banner975 NJK NJK Forum
Om Stedsdatabasen Forskningsavdelingen Materielldatabasen  Forum  Stasjonsdatabasen  Nyhetsdatabasen  Logg inn 

Stedsnumre ..

Stedsnumrene skal gi mulighet for å kunne gi en identifikasjon til for eksempel et bilde knyttet til en skinnegående aktivitet i Norge. Dette er en forlengelse av Stasjonsdatabasen som egl. bare omhandler stasjoner, stoppesteder og holdeplasser ved de norske jernbanene. Nå er systemet utvidet til sporveier og forstadsbaner også. Ved å klikke på stedsnavnet, kommer man til det Stasjonsdatabasen måtte ha om dette stedet. Hvis det ikke finnes noe oppslag (baner for eksempel), bringes man til ekspedisjonsstedet Oslo S'.
Rev. SES 8.4.2021

Geografisk tilnærming Utvalg og søk

Særlige databaser

Brodatabasen | Strekninger mellom stasjoner

Framfinning av stedsnummer i to trinn

Denne listen er ikke komplett i den forstand at den dekker bare norske jernbaner, forstadsbaner og sporveier.For fullstendig liste må man bruke "Utvalg og søk".
Velg (først) bane/strekning/område Velg (så) sted/punkt

Jernbanene står i geografisk/historisk rekkefølge, dvs ordnet regionvis etter NSBs (Bane NOR) tidligere distriktsinndeling, og så i kronologisk rekkefølge etter når banen eller banesystemet oppsto.

Solørbanen KEB
Jernbaner

OSLO distrikt (Oslo)

Hovedbanen NHJ
Oslo-Lillestrøm
Lillestrøm-Eidsvoll
Loenga-Alnabru
Havnebanen
Oslo-tunnelen
Kongsvingerbanen KB
Lillestrøm-Kongsvinger
Kongsvinger-riksgrensen
Vestmarkabanen
Østfoldbanen SB
Oslo-Ski
Ski-Moss
Moss-Sarpsborg
Sarpsborg-Halden
Halden-Kornsjø
Ski-Mysen-Hafslund
Østfoldbanens 4/2-spor
Oslo-Blixtunnelen-Ski-Moss (dobbeltspor)
Kongsvinger-Flisa
Flisa-Elverum
Urskog-Hølandbanen UHB
Sørumsand-Bingsfoss
Bingsfoss-Bjørkelangen
Bjørkelangen-Skulerud
Gjøvikbanen KGB
Oslo-Grefsen
Grefsen-Roa
Roa-Jaren
Jaren-Eina
Eina-Reinsvoll
Reinsvoll-Gjøvik
Roa-Hønefoss
Røykenvikbanen
Skreiabanen
Alnabanen
Loenga-Tøyen
Valdresbanen VB
Eina-Dokka
Dokka-Tonsåsen
Tonsåsen-Aurdal
Aurdal-Fagernes
Askim-Solbergfoss
Gardermobanen GMB
Etterstad-Lillestrøm
Lillestrøm-Gardermoen
Gardermoen-Eidsvoll

DRAMMEN distrikt (Drm)

Randsfjordbanen DRB
Drammen-Hokksund
Hokksund-Vikersund
Vikersund-Tyristrand
Tyristrand-Hønefoss
Hønefoss-Hen
Hen-Randsfjord
Hokksund-Kongsberg
Krøderbanen
Sperillbanen
Drammenbanen KDB
Oslo V-Skøyen
Skøyen-Sandvika
Sandvika-Asker
Asker-Spikkestad
Spikkestad-Lier
Lier-Brakerøya
Brakerøya-Drammen
Asker-Tuverud-Brakerøya
Vestfoldbanen DSB
Drammen-Holmestrand
Holmestrand-Skoppum
Skoppum-Tomsbakken
Tomsbakken-Jarlsberg Points
Tønsberg (gml)-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Larvik
Larvik-Eidanger
Eidanger-Eikonrød
Eikonrød-Skien G
Hortenlinjen
Brevikbanen
Tomsbakken-Tønsberg-Jarlsberg Points
Kobbervik-Nykirke (dobbeltspor)
Vestfoldbanens dobbeltspor
(Larvik)–(Porsgrunn) ny
Tønsberg-Eidsfosbanen TEB
Tønsberg-Jarlsberg Points
Jarlsberg Points-Hillestad
Hillestad-Hof
Hof-Eidsfoss
Holmestrand-Vittingfossbanen HVB
Holmestrand-Hillestad
Hildestad-Hof (HVB)
Hof-Vittingfoss
Lierbanen
Rjukanbanen
Bratsbergbanen TPB
Tinnoset-Notodden
Notodden-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu
Nordagutu-Skien-Eikonrød
Sørlandsbanen (Drm.) SøB
Kongsberg-Hjuksebø
Hjuksebø-Nordagutu (felles med TPB)
Nordagutu-Gvarv
Gvarv-Bø
Bø-Lunde
Numedalsbanen

HAMAR distrikt (Hmr)

Rørosbanen (Hmr.) HGB,GAaB,S
Hamar-Elverum
Elverum-Grundset
Grundset-Rena
Rena-Koppang
Koppang-Tynset
Hedemarksbanen
Gudbrandsdalsbanen EOB
Hamar-Tretten
Tretten-Otta
Otta-Dombås
Raumabanen
Dombås-Bjorli
Bjorli-Verma
Verma-Åndalsnes

TRONDHEIM distrikt (Thm)

Trondhjem-Størenbanen TSB
Throndhjem (Kalvskindet) -Selsbak
Selsbak-Heimdal
Heimdal-Støren
Trondheim-Selsbakk
Selsbakk-Heimdal
Stavne-Leangenbanen
Rørosbanen (Thm.) StAaB/N
Tynset-Røros
Røros-Singsås
Singsås-Støren
Meråkerbanen MB
Trondheim-Leangen
Leangen-Hell
Hell-Storlien
Sulitjelmabanen
Skjønstå-Ågifjellet
Ågifjellet-Fossen
Fossen-Hellarmo
Hellarmo-Lomi
Lomi-Fagerli
Finneid-Ågifjellet
Hell-Sunnanbanen HSB
Hell-Stjørdal
Stjørdal-Levanger
Levanger-Verdal
Verdal-Steinkjer
Steinkjer-Sunnan
Thamshavnbanen ST
Thamshavn-Svorkmo
Svorkmo-Løkken
Dovrebanen
Sunnan-Grong
Sunnan-Snåsa
Snåsa-Grong
Namsosbanen
Nordlandsbanen
Grong-Mosjøen
Fauske-Bodø
Mosjøen-Elsfjord
Elsfjord-Bjerka
Bjerka-Mo i Rana
Mo i Rana-Tverrånes
Tverrånes-Storforshei
Storforshei-Grønnfjelldal
Grønnfjelldal-Dunderland
Dunderland-Lønsdal
Lønsdal-Saltdal(Røkland)
Saltdal-Fauske

STAVANGER distrikt (Stv)

Jærbanen SEB
Stavanger-Ganddal
Ganddal-Egersund N (Eie Pens)
Egersund N-Egersund G
Ålgårdbanen
Flekkefjordbanen EFB
Egersund N-Tronviken
Tronviken–Sirnes
Tronviken–Sira
Sirnes–Flekkefjord
Sira–Sirnes

BERGEN distrikt (Brg)

Vossebanen BVB
Bergen (gml)-Solheim veksel
Solheim veksel-Nesttun
Nesttun-Tunestveit
Tunestveit-Voss
Bergen-Solheim veksel
Bergen-Arna(nye)-Tunestveit
Nesttun-Osbanen
Bergensbanen BB
Hønefoss-Gulsvik
Gulsvik-Finse
Finse-Taugevatn
Finse-Høgheller (Finsetunnelen)
Taugevatn-Høgheller
Høgheller-Myrdal
Myrdal-Voss
Hardangerbana
Flåmsbana

KRISTIANSAND distrikt (Krs)

Lillesand-Flaksvandbanen
Setesdalsbanen KBB
Kristiansand-Grovane
Grovane-Byglandsfjord
Dalane-Nordre tilsving
Grimstad-Rise
Arendal-Aamli-Treungenbanen AAaB
Arendal-Nelaug
Nelaug-Åmli
Åmli-Treungen
Sørlandsbanen Lunde-Grovane
Lunde-Neslandsvatn
Neslandsvatn-Nelaug
Nelaug-Grovane
Kristiansand-Sira
Kragerøbanen

NARVIK distrikt (Nrv)

Ofotbanen
Kirkenes-Bjørnevatnbanen
Sporveier og forstadsbaner
Sporveier i Oslo
Homansbyen/Rikshospital-linjen
Gamlebylinjen
Vestbane/Skillebekklinjen
Vikalinjen
Grünerløkka/Kjelsåslinjen
Briskeby/Majorstulinjen
Skøyenlinjen
Frogner/Majorstulinjen
Sagene- og Korsvollinjene
Vålerengalinjen
Kampenlinjen
Rodeløkkalinjen
Vippetangenlinjen
Sinsenlinjen
Vognhaller Oslo, sporveien
A/S Holmenkollbanen
Holmenkollbanen/Tryvannsbanen
Røabanen
Ekebergbanen
Sidelinje til Simensbråten
Bærumsbanen
Forbindelseslinjen Sørbyhaugen-Jar
Østensjøbanen
Sognvannsbanen
Lambertseterbanen
T-banen i Oslo
T-banens fellesstrekning
Grorudbanen
Furusetbanen
Ringbanen
Vognhaller Oslo og Bærum, bane
Sporveier i Bergen
Vognhaller Bergen
Fløibanen
Bybanen i Bergen, linje 1
Bybanen i Bergen, linje 2
Trondheim Sporvei
Vognhaller Trondheim
Gråkalbanen

Skoppum-Tomsbakken

Stednr.NavnType
2309,001(Skoppum) eksp.sted
2309,005RV 35 ved Skoppum bro
2310Adal eksp.sted
2310,000001Adal–Barkåker linjen
2310,02Jareteigen eksp.sted
2310,03Skotte eksp.sted
2311Barkåker eksp.sted
2311,000001Barkåker–Tomsbakken linjen


Skoppum-Tomsbakken Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
DSB
jernbanestrekning
1881-12-07
2309,001
2311,1

Adal–Barkåker Slå opp i STDB

Sign
Banenr.
Type
Start
Slutt
Fra
Til
Strekninger
linjen mellom to eksp.steder
0000-00-00
2310
2311
#141492

Dette settet kom garantert ikke til Lillehammer denne fredagen. Jording på plass.
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#181232

Nordgående tog dukker opp i skogbrynet, …
20. jan. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#181233

… og kommer farende …
20. jan. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#181234

… med en liten antydning til en hale av virvlende snø.
20. jan. 2016
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#216277

... farer forbi Jareteigen i riktig tempo for å rekke kryssing med 802 i Tønsberg.
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 871
#216312

Som vanlig utgjøres tog 856 av dobbelt 70-sett, ...
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 856
#216317

... etter å ha rundet den store kurven passeres planovergangen på Skotte. Dersom man skal legge markedsføringsloven til grunn, må dette være et klart brudd: Det reklameres da vitterlig for at det som kan ventes skal være sort og ryke ...
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 805
#116845

Tog 812 har nettopp passert toppen like nord for Barkåker og nærmer seg overgangen.
11. feb. 2010
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
: type 70
Tog nr. 812
#116857

Usikret planovergang på Vestfoldbanen med tog på. Ingen bil i nærheten. Bare en fotograf kledd for å være ute en slik flott dag.
11. feb. 2010
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133289

Like hitenfor forsignalet til Barkåker starter den nye parsellen inn til Tønsberg.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133290

Ved å snu seg rundt kan en se på banen der den i en slakk venstrekurve har kurs mot Vestfoldbanens høyeste punkt som befinner seg ikke så altfor langt utenfor bildets venstre kant.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133291

Mon tro om det er et tog trukket av en slik som kommer ...?
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133292

Nei, det var visst ikke helt samsvar mellom reklame og produkt ... Men etter snart 19 år på norske skinner er det noe velkjent som kommer.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133293

Skyene i bakgrunnen er dekorative, men de minner om at deler av Norge har det vått og leit om dagen.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133294

Som nevnt, det som kom samsvarer ikke helt med det bebudede ...
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#133295

Omtrent ved styrevognen - den går bakerst - befinner starten på det nye dobbelsporet inn mot Tønsberg seg.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#134604

Så er vi nesten fremme ved Vestfoldbanens km 107 og det nordligste punktet for det nye dobbeltsporet. Vi skal ta en gårdsvei som går på baksiden av tømmerlunden og krysser sporet noen meter til høyre for det nybygde reléhuset. Overgangen er stengt for kjørende, den halvferdige broen vil erstatte overgangen når det nye dobbeltsporet tas i bruk.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#134605

Planovergangen som nå er nedlagt. På alle måter like greit, sikten nordover er ikke all verdens.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#134609

Tilbake ved planovergangen for gårdsveien. Dette er utsikten nordover fra vestsiden av sporet, og også den beste sikten. Hastighetsskiltet sier opp til 130 km/t, og det er gyldig nesten helt frem til Skoppum.
11. juni 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#137817

Dagens siste innsatstog i retning Oslo, tog 876 som fremføres med nyoppussede type 5-vogner. Helt til høyre i bildet kan man skimte stasjonsområdet og planovergangen på Barkåker.
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#137818

Tog 876 befinner seg der den gamle og nye banen skiller lag nordfra.
20. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 876
#137839

Tog 873 dukker frem i nordenden av strekningen som erstattes av nytt dobbeltspor. Til venstre utkjørsignalet fra nordgående spor på dobbeltsporstrekningen.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 873
#137840

Innkjør A til Barkåker på den gamle strekningen passeres for nest siste gang av tog 873.
22. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 873
#138072

Tog 828 har tatt sats og forsvinner straks rundt kurven ved Vestfoldbanens km 107. Når bruddet tas kl. 22.20 vil toget befinne seg like nord for Kvam og ha rundt tre kvarter igjen av reisen før endestasjon Dombås.
23. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#140743

Midt i bildet kommer sporet fra Barkåker stasjon frem, det er brutt der den nye broen skal ha sitt østlige landkar. Dette stedet ligger like sør for kilometer 107 hvor gammelt og nytt spor skiller lag.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#140746

Den gamle traseen med en usikret planovergang, en overgang med sterkt begrenset oversikt for såvel togpersonale som for de veifarende. Dette er en av de i alt ni planovergangene som ble borte i forbindelse med åpningen av det nye dobbeltsporet.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#140747

Vestfoldbanens kilometer 107, gammel og ny tid møtes. Til høyre den opprinnelige traseen, til venstre dens arvtager.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#140748

Fortsatt Vestfoldbanens kilometer 107, sett i sydlig retning. Den opprinnelige traseen med forsignalet til innkjør A på Barkåker til venstre, den nye traseen til høyre. I bakgrunnen skimtes innkjør A til Barkåker på den nye traseen.
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#140749

Midt i bildet vil det nye sporet kobles til eksisterende spor videre nordover mot Skoppum og Drammen. Og den første usikrede planovergangen er bare noen meter unna ...
30. sep. 2011
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141490

Som en digresjon: I og for seg et fint fotosted for lange tog. Hadde det bare ikke vært for skogkrullen ute på jordet ...
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141491

Det fremre settet var fullstendig frigjort for sin strømavtager, det bakerste hadde fortsatt noen sørgelige rester på taket. Rent bortsett fra at de reisende måtte forbli i toget inntil det var helt sikkert at strømmen var utkoblet og behørig jordet, var det heldig at toget stoppet ved en planovergang. At veien var islagt, spilte kanskje ikke så stor rolle ...
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141493

Omtrent ved km 105,3 var dette synet som møtte en. Ikke så godt å kjøre elektrisk drevne tog her ...
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141494

Tilnærmet dieselfisert ...
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141495

Nedrevet kontaktledningsanlegg.
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141496

Elektroavdelingens personell er ute og inspiserer skadene. Robelen er stasjonert i Larvik.
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141497

Beboerne på gården oppe til venstre ble innesperret noen timer.
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#141499

Været var godt, men det var en ufyselig skarp nordavind fra alle kanter.
13. jan. 2012
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#216274

Det er rundt 40 minutter siden solen sto opp, dens stråler har påbegynt dagens innsats med å lyse opp tilværelsen.
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#216275

Høybrekket mellom Adal og Barkåker, sett mot Barkåker.
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
#216276

Tog 871 fra Drammen til Sandefjord kommer til syne ved Huseklepp og ...
15. juni 2020
foto: Hans Morten Tamnes
Adal–Barkåker
Tog nr. 871

NJKs logo Norsk Jernbaneklubb
Stedsdatabasen er utviklet og vedlikeholdes av Norsk Jernbaneklubb, Forskningsavdelingen (c)

I dag 455 treff på Stedsdatabasen, og 1313365 totalt siden 16.04.2007 01:20. Dagsgjennomsnitt: 211 treff · Statistikk Siste måned