | 1960 | 0 | Omtrentlig byggeår | ||
3352 | 2361,015 | 117.12 | Kjelle | Undergang ved Kjelle | 38 | betongbro | 1985 | 0 | Byggeåret er høyst usikkert | ||
3336 | 2371,105 | 61.19 | Gunnarsrud undergang over E18 | Undergang ved Gunnarrud | 163 | betongbro | 1995 | 0 | |||
3337 | 2371,105 | 64.16 | Berg | Undergang ved Berg | 32 | betongbro | 1995 | 0 | |||
3338 | 2371,107 | 67.33 | Bremsa | Bremsa bru | 395 | betong- og stålbro | 2001 | 0 | |||
3339 | 2372,002 | 69.10 | Kopstadgata | Undergang for Kopstadgata | 26 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3340 | 2372,003 | 69.65 | Rudsbekken | Rudsbekken bru | 111 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3341 | 2372,004 | 70.18 | Brubakkelva | Brubakkelva bru | 191 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3342 | 2372,006 | 72.41 | Stampe | Undergang ved Stampe | 34 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3343 | 2372,007 | 72.66 | Dygata | Undergang ved Dygata | 33 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3344 | 2372,102 | 74.44 | Vesleelva | Vesleelva bru | 93 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3345 | 2372,103 | 74.96 | Stokkeveien | Undergang for Stokkeveien | 28 | betongbro | 2001 | 0 | |||
3538 | 2386,002 | 0.00 | Paulertjønnbrua | 343 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3539 | 2386,003 | 0.00 | Hallevannbrua | 424 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3540 | 2386,004 | 0.00 | Østre Hobekkbrua | 22 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3541 | 2386,005 | 0.00 | Vestre Hobekkbrua | 60 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3542 | 2387,0022 | 0.00 | Solumbrua | 162 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3543 | 2387,0023 | 0.00 | Skillingsmyrbrua | 60 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3544 | 2387,102 | 0.00 | Gunnarsrød bru | 62 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3545 | 2387,202 | 0.00 | Ønna bru | 0 | betongbro | 2018 | 0 | ||||
3546 | 2387,205 | 0.00 | Herregårdsbrua | 36 | betongbro | 2018 | 0 |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 418 treff på Stedsdatabasen, og 1316111 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 212 treff · Statistikk Siste måned |