Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Skoppum-Tomsbakken |
Skoppum-Tomsbakken Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2309,001
2311,1
Barkåker–Tomsbakken Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
1881-00-00
2311
2311,1
#94530 Tog 818 med dobbelt 70-sett kommer i bedagelig tempo ... 14. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 818
#100737 Den nye traseen følger oss på venstre side og vil gå like til venstre for husene midt på bildet. Ved tømmerlunna til høyre … 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#100738 … ligger overgangen til Tønsberg Hundeklubb. Omtrent ved kilometermerket vil det nye dobbeltsporet igjen krysse dagens trasé og gå bak industriområdet på Barkåker. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#100739 Vi starter på den siste kurven inn mot Barkåker, … 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#100740 … omtrent midt i den passeres overgangen til Barkåker industriområde. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#94529 Dette er én av overgangene som blir borte. Men det blir jo sporet der også ... 14. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#94531 ... og fortsetter like bedagelig på sin ferd mot Lillehammer. 14. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 818
#100736 Fra høyre kommer den nye traseen til syne like bak snøhaugen. Den vil krysse diagonalt og fortsette i en slakk kurve nordover. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#100741 Overgangen er passert og innkjørsignalet til Barkåker kan skimtes. 22. mar. 2009foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#133297 Rett foran toget er det midtre krysningspunktet mellom gammel og ny bane. Omtrent ved togets bakende er planovergangen inn til Tønsberg hundeklubbs treningsområde. Når banen er lagt om vil de forsere sporet gjennom en undergang, en kolossal forbedring av sikkerheten. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#134610 Vi ser nordover mot Barkåker. Til venstre industriområdet, i bakgrunnen kan så vidt skimte broen for Barkåkerveien. Vi befinner oss ved det midterste kryssningspunktet mellom nytt og gammelt spor. Som bildet viser ligger det nye sporet i samme høyde som sporet fra 1881, så i og for seg er det vel ikke noe i veien for å legge inn sporkryss her … 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#137814 Tog 808 med dobbelt 70-sett - 16-settet i front, 02-settet bakerst - på vei mot kryssing på Barkåker. 20. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#137815 Toget passerer det midterste kryssingspunktet mellom gammel og ny bane. 20. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#137835 Rett foran toget ligger det sørligste kryssingspunktet mellom gammelt og nytt. Til venstre for det røde huset i bakgrunnen er det midterste kryssingspunktet. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#137836 Så er det tog 819 sin tur til å passere Tomsbakken, det har nettopp krysset tog 826 på Barkåker. Og skiltet med varsel om høyspenningsfare mister om ikke så lenge sin betydning på dette stedet. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 819
#137858 Mye er sagt og skrevet om den nye fargesettingen, men jeg må nok medgi at jeg synes den vinner seg litt etter hvert. Og når hele toget er gjennomført i denne fargesettingen, blir det ikke så verst. At loket har en annen fargesetting gjør da ingen ting. Men dette ble en digresjon, det primære her er at toget, i dette tilfellet tog 875, befinner seg på en del av Vestfoldbanen som så absolutt synger på siste verset. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#138048 Med tog 826 nærmere åpenbarer et nytt syn seg - til venstre er tunnelportalen til Jarlsbergtunnelen. Og like utenfor bildets venstre kant vil toget passere det som skal avløse den strekningen det kjører på her. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 826
#138049 Barkåker er jo ikke så altfor langt unna, så handlingsrommet når det gjelder å finne en ny fotoplass er litt begrenset. Men litt ytterligere labbing i halmstubben gjør det mulig å fange tog 819 idet det passerer det nye sporet. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#138056 I kurven før det retter seg ut mot Tomsbakken kommer tog 873 feiende forbi skjærte kornåkre. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 873
#138059 Vestfold - og Sør-Norge - har vært gjennomvått denne sensommeren og tidlige høsten. Mens tog 873 nærmer seg Tønsberg, er den lokale bondestanden opptatt med høstonn i bakgrunnen. Bare for å ha nevnt det - det hvite som vises er ikke snø ... 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken Tog nr. 873
#138150 Tog 875 har passert innkoblingsfeltet for Tomsbakken planovergang, her befinner loket seg på det som ganske snart skal bli traseen for det nye dobbeltsporet. (Og som nevnt før - alt ligger egentlig vel til rette for et sporkryss ...) 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#138440 I krysningspunktet mellom gammelt og nytt. I det fjerne planovergangen. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#138441 Bilene passerer overgangen, uhindret. Bortsett fra når overgangen skal fjernes fysisk, vil det ikke være noen hindringer her mer. Og om noen år vil mange ikke ane at det har gått tog her. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#138442 Like utenfor søndre veksel. Korni-fabrikken til høyre. Forsignalet for planovergangen ved Barkåker industriområde er mørkt. 24. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#140753 Planovergangen, eller rettere den forhenværende planovergangen, på det som nå har blitt Barkåkerveien. Inntil 21. september var dette kun forbindelsen til Barkåker industriområde. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
#140754 Planovergangen like syd for Barkåker stasjon, sett mot øst. I bakgrunnen til venstre innkjør B til Barkåker. Barkåkerveien krysser det nye dobbeltsporet på broen i bakgrunnen. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Barkåker–Tomsbakken
|