Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Tomsbakken-Jarlsberg PointsStednr. | Navn | Type |
---|
2311,2 | Tomsbakken | eksp.sted | 2311,200001 | Tomsbakken–Tønsberg | linjen | 2311,201 | (Tomsbakken) | eksp.sted | 2311,202 | (Jarlsberg Points) | eksp.sted | 2311,21 | Kjelle | eksp.sted | 2312 | Tønsberg (1915) | eksp.sted | 2312,0 | Tønsberg (1881) | eksp.sted | 2312,000001 | Tønsberg–Jarlsberg Points | linjen | 2312,000001 | Tønsberg (gamle)–Jarlsberg Points | linjen | 2312,01 | Kjeldeolla | eksp.sted | 2312,1 | Jarlsberg Points | eksp.sted |
|
Tomsbakken-Jarlsberg Points Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2311,2
2312,1
Tomsbakken–Tønsberg Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
1915-00-00
2311,2
2312
#100727 Vi har nettopp forlatt stasjonen. Tønsberg-Eidsfossbanens trasé ned Stensarmen gikk på høyre side og fortsatte på venstre side av Tønsberg Papirindustri, det store bygget midt på bildet. Traseen ble etter Tønsberg-Eidsfossbanens nedleggelse brukt som havnespor frem til ca. 1980. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#100730 … til undergangen for Stenmalveien. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#100731 Stenmalveien er passert og vi nærmer oss anleggsområdet ved Tønsberg stasjon. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#100732 Midt i kurven passeres det som vil bli stedet for tunnelinnslaget. Den nye tunnelen vil gå under det nivået vi nå befinner oss på. Inne i fjellet vil den nye jernbanetunellen krysse Frodeåstunellen, Rv 300, ca. to meter over denne! Nede til venstre ses dagens trasé mot Sem. Fra høsten 2011, når retningen i sløyfa er snudd, vil sporet vi befinner oss på her kobles sammen med sporet fra Sem like bortenfor der sporet svinger rundt fjellet i bakgrunnen. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#137905 Tog 810, siste tog i retning Oslo før det gjøres togfritt frem til ettermiddagen. Om seks uker vil det ikke være loket som vil være synlig med et slikt "utsnitt" av toget, men de siste vognene. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#137906 Fortsatt tog 810 på vei til Drammen og Oslo. Neste gang det toget kan fotograferes, vil det på dette stedet være på vei opp stigningen som vil starte ved broen over Jarlsberglinna, Rv 308. Jarlsbergtunnelens søndre portal troner midt i bildet, til venstre nedre spor i retning Sem og Larvik. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138403 Disse steinsettingene fra etableringen av sløyfen i Tønsberg i 1915 synger på siste verset etter 96 år. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138413 En titt opp i muren og mot øvre spor avslører at en stor gravemaskin er i ferd med å ta store jafs av steinsettingen. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138422 Retning Tomsbakken, altså nordover. "Opp til 100" har nok mistet sin betydning sånn over natten ... 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138423 Gummihjul har tatt over for jernhjul. Men bare høyst midlertidig, det går ikke så mange dagene før det ikke er mulig å kjøre noe som helst her. Til høyre, like foran fotografens ben, dukker den midlertidige anleggsveien opp. Slottsfjelltårnet troner i bakgrunnen. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138424 Hektisk aktivitet med å fjerne ballast og steinblokker og ledninger og alt mulig annet. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138425 Det er middag for anleggsfolket. Maskinen har møtt fjell, etter hvert blir dette mat for de med lisens til sprengning. Rett bak maskinen, ved nedre spor, ligger det så omtalt ventilatorhuset. I bakgrunnen Vestfoldbanen i retning Sem og videre sørover, det store skogholtet er en del av Gullkronene. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138426 Fra venstre: Nedre spor, steinsatt forstøtningsmur, forhenværende øvre spor. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138427 Omtrent på høyde med innkjør B. Men hvor er det? Synes ikke å skimte stort annet enn antydning til hvor det sto. Og der fremme - den lille beltegraveren. Kan den ha noe med det å gjøre? 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138429 Er inspirasjonen hentet fra Märklin-katalogen? Eller kanskje fra en Fleischmann-katalog? Uansett, Vestfoldbanens spor oppdelt i mindre stykker, klare for borttransport. Og det er Wiebes maskin som står klar til å gjøre jobben. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#138430 Skinnepakker lastes opp, de skal kjøres til riggområdet ved Tomsbakken for videre demontering. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#139216 Med vegetasjon borte kommer plutselig gammelt håndverk mer til syne, her representert ved gamle forstøtningsmurer. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#139220 Traseen fra 1915 sett i retning Tomsbakken. Kilometer 113 er like bak fotografens rygg der han står på toppen av den midlertidige anleggsveien. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#139221 Fortsatt hvor den midlertidige anleggsveien kom opp, kilometer 113 rett fremfor oss. Boreriggene i full virksomhet i bakgrunnen. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#139223 Det bores enda mer. Øvre spor er ikke til å kjenne igjen. 26. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140141 Steinsettingen holder stand. Fremdeles. Det bores og klargjøres for sprengning. Nederst i bildet ligger stein som har kommet fra øvre spor. 28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140155 Oppe på øvre spor, kilometer 113 like bak ryggen min. Til høyre ses litt av rundkjøringen i Kjellekrysset. Legg merke til gravemaskinen midt i bildet. 28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140156 Jeg nevnte at du skulle se på maskinen midt i forrige bilde. Her er hvorfor - den har funnet seg en liten sten å bale med. 28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140159 Det bores, og det røde stenstøvet var noe skikkelig skitt å få på sko og tøy. 28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140161 Brakken til venstre sto på samme høyde som øvre spor, som gikk like til høyre for den. Det gjør den ikke lenger ... Man kan ane konturene av traseen for det nye sporet i retning Sem og sørfylket. 28. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140318 Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tønsberg stasjon. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140320 Vestfoldbanens kilometer 113 sett i kjøreretning mot Tomsbakken. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140322 Bruk maske! Det røde sandstøvet fra boreriggen er noe herk å få på seg. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140323 Fjellsikring pågår. Og det er boret og klart for ytterligere sprengning. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140324 Arbeidet avdekket at øvre spor bare lå delvis på fjell i et område like sør for km 113. Nede i Kjellekrysset kommer en av dieselmotorvognene på gummihjul som erstatning for tog. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140325 Gjerdestolpene i stenblokkene har blitt utsatt for litt hardhendt behandling. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140327 Det graves dypt. Og det klargjøres for mer sprengning. I bakgrunnen kan en få et inntrykk av hvor mye sporet senkes. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140326 Anleggsmaskiner i flere fasonger og utførelser, høyt og lavt. Til venstre for den nærmeste boreriggen vises resultatet av arbeidet som ble utført bak veggen i tiden frem mot totalbruddet. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
#140331 På kanten av øvre spor. Det store bygget i bakgrunnen er Sykehuset i Vestfold. Eller Sentralsykehuset i Vestfold som vel mange fortsatt sier. 29. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Tomsbakken–Tønsberg
|