Stedsnumre ..
Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet
til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare
omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet
til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen
måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021
Geografisk tilnærming Utvalg og søk
Særlige databaser
Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner
Framfinning av stedsnummer i to trinnDenne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område |
Velg (så) sted/punkt |
Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge,
dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling,
og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.
|
Skoppum-Tomsbakken |
Skoppum-Tomsbakken Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2309,001
2311,1
Adal–Barkåker Slå opp i STDB
Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
0000-00-00
2310
2311
#141492 Dette settet kom garantert ikke til Lillehammer denne fredagen. Jording på plass. 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#181232 Nordgående tog dukker opp i skogbrynet, … 20. jan. 2016foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#181233 … og kommer farende … 20. jan. 2016foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#181234 … med en liten antydning til en hale av virvlende snø. 20. jan. 2016foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#216277 ... farer forbi Jareteigen i riktig tempo for å rekke kryssing med 802 i Tønsberg. 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 871
#216312 Som vanlig utgjøres tog 856 av dobbelt 70-sett, ... 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 856
#216317 ... etter å ha rundet den store kurven passeres planovergangen på Skotte. Dersom man skal legge markedsføringsloven til grunn, må dette være et klart brudd: Det reklameres da vitterlig for at det som kan ventes skal være sort og ryke ... 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 805
#116845 Tog 812 har nettopp passert toppen like nord for Barkåker og nærmer seg overgangen. 11. feb. 2010foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker : type 70 Tog nr. 812
#116857 Usikret planovergang på Vestfoldbanen med tog på. Ingen bil i nærheten. Bare en fotograf kledd for å være ute en slik flott dag. 11. feb. 2010foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133289 Like hitenfor forsignalet til Barkåker starter den nye parsellen inn til Tønsberg. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133290 Ved å snu seg rundt kan en se på banen der den i en slakk venstrekurve har kurs mot Vestfoldbanens høyeste punkt som befinner seg ikke så altfor langt utenfor bildets venstre kant. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133291 Mon tro om det er et tog trukket av en slik som kommer ...? 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133292 Nei, det var visst ikke helt samsvar mellom reklame og produkt ... Men etter snart 19 år på norske skinner er det noe velkjent som kommer. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133293 Skyene i bakgrunnen er dekorative, men de minner om at deler av Norge har det vått og leit om dagen. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133294 Som nevnt, det som kom samsvarer ikke helt med det bebudede ... 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#133295 Omtrent ved styrevognen - den går bakerst - befinner starten på det nye dobbelsporet inn mot Tønsberg seg. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#134604 Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#134605 Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#134609 Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum. 11. juni 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#137817 Dagens siste innsatstog i retning Oslo, tog 876 som fremføres med nyoppussede type 5-vogner. Helt til høyre i bildet kan man skimte stasjonsområdet og planovergangen på Barkåker. 20. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#137818 Tog 876 befinner seg der den gamle og nye banen skiller lag nordfra. 20. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 876
#137839 Tog 873 dukker frem i nordenden av strekningen som erstattes av nytt dobbeltspor. Til venstre utkjørsignalet fra nordgående spor på dobbeltsporstrekningen. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 873
#137840 Innkjør A til Barkåker på den gamle strekningen passeres for nest siste gang av tog 873. 22. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 873
#138072 Tog 828 har tatt sats og forsvinner straks rundt kurven ved Vestfoldbanens km 107. Når bruddet tas kl. 22.20 vil toget befinne seg like nord for Kvam og ha rundt tre kvarter igjen av reisen før endestasjon Dombås. 23. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#140743 Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#140746 Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#140747 Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#140748 Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen. 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#140749 Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ... 30. sep. 2011foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141490 Som en digresjon: I og for seg et fint fotosted for lange tog. Hadde det bare ikke vært for skogkrullen ute på jordet ... 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141491 Det fremre settet var fullstendig frigjort for sin strømavtager, det bakerste hadde fortsatt noen sørgelige rester på taket. Rent bortsett fra at de reisende måtte forbli i toget inntil det var helt sikkert at strømmen var utkoblet og behørig jordet, var det heldig at toget stoppet ved en planovergang. At veien var islagt, spilte kanskje ikke så stor rolle ... 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141493 Omtrent ved km 105,3 var dette synet som møtte en. Ikke så godt å kjøre elektrisk drevne tog her ... 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141494 Tilnærmet dieselfisert ... 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141495 Nedrevet kontaktledningsanlegg. 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141496 Elektroavdelingens personell er ute og inspiserer skadene. Robelen er stasjonert i Larvik. 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141497 Beboerne på gården oppe til venstre ble innesperret noen timer. 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#141499 Været var godt, men det var en ufyselig skarp nordavind fra alle kanter. 13. jan. 2012foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#216274 Det er rundt 40 minutter siden solen sto opp, dens stråler har påbegynt dagens innsats med å lyse opp tilværelsen. 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#216275 Høybrekket mellom Adal og Barkåker, sett mot Barkåker. 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker
#216276 Tog 871 fra Drammen til Sandefjord kommer til syne ved Huseklepp og ... 15. juni 2020foto: Hans Morten Tamnes Adal–Barkåker Tog nr. 871
|