banner975 NJK NJK Forum
Om Stedsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stasjonsdatabasen  Nyhetsdatabasen  Logg inn 

Stedsnumre ..

Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021

Geografisk tilnærming Utvalg og søk

Særlige databaser

Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner

Framfinning av stedsnummer i to trinn

Denne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område Velg (så) sted/punkt

Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge, dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling, og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

Solørbanen KEB
Jernbaner

OSLO distrikt (Oslo)

Hovedbanen NHJ
Oslo-Lillestrøm
Lillestrøm-Eidsvoll
Loenga-Alnabru
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Lillestrøm-Kongsvinger
Kongsvinger-riksgrensen
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Oslo-Ski
Ski-Moss
Moss-Sarpsborg
Sarpsborg-Halden
Halden-Kornsjø
Ski-Mysen-Hafslund
Østfoldbanens 4/2-spor
Oslo-Blixtunnelen-Ski-Moss (dobbeltspor)
Kongsvinger-Flisa
Flisa-Elverum
Urskog-Hølandbanen UHB
Sørumsand-Bingsfoss
Bingsfoss-Bjørkelangen
Bjørkelangen-Skulerud
Gjøvikbanen KGB
Oslo-Grefsen
Grefsen-Roa
Roa-Jaren
Jaren-Eina
Eina-Reinsvoll
Reinsvoll-Gjøvik
Roa-Hønefoss
Røykenvikbanen
Skreiabanen
Alnabanen
Loenga-Tøyen
Valdresbanen VB
Eina-Dokka
Dokka-Tonsåsen
Tonsåsen-Aurdal
Aurdal-Fagernes
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
Etterstad-Lillestrøm
Lillestrøm-Gardermoen
Gardermoen-Eidsvoll

DRAMMEN distrikt (Drm)

Randsfjordbanen DRB
Drammen-Hokksund
Hokksund-Vikersund
Vikersund-Tyristrand
Tyristrand-Hønefoss
Hønefoss-Hen
Hen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Oslo V-Skøyen
Skøyen-Sandvika
Sandvika-Asker
Asker-Spikkestad
Spikkestad-Lier
Lier-Brakerøya
Brakerøya-Drammen
Asker-Tuverud-Brakerøya
Vestfoldbanen DSB
Drammen-Holmestrand
Holmestrand-Skoppum
Skoppum-Tomsbakken
Tomsbakken-Jarlsberg Points
Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Larvik
Larvik-Eidanger
Eidanger-Eikonrød
Eikonrød-Skien G
Hortenlinjen
Brevikbanen
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points
Kobbervik-Nykirke (dobbeltspor)
Vestfoldbanens dobbeltspor
(Larvik)–(Porsgrunn) ny
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Tønsberg-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Hillestad
Hillestad-Hof
Hof-Eidsfoss
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Holmestrand-Hillestad
Hildestad-Hof (HVB)
Hof-Vittingfoss
Lierbanen
Rjukanbanen
Bratsbergbanen TPB
Tinnoset-Notodden
Notodden-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu
Nordagutu-Skien-Eikonrød
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Kongsberg-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu (felles med TPB)
Nordagutu-Gvarv
Gvarv-Bø
Bø-Lunde
Numedalsbanen

HAMAR distrikt (Hmr)

Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,S
Hamar-Elverum
Elverum-Grundset
Grundset-Rena
Rena-Koppang
Koppang-Tynset
Hedemarksbanen
Gudbrandsdalsbanen EOB
Hamar-Tretten
Tretten-Otta
Otta-Dombås
Raumabanen
Dombås-Bjorli
Bjorli-Verma
Verma-Åndalsnes

TRONDHEIM distrikt (Thm)

Trondhjem-Størenbanen TSB
Throndhjem (Kalvskindet) -Selsbak
Selsbak-Heimdal
Heimdal-Støren
Trondheim-Selsbakk
Selsbakk-Heimdal
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Tynset-Røros
Røros-Singsås
Singsås-Støren
Meråkerbanen MB
Trondheim-Leangen
Leangen-Hell
Hell-Storlien
Sulitjelmabanen
Skjønstå-Ågifjellet
Ågifjellet-Fossen
Fossen-Hellarmo
Hellarmo-Lomi
Lomi-Fagerli
Finneid-Ågifjellet
Hell-Sunnanbanen HSB
Hell-Stjørdal
Stjørdal-Levanger
Levanger-Verdal
Verdal-Steinkjer
Steinkjer-Sunnan
Thamshavnbanen ST
Thamshavn-Svorkmo
Svorkmo-Løkken
Dovrebanen
Sunnan-Grong
Sunnan-Snåsa
Snåsa-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
Grong-Mosjøen
Fauske-Bodø
Mosjøen-Elsfjord
Elsfjord-Bjerka
Bjerka-Mo i Rana
Mo i Rana-Tverrånes
Tverrånes-Storforshei
Storforshei-Grønnfjelldal
Grønnfjelldal-Dunderland
Dunderland-Lønsdal
Lønsdal-Saltdal(Røkland)
Saltdal-Fauske

STAVANGER distrikt (Stv)

Jærbanen SEB
Stavanger-Ganddal
Ganddal-Egersund N (Eie Pens)
Egersund N-Egersund G
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
Egersund N-Tronviken
Tronviken–Sirnes
Tronviken–Sira
Sirnes–Flekkefjord
Sira–Sirnes

BERGEN distrikt (Brg)

Vossebanen BVB
Bergen (gml)-Solheim veksel
Solheim veksel-Nesttun
Nesttun-Tunestveit
Tunestveit-Voss
Bergen-Solheim veksel
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen
Bergensbanen BB
Hønefoss-Gulsvik
Gulsvik-Finse
Finse-Taugevatn
Finse-Høgheller (Finsetunnelen)
Taugevatn-Høgheller
Høgheller-Myrdal
Myrdal-Voss
Hardangerbana
Flåmsbana

KRISTIANSAND distrikt (Krs)

Lillesand-Flaksvandbanen
Setesdalsbanen KBB
Kristiansand-Grovane
Grovane-Byglandsfjord
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Arendal-Nelaug
Nelaug-Åmli
Åmli-Treungen
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Lunde-Neslandsvatn
Neslandsvatn-Nelaug
Nelaug-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen

NARVIK distrikt (Nrv)

Ofotbanen
Kirkenes-Bjørnevatnbanen
Sporveier og forstadsbaner
Sporveier i Oslo
Homansbyen/Rikshospital-linjen
Gamlebylinjen
Vestbane/Skillebekklinjen
Vikalinjen
Grünerløkka/Kjelsåslinjen
Briskeby/Majorstulinjen
Skøyenlinjen
Frogner/Majorstulinjen
Sagene- og Korsvollinjene
Vålerengalinjen
Kampenlinjen
Rodeløkkalinjen
Vippetangenlinjen
Sinsenlinjen
Vognhaller Oslo, sporveien
A/S Holmenkollbanen
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banen i Oslo
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Vognhaller Oslo og Bærum, bane
Sporveier i Bergen
Vognhaller Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen, linje 1
Bybanen i Bergen, linje 2
Trondheim Sporvei
Vognhaller Trondheim
Gråkalbanen

Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points

Stednr.NavnType
2312Tønsberg (1915) eksp.sted
2312,0Tønsberg (1881) eksp.sted
2312,000001Tønsberg–Jarlsberg Points linjen
2312,000001Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points linjen
2312,01Kjeldeolla eksp.sted
2312,1Jarlsberg Points eksp.sted


Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2312
2312,1

Tønsberg–Jarlsberg Points Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
0000-00-00
2312
2312,1
#137893

Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#198852

To dampere og åtte boggivogner - et imponerende skue.
7. juli 1990
foto: Tore Berntsen
Tønsberg–Jarlsberg Points
#94509

Tog 816 i retning Oslo og Lillehammer kjører snart inn på stasjonen.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
Tog nr. 816
#134583

Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes.
10. mai 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137832

Tog 871 har rundet sløyfen og gjort unna stasjonsoppholdet i Tønsberg, her kommer det på nedre spor.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137894

Forsignalet til innkjør B er passert.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137896

Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137897

I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137898

Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#137899

Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138042

Stasjonsoppholdet i Tønsberg er unnagjort, nå er det Stokke og kryssing som er neste på programmet.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138164

Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138166

Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138167

Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138168

På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138169

Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ...
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138170

På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138171

Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138399

Kontaktledningsanlegget er tatt ned og kjørt bort, det samme har skjedd med skinner og sviller. Det er ikke lenger mulig å se spor etter tog, nå er det spor etter tyngre kjøretøy på gummihjul som vises.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138400

Innkjør B sett bakfra. Legg godt merke til det, vi skal hilse på det igjen litt senere. Oppe ved øvre spor gjøres blant annet fjellrensk.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138401

For å kunne starte arbeidet med sprengning og annet mens togtrafikken gikk tilnærmet som normalt, ble en rekke kabler lagt om. Nå er disse kablene overflødige, og her er det trekkerørene som fjernes.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138402

Kabler kveiles opp og gjøres klar for transport bort. Innkjør B er mørklagt.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138404

Trekkerør på vei ut fra anlegget. Fra øvre spor har det kommet ned noe stein og en av steinblokkene som har gjort det mulig å heve sporet etter hvert som ballasten har blitt lagt i tykkere lag.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138405

Kontaktledningsstolpe felt som et hvilket som helst annet tre ... I bakgrunnen skimtes ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Traktoren med henger skal hente det som har fungert som et vern mot sporet mens arbeidet har pågått og togtrafikken har passert.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138406

Fundament for beskyttelsesgjerdet løftes. I bakgrunnen ligger flettverksgjerdet og duken som har bidratt til at eventuell steinsprut har blitt holdt unna sporet.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138414

I mot oss kommer en liten beltegraver. Og hva er det ikke den har i kjeften om ikke det er forsignalet til innkjør B.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138416

Pukkballasten fjernes. Rett bak maskinen er en fotgjengerundergang, den skal fjernes og erstattes av en ny. Sprengningsmatter ligger klar til innsats i de neste to ukene, da skal sprengningsarbeidet være fullført.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138417

Litt nærmere broen over Rv 308, Jarlsberglinna, er en annen stor gravemaskin og en dumper travelt opptatt med å fjerne ballast.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138419

Det er noen kubikkmeter ballast som skal fjernes.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#138420

Utsikt ut over Semslinna. Omtrent frem til krattet på høyre side av sporet skal det settes opp nye kontaktledningsmaster, fundamentene er godt synlig.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139211

Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139212

Løsmassene synes godt her.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139213

Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139214

Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139217

I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ...
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139218

Sprengningsarbeidet har satt spor etter seg ...
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139219

Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139222

Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139224

Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points
#139227

Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut.
26. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Tønsberg–Jarlsberg Points

NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 138 treff på Stedsdatabasen, og 1321774 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 213 treff · Statistikk Siste måned