Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
VestfoldbanenStednr. | Navn | Type |
---|
2300 | (Drammen) | eksp.sted | 2300,000001 | Drammen–Gunnarsrud | linjen | 2300,01 | Danvik | eksp.sted | 2300,015 | E18 Kleivane | bro | 2300,02 | Fjellsbyen | eksp.sted | 2300,025 | E18 Baserud | bro | 2300,03 | Gunnerud | eksp.sted | 2301 | Gunnarsrud | eksp.sted | 2301,000001 | Gunnarsrud–Skoger | linjen | 2302 | Skoger | eksp.sted | 2302,000001 | Skoger–Galleberg | linjen | 2302,01 | Gutu | eksp.sted | 2303 | Galleberg | eksp.sted | 2303,000001 | Galleberg–Sande | linjen | 2303,01 | Hallerud | eksp.sted | 2303,02 | Tømmerås | eksp.sted | 2304 | Sande | eksp.sted | 2304,000001 | Sande–Holm | linjen | 2304,01 | Ve | eksp.sted | 2305 | Holm | eksp.sted | 2305,000001 | Holm–Smørstein | linjen | 2305,01 | Øgarden | eksp.sted | 2306 | Smørstein | eksp.sted | 2306,000001 | Smørstein–Holmestrand | linjen | 2306,01 | Husdalen | eksp.sted | 2306,02 | Tvillingbru | eksp.sted | 2307 | Holmestrand (1881) | eksp.sted | 2307,000001 | Holmestrand–Nykirke | linjen | 2307,001 | (Holmestrand) | eksp.sted | 2307,004 | Løkkegata | bro | 2307,01 | Gausen | eksp.sted | 2307,015 | Nyvegen RV 315 | bro | 2307,015 | Botneveien og Fjordveien | bro | 2307,02 | Snekkestad | eksp.sted | 2308 | Nykirke | eksp.sted | 2308,000001 | Nykirke–Skoppum | linjen | 2308,01 | Gutulsrød | eksp.sted | 2309 | Skoppum | eksp.sted | 2309,000001 | Skoppum–Adal | linjen | 2309,001 | (Skoppum) | eksp.sted | 2309,005 | RV 35 ved Skoppum | bro | 2310 | Adal | eksp.sted | 2310,000001 | Adal–Barkåker | linjen | 2310,02 | Jareteigen | eksp.sted | 2310,03 | Skotte | eksp.sted | 2311 | Barkåker | eksp.sted | 2311,000001 | Barkåker–Tomsbakken | linjen | 2311,2 | Tomsbakken | eksp.sted | 2311,200001 | Tomsbakken–Tønsberg | linjen | 2311,201 | (Tomsbakken) | eksp.sted | 2311,202 | (Jarlsberg Points) | eksp.sted | 2311,21 | Kjelle | eksp.sted | 2312 | Tønsberg (1915) | eksp.sted | 2312,0 | Tønsberg (1881) | eksp.sted | 2312,000001 | Tønsberg–Jarlsberg Points | linjen | 2312,000001 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | linjen | 2312,01 | Kjeldeolla | eksp.sted | 2312,1 | Jarlsberg Points | eksp.sted | 2312,100001 | Jarlsberg Points–Sem | linjen | 2312,101 | (Jarlsberg Points) | eksp.sted | 2312,11 | Jarlsberg landbane | eksp.sted | 2312,115 | Aulielva | bro | 2312,12 | Auli | eksp.sted | 2312,125 | RV 112 ved Sem | bro | 2313 | Sem | eksp.sted | 2313,000001 | Sem–Stokke | linjen | 2313,01 | Vølen | eksp.sted | 2313,02 | Grytingen | eksp.sted | 2313,03 | Grimestad | eksp.sted | 2314 | Stokke | eksp.sted | 2314,000001 | Stokke–Råstad | linjen | 2314,01 | Kile bru | eksp.sted | 2314,02 | Stavnum | eksp.sted | 2314,03 | Torp flyplass | eksp.sted | 2314,04 | Tue | eksp.sted | 2314,05 | Torp | eksp.sted | 2315 | Råstad | eksp.sted | 2315,000001 | Råstad–Sandefjord | linjen | 2315,00001 | NJK Vestfold Råstad | NJK | 2315,01 | Mjølløst | eksp.sted | 2315,02 | Unneberg | eksp.sted | 2315,03 | Gokstad | eksp.sted | 2315,035 | Hasle | bro | 2315,04 | Hosle | eksp.sted | 2316 | Sandefjord | eksp.sted | 2316,000001 | Sandefjord–Jåberg | linjen | 2316,005 | Modalen | bro | 2316,01 | Virrik | eksp.sted | 2316,02 | Skiringssal | eksp.sted | 2316,03 | Bærløkka | eksp.sted | 2316,04 | Førstad | eksp.sted | 2317 | Jåberg | eksp.sted | 2317,000001 | Jåberg–Lauve | linjen | 2317,01 | Istre | eksp.sted | 2317,02 | Hybbestad | eksp.sted | 2317,03 | Skalberg | eksp.sted | 2318 | Lauve | eksp.sted | 2318,000001 | Lauve–Viksfjord | linjen | 2318,01 | Vikvegen | eksp.sted | 2319 | Viksfjord | eksp.sted | 2319,000001 | Viksfjord–Grøtting | linjen | 2319,01 | Guri | eksp.sted | 2319,02 | Kaupang | eksp.sted | 2320 | Grøtting | eksp.sted | 2320,000001 | Grøtting–Larvik | linjen | 2320,01 | Skreppestad | eksp.sted | 2320,015 | Lågen ved Skreppestad | bro | 2320,02 | Lågen | eksp.sted | 2320,03 | Torstrand | eksp.sted | 2320,035 | Dronningensgate | bro | 2321 | Larvik | eksp.sted | 2321,000001 | Larvik–Kjose | linjen | 2321,001 | (Larvik) | eksp.sted | 2321,005 | Stavernveien | bro | 2321,006 | Farriselva | bro | 2321,008 | Farrisvann hvelvbru | bro | 2321,01 | Skogtveit | eksp.sted | 2322 | Kjose | eksp.sted | 2322,000001 | Kjose–Eikenes | linjen | 2322,01 | Strandsmyr | eksp.sted | 2322,015 | Bærugdalen | bro | 2323 | Eikenes | eksp.sted | 2323,000001 | Eikenes–Oklungen | linjen | 2323,005 | Gjeitebekk | bro | 2323,01 | Bakke | eksp.sted | 2324 | Oklungen | eksp.sted | 2324,000001 | Oklungen–Bjørkedal | linjen | 2324,01 | Norddal | eksp.sted | 2325 | Bjørkedal | eksp.sted | 2325,000001 | Bjørkedal–Eidanger | linjen | 2325,01 | Tjølsrud | eksp.sted | 2325,015 | RV 36 ved Eidanger | bro | 2326 | Eidanger | eksp.sted | 2326,000001 | Eidanger–Porsgrunn | linjen | 2326,000002 | Eidanger-Myrane (Brevikb.) | linjen | 2326,001 | (Eidanger) | eksp.sted | 2326,002 | Bjørntvedt ssp | sidesp. | 2326,01 | Tollskogen | eksp.sted | 2326,02 | Vallermyrane | eksp.sted | 2326,025 | Håndverksveien | bro | 2326,03 | Bånåsen | eksp.sted | 2327 | Porsgrunn | eksp.sted | 2327,000001 | Porsgrunn–Osebakken | linjen | 2327,005 | Lilleelva | bro | 2327,01 | Slotsbrogaten | eksp.sted | 2328 | Osebakken | eksp.sted | 2328,000001 | Osebakken–Borgestadholmen | linjen | 2328,01 | Vidarsgate | eksp.sted | 2329 | Borgestadholmen | eksp.sted | 2329,000001 | Borgestadholmen–Borgestad | linjen | 2330 | Borgestad | eksp.sted | 2330,000001 | Borgestad–Bøle | linjen | 2330,01 | Hauen | eksp.sted | 2330,015 | RV 36 ved Borgestad | bro | 2331 | Bøle | eksp.sted | 2331,000001 | Bøle–Eikonrød | linjen | 2331,005 | Bøle | bro | 2331,01 | Kjær | eksp.sted | 2332 | Eikonrød | eksp.sted | 2332,000001 | Eikonrød–Skien G | linjen | 2332,001 | (Eikonrød) | eksp.sted | 2332,01 | Blåbærstien | eksp.sted | 2332,015 | Blåbærstien | bro | 2333 | Skien G | eksp.sted |
|
Vestfoldbanen Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbane/jernbanesystem
0000-00-00
2300
2333
Tønsberg–Jarlsberg Points Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
0000-00-00
2312
2312,1
#137893 Utsikt fra bakre vogn i tog 876, vi har nettopp passert avgreningen på Jarlsberg Points, helt til høyre i bildet skimtes landkar til jernbanebro i perioden 1881 - 1915 mens Tønsberg hadde en sekkestasjon nede ved kanalen. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#94509 Tog 816 i retning Oslo og Lillehammer kjører snart inn på stasjonen. 14. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points Tog nr. 816
#134583 Så er vi tilbake på nedre spor igjen og ser mot innkjørsignalet til Tønsberg stasjon. Nærmest står en innretning som fremskrittet har tatt igjen og overflødiggjort. Med GSM-R-telefon har ikke lokfører noen grunn til å skulle måtte ut i alskens vær og vind for å kunne ringe togleder. Eller Txp på de stasjonene hvor slike fortsatt finnes. 10. mai 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#137832 Tog 871 har rundet sløyfen og gjort unna stasjonsoppholdet i Tønsberg, her kommer det på nedre spor. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#137896 Huset til venstre er ventilatorhus for Frodeåstunnelen, Rv 300. Ved bakenden av beltegraveren vil sporet starte oppstigningen til øvre linje og den nye innkjøringen til Tønsberg sydfra. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#137897 I løpet av de kommende seks ukene vil hele skråningen til høyre være historie, da vil rampen til øvre nivå ligge der. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#137898 Innkjør B til Tønsberg. Om seks uker er det dagens innkjør A som blir innkjør B. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#137899 Denne fredagen kommer togene sørfra fortsatt inn til Tønsberg langs nedre linje, mens togene nordfra kommer på sporet over tunnelportalen. Om seks uker vil togene sørfra komme inn til stasjonen på det øvre sporet, mens togene nordfra vil dukke frem fra Jarlsbergtunnelen. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138042 Stasjonsoppholdet i Tønsberg er unnagjort, nå er det Stokke og kryssing som er neste på programmet. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138164 Vi passerer den midlertidige avgreningen til Jarlsbergtunnelen. Noen meter til og vi svinger til venstre på det nedre sporet. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138166 Vi er inne i kurven. Rett bak trærne på venstre side skjuler innkjørsignal B seg. Snart blir innkjør A innkjør B. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138167 Snart ute av venstrekurven, i det fjerne skimter vi høyrekurven. Den observante reisende vil skimte den stensatte vannrennen på høyre side av sporet. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138168 På vei inn i høyrekurven. Oppe til høyre ligger øvre spor og troner, enn så lenge. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138169 Fortsatt i den samme kurven. Det grå bygget til venstre er ventilatorhus for Frodeåsen tunnel, Rv 300, som går bare noen få meter lenger ned. Og inne i fjellet er det ikke mer enn rundt to og en halv meter fra taket i veitunnelen til bunnen av jernbanetunnelen. Ikke mye om å gjøre at det kunne ha blitt en planovergang der inne ... 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138170 På god, norsk manér slynger sporet seg i landskapet. Like bortenfor stedet hvor sporet forsvinner ut av syne ligger broen over Rv 308, Jarlsberglinna. Og beboerne i den hvite villaen kan snart nyte synet av passerende tog igjen. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138171 Broen over Jarlsberglinna, Rv 308, passeres om et øyeblikk. Jarlsberg Points befinner seg rett rundt svingen, men det får bli ved en annen anledning. På denne tiden av døgnet er fotografering i denne retningen en stor utfordring ... Det som er å tilføye, er at det er herfra stigningen for å komme opp på øvre nivå ved tunnelportalen skal starte. Eller fallet slutte, alt ettersom. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138399 Kontaktledningsanlegget er tatt ned og kjørt bort, det samme har skjedd med skinner og sviller. Det er ikke lenger mulig å se spor etter tog, nå er det spor etter tyngre kjøretøy på gummihjul som vises. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138400 Innkjør B sett bakfra. Legg godt merke til det, vi skal hilse på det igjen litt senere. Oppe ved øvre spor gjøres blant annet fjellrensk. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138401 For å kunne starte arbeidet med sprengning og annet mens togtrafikken gikk tilnærmet som normalt, ble en rekke kabler lagt om. Nå er disse kablene overflødige, og her er det trekkerørene som fjernes. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138402 Kabler kveiles opp og gjøres klar for transport bort. Innkjør B er mørklagt. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138404 Trekkerør på vei ut fra anlegget. Fra øvre spor har det kommet ned noe stein og en av steinblokkene som har gjort det mulig å heve sporet etter hvert som ballasten har blitt lagt i tykkere lag. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138405 Kontaktledningsstolpe felt som et hvilket som helst annet tre ... I bakgrunnen skimtes ventilatorhuset til Frodeåsen tunnel. Traktoren med henger skal hente det som har fungert som et vern mot sporet mens arbeidet har pågått og togtrafikken har passert. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138406 Fundament for beskyttelsesgjerdet løftes. I bakgrunnen ligger flettverksgjerdet og duken som har bidratt til at eventuell steinsprut har blitt holdt unna sporet. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138414 I mot oss kommer en liten beltegraver. Og hva er det ikke den har i kjeften om ikke det er forsignalet til innkjør B. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138416 Pukkballasten fjernes. Rett bak maskinen er en fotgjengerundergang, den skal fjernes og erstattes av en ny. Sprengningsmatter ligger klar til innsats i de neste to ukene, da skal sprengningsarbeidet være fullført. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138417 Litt nærmere broen over Rv 308, Jarlsberglinna, er en annen stor gravemaskin og en dumper travelt opptatt med å fjerne ballast. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#138420 Utsikt ut over Semslinna. Omtrent frem til krattet på høyre side av sporet skal det settes opp nye kontaktledningsmaster, fundamentene er godt synlig. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139211 Det er fortsatt trafikk på nedre spor, men den besørges nå av gummihjulskjøretøy. Det øvre sporet lå for en stor del på løsmasser, disse massene kjøres bort med lastebil. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139213 Nedre spor frigjort for jernbanetekniske installasjoner, øvre spor kan lokaliseres gjennom plasseringen av kontaktledningsmastene. Og som det kan ses, det er noen kubikkmeter masse som skal fjernes. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139214 Det bores og klargjøres for sprengning over en lav sko med to borerigger oppe på øvre spor. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139217 I bakgrunnen ventilasjonshuset for Frodeåsen tunnel. Den gamle forstøtningsmuren - omtrent midt i bildet - har ikke tenkt å gi seg uten kamp ... 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139219 Oppe til venstre det tidligere kilometer 113-merket på det øvre sporet. Det grovplanerte området midt i bildet er hvor det nye sporet vil gå, mens nedre spor så vidt skimtes ytterst til høyre. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139222 Den ene av to borerigger oppe på øvre spor. I bakgrunnen troner Slottsfjelltårnet, helt til høyre bildet befinner Slottsfjelltunnelen seg. I dag er det en veitunnel, fra 1881 til 1915 var det jernbanetunnel med Tønsberg stasjon beliggende umiddelbart etter at toget hadde kommet ut av tunnelen. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139224 Steinblokkene som på et tidspunkt ble plassert på toppen av muren for å gjøre tykkere ballastlag mulig, er i ferd med å forsvinne. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
#139227 Tilbake ved broen over Eckersbergsgate: Ettersom de nye broene som skal inn er traubroer, skal kronene på brofundamentene skjæres ned til det nivået hvor det er trauet ut. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tønsberg–Jarlsberg Points
|