brid - 158
aut - 0
, rediger=
|
|||||||
|
Jernbanebroer i Norge på 20 meter og lengre (unntak gis)
Minnesund bro 2008. Foto: Andreas Westheimer
(11) Hovedbanen,
(12) Kongsvingerbanen, Vestmarkalinjen,
(13) Østfoldbanen,
(14) Solørbanen,
(15) Aurskog–Hølandbanen
(16) Gjøvikbanen med sidelinjer,
(17) Valdresbanen,
(18) Askim–Solbergfossbanen,
(19) Gardermobanen,
(21) Randsfjordbanen med sidelinjer,
(22) Drammenbanen,
(23) Vestfoldbanen,
(24) Vestfold privatbaner (Tønsberg–Eidsfoss og Holmestrand–Hvittingfoss)
(25) Lierbanen,
(26) Rjukanbanen,
(27) Bratsbergbanen,
(28) Kongsberg–Hjuksebø, Nordagutu–Lunde,
(29) Numedalsbanen,
(31) Rørosbanen Hamar–Tynset,
(32) Hedmarksbanen,
(33) Gudbrandsdalsbanen,
(34) Raumabanen,
(41) Trondheim–Størenbanen,
(42) Rørosbanen Tynset–Støren,
(43) Meråkerbanen,
(44) Sulitjelmabanen,
(45) Hell–Sunnanbanen (del av Nordlandsbanen),
(47) Dovrebanen (Dombås–Støren),
(48) Sunnan–Grong–Namsos,
(49) Nordlandsbanen nord for Grong,
(51) Jærbanen,
(52) Flekkefjordbanen,
(61) Vossebanen,
(63) Bergensbanen,
(64) Hardangerbana,
(72) Kristiansand–Grovane–Byglandsfjord,
(73) Grimstadbanen,
(74) Arendal–Nelaug–Treungen,
(75) Lunde–Grovane,
(76) Kristiansand–Sira,
(77) Kragerøbanen,
(81) Ofotbanen,
Baner som ikke er oppført er baner uten broer over 20 meter.
Navn | Nidelv (2) |
---|---|
Banedata 2013 | Nidelv bru |
Stasjonsnummer | 4301,004 |
Km.posisjon | km 0.51 |
Brolengde, total | 191m |
Brotype | stålbro |
Tatt i bruk år | 1972 |
Utbedret | |
Tatt ut av bruk år | 0 |
Koordinater | Nord: 0.00000000 Øst: 0.00000000 |
Anmerkning | Klaffespenn, dobbeltsporet |
Kommentar fra brukere | |
Kilder |
Bilder | |||
---|---|---|---|
2 Nidelv bro er også ei klaffebro, fra 1972 |
2 Di 4. 654 i tog 476 på Nidelv bru |
2 Tog 453 på Nidelv bru. 3.8.07 |
2 Godstog til Bodø forlater Trondheim ved Nidelven bru. |
2 Nidelv bru 4.10.06 |
2 Nidelv bru med dobbeltspor, skiftesporet har 2 kipptog pr. dag. Foto Thomas Markovic |
2 Senere på kvelden skulle kongeparet forlate Trondheim og begi seg ut på signingsferd med kongeskipet Norge. Det lå ankret opp ute på reden ved Munkholmen. For å komme seg til skipet brukes visstnok normalt en lettbåt, sjalupp?. Kongeparet gikk ombord i den ved Royal Garden Hotell som ligger omtrent der hvor den gamle Skipakrok lå i vikingtidens Nidaros. På bildet skjer vi også en vikingskip-replika. Men poengen med dette bildet, var egentlig å vise at ved denne anledningen var Nidelv bro (vei+jernbane) åpnet. Det er den ikke så ofte. Så vidt jeg vet er det kun to bevegelige jernbanebroer igjen i Norge. Dette er den ene. Den andre er Skansen klappebro på andre siden av stasjonen. |
3 Lademoen-kippen over Nidelv bru. Norges nordligste kjøreledningsmast (per 2018) sees også i bildet. |
3 Nya handsignaler för "Hindersignaler" vid Nidelv bru |
3 Tog 475 på Nidelv bru |
3 Tog 471 på Nidelv bru |
3 Nidelv bru sett fra sør. 4.2.07 |
0 Etterpå ble det en rask ekskursjon til Nidelv bru. Den stod i hevet posisjon, noe jeg er usikker på om jeg har sett før. Det er ikke så vanlig hvertfall. Det virket som brua var låst i denne posisjonen og ikke lot seg lukke. |
0 Nidelv bru i ufrivillig åpen stilling. Etterpå ble vi også klar over at Brattørbrua, ei veibru ikke langt unna, også var stengt fordi den ikke hadde latt seg lukke etter en åpning for båttrafikk tidligere på kvelden. Det spørs om det samme har skjedd med Nidelv bru? Nå blir det spennende å se når normal trafikk kan komme i gang igjen. |
0 EGt 8732 (Hell - Charlottenberg) |
0 20. aug. 2002 |
0 Skd 226.05+04 med Ranheim-kippen over Nidelv bru i Trondheim |
0 ca 1998 |
Klikk på et bronavn for å se flere detaljer om broa og de bildene som måtte være koblet til broa.
# | Stedsnummer | Km. | Navn | Banedata 2013 | Brolengde | Brotype | Tatt i bruk | Utbedret | Ut av bruk | Kartlenke | Anmerkning |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
3115 | 4301,002 | 0.50 | Nidelv (1) | Nidelv bru | 150 | stålbro | 1881 | 1928 | 1972 | Svingspenn | |
3116 | 4301,004 | 0.51 | Nidelv (2) | Nidelv bru | 191 | stålbro | 1972 | 0 | Klaffespenn, dobbeltsporet | ||
3117 | 4301,005 | 0.84 | Skippergaten | Bru over Skippergaten | 43 | betongbro | 2012 | 0 | |||
3118 | 4301,007 | 0.95 | Strindheimtunnelen | Bru over tilførselsveg E6 | 31 | betongbro | 2012 | 0 | |||
3119 | 4304,015 | 5.34 | Ranheimsveg | Bru over ny Ranheimsveg | 25 | betongbro | 1999 | 0 | |||
3120 | 4309,005 | 23.75 | Homla | Bru over Homla | 86 | stålbro | 1881 | 1925 | 0 | ||
3121 | 4310,005 | 33.03 | Leksa | Bru over Leksa | 20 | stålbro | 1881 | 1926 | 0 | ||
3122 | 4313,005 | 51.07 | Sona | Bru over Sona | 28 | stålbro | 1881 | 1924 | 0 | ||
3123 | 4315,005 | 72.02 | Gudå over Stjørdalselva | Bru over Stjørdalselva | 94 | stålbro | 1881 | 1918 | 0 | ||
3124 | 4315,025 | 78.87 | Funna viadukt | Funna viadukt | 57 | stålbro | 1881 | 1918 | 0 | Brodeler fra 1918-forbedring brukes i dag på Gråkallbanens Hoemsviadukt | |
3125 | 4316,015 | 87.28 | Kopperåa | Bru over Kopperåa | 20 | stålbro | 1881 | 1918 | 0 |
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c) |
I dag 312 treff på Stedsdatabasen, og 1347669 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 216 treff · Statistikk Siste måned |