Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Jarlsberg Points-HillestadStednr. | Navn | Type |
---|
237 | Kobbervik-Nykirke (dobbeltspor) | strekning | 2370 | (Drammen) | eksp.sted | 2370,000001 | Drammen-Kobbervik (2spor) | linjen | 2371 | Kobbervik | eksp.sted | 2371,000001 | Kobbervik-Galleberg (2spor) | linjen | 2371,105 | Gunnarsrud undergang over E18 | bro | 2371,105 | Berg | bro | 2371,107 | Bremsa | bro | 2372 | Galleberg | eksp.sted | 2372,000001 | Galleberg-Smørstein (2spor) | linjen | 2372,002 | Kopstadgata | bro | 2372,003 | Rudsbekken | bro | 2372,004 | Brubakkelva | bro | 2372,006 | Stampe | bro | 2372,007 | Dygata | bro | 2372,01 | Sande hp | eksp.sted | 2372,1 | Sande bp | blokkpost | 2372,102 | Vesleelva | bro | 2372,103 | Stokkeveien | bro | 2372,2 | Holm bp | blokkpost | 2373 | Smørstein | fjernstyrt st. | 2373,000001 | Smørstein–Holmestrand (2spor) | linjen | 2374 | Holmestrand (2016) | eksp.sted | 2374,000001 | Holmestrand-Nykirke (2spor) | linjen | 2375,000001 | Nykirke-Horten (2spor) | linjen | 2376,000001 | Horten-Barkåker (2spor) | linjen | 2377 | Barkåker fjst | fjernstyrt st. | 2377,000001 | Barkåker-Tønsberg (2spor) | linjen | 2377,005 | Jarlsberg tunnel | tunnel | 2378 | Tønsberg | eksp.sted | 2378,000001 | Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) | linjen | 2385 | (Larvik) | møtepunkt | 2385,000001 | Larvik–Martineåsen (pre2spor) | linjen | 2385,008 | Kleivertunnelen | tunnel | 2386 | Martineåsen | fjernstyrt st. | 2386,000001 | Martineåsen–Hobekk (2spor) | linjen | 2386,002 | Paulertjønnbrua | bro | 2386,003 | Hallevannbrua | bro | 2386,004 | Østre Hobekkbrua | bro | 2386,005 | Vestre Hobekkbrua | bro | 2386,008 | Askeklovatunnelen | tunnel | 2387 | Hobekk | fjernstyrt st. | 2387,000001 | Hobekk–Gunnarsrød bp A/UA (2spor) | linjen | 2387,001 | Hovåstunnelen | tunnel | 2387,0022 | Solumbrua | bro | 2387,0023 | Skillingsmyrbrua | bro | 2387,003 | Nøklegårdtunnelen | tunnel | 2387,1 | Gunnarsrød bp A/UA | blokkpost | 2387,100001 | Gunnarsrød bp A/UA–Gunnarsrød bp B/UB | linjen | 2387,102 | Gunnarsrød bru | bro | 2387,104 | Langangentunnelen | tunnel | 2387,2 | Gunnarsrød bp B/UB | blokkpost | 2387,200001 | Gunnarsrød bp B/UB–Myrane (2spor) | linjen | 2387,202 | Ønna bru | bro | 2387,204 | Storbergtunnelen | tunnel | 2387,205 | Herregårdsbrua | bro | 2387,206 | Eidangertunnelen | tunnel | 2388 | Myrane | fjernstyrt st. | 2388,000001 | Myrane–Porsgrunn (pre2spor) | linjen | 2389 | (Porsgrunn) | møtepunkt | 23a | Drammen-Holmestrand | strekning | 23b | Holmestrand-Skoppum | strekning | 23c | Skoppum-Tomsbakken | strekning | 23d | Tomsbakken-Jarlsberg Points | strekning | 23e | Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points | strekning | 23f | Jarlsberg Points-Larvik | strekning | 23g | Larvik-Eidanger | strekning | 23h | Eidanger-Eikonrød | strekning | 23i | Eikonrød-Skien G | strekning | 23j | Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points | strekning | 23k | Vestfoldbanens dobbeltspor | strekning | 23v | (Larvik)–(Porsgrunn) ny | strekning | 24 | Tønsberg-Eidsfosbanen | jb.system | 2401 | Tønsberg [Stensarmen] | eksp.sted | 2401,000001 | Tønsberg [Stensarmen]–Knapløkken | linjen | 2402 | Knapløkken | eksp.sted | 2402,000001 | Knapløkken–Jarlsberg points | linjen | 2402,1 | (Jarlsberg points) | eksp.sted | 2402,100001 | Jarlsberg points–Auli | linjen | 2402,101 | (Jarlsberg points) | eksp.sted | 2403 | Auli | eksp.sted | 2403,000001 | Auli–Fresti | linjen | 2404 | Fresti | eksp.sted | 2404,000001 | Fresti–Klopp | linjen | 2404,005 | Fresti | bro | 2405 | Klopp | eksp.sted | 2405,000001 | Klopp–Ramnes | linjen | 2406 | Ramnes | eksp.sted | 2406,000001 | Ramnes–Revatal | linjen | 2406,005 | Valle | bro | 2407 | Revatal | eksp.sted | 2407,000001 | Revatal–Fossan | linjen | 2408 | Fossan | eksp.sted | 2408,000001 | Fossan–Svinevoll | linjen | 2408,01 | Bakke plattform | eksp.sted | 2409 | Svinevoll | eksp.sted | 2409,000001 | Svinevoll–Bakstvål | linjen | 2410 | Bakstvål | eksp.sted | 2410,000001 | Bakstvål–Barkost | linjen | 2411 | Barkost | eksp.sted | 2411,000001 | Barkost–Hildestad | linjen | 2412 | Hildestad | eksp.sted |
|
Jarlsberg Points-Hillestad Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
TEB
jernbanestrekning
0000-00-00
2361,101
2412
Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor) Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
2011-11-07
2378
2312,1
#140313 Forstøtningsmuren fra 1915 har ikke til hensikt å gi se uten motstand. Noe annet er vel ikke å vente etter 96 år! 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140315 Boreriggen har fremdeles nok å ta fatt i. Øvre spor lå i samme høyde som underkant på krypbusken. Og omtrent der gravemaskinen står, var det en fjellknaus jeg brukte som standplass noen måneder tidligere. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140316 Til venstre i bildet ses skyggen av ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Gravemaskinen med tilhengeren befinner seg i det som skal bli traseen for det nye sporet som vil forbinde Tønsberg med jernbaneverdenen sør for seg. Og når det gjelder nevnte gravemaskin: En fiffig sak, på bildet med pallegaffel påmontert rototilten. I bakkant av rototilten sitter ei klo som kan brukes til å løfte foreksempel søppel. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140722 Det graves i flere nivåer, her er det øvre spor som skal omgjøres til den nye forbindelsen sørover fra Tønsberg. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140723 Den gamle vannrennen må erstattes av nytt avløp, her undersøkes området på oversiden. Frodeåsen representerer et stort nedslagsfelt, og det er store vannmengder som skal ned derfra. Derfor er det viktig at avløpet gis tilstrekkelig dimensjon. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140725 Øvre spor oppe til høyre. Eller ikke ... Det er ikke så mye igjen av øvre spor, en uke etter starten på totalbruddet. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140727 Forstøtningsmuren har foreløpig ikke gitt helt tapt. Over den vises at øvre spor kun delvis lå på fjell, på en strekning lå den like mye på en fylling. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#140730 Fotografen har tatt plass omtrent hvor avgreningen til søndre tilsving vil komme. Øvre spor, forbindelsen mot Oslo, lå oppe til venstre akkurat i nedre kant av krypplantene på fjellveggen. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141110 Traseen for nedre spor er i og for seg gjenkjennbar, det er straks verre med øvre spor ... Stenblokkene som lå ved øvre spor og sikret ballasten mot utglidning, ligger pent stablet og venter på å bli kjørt bort. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141111 Terrenget er nær ved å finne sin nye form, selv om mye gjenstår. Til venstre i bildet kan nivået til øvre spor anes i fjellsiden. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141112 Oppe til høyre den tidligere kilometer 113. De terrengmessige endringene viser med all mulig tydelighet at det ikke skal kjøres tog forbi det kilometermerket mer. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141114 Den nye fotgjengerundergangen i Kjellelia er på plass, nå skal det fylles inntil. Kanskje litt råflott å bruke en såpass ny bil som fyllmasse, men ... Eller kanskje ikke. Den er kanskje bare parkert der av en som jobber i nærheten ...? 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141115 Den nye undergangen er langt romsligere enn den som var her tidligere. Maskinene i bakgrunnen står noen meter fra broen over Jarlsberglinna, Fv 308. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141116 Den gamle traseen har gjennomgått omfattende masseutskifting, nå er det klart for pukk og skinnelegging. Broen over Jarlsberglinna skimtes i bakgrunnen. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141117 Noen meter med masse gjenstår før det er klart for skinnelegging. Midt i bildet broen over Jarlsberglinna. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141121 Sikring av fjellsiden. Øvre spor lå i høyden med kurven, nå står fotografen i det som snart blir traseen til det nye sporet sørover fra Tønsberg. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141122 Kontaktledningsstolpen ved kilometer 113 skimtes til venstre, toppen på skjæringen i venstre bildekant viser hvor øvre spor lå. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141123 Traseen til det nye sporet begynner å ta form, men det skal inn noen kubikkmeter masse. Til høyre den kommende forstøtningsmuren mellom det nye sporet og søndre tilsving. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141124 I bakgrunnen taket til Jarlsbergtunnelen, det gjenstår litt arbeid før det er klart for skinnelegging. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141126 Haugen fotografen har tatt oppstilling på, skal naturlig nok bort. Det samme skal dumpen i forgrunnen. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141128 Oversiktsbilde. Til venstre Kjellekrysset med den ene av sine to rundkjøringer. Like bortenfor busskuret til høyre for bussen ligger Kjelleolla. Midt i bildet det tidligere nedre spor, etter hvert søndre tilsving, og traseen til det nye sporet sørover. Ved treklyngen, beliggende bak gravemaskinen i bakgrunnen, lå det tidligere Jarlsberg Points. I bakgrunnen til venstre, hvor en rød bygning kan skimtes, lå tidligere holdeplassen Jarlsberg landbane. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141129 Som nevnt, det er plass til litt mer fyllmasse ... Taket til Jarlsbergtunnelen er der hvor kontaktledningsmasten til venstre står. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#141130 Taket på Jarlsbergtunnelen. Videre fremover kommer man inn i sløyfen rundt Tønsberg, før man ankommer Tønsberg stasjon. 10. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#142085 Forstøtningsmuren er i all hovedsak ferdig. Det arbeides for fullt på traseen for det nye sporet sørover i retning Sem. 15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#142092 Grunnarbeidende er godt i gang. I bakgrunnen er et par grasiøse gravemaskiner i en en positur som bærer bud om pardans ... 15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#142093 Arbeidet med å fylle mot den nye undergangen er godt i gang. Så er jo spørsmålet: Ble bilen som sto der i begynnelsen av uken brukt som fyllmasse ... 15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
#142096 Fotgjengerundergangen fra motsatt side. Oppe til venstre kilometer 113. Avgreningen til søndre tilsving vil komme omtrent der den hvite pickup-en står. 15. okt. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg-Jarlsberg Ponts (pre2spor)
|