brid - 286
aut -
, rediger=
|
|||||||
|
Jernbanebroer i Norge på 20 meter og lengre (unntak gis)
Minnesund bro 2008. Foto: Andreas Westheimer
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Baner som ikke er oppført er baner uten broer over 20 meter.
Navn | Lysakerelva (2) |
---|---|
Banedata 2013 | Bru over Lysakerelva |
Stasjonsnummer | 2204,004 |
Km.posisjon | km 5.88 |
Brolengde, total | 54m |
Brotype | steinhvelvsbro |
Tatt i bruk år | 1915 |
Utbedret | 2008 |
Tatt ut av bruk år | 0 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | Forlenget i 2008. Dobbeltsporet. Km fra Oslo V |
Kommentar fra brukere | |
Kilder |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2 Det er ikke mye gammel infrastruktur igjen på Lysaker utover broen. |
2 Lysaker bru. |
2 Tog 515 til Drammen over den flotte steinhvelvsbroen over Lysakerelven, bygget ca. 1915 til erstatning for en peleåkbro fra smalsportiden. Loket er det samme som fra Bondivatn i starten på denne serien, og kanskje var vognene de samme også. Det er flere timer mellom disse to bildene der 8.2069 er med. |
3 Lysaker bru (nr.2) sett fra Sjøsiden. Den nye brua bygges nå inntil på andre siden. Ved elvebredden skimtes stokkrester av den 1. brua som stikker opp av vannet. Bilde tatt 27.2.05 |
0 Vestre doble veibane med elveløpet i midten, slik det så ut før arbeidene tok til. |
Klikk på et bronavn for å se flere detaljer om broa og de bildene som måtte være koblet til broa.
# | Stedsnummer | Km. | Navn | Banedata 2013 | Brolengde | Brotype | Tatt i bruk | Utbedret | Ut av bruk | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3241 | 2202,005 | 3.32 | Skøyen over Drammensveien (1) | Undergang Drammensveien | 25 | stålbro | 1922 | 1998 | Dobbeltsporet. Oppført senest 1922. Km fra Oslo V | ||
3242 | 2202,006 | 4.32 | Skøyen over Drammensveien (2) | Undergang Drammensveien | 82 | betongbro | 1998 | 0 | Km fra Oslo S | ||
3245 | 2204,003 | 5.88 | Lysakerelva (1) | Bru over Lysakerelva | 94 | trebro | 1872 | 1915 | Km fra Oslo V | ||
3244 | 2204,004 | 5.88 | Lysakerelva (2) | Bru over Lysakerelva | 54 | steinhvelvsbro | 1915 | 2008 | 0 | Forlenget i 2008. Dobbeltsporet. Km fra Oslo V | |
3243 | 2204,005 | 6.83 | Lysakerelva (3) | Bru over Lysakerelva | 54 | betongbro | 2008 | 0 | Antagelig litt lenger enn 54 m. Bro for to høyrespor. Km fra Oslo S | ||
3246 | 2209,001 | 13.40 | Sandvikselven (1) | Bru over Sandvikselva | 157 | trebro | 1872 | 1888 | Km fra Oslo V | ||
3247 | 2209,002 | 13.40 | Sandvikselven (2) | Bru over Sandvikselva | 155 | stålbro | 1888 | 1917 | Km fra Oslo V | ||
3248 | 2209,003 | 13.40 | Sandvikselven (3) | Bru over Sandvikselva | 155 | stålbro | 1917 | 2002 | Km fra Oslo V | ||
3249 | 2209,004 | 13.40 | Sandvikselva 4 | Bru over Sandvikselva | 157 | stålbro | 1958 | 2003 | For dobbeltsporet | ||
3250 | 2209,005 | 14.37 | Sandvikelva 5 | Bru over Sandvikselva | 153 | stålbro | 2002 | 0 | To venstrespor | ||
3251 | 2209,006 | 14.37 | Sandvikselva (6) | Bru over Sandvikselva | 158 | stålbro | 2004 | 0 | To høyrespor | ||
3252 | 2209,008 | 14.71 | Ringeriksveien E16 | Undergang E16 | 93 | betongbro | 1958 | 1993, 2004 | 0 | Oppr. 32m stål, forlenget til 60 m i 1993. 4 spor i 2004. | |
3253 | 2212,005 | 21.00 | Hvalstad viadukt | Hvalstad viadukt | 176 | trebro | 1872 | 1915 | |||
3261 | 2215,015 | 33.79 | Kjekstadbekken (1) | Bru over Kjekstadbekken | 49 | trebro | 1872 | 1917 | |||
3332 | 2215,015 | 33.79 | Kjekstadbekken (2) | Bru over Kjekstadbekken | 42 | stålbro | 1917 | 0 | |||
3262 | 2216,015 | 36.12 | Skitegga (1) | Bruover Skitegga | 44 | trebro | 1872 | 1916 | |||
3333 | 2216,015 | 36.12 | Skitegga (2) | Bruover Skitegga | 39 | stålbro | 1916 | 0 | |||
3263 | 2217,025 | 45.46 | Lierelva (1) | Bru over Lierelva | 96 | trebro | 1872 | 1915 | |||
3264 | 2217,026 | 45.46 | Lierelva (2) | Bru over Lierelva | 30 | steinhvelvsbro | 1916 | 1973 | |||
3255 | 2220,002 | 51.36 | Bragernesløpet (1) | Bru over Dramenselva Bragernesløpet | 414 | trebro | 1872 | 1920 | 1930 | ||
3256 | 2220,003 | 51.36 | Bragernesløpet (2) | Bru over Dramenselva Bragernesløpet | 546 | stålbro | 1930 | 1996 | |||
3257 | 2220,004 | 51.36 | Bragernesløpet (3) | Bru over Dramenselva Bragernesløpet | 340 | betong- og stålbro | 1996 | 0 | |||
3258 | 2220,006 | 52.20 | Strømsøløpet (1) | Bru over Dramenselva Strømsøløpet | 637 | trebro | 1872 | 1920 | 1930 | Svingbro | |
3259 | 2220,007 | 52.20 | Strømsøløpet 2 | Bru over Dramenselva Strømsøløpet | 451 | stålbro | 1930 | 0 | Svingbro, sperret ca 1966 pga. fast veibro. Fra 1995 for høyre spor | ||
3260 | 2220,008 | 52.02 | Strømsøløpet 3 | Bru over Dramenselva Strømsøløpet | 454 | betong- og stålbro | 1995 | 0 | For venstre spor | ||
3254 | 2230,115 | 47.19 | Lierelva ved Tuverud | Bru over LIerelva | 44 | stålbro | 1973 | 0 |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 156 treff på Stedsdatabasen, og 1313066 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 211 treff · Statistikk Siste måned |