banner975 NJK NJK Forum
Om Stedsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stasjonsdatabasen  Nyhetsdatabasen  Logg inn 

Stedsnumre ..

Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021

Geografisk tilnærming Utvalg og søk

Særlige databaser

Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner

Framfinning av stedsnummer i to trinn

Denne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område Velg (så) sted/punkt

Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge, dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling, og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

Solørbanen KEB
Jernbaner

OSLO distrikt (Oslo)

Hovedbanen NHJ
Oslo-Lillestrøm
Lillestrøm-Eidsvoll
Loenga-Alnabru
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Lillestrøm-Kongsvinger
Kongsvinger-riksgrensen
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Oslo-Ski
Ski-Moss
Moss-Sarpsborg
Sarpsborg-Halden
Halden-Kornsjø
Ski-Mysen-Hafslund
Østfoldbanens 4/2-spor
Oslo-Blixtunnelen-Ski-Moss (dobbeltspor)
Kongsvinger-Flisa
Flisa-Elverum
Urskog-Hølandbanen UHB
Sørumsand-Bingsfoss
Bingsfoss-Bjørkelangen
Bjørkelangen-Skulerud
Gjøvikbanen KGB
Oslo-Grefsen
Grefsen-Roa
Roa-Jaren
Jaren-Eina
Eina-Reinsvoll
Reinsvoll-Gjøvik
Roa-Hønefoss
Røykenvikbanen
Skreiabanen
Alnabanen
Loenga-Tøyen
Valdresbanen VB
Eina-Dokka
Dokka-Tonsåsen
Tonsåsen-Aurdal
Aurdal-Fagernes
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
Etterstad-Lillestrøm
Lillestrøm-Gardermoen
Gardermoen-Eidsvoll

DRAMMEN distrikt (Drm)

Randsfjordbanen DRB
Drammen-Hokksund
Hokksund-Vikersund
Vikersund-Tyristrand
Tyristrand-Hønefoss
Hønefoss-Hen
Hen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Oslo V-Skøyen
Skøyen-Sandvika
Sandvika-Asker
Asker-Spikkestad
Spikkestad-Lier
Lier-Brakerøya
Brakerøya-Drammen
Asker-Tuverud-Brakerøya
Vestfoldbanen DSB
Drammen-Holmestrand
Holmestrand-Skoppum
Skoppum-Tomsbakken
Tomsbakken-Jarlsberg Points
Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Larvik
Larvik-Eidanger
Eidanger-Eikonrød
Eikonrød-Skien G
Hortenlinjen
Brevikbanen
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points
Kobbervik-Nykirke (dobbeltspor)
Vestfoldbanens dobbeltspor
(Larvik)–(Porsgrunn) ny
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Tønsberg-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Hillestad
Hillestad-Hof
Hof-Eidsfoss
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Holmestrand-Hillestad
Hildestad-Hof (HVB)
Hof-Vittingfoss
Lierbanen
Rjukanbanen
Bratsbergbanen TPB
Tinnoset-Notodden
Notodden-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu
Nordagutu-Skien-Eikonrød
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Kongsberg-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu (felles med TPB)
Nordagutu-Gvarv
Gvarv-Bø
Bø-Lunde
Numedalsbanen

HAMAR distrikt (Hmr)

Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,S
Hamar-Elverum
Elverum-Grundset
Grundset-Rena
Rena-Koppang
Koppang-Tynset
Hedemarksbanen
Gudbrandsdalsbanen EOB
Hamar-Tretten
Tretten-Otta
Otta-Dombås
Raumabanen
Dombås-Bjorli
Bjorli-Verma
Verma-Åndalsnes

TRONDHEIM distrikt (Thm)

Trondhjem-Størenbanen TSB
Throndhjem (Kalvskindet) -Selsbak
Selsbak-Heimdal
Heimdal-Støren
Trondheim-Selsbakk
Selsbakk-Heimdal
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Tynset-Røros
Røros-Singsås
Singsås-Støren
Meråkerbanen MB
Trondheim-Leangen
Leangen-Hell
Hell-Storlien
Sulitjelmabanen
Skjønstå-Ågifjellet
Ågifjellet-Fossen
Fossen-Hellarmo
Hellarmo-Lomi
Lomi-Fagerli
Finneid-Ågifjellet
Hell-Sunnanbanen HSB
Hell-Stjørdal
Stjørdal-Levanger
Levanger-Verdal
Verdal-Steinkjer
Steinkjer-Sunnan
Thamshavnbanen ST
Thamshavn-Svorkmo
Svorkmo-Løkken
Dovrebanen
Sunnan-Grong
Sunnan-Snåsa
Snåsa-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
Grong-Mosjøen
Fauske-Bodø
Mosjøen-Elsfjord
Elsfjord-Bjerka
Bjerka-Mo i Rana
Mo i Rana-Tverrånes
Tverrånes-Storforshei
Storforshei-Grønnfjelldal
Grønnfjelldal-Dunderland
Dunderland-Lønsdal
Lønsdal-Saltdal(Røkland)
Saltdal-Fauske

STAVANGER distrikt (Stv)

Jærbanen SEB
Stavanger-Ganddal
Ganddal-Egersund N (Eie Pens)
Egersund N-Egersund G
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
Egersund N-Tronviken
Tronviken–Sirnes
Tronviken–Sira
Sirnes–Flekkefjord
Sira–Sirnes

BERGEN distrikt (Brg)

Vossebanen BVB
Bergen (gml)-Solheim veksel
Solheim veksel-Nesttun
Nesttun-Tunestveit
Tunestveit-Voss
Bergen-Solheim veksel
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen
Bergensbanen BB
Hønefoss-Gulsvik
Gulsvik-Finse
Finse-Taugevatn
Finse-Høgheller (Finsetunnelen)
Taugevatn-Høgheller
Høgheller-Myrdal
Myrdal-Voss
Hardangerbana
Flåmsbana

KRISTIANSAND distrikt (Krs)

Lillesand-Flaksvandbanen
Setesdalsbanen KBB
Kristiansand-Grovane
Grovane-Byglandsfjord
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Arendal-Nelaug
Nelaug-Åmli
Åmli-Treungen
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Lunde-Neslandsvatn
Neslandsvatn-Nelaug
Nelaug-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen

NARVIK distrikt (Nrv)

Ofotbanen
Kirkenes-Bjørnevatnbanen
Sporveier og forstadsbaner
Sporveier i Oslo
Homansbyen/Rikshospital-linjen
Gamlebylinjen
Vestbane/Skillebekklinjen
Vikalinjen
Grünerløkka/Kjelsåslinjen
Briskeby/Majorstulinjen
Skøyenlinjen
Frogner/Majorstulinjen
Sagene- og Korsvollinjene
Vålerengalinjen
Kampenlinjen
Rodeløkkalinjen
Vippetangenlinjen
Sinsenlinjen
Vognhaller Oslo, sporveien
A/S Holmenkollbanen
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banen i Oslo
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Vognhaller Oslo og Bærum, bane
Sporveier i Bergen
Vognhaller Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen, linje 1
Bybanen i Bergen, linje 2
Trondheim Sporvei
Vognhaller Trondheim
Gråkalbanen

Skoppum-Tomsbakken

Stednr.NavnType
2309,001(Skoppum) eksp.sted
2309,005RV 35 ved Skoppum bro
2310Adal eksp.sted
2310,000001Adal–Barkåker linjen
2310,02Jareteigen eksp.sted
2310,03Skotte eksp.sted
2311Barkåker eksp.sted
2311,000001Barkåker–Tomsbakken linjen


Skoppum-Tomsbakken Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2309,001
2311,1

Barkåker–Tomsbakken Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
1881-00-00
2311
2311,1
#94530

Tog 818 med dobbelt 70-sett kommer i bedagelig tempo ...
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 818
#100737

Den nye traseen følger oss på venstre side og vil gå like til venstre for husene midt på bildet. Ved tømmerlunna til høyre …
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#100738

… ligger overgangen til Tønsberg Hundeklubb. Omtrent ved kilometermerket vil det nye dobbeltsporet igjen krysse dagens trasé og gå bak industriområdet på Barkåker.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#100739

Vi starter på den siste kurven inn mot Barkåker, …
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#100740

… omtrent midt i den passeres overgangen til Barkåker industriområde.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#100742

To grønne gjennom Barkåker.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#94529

Dette er én av overgangene som blir borte. Men det blir jo sporet der også ...
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#94531

... og fortsetter like bedagelig på sin ferd mot Lillehammer.
14. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 818
#100736

Fra høyre kommer den nye traseen til syne like bak snøhaugen. Den vil krysse diagonalt og fortsette i en slakk kurve nordover.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#100741

Overgangen er passert og innkjørsignalet til Barkåker kan skimtes.
22. mar. 2009
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#133297

Rett foran toget er det midtre krysningspunktet mellom gammel og ny bane. Omtrent ved togets bakende er planovergangen inn til Tønsberg hundeklubbs treningsområde. Når banen er lagt om vil de forsere sporet gjennom en undergang, en kolossal forbedring av sikkerheten.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#134610

Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her …
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#137814

Tog 808 med dobbelt 70-sett - 16-settet i front, 02-settet bakerst - på vei mot kryssing på Barkåker.
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#137815

Toget passerer det midterste kryssingspunktet mellom gammel og ny bane.
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#137835

Rett foran toget ligger det sørligste kryssingspunktet mellom gammelt og nytt. Til venstre for det røde huset i bakgrunnen er det midterste kryssingspunktet.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#137836

Så er det tog 819 sin tur til å passere Tomsbakken, det har nettopp krysset tog 826 på Barkåker. Og skiltet med varsel om høyspenningsfare mister om ikke så lenge sin betydning på dette stedet.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 819
#137858

Mye er sagt og skrevet om den nye fargesettingen, men jeg må nok medgi at jeg synes den vinner seg litt etter hvert. Og når hele toget er gjennomført i denne fargesettingen, blir det ikke så verst. At loket har en annen fargesetting gjør da ingen ting. Men dette ble en digresjon, det primære her er at toget, i dette tilfellet tog 875, befinner seg på en del av Vestfoldbanen som så absolutt synger på siste verset.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#138048

Med tog 826 nærmere åpenbarer et nytt syn seg - til venstre er tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Og like utenfor bildets venstre kant vil toget passere det som skal avløse den strekningen det kjører på her.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 826
#138049

Barkåker er jo ikke så altfor langt unna, så handlingsrommet når det gjelder å finne en ny fotoplass er litt begrenset. Men litt ytterligere labbing i halmstubben gjør det mulig å fange tog 819 idet det passerer det nye sporet.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#138056

I kurven før det retter seg ut mot Tomsbakken kommer tog 873 feiende forbi skjærte kornåkre.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 873
#138059

Vestfold - og Sør-Norge - har vært gjennomvått denne sensommeren og tidlige høsten. Mens tog 873 nærmer seg Tønsberg, er den lokale bondestanden opptatt med høstonn i bakgrunnen. Bare for å ha nevnt det - det hvite som vises er ikke snø ...
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
Tog nr. 873
#138150

Tog 875 har passert innkoblingsfeltet for Tomsbakken planovergang, her befinner loket seg på det som ganske snart skal bli traseen for det nye dobbeltsporet. (Og som nevnt før - alt ligger egentlig vel til rette for et sporkryss ...)
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#138440

I krysningspunktet mellom gammelt og nytt. I det fjerne planovergangen.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#138441

Bilene passerer overgangen, uhindret. Bortsett fra når overgangen skal fjernes fysisk, vil det ikke være noen hindringer her mer. Og om noen år vil mange ikke ane at det har gått tog her.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#138442

Like utenfor søndre veksel. Korni-fabrikken til høyre. Forsignalet for planovergangen ved Barkåker industriområde er mørkt.
24. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#140753

Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken
#140754

Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Barkåker–Tomsbakken

NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 716 treff på Stedsdatabasen, og 1313626 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 211 treff · Statistikk Siste måned